کد خبر 1230120
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۴:۰۱
چه آینده‌ای در انتظار نتانیاهو است؟

تحولات سیاسی اراضی اشغالی این سوال را مطرح می کند که چه سرنوشتی در انتظار بنیامین نتانیاهو است.

به گزارش مشرق، موفقیت چند حزب رژیم صهیونیستی در ایجاد ائتلاف برای تشکیل کابینه، همانقدر که می‌تواند برای پایان دادن به بحران ۲ ساله کابینه در اراضی اشغالی مهم باشد، برای طولانی‌ترین دوران نخست وزیری این رژیم سرنوشت ساز است.

آن چه گذشت

ناکامی «بنیامین نتانیاهو»، رییس حزب «لیکود» و سایر احزاب رژیم صهیونیستی در تشکیل کابینه پس از برگزاری ۴ دور انتخابات سراسری از آوریل ۲۰۱۹ تا ژوئن ۲۰۲۱، سبب شد تا ۸ حزب سیاسی در این رژیم از راست گرفته تا عرب، ائتلافی جدید تشکیل داده و آمادگی خود را برای تشکیل کابینه اعلام کنند.

جلسه رای اعتماد به این کابینه ۶ روز دیگر در کنست برگزار می‌شود.

موفقیت ائتلاف موسوم به «کابینه تغییر» می‌تواند نتانیاهو را که از سال ۲۰۰۹ در قدرت است، از عرصه سیاسی رژیم صهیونیستی خارج کرده و به ورطه دادگاه‌های رسیدگی به پرونده‌های سه گانه فساد مالی بیندازد.

ائتلاف جدید چرا و چگونه تشکیل شد؟

فروپاشی کابینه ائتلافی نتانیاهو و «بنی گانتز»، رییس حزب «آبی و سفید» در پی عدم تصویب بودجه سالانه در کنست، منجر به انتخابات ماه مارس شد که مجددا نتانیاهو را مامور تشکیل کابینه کرد.

ناکامی چندباره او به «یائیر لاپید»، رییس حزب «یش عتید»، دومین حزب بزرگ کنست با ۱۷ عضو، شانس ماموریت تشکیل کابینه را داد.

لاپید به عنوان رییس احزاب مخالف که همکاری نزدیکی با گانتز داشت، اکنون همراهی ۶ حزب دیگر شامل «یامینا» راستگرا، «امید جدید» راست میانه، «مرتس» چپگرا، «کار» میانه، «اسرائیل خانه ما» راستگرای سکولار و «رعام» عرب را دارد.

چه اتفاقی خواهد افتاد؟

براساس توافق لاپید با «نفتالی بنت»، رییس حزب یامینا، هر یک از این ۲ نفر ۲ سال سمت نخست وزیری را به صورت چرخشی برعهده خواهند داشت.

اما دوام این ائتلاف با در نظر داشتن تجربه کابینه‌های ائتلافی پیشین و تنوع رویکرد سیاسی اعضای ائتلاف فعلی، مورد تردید است.

اتفاق بعدی برای نتانیاهو چیست؟

بهترین اتفاقی که می‌تواند برای نخست وزیر رژیم صهیونیستی که اکنون تلاش خود را بر تعویق زمان برگزاری جلسه رای اعتماد کابینه تغییر متمرکز کرده، بیفتد، عدم رای اعتماد به این کابینه ائتلافی است.

در این صورت اراضی اشغالی باید خود را برای برگزاری پنجمین انتخابات سراسری آماده کند.

این سناریو فرصت چندماهه دیگری به نتانیاهو برای ماندن در قدرت می‌دهد.

حضور او در قدرت به معنای مصونیتش از محاکمه پرونده‌های فساد است.

بیشتربخوانید:

پیشنهاد جدید نتانیاهو به گانتز برای بر هم زدن ائتلاف لاپید-بنت

سناریو دیگر موفقیت ائتلاف تغییر در اخذ رای اعتماد از کنست است.

براساس این سناریو، نتانیاهو به عنوان رییس بزرگترین حزب کنست، رییس احزاب مخالف خواهد بود و جنبش ضد بنت و لاپید را که از چندی پیش راه اندازی کرده، هدایت می‌کند.

البته نمی‌توان انتظار داشت که نتانیاهو در این مسیر چندان موفق باشد؛ زیرا با وجود اقدامات سیاسی او در مورد تضعیف ائتلاف‌ها و البته عزمش برای کارشکنی در مسیر تشکیل کابینه در روزهای قبل از رای گیری کنست، ناتوانی در تشکیل کابینه‌ای پایدار، سبب تحلیل رفتن قدرتش در لیکود شده است تا جایی که ریاستش بر این حزب با وجود رقبایی مانند ساعر که اکنون «امید نو» را راه اندازی کرده، به خطر افتاد.

ضمن اینکه این فرصت را به حزبی با تنها ۶ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست داده تا برای تشکیل کابینه اعلام آمادگی و اقدام کند.

از این منظر، تشکیل کابینه تغییر، می‌تواند نتانیاهو را پس از ۱۲ سال متوالی نخست وزیری همراه با رسوایی‌های فساد به زیر بکشد.

فضای سیاسی رژیم صهیونیستی در حال حاضر ترکیبی از اعتراض‌های ضد نتانیاهو، تهدید اعضای ائتلاف جدید به مرگ، تفرقه و نفرت است.

اگرچه نفرت برای ساکنان اراضی اشغالی، به نوعی، سبک زندگی است، اما اکنون به بیماری ریشه داری تبدیل شده که در همه عرصه‌ها قابل مشاهده است.

در واقع می‌توان گفت که خروج نتانیاهو از قدرت، باور به امکان اداره رژیم صهیونیستی بدون نتانیاهو را می‌دهد؛ موضوعی که او بیم زیادی از تحققش دارد.

در هر حال، تشکیل کابینه تغییر می‌تواند آینده سیاسی نتانیاهو را با بلاتکلیفی گسترده‌ای مواجه کند و همزمان این سوال را مطرح کند که خروج عرصه سیاسی رژیم صهیونیستی از زیر سایه نتانیاهو چقدر زمان می‌برد؟

منبع: میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
    1 0
    این اول پاسخگویی است و باید مانند گذشتگانش در محضر خدا حاضر شود و پاسخگوی آن همه جنایاتش باشد و این عاقبت همه قدرت پرستان است . کافی است که تشییع جنازه شهید سلیمانی را با رسوایی نتانیاهو مقایسه کنیم تا حق و باطل در همین دنیا مشخص شود ..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس