کد خبر 1232348
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۴:۵۸
ضرورت ردیابی چرخش ویروس هندی/ تعداد آزمایشگاه ها باید افزایش یابد

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، افزایش ظرفیت آزمایشگاهی با هدف بررسی و شناسایی واریانت های جدید کرونا را ضروری دانست.

به گزارش مشرق، علیرضا ناجی با اشاره به اینکه تفاوتی بین نحوه درمان کرونای کلاسیک با انواع جهش یافته آن وجود ندارد، اظهار کرد: واریانت های مختلف می‌توانند خصوصیات و رفتارهای مختص به خود را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون واریانت‌های متفاوتی از کووید ۱۹ مشاهده شده افزود: ممکن است بین گونه‌های مختلف کرونا جهش‌های مشترکی وجود داشته باشد اما هرکدام از واریانت‌ها تغییرات مخصوص به خود را دارند.

بیشتر بخوانید:

علت شیوع سریع گونه مرگبار ویروس کرونا در هند

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اهمیت شناسایی واریانت های مختلف کووید را مورد توجه قرار داد و گفت: این موضوع که بدانیم چه نوع گونه‌ی ژنتیکی در حال چرخش است، در نحوه مداخلات پیشگیرانه و تعریف پروتکل‌های درمانی به میزان قابل توجهی اثرگذار خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: درمان مبتلایان به کرونا به نوع واریانتی که به آن مبتلا شده‌اند ارتباطی ندارد و اصلاً برای انتخاب نحوه درمان بیماران، شناسایی نوع ویروس ضرورت ندارد.

بیشتر بخوانید:

قربانیان کرونا در آمریکا از ۶۰۰ هزار نفر فراتر رفت

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه، شناسایی این موضوع که چه نوعی از ویروس در کشور در حال چرخش است را وظیفه‌ای ملی و حاکمیتی عنوان کرد.

ناجی با بیان اینکه کیت‌های آزمایشگاهی قادرند دو هدف ژنی مختلف را همزمان در نواحی مختلف مورد شناسایی قرار دهد به متداول‌ترین روش شناسایی جهش‌های ویروسی اشاره کرد و ادامه داد: سکانس کردن ترادف ژنومیک در سه مرکز پاستور، آزمایشگاه ملی آنفلوانزا و مرکز ژنتیک دانشگاه توانبخشی در حال بررسی و آزمایش است.

وی افزایش ظرفیت آزمایشگاهی با هدف بررسی و شناسایی واریانت های جدید کرونا را ضروری ذکر کرد و گفت: این پایش ها باید به سرعت، مؤثر و مناسب انجام شود چرا که اطلاعات و داده‌های این بررسی‌ها کمک قابل توجهی به سیاست گذاران برای اتخاذ روش‌های پیشگیرانه و مقابله با این ویروس خواهد کرد.

رئیس مرکز ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به موج چهارم کرونا اشاره کرد و توضیح داد: واریانت بریتانیایی، ویروس غالبی بود که در موج چهارم در گردش بود اگر چنانچه این گونه جهش یافته به موقع شناسایی می‌شد قطعاً با اعمال محدودیت‌های سخت گیرانه تر و قرنطینه با خسارات کمتری از این پیک خارج می‌شدیم.

ناجی با بیان اینکه در حال حاضر واریانت هندی و آفریقای جنوبی در دنیا در حال چرخش است، تاکید کرد: باید ردیابی و گستردگی چرخش ویروس هندی را بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم چرا که این داده‌ها می‌تواند در روند شکل گیری دقیق پیک و اوج بیماری کمک کننده باشد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس