کد خبر 1233057
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵
صندوق رای

براساس گزارش سخنگوی وزارت خارجه، انتخابات ریاست‌جمهوری در ۱۳۳ کشور با ۲۳۴ صندوق اخذ رأی در ۵ قاره برگزار خواهد شد؛ این گزارش حکایت از کاهش ۲۵درصدی صندوق‌های رای نسبت به دوره قبل دارد.

به گزارش مشرق، «در گزارش‌های مربوط به خارج از کشور به بنده گزارش شده است که در برخی از کشورها -شاید تعداد زیادی از کشورها- آمادگی‌های لازم به نحو مطلوب فراهم نشده؛ این جور میگویند. من از وزارت کشور و وزارت خارجه جدّاً مطالبه می‌کنم و می‌خواهم که این قضیّه را دنبال کنند و چون وقتی باقی نیست، نگذارند که در این کشورها، آن ایرانی‌هایی که علاقه‌مندند در رأی‌گیری شرکت کنند [معطّل] بمانند».

این جملات پایانی سخنرانی عصر روز گذشته رهبر معظم انقلاب بود که در اقدامی کم سابقه در واپسین ساعات باقیمانده تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر در ایران، در ارتباطی تلویزیونی با همه ملت ایران به بیان رهنمودهای مهم و اثرگذاری در خصوص انتخابات پرداختند. که از جمله آنها نگرانی نسبت به کیفیت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خارج از مرزهای ایران بود.

از حدود ۲ هفته قبل، گزارشات نگران کننده‌ای از هم میهنان خارج از کشور، به دست ما واصل می‌شد که همگی نگران برگزاری انتخابات در کشورشان بودند. این نگرانی‌ها شامل چند موضوع بود.

اولاً برخلاف ادوار گذشته و درحالیکه فرصت کمی تا روز انتخابات باقیمانده، هنوز سایت یا صفحات مجازی برخی سفارت خانه‌ها اطلاع رسانی درباره نحوه برگزاری انتخابات و محل‌های برگزاری، ساعت اخذ رأی و…نکرده اند. اهمیت اطلاع رسانی دقیق از زمان و مکان اخذ رأی در خارج از کشور از مدتها قبل از روز رأی گیری، از آنجا اهمیت دارد که بدلیل اینکه انتخابات در یک روز کاری و در مکان‌های بسیار محدودی صورت می‌گیرد، ایرانیان برای رأی دادن باید از مدتها قبل برنامه ریزی کرده و مقدمات آنرا فراهم نمایند. بعنوان نمونه یکی از شهروندان ایرانی در پیام ارسالی نوشته است: «تا جایی که من بخاطر دارم چهار سال پیش از ۲ هفته قبل از انتخابات توسط کانال‌های خبررسانی سفارت‌ها درباره انتخابات اطلاع رسانی می‌شد و مکان و مدارک لازم برای رأی گیری اعلام می‌شد ولی امثال به نظر می‌رسد دولتمردان چون کاندید قوی از سمت خودشون ندارن و میدونن جایگاهشون در بین مردم روشن و تضعیف شده اصلاً هیچ خبری از انتخابات و حتی مکان رأی گیری نیست در حالیکه کمتر از ۱۰ روز تا انتخابات باقی مونده»

نمونه دیگر این پیام‌ها از جانب شهروندان ایرانی ساکن ترکیه بعنوان یکی از اصلی ترین کشورهای محل تجمع ایرانیان است، که در آن عنوان می‌کردند علی رغم جمعیت قابل توجه و پراکندگی ایرانیان در شهرهای مختلف ترکیه، سفارت فعلاً هیچ اطلاع رسانی در خصوص روز رأی گیری و جزئیات آن نکرده است. متأسفانه امروز و در فاصله کمتر از ۲۰ ساعت تا آغاز انتخابات با مراجعه به سایت سفارت ایران در آنکارا مشاهده شد که هنوز هم هیچ خبری درباره نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در ترکیه وجود ندارد!

بی ارادگی و کوتاهی برخی نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور تا آنجا نگران کننده شد که برخی اخبار از عدم برگزاری انتخابات در آمریکا که میزبان بیشترین ایرانیان خارج از کشور است، حکایت داشت. گفته می‌شد یکی از مقامات دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن با اشاره به اینکه جمعیت زیادی در انتخابات شرکت نخواهند کرد گفته است چرا باید دلار خرج این انتخابات کنیم!؟

اگرچه طبق آخرین اخبار دریافتی انتخابات در آمریکا برگزار خواهد شد، اما اطلاع رسانی دیرهنگام، در کنار کاهش یا جابجایی برخی اماکن سنتی اخذ رأی، مشکلاتی را برای حضور هموطنانمان فراهم کرده است.

کاهش صندوق‌ها و حذف کردن برخی شهرها یا ایالاتی که پیشتر در آنها صندوق اخذ رأی پیش بینی می‌شد مشکل دیگری است که در پیام‌های دریافتی از ایرانیان خارج از کشور به آن اشاره شده است.

به عنوان مثال یکی از هم میهنان ساکن استرالیا نوشته است: «سفارت ایران در استرالیا داخل کانبرا هست استرالیا مثل کشورهای اروپایی نیست که با قطار دوساعته از یه کشور به کشور دیگه رفت. مخصوصاً که ایالتی هست. الان ایالت جنوب استرالیا سفر به ایالت‌های دیگر رو بخاطر کرونا خیلی سخت‌گیرانه انجام میدن شما حساب کنید برای یه رأی دادن من باید چندین ساعت اگر بتونم برم کانبرا، بعد برگشتن دو هفته قرنطینه بشم خودم و کل خانوادم آیا سفارت تدبیری کرده؟» این هم وطن ما افزوده که در دوره قبل در ایالت‌های دیگر از جمله محل سکونت وی در «آدلاید» انتخابات برگزار شده است.

هم وطنی دیگر از ژاپن هم هفته قبل  نوشته است: «من همه انتخابات‌ها در حوزه استان خود خدمت می‌کردم ولی هنوز از سفارت اعلام نشده و شنیده‌ها حاکی از کم کردن حوزه هاست و با هزینه بالای ایاب و ذهاب در ژاپن بسیاری نمی‌توانند در حوزه سفارت در توکیو حاضر شوند تعداد زیادی دانشجو توان هزینه دویست دلاری را نخواهند داشت»

هم وطن دیگری از ایتالیا نوشته است: «متاسفانه در شهر ما که ایرانیان و دانشجویان زیادی ساکن هستند برخلاف دوره قبل صندوق نذاشتن و نامه زدیم به کنسولگری حالا امروز هم تماس می‌گیریم ولی خب فک نکنم موضوعی رو حل کنه نهایتاً یه بهونه میارن که دولت ایتالیا همکاری نکرد.

حالا دوره قبل اتوبوس از سمت سفارت می‌فرستادن شهرهای اطراف که این دوره خبری نیست و حتی کل بودجه انجمن اسلامی هم اگر بگذاریم برای گرفتن اتوبوس و رفتن به پایتخت باز هم نمی تونیم هزینه اون رو تأمین کنیم».

براساس وظیفه رسانه‌ای این گزارشات و پیام‌های دیگر شبیه به آن ما را به پیگیری موضوع از طریق وزارت خارجه واداشت.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه دوهفته قبل در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اقدامات وزارت امور خارجه در قبال برگزاری انتخابات در خارج از کشور، اظهارداشت: وزارت امور خارجه بر حسب روال کاری دوره‌های قبلی، ستادی را در داخل وزارتخانه تشکیل داده است که معاون کنسولی وزیر امور خارجه مسئولیت آن را برعهده دارد. وی روز گذشته جلسه‌ای را با رئیس ستاد انتخابات کشور جهت هماهنگی‌های بیشتر داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: امیدواریم با اقدامات و تمهیدات انجام شده از سوی وزارت امور خارجه، حضور گرم و گسترده ایرانیان خارج از کشور را در انتخابات داشته باشیم.

تدوام اخبار نگران کننده ما را به ادامه پیگیری موضوع واداشت، مسئله‌ای که چندان با استقبال مسئولان وزارت خارجه مواجه نشد و هر بار در مقابل سوالات مشخص به این پاسخ رسمی که «کارها طبق روال در جریان است» اکتفا کرده و البته پاسخ غیررسمی «از این سوالات دنبال چه هستید؟» را هم مطرح می‌کردند.

اما بر مبنای گزارش‌ها و آمار، انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ در ۱۰۳ کشور، ۱۳۳ نمایندگی و ۳۰۴ شعبه برگزار شد که ایالات متحده با ۵۵ شعبه و عراق با ۲۲ شعبه بیش‌ترین سهم را در مجموع داشتند. این در حالی است که براساس گزارش صبح امروز سخنگوی وزارت خارجه «انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری در ۱۳۳ کشور با ۲۳۴ صندوق اخذ رأی در ۵ قاره برگزار خواهد شد». بر مبنای این گزارش با کاهش ۷۰ صندوق رأی (حدود ۲۵ درصد) نسبت به انتخابات قبلی ریاست مواجه هستیم. طبیعتاً عدم برگزاری انتخابات در سه کشور کانادا، یمن و سنگاپور نمی‌تواند دلیل کاهش ۲۵ درصدی صندوق‌ها باشد. این کاهش قابل توجه در حالی صورت گرفته که بطور طبیعی واجدین شرایط ایرانی افزایش داشته است.

باید منتظر ماند و دید وزارت کشور به عنوان مسئول انتخابات و وزارت خارجه به عنوان متولی برگزاری انتخابات در خارج از کشور، پاسخ قانع کننده و اقدام عاجلی برای رفع این نگرانی به حق رهبر انقلاب و توقع به جای هم میهنان عاشق ایران، انجام خواهند داد؟

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
    5 0
    این ظریف نباید قسر در بره
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
    4 0
    پس مشخص شد این اصلاح طلبا هستن که دنبال رای ندادن و کاهش مشارکت هستن. نظام دیگه باید تعارف رو با این جریان کنار بگذاره. این خیانت و کارشکنی نباید بدون پاسخ بمونه.
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
    2 0
    این کاهش ٢۵ درصدی نشان از بی عرضگی و بی کفایتی وزارت خارجه و وزارت کشور دولت تدبیر و امید می باشد. قوه قضاییه باید به این کم کاری های وزارت خانه ها رسیدگی و برخورد کند.
  • flight US ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
    0 0
    در آمریکا از 50 ایالت فقط در 20 ایالت صندوق گذاشته اند. صندوق ها را هم در شهری که جمعیت ایرانی کمتری نسبت به شهر دیگر دارد گذاشته اند. با این وسعت امریکا در کل فقط 29 صندوق وجود دارد. آدرس هم هنوز نگذاشته اند فقط دریک سایت که با کلی سختی معرفی کردند اسم چند شهر است و گاه در شهر کوچکی صندوق است ولی در شهر بزرگ آن ایالت نیست. تلفن ها را جواب نمی دهند. در سایت دفترحافظ منافع هیچ اطلاعاتی نیست و در کل کارشکنی به معنای واقعی است
  • IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
    0 0
    این کارشکنی وزارت خارجه و شخص ظریف حالا که فهمیدن ( انشاءالله ) ریل قراره عوض بشه اینطور برخورد میکنند. اگه سال 96 بود این شیطنت ها را میکردند/ اینها فقط و فقط یک کلمه یاد گرفته اند اون هم برجام ؛ برجام ؛ برجام؛ برجام؛ برجام؛ ..........................................................

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس