کد خبر 1231740
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۵
بورس

اظهارات وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره نقش بانک مرکزی در سقوط تاریخی شاخص بازار سرمایه در یک سال گذشته جالب توجه بود.

به گزارش مشرق، روزنامه وطن امروز نوشت: فرهاد دژپسند برای نخستین‌بار نقش بانک مرکزی را در سقوط تاریخی شاخص بازار سرمایه شفاف کرد. پیش‌تر این موضوع توسط کارشناسان مطرح و به انحای مختلف توسط مسؤولان بانک مرکزی توجیه شده بود. وزیر امور اقتصادی و دارایی ۲ اقدام بانک مرکزی در دوره عبدالناصر همتی مبنی بر افزایش بهره بانکی و افزایش سود بین‌بانکی را از اصلی‌ترین عوامل ریزش تاریخی شاخص کل بازار سرمایه دانست. 

به گزارش «وطن‌امروز»، بازار سرمایه روزهای شیرینی را در سال ۹۸ و تا مردادماه سال ۹۹ سپری می‌کرد به طوری که شاخص کل بازار سرمایه ۲ میلیون واحد را پشت سر گذاشت، مردم برای دریافت کد بورسی در مقابل کارگزاری‌ها صف ‌بستند و همه جا صحبت از بازار سرمایه بود اما ناگهان این روند متوقف شد و دیگر از روزهای پایانی مرداد می‌توان گفت شاهد ریزش شاخص کل بازار سرمایه هستیم؛ ریزشی که تا هم‌اکنون نیز ادامه دارد. حالا دیگر شاخص کل به حدود یک میلیون واحد رسیده و هر روز هم شرایط بدتری پیدا می‌کند. 

کارشناسان مسائل مختلفی را در ریزش شاخص کل بازار سرمایه مطرح می‌کنند اما اخیرا وزیر امور اقتصادی و دارایی پرده از نقش بانک مرکزی در این ریزش‌ها برداشته است‌. 

فرهاد دژپسند با اشاره به ۳ دلیل اقتصادی درباره ریزش بازار سهام گفت: در ابتدای سال ۹۹ نرخ سود بین‌بانکی حدود ۹ درصد بود که در همان مقطع رشد بازار سهام آغاز شده است اما در اواخر خرداد به ‌صورت ناگهانی نرخ سود بین‌بانکی تقریبا ۲ برابر شد و به حدود ۱۸ تا ۱۹ درصد رسید، این موضوع یک سیگنال منفی برای بازارهای مالی محسوب می‌شود و تنها محدود به اقتصاد ایران نیست. 

وی افزود: سال ۹۹ نه‌تنها نرخ سود بین‌بانکی تغییر کرد بلکه نرخ سود سپرده‌های یک‌ساله از ۱۵ درصد به ۱۶ درصد افزایش یافت، از سوی دیگر با وجود آنکه تاکنون نرخ سود سپرده‌های ۲ ساله برای بانک‌ها تعیین نشده بود، بانک مرکزی مجوز ایجاد سپرده‌های ۲ ساله با نرخ ۱۸ درصد را صادر کرد. 

دژپسند با بیان اینکه افزایش نرخ بین‌بانکی در فروش اوراق دولتی نیز تأثیر منفی شدیدی داشت، گفت: وقتی در بازار بین‌بانکی نرخ بهره ۲۲ درصد باشد، هیچ بانکی حاضر نیست اوراق دولتی با نرخ حداکثر ۲۰ درصد را خریداری کند، یعنی بانک‌ها ترجیح می‌دهند با نرخ‌های بالاتر از نرخ اوراق به سایر بانک‌ها پول قرض دهند اما اوراق دولتی را خریداری نکنند. به هر حال آنچه واضح است اینکه بازارهای مالی از جمله بورس بشدت نسبت به نرخ بهره حساس هستند و با کوچک‌ترین تغییری سیگنال منفی یا مثبت دریافت می‌کنند. 

این موارد بارها توسط کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار سرمایه مطرح شده بود، حتی اصلی‌ترین منتقد کاندیداتوری همتی برای ریاست‌جمهوری همین سهامداران بازار سرمایه بودند اما تاکنون به چنین صراحتی یک مسؤول دولتی پرده از این اتفاقات برنداشته بود. 

البته این اظهارات دژپسند نافی نقش دیگر ارکان دولت  دوازدهم در ریزش تاریخی بازار سرمایه و نابودی سرمایه‌های مردم نیست. اختلاف‌نظر شدید بین وزارت اقتصاد و وزیر نفت در ارائه سهام پالایشی‌ها و ایضا نوسانات قیمت ارز هم در این اتفاق تاثیرگذار بوده است.

* فقط بانک مرکزی مقصر نبود

نحوه مواجهه دولتمردان با تحولات بازار سرمایه عامل مهم دیگری در شدت گرفتن رشد بورس و حبابی شدن بازار بود. بسیاری از دولتمردان با اقدامات و اظهارات مختلف، زمینه را برای حضور هر چه بیشتر مردم در بازار سرمایه و تشدید تبعات مخرب حبابی شدن بازار سرمایه فراهم کردند.

 در رأس دولتمردانی که سیگنال‌های رشد تضمینی شاخص کل به جامعه ارسال می‌کردند، حسن روحانی بود. رئیس دولت بارها با اظهارات خود، تلویحا پیام رشد شاخص و سودآوری بازار سرمایه را به جامعه ارسال و از این طریق، بسیاری از مردم را نسبت به کسب سود در بورس مطمئن کرد. 

به عنوان مثال حسن روحانی اردیبهشت سال گذشته با اشاره به وضعیت بازار سرمایه گفت: شما اگر ناراحت هستید راه‌حلش این است در گوش‌تان پنبه بگذارید و این حرف‌های خوب را نشنوید. 

وی ادامه داد: بورس ما خوب شده، عصبانی می‌شوند و می‌گویند در همه دنیا بورس به هم ریخته، چرا بورس ایران خوب است؟ این به خاطر تلاش همه شرکت‌ها و فعالان اقتصادی و خوشبختانه عرضه کردن سهام شرکت‌هایی است که شرکت‌های بزرگ هستند. 

روحانی در اظهار نظر دیگری که بسیار جنجال‌برانگیز شد، از مردم خواست همه چیز را به بورس بسپارند. وی پنجشنبه ۱۶ مرداد ۹۹ درست یک هفته پیش از آغاز سقوط تاریخی بازار سرمایه گفت: با شرایطی که بورس دارد، صندوق‌های ما می‌تواند فعال‌تر شود. بخش دولتی بتدریج بعد از سرمایه‌گذاری و به ثمر رساندن باید کم‌کم کنار برود و صاحب سهام باشد و این برای آینده فعالیت آنها ثمربخش‌تر است. روحانی گفت: با شرایطی که بورس نشان می‌دهد اوضاع بهتر خواهد شد؛ مردم باید همه چیز را به بورس بسپارند. 

* ترکیدن حباب بورس و متضرر شدن سهامداران حقیقی

رشد شاخص بورس در پی تجدید ارزیابی‌ها از یک سو و تشویق دولتمردان به حضور مردم در بازار سرمایه از سوی دیگر، بخش قابل توجهی از مردم را مجاب به سرمایه‌گذاری در بورس کرد.

در چنین شرایطی ورود حجم عظیمی از نقدینگی مردم به بازار سرمایه، عامل دیگری برای رشد شدید قیمت نمادهای بورسی شد. در نهایت رشد شاخص کل تا اواخر مردادماه سال ۹۹ ادامه یافت و پیش از آنکه شاخص کل به ارتفاع ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد برسد، سقوط سهمگین خود را آغاز کرد تا جایی که در ماه‌های پایانی سال گذشته رقم شاخص کل به کانال یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد هم سقوط کرد.

افت شدید شاخص کل بازار سرمایه اما موجی از اعتراضات سهامداران حقیقی را در پی داشت که با اعتماد به اظهارات دولتمردان، سرمایه خود را به بورس آورده بودند. 

* سود دولت و زیان مردم

در حالی که بسیاری از سهامداران حقیقی شاهد نابودی سرمایه خود در بازار سرمایه بودند، دولت از ورود مردم به این بازار سود بسیار خوبی کسب کرد. صندوق پالایشی یکم که دولت در تابستان به سهامداران فروخت به زیان‌دهی رسید اما دولت نقدینگی عظیمی نصیب خود کرد.

طبق آمارهای رسمی، درآمد دولت از محل فروش صندوق‌های سرمایه‌گذاری موسوم به ETF حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان و مالیات حاصل از نقل و انتقال سهام حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان اعلام شده است.

در واقع دولت با دعوت مردم به بورس و تحمیل زیان به آنها، بخش قابل توجهی از کسری بودجه خود را جبران کرد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 57
  • در انتظار بررسی: 78
  • غیر قابل انتشار: 17
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    12 4
    سربازامامزمان ویاوررهبروسرداردلهامیخواهیم
  • سید ایمان موسوی IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    3 1
    سلام خواهش میکنم درمورد کریپتولند اطلاعاتی بدید تا تمام سرمایه گذاران از نگرانی در بیان. متشکرم
  • سید ایمان موسوی IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    1 1
    سلام سرمایه گذاران کریپتولند خیلی ضرر کردن خواهشن یه اطلاعی بدید که مردم با تمام این مشکلات از نگرانی در بیان. متشکرم
  • ناشناس IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    0 3
    هرکس زودبلندشدنفرغایب راگقصربورس معرفز کرددم خروس یاقسم...
  • مدامی IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    6 14
    باز هم دسیسه برای منصرف کردن مردم .همتی تنها متخصص در امور اقتصاد کلان است من خود در دانشگاه از دانشجویان ایشان بودم هیچ وقت حق را ناحق نمی کرد. بسیار مطلع در زمینه دانش های نوین بود. به زبان های فرانسه و انگلیسی تسلط کامل داشت .
  • محمد IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    7 1
    بلدم بلدم اینه دیگه؟
  • IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    9 3
    همتی جکی جان.برو بینیم باو.تو لیاقت گردوندن یه بانک خصوصی هم نداری،حالا ادعای رییس جمهوری داری؟؟؟! جل الخالق ازینهمه اعتماد به سقف!!!!!
  • محمد IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    11 0
    خدا لعنت کند بانیان وضع موجود را
  • IR ۰۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    3 2
    دژپسند گناه وعدم مدیریت خودتو گردن کس دیگه نزار تو مگر وزیر نبودی گوئیم که مارا گول بزنی پیشگاه خدا درعالم آخرت چه میکنی
  • IR ۰۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    1 0
    از سه تا ب بر حذر باشید و تا میتونید سمتشون نروید بانک بورس بیمه
  • علمدار برزگر IR ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    0 0
    ای کاش مردم با چشم باز وبصیرت کامل به کاندیدهای ریاست جمهوری رای می‌دادندچون جریان اصلاحات 32سال بعد از ریاست جمهوری رهبر انقلاب دستاوردی برای مردم نداشتند همش دروغ وچاخان تحویل مردم دادند
  • IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    7 1
    همتی باعث نابودی سرمایه های مردم در بورس شد و باید محاکمه بشود.
  • محمد IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    1 1
    خدا لعنتش کنه دولت تزویر و ناامیدی رو
  • IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    10 0
    همتی ؛ روحانی دیگر است / رای به او فاجعه ای بدتر است
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    4 0
    کسی که بخواد به همتی رأی بده واقعا قله های حماقت رو در نوردیده
  • فرهنگی IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    4 0
    همتی همتی مانندروحانی ننگ این ملتی
  • ناشنا IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    3 0
    خدا لعنت کن این دولت که باقول دادنها مردم را به خاک سیاه نشانده در بورس
  • حسین بالش زر IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    1 0
    چه خوب بود مه. علی زادهوهمتی به خاطر مردم کنتر می رفتن
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    0 0
    برای همینه که امروز به مناسبت صرفا تنها حضور کاندیدای مورد نظر مشرق ، فرش قرمز سهامها پهن شد
  • حسین IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    40 3
    ازایت الله رییسی انتظار میرود بعد از انتخابات عاملان ضرر وزیان مردم محاکمه شوند
    • احمد IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      14 1
      توکل به خدا
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      1 1
      رئیسی ایت الله نیست
  • مهدی IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    22 0
    با سلام..واقعا اون دنیا وجود داره؟اگه بگیم نداره پس کفر گفتیم..اگه داره این مسیولین خدارو چی فرض کردن؟؟؟تف به ذات بد
  • امیر IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    18 2
    مرگ بر لیبرال
  • يحيا IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    20 2
    اون کليد بي خاصيتش بخوره تو سرش.
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    3 1
    خدایا شکر عاقبت ریس جمهوراجاره ای
  • م IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    7 2
    درود بر رییسی
  • بینام IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    5 6
    اقایان توجه کنید.بنده اصلا از اقای همتی خوشم نمی اید و به ایشان رای هم نخواهم داد. ولی بعنوان مطلع عرض میکنم: ۱-رییس مجمع عمومی بانکها(همه بانکها در کل) و به ویژه بانک مرکزی، اقای رییس جمهور است و در غیاب ایشان وزیر اقتصاد(دژپسند) به عتوان نماینده ی تام الاختیار حاضر میشود. ۲- از سوی دیگر وزیر اقتصاد خودش رییس مجمع عمومی هریک از بانکهای دولتی (به تنهایی و تفکیک)است. نتیجه: خودتان قضاوت کنید: دژپسند رییس است ولی همتی تصمیم گرفته؟!! دژپسند رییس است و در جلسات مجامع عمومی حاضر بوده ولی همتی همه ی اشتباهات را مرتکب شده؟ یا در جلسه حاضر نبودی و یا نماینده ی مطلع و قابل و کارشناس به جلسه بجای خودت نفرستادی و یا اصلا دررجلسات مذکور نظری نداشتی و یا چشم بسته همه چیز را امضا و از سر خود باز کرده ای و حداقل مسلم است که داری فرافکنی میکنی و گناه را گردن همتی می اندازی!!! آقای رییس!! و وزیر!!دروغ نگو. کلیه مزالب عرض شده مستند به قوانین کشور و اساسنامه ی بانکهای مذکور و شرح وظایف وزارت و وزیر اقتصاد درج شده است!
  • ناشناس IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    5 16
    فقط همتی
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    5 2
    اتفاقاریزش بورس فقط برای لجبازی باروحانی بودبه شعورمون توهین نکنید
  • علی IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    2 2
    از ترس آینده ات برعلیه همتی بدبخت شدی... بابت وضعیت بد اقتصادی کشور ملت از تو نمیگذرند.
  • کامیار فرزام IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    4 3
    الان دارن حمله به همتی میکنن چون ازش خواستن از انتخابات بکشه کنار اما انجام نداد،تو این قضیه اول خود روحانی مقصر هست باید محاکمه بشه بعد اون دژپسند ناکردار بعد همتی که مثل .... اجرا دستورات کرد،همه اینا سر و ته یه کرباس هستن همش بازی سیاسی برای عوام فریبی هست چرا تو این دوسال هیچ کدومشون حرفی نزدن مگه روحانی نبود که مردم رو گول زد چرا نیومد عذرخواهی و جبران خسارت کنه،چون منافعشون تو دروغ و خوردن مال مردم و بچه یتیمهاست،گول حرفها رو نخورید
    • ارباب IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      0 1
      درود بر تو
  • وحید IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    6 10
    فقط همتی مرگ بر منافق
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      0 0
      مرگ بر دزد مرگ بر ربا خوار و.....
    • وطنم ایران NL ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      0 3
      چون تندروها میترسن همتی رأی بیاره،الکی جو را به ضرر همتی متشنج میکنن،ولی مردم الان دیگه مثل مردم دهه 40و50 فکر نمیکنن همه چیز را دقیق بررسی میکنم ومیدونن مقصر کی هست و در انتخابات تنبیه خواهند کرد
    • ... IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      3 0
      همتی خودش مجری عوامل اقتصادشکن روحانی بود. خب اگه مرد بود بجای ترس از دست دادن مقام و پول جلوی روحانی می ایستاد و دستورات شو اجرا نمی‌کرد. وای بر شماها که میخواین دولت سوم روحانی و بیارین!
  • مهدی IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    2 0
    با سلام ایشاالله به حق آبروی حضرت زهرا ریشه این مسولین دزدو کثیف واز خدا بی خبر رو از روی زمین پاک بگردان الهی آمین
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    1 0
    خدا لعنتشون کنه زندگیمونو نابود کردن امیدوارم هرچه زودتر محاکمه بشن حق مارو برگردونن سود بخوره توسرشون پول خودمونو بدن بریم
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    4 0
    صددر صد ریسی ریس جمهوره درود بر سید اولاد پیغمیر
  • مهرداد IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    0 0
    بابت کد بورسی مردم را تیغ زدید
  • وحید GB ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    0 0
    امروز یه اتفاق افتاد که ملّت بفهمند چقدر این مسئولین پَست هستن،تالحظه ای که رئیسی وارد بورس بشه سهام چندشرکت خوب داشتن پیش میرفتن به محض ورود رئیسی فشارعرضه زیاد شد شاخص اومدپایین همون سهام که مثبت بودن منفی شدن حالا بعضیها میگن شاخص به مقاومت خورده ربطی به رئیسی نداره ولی یه سئوال دارم این کارشناسها ۱ساله دارن خودشون میگن بازاردستوری شده پس مقاومت جای خود ولی حقوقی بادستور ازبالا عرضه کرد که بازم سرمایه ملت به فنا بره.نتیجه میگیرم ۲جناح واسه اینکه همدیگه رو خراب کنن ما مردم رو دارن تحت فشار میزارن
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    1 0
    دژپسند خود از عوامل ریزش بود حالا همتی را هم شریک گرد همتان مقصرید
  • سید علی IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    2 0
    زنگنه، دژپسند، همتی، واعظی و ... اینها پیاده نظام‌های مزدور و خیانت‌پیشه‌ی دولت بودند و هستند برای پیشبرد اهداف کثیف روحانی و کدخداش، جهت نابودی اقتصاد و سرمایه‌های مردم!!!
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    2 0
    همتی زندگی یم را فروختم وبر اساس تبلیغی که شما کردی وارد بورس شدم الان دستم به جایی بند نیست وکسی جوابگو نیست دردادگاه بایدجواب بدی
  • رسول IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    1 0
    خداوند جای حق نشسته انشاالله همین ضررها متوجه جیب مبارکشان شده و تمام زندگی خودشان و فرزندانشان ضرر میشود .انشاالله و امین
  • معلم بازنشسته IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    1 0
    همتی این کاره نبوده هم بانک مرکزی هم سایر بانک را به هم ریخت وهم پول مردم توی این بازی ها نابود شد
  • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    5 1
    به کوری همتی و مهر علی رای ما رییسی
  • ناشناس IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    2 1
    این بازی کی بود کی بود من نبودم خیلی قدیمی شده دست همه شما دراین کار ظلم وخیانت به ملت شریف ایران در کار بوده بترسید از آن روزی که در مقابل خداوند قرار بگیریدوحق الناس عظیمی برگردنتان باشد اموال ۵۵میلیون نفر را سرقت کردید حسابتان با کرام الکاتبین است یدالله فوق ایدیهم
  • متنفر از همتی IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    4 3
    بابا کی میخواهیم عاقل بشیم؟؟؟؟ چرا گول میخوریم خدا تو قران اینا رو معرفی کرده جز فساد و خرابکاری چیزی ازشون درنمیاد همشون دستشون تو یه کاسه است فکر منافع خودشونن دنبال قدرتند بقیه هم به جهنم... از این جماعت هیچ آبی گرم نمیشه من نمیدونم اینایی که طرفدار همتی اند چی جواب خدا رو میدن والله همشون شریک اند تو جنایتهای روحانی و همتی و... گناه نابخشونیه تا قیامت فقط اونی که وصل به خداست کاری ازش برمیاد و اصلاح و با فساد مبارزه میکنه و اون کسی نیست جز آقای رئیسی عزیزو بزرگوار فرزند حضرت زهرا(س) و علی(ع) به آقای رئیسی رأی بدید دنیا و آخرتتون رو خراب نکنید از معاویه و یزید جز خرابکاری برنمیاد این منطق خدا و قرانه
    • محسن IR ۰۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
      0 0
      درود به شرفت زدی تو خال """مردمی که سیاستمداران فاسد، حقه بازان، دزدان و خائنین را انتخاب می کنند قربانی نیستند، بلکه شریک جرم هستند."""،،،جرج اورول،،،
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
    0 0
    برای رونق بازار سرمایه فقط آقای دکتر رئیسی تاحق مردم این که بیش 50میلیون نفر هستن ازدولت وهمتی وسازمان بورس بگیریدچون 80درصد پول مردم سوخت
  • ناشناس IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
    0 0
    انشاالله ریشه هر چه لیبرال رو از سرکشور کوتاه کنه به کوری چشم مفسدان رای ما رئیسی
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
    0 0
    خداوندا هر آنکس که بتونه این مملکت را از فقر نجات بده همون ریس جمهور بشه ما که نمیدانیم کی خوبه کی بد خدایا خودت اونی‌که خوبه زنده بدار بقیه که بد هستن را همون شب انتخابات ناکام کن نرسه به ریاست خسته شدیم از فقر بی پولی آرزومندی حسرت به دلی چند سال دیگه مگه زنده ایم ماااااا دلمون به یک کباب مرغ خوش بود اونم ازمون گرفتن یخچالا همه خالی نگاه کنید تورو خدا همین الان یخچالاتونا بعد برین رای بدین اگه چیزی پیدا کردین داخلش
  • خودم IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
    0 0
    دولت ناب محمدی
  • احد IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
    0 0
    اصلاح طلبی یعنی دروغگویی و حیله گری ، نابلدی و وادادگی و در نهایت وطن فروشی و بدبختی
  • کتی IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
    0 0
    چقدر اینا بی وجدانند ،نه از خدا میترسند نه وجدان دارند ،نمیدونم با چه رویی جلو تریبون میان و با چه اعتماد بنفسی دروغ میگن،و چطور تایید صلاحیت میشن ،خداخودش تنبیه کنه همه اونایی که مسبب شرایط فعلی جامعه اند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس