کد خبر 1230241
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۳:۱۴
18 راز سلامتی را بشناسید!

بسیاری از افراد فکر می‌کنند سالم بودن کار دشواری است؛ در حالی که با انجام برخی ترفندهای ساده می‌توانید در مسیر زندگی سالم تر و شاداب‌تر قرار گیرید.

به گزارش مشرق، بسیاری از افراد فکر می‌کنند سالم بودن کار دشواری است؛ در حالی که با انجام برخی ترفندهای ساده و تعیین اهداف کوچک برای خود، می‌توانید در مسیر زندگی سالم تر و شادتر قرار بگیرید. برای داشتن زندگی بهتر رعایت برخی اصول ضامن تداوم شادابی و سرزندگی است؛رعایت اصول صحیح غذا خوردن، استراحت، فعال بودن و... در مجموع مسیر پر فراز و نشیب زندگی را هموارتر می‌کند.

در ادامه این گزارش ۱۸ راهکار طلایی برای داشتن نشاط و شادابی بیشتر در زندگی از نظرتان می‌گذرد.

۱) آب بیشتری بنوشید

بزرگسالان باید روزانه ۲ تا ۳ لیتر (یا تقریباً هشت لیوان) آب بنوشند؛ در حالی که کودکان باید ۱ تا ۲ لیتر (یا تقریباً پنج لیوان) آب بنوشند.

۱۸ راز سلامتی را بشناسید!

این علاوه بر نوشیدنی‌های دیگر مانند چای یا قهوه است. آب بدن را در دمای صحیح نگه می دارد و سموم را از بین می برد.

آب همچنین پوست شما را پاکسازی می‌کند، به کلیه‌های شما کمک می‌کند، به کنترل اشتهای شما کمک کرده و انرژی شما را حفظ می‌کند.

۲) صبحانه بخورید

 یک صبحانه سبک و سالم به اندازه کافی برای به دست آوردن فواید خوردن زود هنگام مفید است. اگر از پروتئین کم چرب و غلات کامل تشکیل شده باشد، شما را از خوردن ناهار زیاد باز می‌دارد. تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که صبحانه نمی‌خورند در واقع بیشتر می‌خورند! بنابراین برای مهار اشتهای خود، اولین وعده غذایی روز را از دست ندهید.

۱۸ راز سلامتی را بشناسید!

به جای دونات و شیرینی شکلاتی و یک قهوه که بیشتر از هر چیز دیگری چرب و ناسالم است، تخم مرغ، میوه و نوشیدنی‌هایی مانند شیر بدون چربی، آب پرتقال تازه یا چای را انتخاب کنید. با سالم تر خوردن در وعده صبحانه تان، در طی روز انرژی بیشتری خواهید داشت.

۳) در طول روز خوب بخورید

اگر نیمی از بشقاب شما سبزیجات و میوه است، در مسیر صحیح قرار دارید. پروتئین بدون چربی، لبنیات کم چرب و غلات کامل را هم اضافه کنید. هنگامی که الگوی غذایی پایدار برقرار شد، بدن شما احساس راحتی بیشتری خواهد کرد. ممکن است یک دوره زمانی وجود داشته باشد که بدن شما سؤال کند که غذاهای قندی به کجا رفتند اما به محض اینکه عادت کنید، احساس بهتری نسبت به همیشه خواهید کرد.

به یاد داشته باشید که همه چربی‌ها برای شما بد نیستند. چربی‌های خوب را می‌توان در ماهی‌هایی مانند ماهی سالمون و ماهی تن، آووکادو، آجیل و روغن زیتون یافت. اینها برای یک رژیم مناسب و متعادل ضروری هستند.

سعی کنید در طول روز به طور مرتب وعده های غذایی منظم بخورید. با این حال، از هله هوله خوری در طول روز خودداری کنید.

۴)قندهای ساده را در رژیم غذایی خود محدود کنید

 در حالی که کربوهیدرات‌ها بخش مهمی از رژیم غذایی شما هستند، قند ساده می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد. این یک میزان سریع انرژی را فراهم می‌کند که پس از آن باعث می‌شود سریعتر احساس گرسنگی کنید.

قندهای ساده به جز میوه، کالری بالایی نیز دارند و فاقد مواد مغذی هستند. بهتر است از شیرینی و شکر استفاده نشود اما می‌توانید آنها را در حد اعتدال قرار دهید.

۱۸ راز سلامتی را بشناسید!

میوه‌ها می‌توانند جزئی از رژیم غذایی شما باشند. آنها پر از ویتامین‌ها و مواد مغذی هستند. هر زمان ممکن باشد میوه‌های خود را با پوست میل کنید.

۵) برچسب‌های مواد غذایی را بخوانید تا سالم ترین انتخاب را داشته باشید

 غذاهای فرآوری شده بسیار بد هستند. به طور خلاصه، در صورت امکان از غذاهای فرآوری شده خودداری کنید. مواد غذایی که در قفسه‌ها می‌مانند غالباً سدیم و چربی‌های ترانس و اشباع شده در لیست مواد تشکیل دهنده خود دارند. اگر این موارد را روی برچسب شان می‌بینید؛ به خصوص اگر مقادیر بالایی دارند، از مصرف آنها خودداری کنید. می‌توانید جایگزین سالم تری در جای دیگر پیدا کنید.

۱۸ راز سلامتی را بشناسید!

۶) در مورد مصرف مکمل‌ها در رژیم غذایی خود با پزشک  صحبت کنید

مکمل‌ها می‌توانند اطمینان بدهند که از تمام ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز خود استفاده می‌کنید. مکمل‌های خود را با یک وعده غذایی میل کنید تا به جذب بهتر آنها کمک کنید.

ممکن است هر روز مولتی ویتامین مصرف کنید یا می‌توانید مواد مغذی خاصی را که ممکن است در بدن شما کم باشد مانند کلسیم، ویتامین D یا ویتامین B۱۲ تکمیل کنید.بدون مشورت با پزشکتان، مصرف مکمل‌ها را شروع نکنید؛ به خصوص اگر داروهایی مصرف می کنید.

به خاطر داشته باشید که مصرف مکمل‌ها جایگزینی برای یک رژیم غذایی سالم نیست و باید در کنار آن باشد.

۱۸ راز سلامتی را بشناسید!


۷)بدنتان را شکل دهید

 علاوه بر کمک به کاهش وزن و به دست آوردن اعتماد به نفس، ورزش دارای مزایای دیگری برای بدن و ذهن شماست. داشتن سلامتی خوب قلبی و عروقی با کاهش خطر ابتلا به آلزایمر ارتباط دارد. بنابراین با ورزش یا  پیاده روی، هرچه بیشتر بیماری را از خود دور کنید.

ورزش باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شما نیز می‌شود؛ حتی یک تغییر جزئی به عنوان راه رفتن سریع به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در روز، پنج روز در هفته می‌تواند سیستم ایمنی بدن را با افزایش دادن آنتی بادی  بهبود بخشد. ورزش همچنین یکی از بهترین راه ها برای بهتر خوابیدن در شب است.

۸) وزن سالم خود را حفظ کنید 

کمبود وزن هم چیز خوبی نیست! هیچ نسخه جادویی برای کاهش وزن وجود ندارد و حتی اگر هم وجود داشته باشد، با گرسنگی دادن بدن و کمبود مواد مغذی حیاتی این‌طور نخواهد بود. تغییر آهسته در عادات غذایی شما بسیار ایمن تر است و فواید طولانی مدت برای سلامت جسمی شما خواهد داشت.اگر نمی‌خواهید رژیم غذایی داشته باشید،کاهش وزن خود را فقط با ورزش به دست بیاورید. 

۱۸ راز سلامتی را بشناسید!

۹) مثبت اندیش باشید 

این شگفت انگیز است که چقدر قدرت ذهن ما بر همه چیز در زندگی ما تاثیر گذار است. اندیشه مثبت ساده در مورد یک وضعیت می‌تواند یک مانع را به یک فرصت تبدیل کند. سیستم ایمنی بدن نه تنها به زندگی شما علاقه بیشتری تزریق خواهد کرد، بلکه سیستم ایمنی بدن تان نیز می‌تواند با سرماخوردگی و بیماری‌های قلبی بهتر مبارزه کند. 

برای شروع این مرحله دشوار، روی قدردانی و تمجید تمرکز کنید. هنگامی که شروع به فکر کردن درباره چیز بدی می‌کنید که در اطراف شما وجود دارد​​، متوقف شوید. به دو مورد فکر کنید که از آنها سپاسگزار هستید. سرانجام ذهن شما قبل از مجبور کردن آگاهانه، این الگو را متوجه خواهد شد و منفی اندیشیدن را متوقف می‌کند.

۱۸ راز سلامتی را بشناسید!

۱۰) راضی باشید 

این بدان معنا نیست که از زندگی خود راضی باشید بلکه به معنای رضایت از خودتان است. هر چیز کوچکی که شما را خوشحال می‌کند، آن را انجام دهید. یادتان باشد خوشبختی شما ارزشمند است اما سلامتی شما نیز چنین است.

اگر سالم نباشید، کاملاً خوشحال نیستید. این زمانی است که ذهن و بدن خود را در حالت برتر قرار دهیم که بتوانیم هر چیز دیگری را انجام دهیم. 

۱۱) کوچک فکر کنید 

وقتی روی اهداف غیرقابل دستیابی تمرکز می کنیم، دچار دلهره، ناامیدی و تنبلی می شویم. از این گذشته، چرا سعی می‌کنید به چیزی برسید که ممکن است هرگز اتفاق نیفتد؟ یک ذهنیت سالم باید در اینجا و اکنون وجود داشته باشد. مطمئناً این نگرانی برای آینده وجود خواهد داشت اما نباید آنچه را که هنوز اتفاق نیفتاده زیاد جدی گرفت.

۱۲) استرس را مدیریت کنید

این نکته مهمی است هنگامی که استرس زندگی ما را در بر می‌گیرد، همه چیز از هم جدا می‌شود. ذهن ما به هم ریخته و روابط ما خراب می‌شود. خود را به مدت پنج دقیقه راحت بگذارید و در مورد سطح استرس خود فکر کنید. چگونه می‌توانید آن را مدیریت کنید؟ برای آرامش بیشتر چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

۱۸ راز سلامتی را بشناسید!

یک روش بسیار سالم برای کنترل استرس، انجام یوگا است. اگر این جذاب به نظر نمی‌رسد، مراقبه کنید. به سادگی اطمینان حاصل کنید که ده دقیقه از روز خود را صرف می‌کنید تا استرس‌تان کم شود. با خود بنشینید و فقط نفس بکشید. هنگامی که احساس استرس می‌کنید، نفس عمیق بکشید تا خود را آرام کنید.

 ۱۳) کار مفید انجام دهید

با ایجاد یک لیست از کارهایی که می خواهید انجام دهید شروع کنید. یک تقویم یا برنامه ریز نیز ایده خوبی است و به یاد داشته باشید: کوچک فکر کنید. برای انجام چند چیز کوچک تلاش کنید.

یادگیری را در روز خود بگنجانید تا همیشه چیز جدیدی یاد بگیرید. این به جلوگیری از افت شناختی شما کمک می کند.

۱۴) تعادل عاطفی پیدا کنید

 حتی اگر شما بر هر جنبه دیگری از سلامتی نیز تسلط داشته باشید، اگر از آشفتگی درونی رنج می‌برید، احساس‌تان کامل نمی‌شود. کارهای کوچک بسیاری وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا احساس بهتری نسبت به خود داشته باشید. اگر مشکل عمیق تر شده و گسترش یابد، شاید لازم باشد یاد بگیرید که با درد عاطفی یا حتی افسردگی کنار بیایید.

۱۵) تا آنجا که می‌توانید سفر کنید

مسافرت می‌تواند سلامت جسمی و روحی شما را نیز بهبود بخشد. این امکان را به شما می‌دهد تا خلاقانه رشد کنید، استراحت کنید و چیزهای جدید را تجربه کنید. سفر شما را فعال نگه می‌دارد و خطر افسردگی را کاهش می‌دهد.

۱۸ راز سلامتی را بشناسید!

۱۶) شب را کامل استراحت کنید

 هنگام خواب، بدن شما سلول‌هایی ایجاد می‌کند که با عفونت، التهاب و استرس مبارزه می‌کنند. این بدان معنی است که خوابیدن بیش از حد کم یا خواب با کیفیت پایین نه تنها شما را مستعد ابتلا به بیماری می‌کند بلکه باعث می‌شود زمان لازم برای بهبودی از بیماری نیز افزایش یابد.  وقتی خوب بخوابید، می‌توانید تمام روز را بیدار باشید و فعال شوید. خواب مناسب برای سلامتی شما بسیار مهم است.

۱۸ راز سلامتی را بشناسید!

۱۷) بهداشت شخصی خود را حفظ کنید

دستان خود را اغلب به خصوص بعد از رفتن به دستشویی بشویید. میکروب‌ها می‌توانند گسترش یافته و ما را به راحتی دچار بیماری کنند.بعد از خوردن غذا دندان و زبان خود را مسواک بزنید. ذرات غذا اغلب علت بوی بد دهان و بیماری لثه هستند. برای تمیز کردن مرتباً به دندانپزشک خود مراجعه کنید و قبل از جدی شدن هرگونه مشکلی آن را برطرف کنید.

۱۸) تقویت سیستم ایمنی بدن

حفظ عادات سالم و سطح بالای انرژی برای هرکسی که دائماً با خستگی، سرماخوردگی، عفونت یا هرگونه اثر دیگر سیستم ایمنی ضعیف مقابله می‌کند، دشوار است.

۱۸ راز سلامتی را بشناسید!

اگر می‌توانید سعی کنید تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم را از رژیم غذایی خود دریافت کنید. اگر به طور طبیعی نمی‌توانید، مکمل‌ها را فقط به عنوان یک اقدام ثانویه استفاده کنید و البته قبل از اینکه تغییرات اساسی داشته باشید با پزشک خود صحبت کنید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عبدالله IR ۰۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
    12 7
    اینکه همه اش شد زندگی حیوانی! پس نیایش با خالق ، نماز و روزه ، رعایت دستورات شرع و ... کجا قرار دارند؟!
    • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
      5 0
      حرفتون کاملا منطقی است.
    • مسعود IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
      2 0
      آقای ریا کار مطمئن باش اگر روح وروان سالم داشتی هم ارتباط خوب با خالق هم مخلوق داری باید اینها را هم رعایت کنی سالم باشی از نظر بخصوص روان که با خدا ارتباط برقرار کنی.
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
    9 0
    مگه چقدر حقوق می گیریم که سفر بریم و خوب بخوریم .
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
    4 1
    اینکه همه اش شد زندگی حیوانی! پس نیایش با خالق ، نماز و روزه ، رعایت دستورات شرع و ... کجا قرار دارند؟!
    • مسعود IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
      0 0
      جا نماز آب نکش بعضی تاکید میکنم بعضی این تیپ از عالم خراب ترید دیدم که میگم خدا شاهدی.
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
    5 0
    لعنت به کرونا که چه ضربه ای زد که سفر هم نمیشه رفت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس