مذاکرات

یک سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت اختلافات مهم در مذاکرات احیای برجام باقی است و به دلیل اینکه زمان به نفع هیچ‌یک از طرفین نیست، باید به سرعت تصمیمات شجاعانه‌ای اتخاذ شود.

به گزارش مشرق، یک سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت اختلافات مهم در مذاکرات احیای برجام باقی است.

طبق گزارش خبرگزاری «رویترز»، وی ضمن بیان این موضوع، افزود از آن جا که زمان به نفع هیچ طرفی نیست، تصمیمات شجاعانه باید به زودی برای احیای توافق هسته‌ای ایران اتخاذ شود.

پیشتر «انریکه مورا» هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین برای احیای برجام تصریح کرد که پیشرفت‌هایی در زمینه غلبه بر موانع کلیدی در مذاکرات وین حاصل شده اما رسیدن به نتیجه نهایی به زمان بیشتری نیاز دارد.

مورا در مقابل هتل محل برگزاری مذاکرات میان مقام‌های جمهوری اسلامی ایران با نمایندگانی از کشورهای روسیه، چین، فرانسه، آلمان و بریتانیا گفت که نمی‌تواند بگوید که دور فعلی مذاکرات وین، دور آخر مذاکرات است یا خیر.

روز گذشته نیز اتحادیه اروپا و آمریکا طی یک بیانیه مشترک ضمن تأکید بر اینکه رفع تحریم را جزء اساسی برجام می‌دانند از گام‌هایی که تهران در واکنش به عدول طرف‌های غربی از تعهداتشان در این توافق هسته‌ای برداشته است، ابراز نگرانی کردند.

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در جدیدترین اظهارنظر در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی «ریپابلیکا» تصریح کرد که برای احیای توافق هسته‌ای ایران باید تا تشکیل دولت جدید جمهوری اسلامی ایران صبر کرد.

گروسی با تأکید بر این که حصول توافق به اراده سیاسی تمامی طرف‌ها نیاز دارد، گفت: «همه می‌دانند که در این برهه، ضروری است که منتظر دولت جدید ایران بمانیم».

این اظهارات در حالی است که دور ششم مذاکرات وین برای احیای برجام روز شنبه (۲۲ خردادماه) بین ایران و طرف‌های برجام و همچنین گروه ۱+۴ و ایالات متحده در وین آغاز شد و همچنان در جریان است.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تاکنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.

واشنگتن می‌گوید تنها در صورتی که دو طرف به برجام بازگرداند حاضر است تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی‌آزمایی هستند، اما راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها به دست‌کم ۳ تا ۶ ماه زمان نیاز دارد.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    0 0
    فرانسه: اختلافات مهم در مذاکرات احیای برجام نظیر رفع تحریمها و دادن تضمین کتبی امریکا به ایران که دیگر شکر نمیخورد از برجام برود بیرون....و راستی آزمایی همچنان باقی است . ولی کلیه اختلافات ایران و غرب در مورد محل مذاکرات که در وین باشد طی جلسات بسیار زیادی رفع شده و طرفین به توافق رسیدند . حتی چند بار رفتند کشورهاشون ولی باز اومدند وین.تشکر از وزارت امورخارجه خودمون و آقای عراقچی
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    0 0
    فقط 3 عدد برادر عراقچی برای کمر شکستن یک نظام و دولت کافی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس