بوریس جانسون

علی‍‌رغم فضاسازی دوباره کشورهای غربی درباره آغاز شیوع کرونا از آزمایشگاهی در شهر «ووهان» چین، نخست‌وزیر انگلیس در سخنانی اذعان کرد به نظر نمی‌رسد این مسئله درست باشد.

به گزارش مشرق، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس در سخنانی اظهار داشت به نظر نمی‌رسد ویروس «کووید-۱۹» از آزمایشگاهی در شهر مرکزی «ووهان» در چین نشأت گرفته باشد.  

طبق گزارش خبرگزاری دولتی چین «شینهوا»، جانسون روز یکشنبه در کنفرانس خبری پایانی خود در اجلاس گروه هفت در شهر ساحلی «کورن‌وال» انگلیس گفت: در حال حاضر، توصیه‌ای که ما داشته‌ایم این بوده که به نظر نمی‌رسد این بیماری با منشأ زئونوتیک (مشترک بین انسان و حیوان) از آزمایشگاه بیرون آمده باشد.

وی افزود: فکر می‌کنم مشکلی در بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان وجود دارد و این به روشنی موضوعی است که باید روی آن تمرکز کنیم.

او اواخر ماه مه هم در مصاحبه با شبکه کانادایی «سی‌بی‌سی نیوز» اظهار داشت معتقد نیست که ویروس کرونا از آزمایشگاهی در ووهان چین به بیرون آمده باشد اما منتظر یافته‌های جدید در خصوص این موضوع است.

وی در این خصوص گفت: من در این مورد دیدی عاری از تعصب دارم و با شما صریح خواهم بود، تاکنون چیزهایی که من دیده‌ام نشان نمی‌دهد که گزینه شماره یک، نشت آزمایشگاهی است.

جانسون افزود: بنابراین چیزهایی که من دیده‌ام نشان می‌دهد در حال حاضر، مظنون شماره یکِ منشأ این بیماری همچنان یک بیماری زئونوتیک است که به نوعی در نتیجه پرورش حیوانات وحشی ایجاد شده است.

پیشتر سفارتخانه پکن در انگلیس که گروه هفت را یک گروه منسوخ و تاریخ مصرف گذشته توصیف کرده بود، با انتقاد از بیانیه پایانی سران کشورهای صنعتی جهان از اشاره گروه هفت به منشأ شیوع ویروس کرونا انتقاد و تصریح کرد که هرگونه تحقیق در خصوص این موضوع باید توسط یک گروه بین‌المللی از دانشمندان انجام گیرد و نباید این مسئله سیاسی شود.

کشورهای غربی به خصوص ایالات متحده آمریکا مدعی هستند که منشأ ویروس کرونا از آزمایشگاهی در شهر ووهان چین بوده و پکن در خصوص این بیماری همه‌گیر پنهانکاری کرده است، ولی مقامات کشور چین بارها این ادعاها را بی‌اساس خوانده‌اند.

اخیراً یک رسانه آمریکایی در ادامه فضاسازی‌های رسانه‌ای درباره منشأ کرونا مدعی شده بود یک آزمایشگاه وابسته به دولت آمریکا در گزارشی به این جمع‌بندی رسیده که فرضیه نشت ویروس کرونا از آزمایشگاهی در شهر ووهان چین محتمل و نیازمند تحقیقات بیشتر است.

چین، طرح شائبه‌های جدید درباره منشأ ویروس کرونا در حالی که این مسئله قبلاً توسط سازمان جهانی بهداشت مورد تحقیق قرار گرفته را بخشی از تلاش‌های واشنگتن برای اعمال فشار بر پکن می‌داند.

چین تصریح کرده سیاسی کردن ردیابی منشأ کووید-۱۹ که یک مسئله علمی است، نه تنها یافتن منشأ اصلی ویروس را سخت می‌کند بلکه به شدت در مسیر همکاری بین‌المللی در زمینه این همه‌گیری مانع ایجاد می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
    1 0
    یه بازی دیگه شروع شد، خدا انشاءالله برای همه مردم جهان رسواشون کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس