کد خبر 1230386
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۷
افزایش 2 تا 9 میلیون تومانی قیمت خودرو در بازار/ روش تعیین قیمت خودرو قدیمی و ناکارآمد است

قیمت خودرو در بازار در مقایسه با ۲۰ روز پیش، ۲ تا ۹ میلیون تومان افزایش یافت.

به گزارش مشرق، بررسی بازار خودرو نشان می دهد امروز قیمت خودرو هرچند نسبت به هفته گذشته با ثبات نسبی همراه است اما نرخ ها نسبت به ۲۰ روز پیش رشد ۲ تا ۹ میلیون تومانی را تجربه کرده است.

از ۲۰ روز پیش تاکنون قیمت هر دستگاه سایپا ۱۱۱ با افزایش ۲ میلیون تومانی به ۱۳۳ میلیون تومان و سایپا ۱۳۱ با رشد ۴ میلیون تومانی به ۱۱۹ میلیون تومان رسیده است. همچنین هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۰ با افزایش قیمت ۷ میلیون تومانی به قیمت ۲۱۰ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود.

در عین حال، قیمت تیبا ۲ با رینگ فولادی نیز ۸ میلیون تومان افزایش یافته و به ۱۳۷ میلیون تومان رسیده و تیبا صندوق دار نیز با رشد ۲ میلیون تومانی به قیمت ۱۲۷ میلیون تومان معامله می شود.

همچنین هر دستگاه پژو ۴۰۵ با رشد قیمت ۹ میلیون تومانی همراه شده و به قیمت ۱۹۸ میلیون تومان به مشتریان عرضه می شود. قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نیز با افزایش ۳ میلیون تومانی به ۲۵۸ میلیون تومان رسیده است.

در مورد قیمت هر دستگاه سمند LX مدل ۱۴۰۰ نیز باید به قیمت ۱۹۳ میلیون تومانی این خودرو در بازار اشاره کنیم. پژو پارس ۲۳۲ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ صندوق دار مدل V۸ با رشد قیمت ۲ میلیون تومانی معادل ۲۶۱ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود.

همچنین هر دستگاه پژو ۲۰۷ دنده اتوماتیک با افزایش قیمت ۹ میلیون تومانی نسبت به ۲۰ روز پیش، به قیمت ۳۹۷ میلیون تومان، دنا معمولی با رشد قیمت ۸ میلیون تومانی به قیمت ۲۷۵ میلیون تومان در بازار عرضه می شوند.

در عین حال، قیمت هایما اس۷ توربو نیز در بازار ۶۶۰ میلیون تومان است که تغییری نسبت به روزهای اخیر نداشته است.

در مورد قیمت هر دستگاه سایپا ۱۳۲ مدل ۹۸ نیز باید به رشد قیمت ۲ میلیون تومانی این خودرو اشاره کنیم که در حال حاضر به قیمت ۱۲۰ میلیون تومان به مشتریان عرضه می شود. قیمت ساینا نیز با افزایش ۲ میلیون تومانی به ۱۴۵ میلیون تومان رسیده است.

همچنین قیمت کوییک دنده ای مدل ۱۴۰۰ در بازار به ۱۵۱ میلیون تومان و کیا سراتو ۲۰۰۰ آپشنال به ۷۸۵ میلیون تومان رسیده است. در بازار قیمت تندر ۹۰ مدل E۲ نیز معادل ۳۳۳ میلیون تومان، تندر پلاس اتوماتیک ۴۵۰ میلیون تومان و رانا ال ایکس ۲۰۲ میلیون تومان است.

* افت ۲۱ درصدی تولید خودروسازان در اردیبهشت‌

قیمت خودرو در بازار در حالی روندی صعودی به خود گرفته که تولید خودروسازان در دومین ماه امسال با افت همراه شد. طی اردیبهشت‌ امسال ۷۹ هزار و ۷۸۸ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که نسبت به اردیبهشت سال قبل ۲۱.۴ درصد کاهش داشته است. در این مدت تولید خودرو سواری نیز با افت ۲۲.۱ درصدی به ۷۳ هزار و ۱۷۲ دستگاه رسید.

طی اردیبهشت امسال ۳۶ هزار و ۷۲۶ دستگاه انواع خودرو توسط گروه صنعتی ایران خودرو تولید شده که نسبت به اردیبهشت سال گذشته ۲۹ درصد افت داشته است. در این ماه تولید سواری توسط ایران‌ خودرو ۳۶ هزار و ۶۱۰ دستگاه بود که نسبت به اردیبهشت ۹۹ با کاهش ۲۸.۳ درصدی همراه بوده است.

در دنیا برای قیمت گذاری خودرو، بازار هدف مد نظر است، به طوری که رقبا خط فروش یکدیگر را بررسی می‌کنند و هرکدام برای کاهش هزینه‌های خود یک راه حل ارائه می‌دهند اما در ایران، خوددروسازان هر چقدر قیمت تمام شده استخراج کنند، چند درصد بیشتر روی آن می کشند و محصول خود را می‌فروشند

همچنین طی اردیبهشت امسال ۳۷ هزار و ۶۹۶ دستگاه خودرو توسط گروه خودروسازی سایپا تولید شده که نسبت به اردیبهشت سال قبل ۱۵.۴ درصد کاهش داشته است. در این ماه تولید سواری توسط سایپا معادل ۳۲ هزار و ۹۷۷ دستگاه بود که در مقایسه با اردیبهشت ۹۹ افت ۱۶ درصدی را تجربه کرده است.

* رایزنی خودروسازان برای آزادسازی قیمت ها ادامه دارد

در کنار کاهش تولید خودروسازان، قیمت خودرو در بازار در حالی روندی افزایشی به خود گرفته که شاهد رایزنی تولیدکنندگان برای آزادسازی قیمت خودرو هستیم.

در همین حال به نظر می رسد خودروسازان تولید خود را قدری کاهش داده اند تا در مذاکرات برای آزادسازی قیمت محصولاتشان به نتیجه قطعی برسند و از آن پس، خودروهایشان را با قیمت‌های جدید تولید و عرضه کنند.

این در حالی است که اواسط اردیبهشت امسال، مصوبه شورای رقابت برای افزایش قیمت خودروهای داخلی صادر شد که بر این اساس، قیمت محصولات ایران خودرو به طور متوسط ۸.۲ درصد و محصولات سایپا به طور متوسط ۸.۹ درصد افزایش یافت. خودروسازان که از این مصوبه راضی نبودند برای افزایش قیمت محصولاتشان تا آزادسازی کامل قیمت ها دست نگه داشتند. اما طولانی شدن مذاکرات و عدم موافقت دولت و نهادهای مرتبط با این موضوع باعث شد تا در نهایت قیمت تولیداتشان را مطابق با مصوبه شورای رقابت افزایش دهند و در عین حال به رایزنی برای آزادسازی قیمت خودرو نیز ادامه دهند.

* قیمت‌گذاری شورای رقابت برای خودروها مفسده انگیز است

در مورد تلاش خودروسازان برای بالابردن قیمت محصولاتشان، شهرام شهریاری کارشناس صنعت خودرو می گوید: خودروسازان ایرانی به هیچ کدام از مولفه‌هایی که در قیمت تمام شده اثر گذار است، توجه نمی‌کنند و هر چقدر قیمت تمام شده استخراج شود، چند درصد بیشتر روی آن می کشند و محصول خود را می‌فروشند.

وی با بیان اینکه در این شیوه تعیین قیمت، قطعاً فساد وجود دارد، معتقد است: روش تعیین قیمت در ایران با توجه به انحصاری بودن خودرو، غلط و قدیمی است، در تعیین قیمت خودرو در ایران مسئله قیمت تمام شده مطرح است و این سبب می‌شود تولیدکننده دغدغه‌ای بابت ضایعات و هزینه‌های سربار نداشته باشد.

وی به شیوه های مدرن اشاره کرده و می گوید: در این شیوه، بازار هدف مطرح است، یعنی رقبا خط فروش یکدیگر را بررسی می‌کنند و هرکدام برای کاهش هزینه‌های خود یک راه حل ارائه می‌دهند. در نتیجه قیمت پایین تر و کیفیت بالاتر و خدمات بیشتر و بهتر در دستور کار قرار می‌گیرد. در حقیقت شرکت‌های بزرگ جهان به دنبال تسهیل فروش کالای خود هستند.

این کارشناس خودرو با بیان اینکه شورای رقابت چه زمانی که قیمت را افزایش دهد و چه آن زمان که قیمت را کاهش می‌دهد، کاری غیر کارشناسانه انجام داده است، ادامه می دهد: قیمت در بازار دستور پذیر نیست، بلکه دارای مولفه های مالی است، اما شورای رقابت عملاً این مولفه ها را نادیده می‌گیرد و در نتیجه فساد ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه همیشه دلال بازی در فروش خودرو در ایران رونق داشته است، می‌گوید: متاسفانه میزان عرضه و تقاضا در صنعت خودرو تناسب ندارد و عرضه بسیار کمتر از تقاضا است.

در هر حال، با نزدیک شدن به زمان تشکیل دولت جدید، مردم خواستار برنامه ریزی دقیق دولتمردان برای حل معضل تولید و واردات خودرو هستند، تا به حقوق خود در انتخاب و خرید خودرو با قیمت و کیفیت مناسب دست یابند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
    0 0
    مبارکه
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
    0 0
    کاهش تولید از سوی خودروسازان آن هم در این شرایط و عدم اجازه واردات خودرو خارجی نشانه ...... است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس