کد خبر 1229616
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۹

به گزارش مشرق نواب همتیان در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: رای دادن یک وظیفه اجتماعی نیست که اگر انجام ندادیم بخاطر آن مجازات شویم، یک حق اجتماعی است که در انجام آن آزادیم.

اما این حق اجتماعی مثل پرداخت کردن یا پرداخت نکردن شارژ ماهیانه ساختمان نیست که نتیجه آن نهایتا اهالی یک ساختمان را درگیر کند؛ رای دادن یک حرکت جمعی عمومی برای یک تغییر بزرگ است. هشت سال گذشته را ببینید. یک تصمیم به رای دادن می تواند اینگونه اوضاع کشور را دگرگون کند. 

یعنی تجمیع رای تک تک ما شد یک تصمیم جمعی و آن تصمیم جمعی شد انتخاب یک نفر. و آن یک نفر شد مسئول زندگی هشتاد میلیون ایرانی طی هشت سال. پس رای من و تو بی تاثیر نیست. می تواند سرنوشت چهار یا هشت سال از زندگی من و تو را مشخص کند. 

همه ما در استفاده از این حق اجتماعی آزادیم. میتوانیم رای ندهیم. کسی هم حق توبیخ کسی را ندارد که چرا رای نمی‌دهد. اما این را هم بدانیم که اگر انتخاب کنیم که انتخاب نکنیم، آنهایی که انتخاب میکنند که انتخاب کنند دو یا چند برابر به قدرت رای‌شان اضافه می‌شود. اینگونه نیست که اگر رای ندهم حق رای من برایم ذخیره می ماند تا بعدا از آن استفاده کنم. اگر من رای ندهم جای خالی انتخابم را دودستی تقدیم کسانی میکنم که انتخاب میکنند. خاصیت انتخابگری اینگونه است.

پس رای ندادن جای خالی رای شما را برای شما محفوظ نگه نمی‌دارد. خیلی راحت به دیگری تقدیم میکند. یعنی شما حق خودتان را برای تغییر سرنوشتتان به دیگری می‌سپارید. و انتخاب دیگری به میزانی که کسی رای نمی دهد ضریب پیدا میکند.

حال حساب کنید به ازای هر نفری که رای می‌دهد چند نفر رای نمی دهند. اگر مثلا پنج نفر باشند، آنکه رای می دهد رای اش به اندازه پنج جای خالی محکم تر است.

آنکه رای نمی دهد حق تعیین یک تغییر را چند برابر به دیگری تقدیم می کند. همین

دانلود

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس