جدیدترین اخبار کرونا در ایران| کودکان ناقلان خاموش در کانون خانواده‌/رشد ۱۴ درصدی موارد جدید بستری/ سیستم حمل و نقل عمومی کلانشهرها ویروس جابه‌جا می‌کنند+ نقشه و نمودار

درحالی که آمارهای رسمی نشان‌دهنده کاهش نرخ مرگ ناشی از ویروس منحوس است اما بررسی دقیق آمارها نشان می‌دهد ویروس منحوس همچنان درحال فعالیت و افزایش دامنه فعالیت خود است.

به‌گزارش مشرق، انتشار آمارهای رسمی از روند همه‌گیری کرونا در پیک چهارم و پس از نزدیک به ۱۷ ماه مقابله شبانه روزی با ویروس منحوس در سراسر کشور نشان می‌دهد اگرچه نرخ مرگ و میر ناشی از این بیماری روند کاهشی به خود گرفته اما در مجموع ویروس کووید۱۹ همچنان در کشور فعال و درحال توسعه زمینه نفوذ خود در گوشه و کنار ایران است.

آمارها نشان می‌دهد روز گذشته ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ در مقایسه با روز قبل از آن تعداد مرگ ثبت شده ناشی از ویروس کرونا روند کاهشی به خود گرفته و از ۱۸۷ نفر در ۲۳ خرداد به ۱۱۹ نفر رسیده که می‌تواند خبری امیدبخش نسبت به گذشته باشد.

این درحالی است که واقعیت فعالیت ویروس منحوس در گوشه و کنار کشورمان با درنظر گرفتن کانون‌های آلودگی جدید شکل گرفته در استان هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان عاملی برای نگرانی کادر درمان و مسئولان وزارت بهداشت شناخته شده است و بعضا اعلام می‌کنند درصورت ادامه این روند در نقاط یاد شده و آلوده شدن استان‌های همجوار خطر آغاز پیک پنجم بیخ گوش ایران قرار دارد.

در این زمینه نگاه دقیق به آمارهای رسمی نیز بیانگر عمق این نگرانی است چون روز گذشته با اعلام نرخ ابتلای جدید ۱۰۷۱۵ مورد نسبت به ۲۴ ساعت قبل از آن می‌بینیم رشد تقریباً ۳۱ درصدی این شاخص دقیقاً حکایت از فعالیت با قدرت ویروس منحوس در سراسر کشور دارد و به دنبال آن افزایش ۱۴ درصدی موارد بستری در همین دوره از ۱۰۹۱ روز ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ به رقمی معادل ۱۲۴۶ نفر مهر تاییدی بر این نگرانی است.

کارشناسان بهداشت و درمان با اشاره به همین روند خزنده صعودی بیماری کرونا در بخش‌های کشور معتقدند با درنظر گرفتن میزان قدرت بیماری‌زایی ویروس منحوس در پیک چهارم احتمالاً در روزهای نه  چندان دور باید منتظر جهش معنادار شاخص موارد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و به دنبال آن افزایش قابل توجه نرخ مرگ ناشی از کرونا باشیم.

این گروه تاکید دارند بی‌تفاوتی به این آمارها و توجه به سیر بیماری از دو هفته قبل کاملاً نشان دهنده ادامه روند صعودی اما با شیب ملایم کرونا در کشور است که با درنظر گرفتن افزایش تجمع‌ها در ایران می تواند نگرانی‌هایی عمده در نیمه تیرماه آینده ایجاد کند.

سهم کودکان از بیماری کرونا حداکثر ۲ درصد

از سوی دیگر آغاز  تعطیلات تابستانی دانش‌آموزان و افزایش تجمع‌ها و شب‌نشینی‌های خانوادگی بخصوص در شهرستان‌ها و روستاها عاملی بوده بر احتمال افزایشی بودن بیماری در دوره یاد شده چون انتقال ویروس از طریق کودکان بیشتر از گذشته شکل خواهد گرفت.

در این زمینه فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران درباره اما و اگرهای ابتلای کودکان به کرونا اظهار داشت: کودکان کمتر به کرونا مبتلا می‌شوند و آمارها  میزان متوسط درگیری این گروه از جامعه را در مجموع جمعیت‌های سنی  ۱.۷ تا ۲ درصد تعیین کرده‌اند و کمتر از نیم تا ۲ درصد کودکان در آی سی یو بستری می‌شوند.

علیرضا زالی در ادامه افزود: مطالعه‌ای در پایتخت انجام شده که نشان می‌دهد ۷۷ درصد کودکان زیر ۱۰ سال که در بیمارستان بستری شده‌اند دارای بیماری زمینه‌ای بوده‌اند و  بیشترین میزان ابتلا در گروه سنی زیر ۱۸ سال مربوط به پسران ۱۵ تا ۱۷ سال است، اما بیشترین موارد بستری معمولاً در کودکان زیر ۱۰ سال است. 

وی درباره میزان ناقل بودن کودکان تاکید کرد: کودکان پخش کننده بسیار مهم ویروس کرونا در جامعه بخصوص کانون خانواده هستند چون آلمانی‌ها تحقیقاتی انجام داده‌اند که در آن مشخص شده کوکانی با سطح آنتی‌بادی ۶ برابر حد معمول در خانواده‌ها بودند که حکایت از بیماری خاموش آنها بدون هیچ علامتی در خانواده داشته و قطعا در این دوره ویروس  را به سایرین منتقل کرده‌اند.

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران همچنین به نکته مهم بازگشایی مدارس نیز اشاره کرد و گفت: بازگشایی مدارس باید با نگاه علمی همراه و طراحی پروتکل‌ ها به گونه ‌ای باشد که فقط مدرسه را به عنوان یک محیط امن بهداشتی درنظر نگیریم. در تهران حواشی متعددی داریم که اهمیت ایمن سازی و رعایت بهینه پروتکل ‌ها در آنجا همچون سرویس‌های ایاب و ذهاب، تغذیه و دستشویی‌ها کمتر از کلاس درس نیست و درصورت بی‌توجهی به این موارد قطعا خطر ابتلای خانوادگی را افزایش می‌دهد.

زالی در ادامه تاکید کرد: برای بازگشایی مدارس در تهران باید نیم نگاهی هم به وضعیت تردد درون شهری داشته‌ باشیم، دیروز ۹۲۲ هزار نفر از متروی تهران استفاده کرده‌اند که قبل از این ۲ میلیون و خرده ای بود که اکنون با یک سوم مسافران روبه رو هستیم. آن دو سوم، مربوط به فعالیت‌ های آموزشی است؛ اگر مدارس و دانشگاه ها را باز کنیم باید فکری به تکانه‌های آن در حوزه تردد بین شهری کنیم که مهم است.

فوتی‌های کرونا در کرمان به مرز ۳۰۰۰ نفر رسید

 طبق آخرین آمار رنگ بندی کرونایی اعلام شده در حال حاضر از ۲۳ شهرستان استان کرمان، ۱۳ شهرستان بافت، بردسیر، سیرجان، شهربابک، جیرفت، رفسنجان، رودبار جنوب، زرند، کرمان، کهنوج، فاریاب و منوجان در وضعیت نارنجی و ۱۰ شهرستان ارزوئیه، رابر، قلعه گنج، ریگان، فهرج، نرماشیر، بم، راور، کوهبنان و انار در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند، وضعیتی که در آمار مبتلایان و بستری‌ها طی سه هفته اخیر در استان کرمان تقریبا ثابت بوده و به گفته مسئولان شکننده است.

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا اظهار داشت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان ۴۰۷ مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۲۳۸ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: ۲۳ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۹۵ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۱۳ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۳۸  مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه با بستری ۸۷ بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید ۱۹، تاکنون به ۲۲ هزار و ۱۹ مورد رسیده است.

وی به فوت ۱۱ بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به ۲ هزار و ۹۹۵ نفر رسیده است.

وی با ابراز نگرانی از اینکه قبل از مدیریت و کنترل موج چهارم کرونا وارد موج پنجم بیماری در استان شویم تصریح کرد: دو استان همجوار ما یعنی هرمزگان و سیستان و بلوچستان در وضعیت نارنجی، قرمز و فوق قرمز قرار دارند و رفت و آمد و مراودات بین این دو استان با استان کرمان نگران کننده است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

فوتی‌های کرونایی در آذربایجان‌غربی به سه نفر کاهش یافت

اخبار مثبت کرونایی هر روز بیشتر شنیده می‌شود و آمارها هر روز بهبود می‌یابد و قطعاً اگر مردم بیشتر از قبل رعایت بکنند، می‌توان به پایان پیک چهارم کرونا امیدوار شد هرچند باید قبول کرد که کاهش مبتلایان به روزانه اعداد دو رقمی، در شرایط فعلی سخت است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با با تشرییح جزئیات پیک چهارم کرونا در استان گفت: در شبانه‌روز گذشته ۳۵۵ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که سبب افزایش تعداد کل مبتلایان به ۱۷۶ هزار و ۱۲۳ نفر شده است.

جواد آقازاده با ارائه وضعیت بستری‌های کرونایی بیمارستان‌های آذربایجان‌غربی اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار، تا روز قبل، تعداد کل بستری‌های سندرم حاد تنفسی برابر با ۶۴۸ نفر، تعداد بستری‌های مشکوک برابر با ۳۱۳ نفر، بستری‌های آی‌سی‌یو برابر با ۱۴۴ و تحت ونتیلاتور برابر با ۲۹ نفر گزارش شده است.

وی با اذعان به بالا بودن بستری‌های روزانه در مرکز استان افزود: در شبانه‌روز گذشته میزان بستری‌های روزانه در ارومیه، برخلاف آمار مدت مشابه روز گذشته، افزایش سه برابری داشته و ۹۱ مورد بستری گزارش شده و این آمار در شهر خوی و بوکان نیز به‌ترتیب ۲۳ و ۱۴ مورد ثبت شده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان‌غربی با ابراز خرسندی از کاهش آمار فوتی‌های کرونایی در استان تصریح کرد: در شبانه‌روز گذشته سه نفر در آذربایجان‌غربی جان خود را از دست داده‌اند که دو نفر اهل ارومیه و یک نفر اهل نقده بوده‌اند که سبب افزایش تعداد کل فوتی‌ها به عدد چهار هزار و ۶۸۷ نفر شده است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    0 0
    علائم جدید در کودکان تهوع و استفراغ و بی حالی و بی اشتهایی ست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس