سید ابراهیم رئیسی برجام

یک اندیشکده آمریکایی با اشاره به احتمال پیروزی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ۲۸ خرداد تأکید کرد رئیسی در اصل مخالف بازگشت به برجام نیست.

سرویس جنگ نرم مشرق - اندیشکده شورای آتلانتیک در گزارشی به قلم دکتر راز زیمت پژوهشگر و کارشناس مسائل ایران در مؤسسه مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی و همچنین کارشناس سابق حوزه ایران در ارتش اسرائیل نوشت: پس از تصمیم‌گیری شورای نگهبان برای تأیید صلاحیت هفت نفر از ۵۹۲ نامزدی که در انتخابات ریاست جمهوری روز ۲۸ خرداد ثبت‌نام کرده بودند، به نظر می‌رسد که مسیر برای انتخابات ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور بعدی ایران هموار شده است.


مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


توافق هسته‌ای با ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی بر روی میز باقی خواهد ماند / رئیسی موافق احیای برجام است

دوره حساس برای احیای برجام

این اندیشکده می‌نویسد: در یک سناریوی بسیار محتمل که در آن رئیسی برنده انتخابات می‌شود، انتظار می‌رود که او در دوره حساسی از تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ که ایالات متحده در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شده بود، به قدرت برسد. در زمان نگارش این مقاله، با وجود پیشرفت‌هایی که تاکنون در مذاکرات هسته‌ای در وین صورت گرفته است، هنوز مشخص نیست که آیا قبل از انتخابات ۲۸ خرداد یا حتی قبل از قدرت گرفتن رئیس‌جمهور جدید در مردادماه، احتمال رسیدن به توافقی که امکان بازگشت به برجام را می‌دهد وجود دارد یا خیر.

رویکرد ایران در قبال برجام تغییر نخواهد کرد

پیروزی مورد انتظار رئیسی خبر از بازگشت کنترل محافظه‌کارها بر تمام سه قوه می‌دهد و انتظار می‌رود که دولت بعدی رویکرد تندروتری را نسبت به امور داخلی و خارجی اتخاذ کند. در حالی که این تغییرات ممکن است بر سیاست هسته‌ای ایران نیز تأثیر بگذارند، این لزوماً به آن معنا نیست که استراتژی کلی تهران و به ویژه رویکردش نسبت به آینده برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تغییر خواهد کرد.

اول اینکه، در حالی که رئیس‌جمهور نفوذ قابل‌توجهی بر تصمیم‌گیری از جمله در زمینه سیاست هسته‌ای دارد، قدرت برتر و نهایی در ایران در اختیار رهبر معظم است. ریاست شورای عالی امنیت ملی، انجمن کلیدی در سیاست‌گذاری، بر عهده رئیس‌جمهور است که تا حدودی در انتخاب اعضای آن نقش دارد. با این حال، تصمیمات در مورد مسائل استراتژیک اغلب به شیوه توافقی صورت می‌گیرد و نیازمند تأیید رهبر معظم است. بنابراین، آینده رویکرد ایران نسبت به برجام، بیشتر از رئیس‌جمهور بعدی به نظر آیت‌الله خامنه‌ای بستگی خواهد داشت. حتی طی دوره‌هایی که رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه به طور قابل‌توجهی در مدیریت مذاکرات هسته‌ای دخالت داشته‌اند -مانند مذاکرات هسته‌ای توسط محمدجواد ظریف بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵- تصمیم‌گیری نهایی با شورای عالی امنیت ملی بوده است. ظریف پس از اینکه روحانی به او اختیار داد تا مذاکرات هسته‌ای را انجام دهد توضیح داد که سیاست و تصمیم‌گیری در مورد مسئله هسته‌ای، به جای وزارت امور خارجه بر عهده شورای عالی امنیت ملی خواهد بود.

توافق هسته‌ای با ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی بر روی میز باقی خواهد ماند / رئیسی موافق احیای برجام است

رئیسی مخالف بازگشت به برجام نیست

شورای آتلانتیک در ادامه تأکید کرد: دوم اینکه، اگرچه مواضع رئیسی در واقع تندروتر از روحانی هستند، اما او در اصل مخالف بازگشت به برجام نیست. از زمان خروج ترامپ از این توافق در سال ۲۰۱۸، رئیسی در انتقاد از سیاست سازشی روحانی در قبال آمریکا به مقامات ایرانی دیگر ملحق شده است. او همچنین دیدگاه‌های ضدآمریکایی آیت‌الله خامنه‌ای را بازتاب داد و تصریح کرد که آمریکا نباید مورد اعتماد قرار گیرد و چاره بحران اقتصادی ایران در لغو تحریم‌ها نیست، بلکه در اتخاذ یک "اقتصاد مقاومتی" با هدف تشویق خوداتکایی و تولید داخلی است. با این حال، رئیسی با خود توافقنامه هسته‌ای مخالفت نمی‌کند. در یک مناظره تلویزیونی که در طی کارزارهای انتخاباتی سال ۱۳۹۶ برگزار شد، او تأکید کرد که هر دولتی که به قدرت برسد باید به برجام متعهد باشد. او گفت: "توافق هسته‌ای، با وجود کمبودهایش یک سند ملی است. "

رئیسی و رهبر ایران تفسیر مشترکی از برجام دارند

در نهایت، به نظر می‌رسد که مواضع رئیسی تفسیر مشترکی از رهبری ایران را بازتاب می‌دهد، مبنی بر اینکه بازگشت به توافق هسته‌ای در ازای لغو تحریم‌ها برای رشد اقتصادی ضرورت دارد. علاوه بر این، او به عنوان رئیس‌جمهور، احتمالاً تمایل بیشتری به بهبود وضعیت اقتصادی خواهد داشت، که همواره عامل اصلی موفقیت یا شکست هر رئیس‌جمهوری در ایران بوده است.

توافق هسته‌ای با ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی بر روی میز باقی خواهد ماند / رئیسی موافق احیای برجام است

علاوه بر این، ممکن است آیت‌الله خامنه‌ای بیشتر از رؤسای جمهور پیشین ایران از رئیسی حمایت کند. ریاست جمهوری رئیسی ممکن است هماهنگی بیشتری با دفتر رهبر معظم داشته باشد، زیرا برخلاف رؤسای جمهور سابق، رئیسی مواضعی را بیان می‌کند که با دیدگاه‌های آیت‌الله خامنه‌ای درباره مسائل داخلی و خارجی مطابقت بیشتری دارند.

احتمال منتفی شدن برجام موشکی و منطقه‌ای

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: با این حال، ممکن است مواضع رئیس‌جمهور جدید بر لحن یا شیوه مذاکرات تأثیر بگذارد، به ویژه اگر تا زمانی که او در مردادماه به قدرت برسد توافقی حاصل نشده باشد. مذاکره با یک تیم مذاکره‌کننده ایرانی که مواضع ضدآمریکایی و تهاجمی را ابراز می‌کنند برای تیم‌های مذاکره‌کننده غربی بسیار چالش‌برانگیز خواهد بود، به ویژه اگر رئیسی یک فرد تندرو، مانند دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی، سعید جلیلی، را به عنوان وزیر امور خارجه خود انتخاب کند. علاوه بر این، در حالی که دورنمای احیای برجام همچنان به دور از قطعیت است، احتمال حرکت به سوی یک توافق هسته‌ای قوی‌تر و طولانی‌تر با رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور خیلی کمتر به نظر می‌رسد. با توجه به بی‌اعتمادی شدید

بین ایران و ایالات متحده، که پس از خروج ترامپ از برجام و بی‌میلی آیت‌الله خامنه‌ای برای بحث در مورد مسائل غیرهسته‌ای مانند موشک‌های دوربرد و سیاست منطقه‌ای ایران بدتر شده است، حتی یک رئیس‌جمهور میانه‌رو نیز احتمالاً در پیشبرد مذاکرات مبتنی با برجام با مشکل بزرگی مواجه می‌شد.

توافق هسته‌ای با ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی بر روی میز باقی خواهد ماند / رئیسی موافق احیای برجام است

مجهولات در مورد کابینه رئیس‌جمهور بعدی

هنوز مجهولات زیادی در مورد رئیسی و آینده برجام وجود دارند. اول و مهم‌تر از همه اینکه، هنوز کاملاً مشخص نیست که آیا ایران برای بازگشت به توافق هسته‌ای جدیت دارد یا خیر. علاوه بر این، سؤالات بیشتری باید پاسخ داده شوند: آیت‌الله خامنه‌ای تا چه حدی به رئیسی اختیار اداره سیاست خارجی را خواهد داد؟ آیا رئیسی علاقه‌مند است که با مسائل خارجی سروکار داشته باشد یا ترجیح می‌دهد بر روی مسائل داخلی تمرکز کند؟ آیا رئیسی یک وزیر امور خارجه تندرو مانند جلیلی را انتخاب می‌کند، یا یک وزیر میانه‌رو؟ چه کسی مذاکرات را انجام خواهد داد و آیا انجام مذاکرات بر عهده وزارت امور خارجه باقی خواهد ماند یا مسئولیت آن‌ها به شورای عالی امنیت ملی سپرده خواهد شد؟ پاسخ به این پرسش‌ها در هفته‌های پس از تحلیف رئیس‌جمهور آشکارتر خواهد شد و مسیر دولت جدید در مورد مسئله هسته‌ای را نمایان خواهد کرد.

توافق هسته‌ای با ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی بر روی میز باقی خواهد ماند / رئیسی موافق احیای برجام است

ایران استراتژی خود را به طور ناگهانی تغییر نمی‌دهد

اندیشکده شورای آتلانتیک در پایان گزارش خود تصریح کرد: در هر صورت، لازم به یادآوری است که جمهوری اسلامی استراتژی فراگیر خود را به طور ناگهانی تغییر نمی‌دهد، حتی اگر با دیدگاه‌های رئیس‌جمهور تازه انتخاب‌شده مطابقت نداشته باشد. آنچه در نهایت رویکرد ایران به مسائل کلیدی را تعیین می‌کند، این است که رهبری گسترده ایران منافع ملی ایران را چگونه مشخص می‌کند. با فرض اینکه ایران در واقع به دنبال احیای توافق هسته‌ای -البته با شرایط خودش- است، می‌توان ارزیابی کرد که این فقط آمریکا نیست که می‌خواهد  پرونده هسته‌ای ایران را پایان دهد، بلکه رهبری ایران هم می‌خواهد پرونده هسته‌ای را برای چند سال آینده کنار بگذارد تا به سایر چالش‌های مهم، به ویژه بحران اقتصادی رسیدگی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    24 7
    تندرو :كسی كه منافع ايران را دنبال كند. ميانه رو : كسي كه منافع غرب را دنبال كند.
    • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
      7 25
      خوشحالم از اینکه بالاخره رئیسی هم فهمید و به این نتیجه رسید که برجام خوب است. خدایا شکرت. ولی حیف از این سالی که مردم را نسبت به برجام و دلتمردان ناراضی کرید و باعث سلب اعتماد مردم از نظام شدید. بهتر است توبه کنید و به دامن ملت بازگردید
    • سرباز IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
      11 2
      رئیسی طرفدار برجام نیست. برجام رو هم خوب نمیدونه. اما موافق ادامه برجامه. این جملات با هم فرق دارن. این قراردادیه که نوشتیم و تعهد دادیم. کار از کار گذشته. ما که 5 سال ضرر برجام رو تحمل کردیم یه 10 سال دیگه هم تحمل میکنیم تا قطعنامه ش.امنیت باطل بشه بعد فقط تحریم های آمریکا میمونه که اونا رو فقط با خنثی سازی میشه برداشت. اگر ظریف عاقل تر بود و این اعتماد به غربی ها در ذاتش وجود نداشت میتونست توافق خیلی بهتری بنویسه که لااقل پول های بلوکه شده مون توی آمریکا آزاد بشه که نشد
    • DE ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
      10 2
      خوشحالم۰۹:۱۳ از اینکه بالاخره رئیسی هم فهمید و به این نتیجه رسید که برجام خوب است. ...// چقدر ساده لوح هستی تو . مثلا تو کجای نظام قرارداری که بهتر از جناب رییسی به پرونده های خیانت مخصوصا خیانت برجام آگاه هستی .قرارداد برجام چای خود بخود بعد از اقتدار ایران در دولت جدید و انقلابی در عمل از بین خواهد رفت و محدود نمودن ایران فقط روی کاغذ خواهد ماند .این قرارداد را در عمل نه ما جدی خواهیم گرفت نه امریکا و اروپا تا کنون جدی گرفته و خواهند گرفت .کلا برای تخلیه جیب ایران نوشته شده است .و البته روی کاغذ و به به چه چه هم خواهد ماند و ایران کار خودش را خواهد کرد منتظر دستور از اروپا و امریکا نخواهد ماند .این تفاوت برجام غربگدایان و برجام انقلابیون است. هر دو امضاء میکنند غربگدایان منتظر دستور کدخدا میمانند و 8 سال کل ایران را ترمز میزنند و انقلابیون امضاء میکنند ولی کاری که به نفع ملت و کشور است را انجام خواهند داد.
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
      11 1
      بعضیا معلومه تیترو خوندن اومدن کامنت گذاشتن. اگر گزارشو میخوندن کاملا متوجه میشدن. در واقع خودشونو زدن به کوچه علی چپ. درود بر رئیسی
  • IR ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    13 5
    به نظر من همه باهم و با وحدت انقلابی و ولایی به آقای رئیسی رای بدیم و همه این کاندیداهای خوب و با فهم و کار درست پشت سر آقای رئیسی بیان کارهای مملکت را با قدرت و سرعت و کااااااااااااااااااار زیاد
  • IR ۰۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    10 8
    موقع انتخابات همه موافق برجام هستند
  • IR ۰۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    8 2
    برجام با 9 بند با برجام فعلی فرق دارد این را کسی که حقوق خوانده باید بفهمد
  • IR ۰۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    13 0
    احیای موجود ناقص الخلقه ای که مرده به دنیا آمد و تعهداتی کاملا نامتوازان و آنهم بر سر یک مساله کاملا داخلی ایران ایجاد کرد، یک طنز تلخ است.
  • IR ۰۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    10 11
    برجام حلال شد؟
    • مبصر IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
      4 4
      برجام رئیسی از روی اقتدار است و برجام روحانی یا همتی برجام التماسی. این است تفاوت عمل به 9 شرطی که رهبری گفته بود و رئیسی هم کفت برجام را با 9 شرط رهبری قبول دارم
  • Saj NL ۰۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    8 12
    اگه اصولگرا باشی مذاکره با آمریکا حتی مستحب هم هست!!!!!!!
  • IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    3 4
    اولا برجام با 9 بند، دوم اینکه برجام در هر حال تحفه دولت بنفشه ولی به هر حال اگر شروط رعایت بشه یا امریکا و اروگا کلا خودشون می کشن کنار یا با محکم بودن دولت به آن باید عمل کنن واز این حالت التماسی درمیاییم
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    8 10
    با احترامی که برای آقای رئیسی قائل هستم اگر ایشان رئیس جمهور بشوند بدلیل وجهه که دارند در هر شرایط ممکن است شرایط بدتر شود
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
      1 4
      تو علم غیب داری؟وجهه رییسی چیه؟مردم رییسی رو به صداقت درستکاری و مبارزه با فساد میشناسن
  • حمید US ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    7 12
    چیشد یهو برجام خوب شد....ای روزگار...ای دنیای سیاست
  • /// IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    8 1
    عمل بشه یعنی مابه ازای کارهایی که انجام داده ایم را بگیریم نه اینکه 4 سال بعد از اینکه همه تعهدات را انجام داده ایم هنوز تیم التماسی در حال تمنا و خواهش از امریکاست
  • چ IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    11 7
    فقط مونده بود مشرق هم یهو بره سمت برجام
    • مبصر IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
      1 6
      برجام رئیسی از روی اقتدار است و برجام روحانی یا همتی برجام التماسی. این است تفاوت عمل به 9 شرطی که رهبری گفته بود و رئیسی هم کفت برجام را با 9 شرط رهبری قبول دارم
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    8 0
    الان شرایط اقتصادی و وضع زندگی مردم جوری است که ملت بی خیال برجام است توافق بشود یا نشود و برجام ادامه حیات بدهد یا ندهد تاثیری روی زندگی مردم ندارد و ملت فقط به زندگی و کار خودشون فکر میکنن و برایشان اهمیتی نداره چه شخصی رئیس جمهور بشه.
  • ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    5 3
    سلام بر استقلال، سلام بر آزادی سلام بر ابراهیم ، سلام بر ایرانی از ابراهیم رییسی می خواهم با پاکدستی و صداقت و تلاش مضاعف و جهادی که شهره به آنست، به داد ملت رنج کشیده ایران برسد.
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    6 3
    این فقط نظر اندیشکده های غربی هست نه نظر ایت الله رئیسی
    • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      0 0
      سطح 4
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    4 2
    اعلام نتایج انتخابات قبل از رای گیری یعنی ........ هزاران حرف
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    3 6
    خوبه که اتفاق نظر در مورد برجام در کل کشور ایجاد بشه رئیس هم بگه برجام خوبه خیلی خوبه انشاءالله که خوبه اونا که میگن بده هم الا دیگه بگن خوبه
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    3 8
    رئیسی یک قرار داد برجامی خواهد بست،که تا ۱۰۰سال دیکه هم مو لای درزش نره-وانواع رئیس جمهور هم درآمریکا بیائید نمیتونه کاری کنه واگر هم تعهداتشونو نقض کرد باید خسارت هم بده
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    4 4
    برجام را کسانی امصا کردنند که حتی یک کلمه هم از(قوانین بین الملل،کشورها.‌‌)اطلاع نداشتندولی ادعایشان گوش کشور را کر کرد-پس رئیسی که میتواند ثابت کند واگذاریها با تقلب وفساد بوده وبه مردم برگردانند،برجام هم میتواند به کشور ومردم برگردد
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
      3 8
      چقدر زیبا توجیه درست می کنید وقتی بخواهید حرفتون رو عوض کنید واقعا استادید استاد!!! فقط حیف این مملکت و مردم که بین دعوا های مسئولین منافعشون از بین میره
    • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
      1 0
      فساد فساده -حرف ناحق ناحقه-حرف حساب وحق هم حق وحسابه-توجیه،قشنگ،زشت،باندبازی،خودی وغیر خودی....نداره
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    1 3
    چون عاقله!
  • رضا IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    3 2
    ما برجامی می خواهیم که متن ملت توافق کنند نه دیپلمات های دوتابعیتی آقای ریسی هم مخالف نیست منتها چگونگی توافق مهم است اصل صلح خوب است منتها نه صلح با ذلت در کل ما به مذاکره کننده دوتابعیتی بد بینیم
  • مهدی IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    2 2
    از نظر هر ایرانی برجام خوب است البته درشرایطی که منافع ملت به خطر نیفتد دفاع از برجام خوب است برجامی که منافع ملی مار احفظ کند نه اینکه فقط برد بردش برای مقابل باشد و چیز عائد ملت ما نکند جناب آقای رئیسی هم مطمتنا با این نوع برجام موافق خواهدبود
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    4 2
    ما برجامی میخواهیم که حق مردم وکشور ازلحاظ(غنی سازی،اتمی،بالستیک وپیشرفتهای دیگر...)مثل بقیه امصا کنندگان برجام حفظ شودوخائنین وحاسوسان نتوانند کشور را بفروشند
  • DE ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    4 1
    توافق هسته‌ای با ریاست جمهوری رئیسی بر روی میز باقی خواهد ماند مگر اینکه در آن حق کامل و نفع کامل ایران دیده شود و زیاده خواهی ها و هزیان گویی های غربی عبری عربی از برجام بیرون رود .برجام اقتداری را دولت جدید امضاء میکند ولی برجام التماسی و ذلت و نقد بده بشین تا نسیه برات بیارن را امضاء نخواهد کرد.
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    4 1
    شعار غالب دین ؛ اوفوا بالعقود ؛ است . معنای این کلام را در حکومت مولا علی دیده ایم . مسلمان معتقد به پیمانهایش وفا دار است
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    0 0
    برجام روحانی برجام رییسی کدام بهنر است
  • مبصر IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    1 2
    برجام رئیسی از روی اقتدار است و برجام روحانی یا همتی برجام التماسی. این است تفاوت عمل به 9 شرطی که رهبری گفته بود و رئیسی هم کفت برجام را با 9 شرط رهبری قبول دارم
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    1 2
    این است تفاوت عمل به 9 شرطی که رهبری گفته بود و رئیسی هم کفت برجام را با 9 شرط رهبری قبول دارم
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    0 4
    برجام رئیسی از روی اقتدار است و برجام روحانی یا همتی برجام التماسی.
    • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
      2 2
      مغز ندارین که چی بگم بهتون عاخه
    • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
      0 1
      شما مغز دارید که به آخه میگید عاخه.
  • سعید IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
    0 0
    امیدواریم در این چهار سال آقای رئیسی زمینه ظهور امام زمان (عج) فراهم شود تا مردم ایران از دست ظلم اصلاح طلبها آزاد شوند.
  • حمید IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
    0 0
    آجیل حبوبات برنج را ارزان کنید.آقای رئیسی به داد ملت مستضعف برس. نگذارید پول مردم مستضعف را بدزدند و در اروپا عشق کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس