کد خبر 1230260
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵
استخراج رمزارز در ایران چقدر برق مصرف می‌کند؟

یک فعال حوزه رمزارز و بلاک‌چین معتقد است در بدترین حالت، یک درصد از برق ایران صرف ماینینگ می‌شود و این یک درصد در مقیاس بزرگ برق تولیدی ایران تاثیرگذار است.

به گزارش مشرق، یاشار راشدی با اشاره به تاریخچه فعالیت استخراج‌کنندگان رمزارز در ایران بیان کرد:  پدیده استخراج از قدیم در کشور وجود داشته و خیلی‌ از استخراج‌کنندگان از سال‌ها ۱۳۹۴ هم این کار را انجام می‌دادند اما در مقیاس صنعتی، حدودا از سال ۱۳۹۷ این پدیده مورد توجه قرار گرفت.

وی با بیان اینکه رمزارز بیت‌کوین روی اعداد کار می‌کند و ما به اعداد اعتماد داریم گفت: اینکه کل شبکه بیت‌کوین چقدر برق مصرف می‌کند، مشخص است، چون قدرت شبکه مشخص است. اینکه همه ماینرهایی که در جهان هستند چقدر قدرت پردازشی دارند، تخمین تقریبا درستی از میزان مصرفی که این ماینرها در سراسر جهان دارند هم می‌توانیم داشته باشیم. 

دبیر انجمن بلاک‌چین ایران با بیان اینکه مصرف برق کل ماینینگ جهان کمتر از ۱۰ درصد برق تولیدی کل شبکه ایران است، افزود: ما با صرف ۱۰ درصد برق تولیدی ایران می‌توانیم ماینینگ کل جهان را انجام دهیم. آمار دقیقی از تلفات‌ شبکه توزیع برق ایران نداریم اما تخمین زده می‌شود که بیش از ۱۰ درصد در ایران تلفات برق داریم. این تلفات در شبکه توزیع اتفاق می‌افتد، یعنی اگر می‌توانستیم مزارع استخراج را در کنار نیروگاه‌ها که تلفات ندارند قرار دهیم، می‌توانستیم ماینینگ کل‌ جهان را پوشش دهیم.

راشدی ادامه داد: آمارهایی هست که می‌گویند بین ۴.۵ تا ۷ درصد کل ماینینگ جهان در ایران انجام‌ می‌شود. از آنجایی که ۱۰ درصد برق تولیدی ایران برای ماینینگ کل‌ جهان کافی است، از این ۱۰ درصد، کمتر از یک درصد برق ایران برای ماینینگ استفاده می‌شود. این یک درصد عدد کوچکی‌ در مقیاس برق تولیدی ایران نیست اما به نظر می‌رسد یک درصد برق ایران نمی‌تواند علت خاموشی باشد. 

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس