زالی نمایه

علیرضا زالی گفت: کاهش مرگ و میر مادران باردار در اپیدمی کرونا و در نیمه سال ۹۹ و کاهش مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال در تهران را افتخاری ارزنده برای حوزه سلامت است.

به گزارش مشرق، علیرضا زالی، در جلسه شورای فرماندهی ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران که در قرارگاه ثارالله برگزار شد به تشریح اقدامات و دستاوردهای ستاد پرداخت.

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران در ابتدای این نشست با بیان اینکه جمعیت رأی دهنده استان تهران معادل ۱۳ استان کشور است، مشارکت شهروندان تهرانی در این انتخابات را بسیار وثیق و وزین برشمرد و از آنان خواست همچون همیشه با مشارکت فعال در انتخابات، حماسه‌ای ملی خلق کنند و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری با انتخاب کاندیدای اصلح راه تعالی کشور را هموار سازند.

وی، وضعیت تهران را به عنوان گرانیگاه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور با سایر استان‌ها متفاوت برشمرد و به شرایط اقتصادی، جمعیت بالا، چگالی و تراکم بالای جمعیتی تهران، جمعیت شناور، تعداد بالای مسافران ناوگان‌های حمل و نقل عمومی، وجود اتباع غیررسمی، سکونتگاه‌های غیررسمی، حاشیه نشینی شهری، معتادان متجاهر، کودکان کار و تکدی گری در تهران اشاره کرد

زالی در ادامه به تشریح روند تشکیل ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران پرداخت و به همکاری و مشارکت ۲۵ نهاد سیاسی، نظامی، اجتماعی و اقتصادی و ۴۶۵ خرده نهاد با این ستاد اشاره کرد که طراحی و برنامه ریزی برای مقابله با کرونا بدون یک الگوی مدیریتی همه جانبه فراگیر و مشارکت آنان امکان پذیر نبود.

به گفته وی، مدل تلفیقی جدیدی به عنوان یک الگوی مدیریتی در تهران از سوی ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران شکل گرفت که می‌تواند در ساله‌ای آتی نیز به عنوان یک الگوی مدیریتی کارآمد در بحران‌های مختلف مورد بهره برداری قرار گیرد.

زالی در ادامه از همکاری و مشارکت تمامی نهادها و سازمان‌ها با ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران از جمله چهار دانشگاه علوم پزشکی مستقر در پایتخت (شهید بهشتی، تهران، ایران و بقیه الله) به عنوان کنشگران اصلی عرصه سلامت و مدافعان سلامت تقدیر کرد و ضمن گرامیداشت یاد شهدای مدافع سلامت از سایر نهادها نظیر استانداری، سپاه، نیروی انتظامی، شهرداری، هلال احمر، تأمین اجتماعی و اصحاب رسانه در طول ۱۶ ماه گذشته قدردانی کرد.

وی با اشاره به آمار مبتلایان و مراجعان به بخش‌های سرپایی بهداشتی و درمانی تهران، گفت: با تلاش همکاران و مدافعان سلامت در ۱۱۸ بیمارستان استان تهران از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۹۴,۲ درصد از مجموع بیماران کرونایی بستری شده بهبود یافته و ترخیص شدند.

به گفته زالی، بر اساس آمار میزان متوسط مرگ و میر نسبت به مراجعان بدحال بستری در بیمارستان‌ها در تهران ۲,۹ درصد است و این میزان نسبت به مجموع مراجعان به بخش درمان ۱.۷ است که نشان دهنده ارائه خدمات درمانی با کیفیت در تهران است و مرهون تلاش کارکنان بهداشتی و درمانی استان تهران است.

وی، توقف خدمات متعارف روتین بهداشتی و درمانی به بیماران غیر کرونایی را یکی از نگرانی‌های خویش برشمرد و افزود: به همت همکاران در دانشگاه‌ها و حوزه بهداشت و درمان استان تهران نه تنها این خدمات کاهش نیافت بلکه در بسیاری از موارد رشد داشتیم.

زالی یادآور شد: بر اساس آمار حوزه بهداشت سه دانشگاه علوم پزشکی پایتخت در نیمه دوم سال ۹۹ نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۹۸؛ واکسیناسیون کودکان و زنان باردار، غربالگری زنان باردار، مراقبت‌های کودکان زیر ۵ سال، مراقبت‌های سالمندان و بیماران خاص بین ۵ تا ۱۰ درصد در تهران رشد داشته است.

وی، کاهش مرگ و میر مادران باردار در اپیدمی کرونا و در نیمه سال ۹۹ و کاهش مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال در تهران را افتخاری ارزنده برای حوزه سلامت برشمرد که به همت و تلاش همکاران حوزه بهداشت و درمان حاصل شده است و مایه افتخار استان تهران است.

زالی خاطرنشان کرد: در خیز چهارم بیماری با یک سوش چموش جدی انگلیسی روبرو شدیم که در مقایسه با خیز سوم، رشد ۴۳ درصدی میزان عمومی مراجعان بستری و رشد ۴۸ درصدی مراجعان سرپایی بهداشت و درمان در تهران را به همراه داشت. اما میزان کشندگی به رغم مراجعات بیشتر و بدحال‌تر در خیز چهارم از ۱,۷ به ۱.۵ به بیمارستان‌ها تقلیل یافت.

وی افزود: همچنین میزان اقامت بیمارستانی در خیز دوم ۷,۱ روز، در خیز سوم ۶.۷ بود که در خیز چهارم به ۵.۵ روز کاهش یافت یعنی خدمات درمانی در بیمارستانها علیرغم بدحال بودن و تراکم بیشتر بیماران نه تنها کاهش نیافت بلکه چنان مطلوب و با کیفیت ارائه شد که بیماران سریع‌تر ترخیص شدند.

به گفته زالی، میزان بیماران نیازمند به اینتوباسیون در بیماران بستری در بخش‌های ویژه در پیک چهارم به میزان یک سوم نسبت به پیک‌های گذشته کاهش پیدا کرد یعنی مراقبت‌های درمانی و روش‌های غیر تهاجمی تنفسی که یکی از دستاوردهای بزرگ متخصصان بالینی ایرانی بود باعث شد بیماران کمتر نیاز به تهویه مکانیکی داشته باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه به تشریح دستاوردهای تیم بهداشت و درمان استان تهران در خیز چهارم بیماری کرونا پرداخت و از تمامی همکاران این حوزه قدردانی کرد.

وی شکل گیری گروه‌های جهادی مردمی، شکل گیری محله‌های مردم مدار، طرح مواسات مومنانه برای مشارکت اجتماعی در محرومیت زدایی، طرح محله محور شهید حاج قاسم سلیمانی را از دستاوردهای بزرگ در دوران شیوع کرونا برشمرد و گفت: طرح شهید سلیمانی به عنوان یک طرح اجتماعی سبک و سیاق جدیدی را در استان تهران رقم زد که دستاوردهای ارزنده‌ای به دنبال داشت.

زالی، واکسیناسیون کرونا با مشارکت سازمان‌های مختلف و هماهنگی بین بخشی، راه اندازی مراکز تجمیعی در تهران را از دیگر دستاوردهای مهم برشمرد و افزود: رکوردزنی همکاران بهداشتی در تهران در واکسیناسیون سالمندان بالای ۸۰ سال و همچنین ۷۰ تتا ۸۰ سال بی نظیر بود. تاکنون ۷۶ مرکز تجمیعی واکسیناسیون در تهران راه اندازی کردیم و استان تهران این ظرفیت را داراست که در واکسیناسیون پیشگام و پیش قراول باشد.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در انتهای سخنان خود از خدمات و فعالیت‌های بهداشتی و درمانی سه دانشگاه علوم پزشکی استان تهران در طول اپیدمی کرونا و دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در حوزه‌های درمانی و پروژه‌های تحقیقاتی و تولید واکسن قدردانی کرد.

زالی همچنین ضمن تقدیر از زحمات معاونان درمان و بهداشتی و غذا و داروی دانشگاه‌ها گفت: اگر امروز ۷۸۰۰ تخت مجهز برای میزبانی بیماران کرونایی آماده شده، اگر ۹۰ مرکز خدمات جامع سلامت به صورت ۱۶ و ۲۴ ساعته میزبان مراجعان هستند اگر با کمبود اکسیژن و دارو در بیمارستان‌های تهران روبرو نیستیم مرهون زحمات معاونان دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقر در تهران است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس