کد خبر 1228407
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵

قطع عضو یکی از سانحه هایی است که برای هر کسی ممکن است ایجاد شود. متاسفانه این اتفاق می تواند زندگی افراد را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد و در نتیجه شرایط زندگی را برای فرد دشوارتر نماید. امروزه روش های مختلف درمانی مانند کاشت ایمپلنت قطع عضو توانسته اند توانایی حرکت را به بیماری که دچار قطع عضو شده است برگردانند. کاشت پای مصنوعی پیشرفته یکی از مهم ترین روش های درمان قطع عضو پا می باشد. 

با اعضای قطع شده بدن چه باید کرد؟

قطع عضو به چه دلایلی ایجاد می شود؟

قطع عضو می تواند برای قسمت هایی از بدن مانند بازو، پا، دست، انگشتان دست و پا و … ایجاد شود. یکی از قطع عضوهایی که بسیار رایج است، از دست دادن پا، قسمت بالا یا پایین زانو است. زمانی که فرد در یک سانحه تصادف و یا جنگ دچار آسیب دیدگی شود، معمولا شدت ضربه به حدی است که باعث می شود مسیر جریان خون و اکسیژن دچار مشکل شود و در نتیجه دکتر اجبارا ناحیه مورد نظر را قطع می کند. چرا که در غیر این صورت چون سلول های خونی عملکرد درست خود را از دست داده اند، قسمت آسیب دیده دچار عفونت می شود و احتمال مرگ را در فرد افزایش می دهد. عمده دلایلی که موجب قطع عضو می شوند عبارت هستند از :

· جنگ

· آسیب شدید (از جمله حادثه خودرو یا سوختگی شدید)

· تومور سرطانی در استخوان یا عضله اندام مورد نظر

· عفونت شدید که با آنتی بیوتیک ها یا درمان های دیگر بهتر نمی شود

· ضخیم شدن بافت عصبی که نروما نامیده می شود

· یخ زدگی اندام

درمان قطع عضو پا (کاشت پای مصنوعی)

هنگامی که یک فرد دچار سانحه قطع عضو می شود، برای درمان می توان از روش های مختلفی استفاده کرد. اما در برخی موارد به دلیل شرایطی که بیمار دارد نمی توان از تجهیزاتی استفاده کرد که اتصال دائمی به بدن بیمار دارند. به همین دلیل است که ایده کاشت پای مصنوعی مطرح شده است. تکنولوژی استفاده از روش کاشت ایمپلنت مربوط به کشور آلمان است که تا کنون در 5 کشور اروپایی مورد استفاده قرار گرفته است. خوشبختانه در ایران نیز این فناوری با استفاده از خدمات شرکت همیار طب لیان و همکاری دکتر عباسپور برای اولین بار در خاورمیانه مورد استفاده قرار گرفته است. این جراحی اولین بار در ایران توسط دکتر عزیز عباسپور در شهر رشت برای یک جوان 30 ساله انجام شده است. برای آشنایی بیشتر با این روش می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید.

با اعضای قطع شده بدن چه باید کرد؟

بسیاری از افراد قطع عضو برای استفاده از پروتز از وسیله ای به نام سوکت استفاده می کنند.با توجه به ساختار سوکت، برای اتصال با عضو باقی مانده در دراز مدت مشکلاتی از جمله حساسیت های پوستی، زخم، التهاب مزمن همراه با آبسه و درد شدید به وجود می آید.

میزان مصرف انرژی در افراد قطع عضو به منظور حرکت پروتز به صورت میانگین 70 درصد بیشتر از افراد عادی است. تامین این انرژی بیشتر، سبب ایجاد مشکلات فراوانی از جمله مشکلات گوارشی و هاضمه به خاطر گرسنگی مفرط، تحلیل رفتن عضوهای باقی مانده و … می شود؛ به همین دلیل استفاده از پروتزهای تماسی که با پوست و عضله بیمار در تماس هستند توصیه نمی شود چرا که علاوه بر مشکلات بالا، مشکلات زیر را نیز به وجود می آورد:

•          سوزش پوست به علت اصطکاک، خم شدن و فشردن

•          افزایش تعرق و بروز خارش شدید

•          التهاب، کبودی و هماتوم، علائم فشار و حتی آسیب های پوستی عمیق

•          درد و عدم راحتی در طول نشستن

•          مشکلات بهداشتی

چگونه می توانیم به فرد دارای قطع عضو کمک کنیم؟

درمان و کمک به بیماران قطع عضو یک فرآیند چند مرحله ای و کاری گروهی است. بیمار دارای قطع عضو پیش از هر گونه درمان مورد ارزیابی تیم متخصص ما که متشکل از بهترین های این رشته در ایران هستند، قرار گرفته و با تشخیص بهترین روش، فرآیند درمان که شامل مراحل قبل از عمل، حین عمل و پس از عمل است آغاز می شود. جهت آشنایی بیشتر می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید.

این فرآیند از اولین مشاوره پیش از عمل آغاز شده و در طول عمل و پس از آن ادامه خواهد داشت ما در کنار شما خواهیم بود تا به عنوان یک خانواده با ارتباطی نزدیک، به شما در رسیدن به تحرک کامل و عادی کمک کنیم. همه تلاش ما این است تا فرآیند درمان از جراحی تا توانبخشی به ساده ترین شکل ممکن و کمترین زحمت برای شما انجام شود.

سیستم های Endo–Exo Implantation یا EEP چیست؟

سیستم اندو-اکسو بر اساس ارگونومی بدن انسان و کاملا مطابق با آناتومی بدن و نحوه راه رفتن افراد طراحی شده است. با کاشت EEP در باقی مانده ی استخوان پیوندی طولانی، ایمن، بدون درد و عوارض جانبی بین بیمار و پروتز ایجاد می شود. علاوه بر این امکان انتقال نیرو خصوصا در راه رفتن از طریق ران و یا مفاصل را فراهم آورده و به بیمار این امکان را می دهد تا احساس راه رفتن طبیعی داشته باشد و به صورت عادی و بدون زحمت کشیدن پای مصنوعی به دنبال خود، حرکت کند. این قابلیت این امکان را به بیمار می دهد که تجربه یک پای مصنوعی هوشمند را داشته باشید.

همان طور که گفته شد این روش از درمان برای بیماران قطع عضو بسیار مناسب است اما یکی از سوالات همیشگی افراد دارای قطع عضو این است که آیا با انجام کاشت پای مصنوعی می توانند به فعالیت های روزمره مانند ورزش ادامه دهند؟ در جواب این سوال باید گفت: با استفاده از ایمپلنت عضو مصنوعی به استخوان شما، این امکان برای شما فراهم می شود که بدون نگرانی به انجام ورزش های متنوع بپردازید. به منظور کسب آشنایی بیشتر با این روش، شرایط و هزینه های درمان، چگونگی عمل جراحی و مشاهده مصاحبه با افرادی که این عمل را انجام داده اند به وب سایت شرکت همیارطب لیان مراجعه نمایید.

https://www.hamyarteblian.com


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس