کد خبر 1231338
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
پکن خواستار توقف دخالت «گروه ۷» در امور چین شد

سفارت چین در انگلیس ضمن انتقاد از بیانیه پایانی سران کشورهای صنعتی موسوم به «گروه هفت» خواستار توقف مداخله آن‌ها در امور داخلی چین شد.

به گزارش مشرق، سفارتخانه پکن در انگلیس که پیش از این «گروه هفت» را یک گروه منسوخ و تاریخ مصرف گذشته توصیف کرده بود، امروز (دوشنبه) با انتقاد از بیانیه پایانی سران کشورهای صنعتی جهان موسوم به «گروه هفت» (G۷)، خواستار توقف مداخله کشورهای غربی در امور داخلی چین شد.

نشست سه روزه رهبران هفت کشور صنعتی جهان روز گذشته در «کورن وال» واقع در جنوب غربی انگلیس با صدور یک بیانیه پایانی که در آن به شدت از سیاست‌های چین در «سین کیانگ»، «هنگ کنگ» و «تایوان» انتقاد شده بود، به اتمام رسید.

بنا بر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سفارت چین در انگلیس امروز ضمن انتقاد شدید از این بیانیه خواستار توقف مداخله این کشورها در امور داخلی چین شد.

نماینده سفارتخانه چین در انگلیس همچنین از اشاره گروه هفت به منشأ شیوع ویروس کرونا نیز انتقاد و تصریح کرد که هرگونه تحقیق در خصوص این موضوع باید توسط یک گروه بین‌المللی از دانشمندان انجام گیرد و نباید این مسئله سیاسی شود.

بیشتر بخوانید

طرح ۴۰ تریلیون دلاری «گروه ۷» برای مقابله با چین

کشورهای غربی به خصوص ایالات متحده آمریکا مدعی هستند که منشأ ویروس کرونا از آزمایشگاهی در شهر «ووهان» چین بوده است و اینکه پکن در خصوص این بیماری همه‌گیر پنهانکاری کرده است ولی مقامات کشور چین بارها این ادعاها را بی‌اساس خوانده‌اند.

اخیراً یک رسانه آمریکایی در ادامه فضاسازی‌های رسانه‌ای درباره منشأ کرونا مدعی شده بود یک آزمایشگاه وابسته به دولت آمریکا در گزارشی به این جمع‌بندی رسیده که فرضیه نشت ویروس کرونا از آزمایشگاهی در شهر ووهان چین محتمل و نیازمند تحقیقات بیشتر است.

چین، طرح شائبه‌های جدید درباره منشأ ویروس کرونا در حالی که این مسئله قبلاً توسط سازمان جهانی بهداشت مورد تحقیق قرار گرفته را بخشی از تلاش‌های واشنگتن برای اعمال فشار بر پکن می‌داند.

چین تصریح کرده سیاسی کردن ردیابی منشأ «کووید-۱۹» که یک مسئله علمی است، نه تنها یافتن منشأ اصلی ویروس را سخت می‌کند بلکه به شدت در مسیر همکاری بین‌المللی در زمینه این همه‌گیری مانع ایجاد می‌کند.

روز گذشته (یکشنبه) نیز، در پی تلاش سران کشورهای صنعتی جهان موسوم به «گروه هفت برای مقابله با قدرت رو به رشد چین در جهان از طریق یک طرح سرمایه گذاری ۴۰ تریلیون دلاری در کشورهای در حال توسعه، یکی از سخنگویان سفارتخانه چین در لندن تأکید کرد که دیگر آن روزهایی که تصمیمات مهم جهان توسط گروه کوچکی از کشورها دیکته می‌شد، گذشته است.

رهبران کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا و ژاپن به مدت سه روز در کورن وال نشست گروه هفت را برگزار کردند و این اولین نشست این گروه از زمان شیوع بیماری همه‌گیر کرونا در جهان محسوب می‌شد.

در دومین روز از این نشست سه‌  روزه، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از کشورهای اروپایی و ژاپن درخواست کرد که از طریق سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها در کشورهای در حال توسعه با نفوذ و قدرت روبه رشد امنیتی و اقتصادی چین مقابله کنند.

سخنگوی سفارتخانه چین در لندن ضمن انتقاد از نشست کورن وال گروه هفت تأکید کرد که کل قالب این نشست منسوخ و تاریخ مصرف گذشته است.

بایدن مقابله با قدرت رو به رشد چین و روسیه را به عنوان محور سیاست خارجی خود قرار داده است و در مقابل نیز پکن تأکید کرده است که پاسخگویی بسیار ضعیف آمریکا به همه‌گیری و سیاست‌های تفرقه‌افکنانه آمریکا به ویژه شورش‌های ۶ ژانویه طرفداران «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در مقابل کنگره آمریکا را نشانه شکست دموکراسی در ایالات متحده می‌دانند.

چین بارها و بارها از قدرت‌های بزرگ انتقاد کرده است که در تلاش‌های خود برای مهار نفوذ چین در سراسر جهان به دوران منسوخ شده «استعمارگرایی» اتکار کرده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    0 0
    جانور شناسان میگن: گله گرسنه گرگها وقتی شکار پیدا نکنن ضعیفترین عضو گروه رو طعمه خودشون قرار میدن!
  • DE ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    0 1
    پکن خواستار توقف دخالت «گروه ۷» در امور چین شد// از بین گروه 7 یک عدد بگو گروه 8 ممنون حالا برو رییس جمهور بشو.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس