ارتش اسرائیل ابعاد جدیدی از مرگ نظامی جاسوس خود را رسانه‌ای کرد

ارتش رژیم صهیونیستی بعد از ماه‌ها سکوت و بایکوت خبری دستگیری و مرگ یک نظامی اسرائیلی متهم به جاسوسی، مجبور شد اطلاعاتی را به عنوان داده‌های مربوط به دلایل دستگیری و شرایط مرگ او منتشر کند.

به گزارش مشرق، بعد از رسانه‌ای شدن مرگ یک نظامی اسرائیلی که ظاهرا به دلیل جاسوسی در داخل این ارتش دستگیر و زندانی شده بود، ارتش اسرائیل مجبور شد سکوت خود را شکسته و اطلاعاتی را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد.

گرچه اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهند که ارتش اسرائیل چندان تمایلی به گشوده شدن پرونده این رسوایی نداشته و سعی در گمراه کردن سیر پیگیری های مطبوعات است اما به هر شکل اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهند  مرگ یا خودکشی این نظامی اسرائیلی عرصه بر نهادهای اطلاعاتی و قضائی ارتش اسرائیل چنان تنگ کرده که تلاش کردند به شکلی این دستگیری و این مرگ را توجیه کنند.

رسانه‌های عبری زبان اسرائیل  از جمله شبکه ۱۲ و روزنامه یدیعوت آحارانوت، معاریو و هاآرتص عصر امروز به طور همزمان اطلاعاتی را که سخنگوی ارتش اسرائیل در اختیار آنها قرار داده بود را در خروجی های خود قرار دادند.

اطلاعات منتشر شده در مورد این رسوایی حکایت از آن دارد که این افسر که در زندان نظامی جان سپرده ، یکی از افسران شعبه اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل بود.

اتهام وی نقض و به خطر انداختن شدید امنیت اسرائیل بود (معمولا این نوع تعبیر برای جاسوسی و اقدام علیه امنیت اسرائیل به کار می رود).

به زعم سخنگوی ارتش اسرائیل، تحقیقات در مورد عملکرد این افسر متوفی پیش از دستگیری وی آغاز شد و بر روی عملکرد وی متمرکز شد به ویژه که وی در واحد فن‌آوری نیروهای مسلح فعالیت می کرد.

او به طور عمد  اقداماتی را انجام داد که امنیت اسرائیل را به شدت به خطر انداخت ، اما بعد از دستگیری و بازجویی به اقدامات خود اعتراف و با بازجویان همکاری کرد.

به زعم سخنگوی ارتش اسرائیل اقدام این افسر اسرائیلی با انگیزه های شخصی بوده و انگیزه های ایدئولوژیک یا قومیتی یا حتی اقتصادی در آن دیده نشد.

با این حال این سخنگو توضیح نداد چه نوع انگیزه های شخصی باعث چنین اقدامی می‌شوند که به گفته ارتش باعث وارد آمدن زیان به امنیت اسرائیل شده است.

در بخش دیگری از بیانیه سخنگو تاکید شده است که با توجه به اتهامات این افسر و سنگینی جرایم وی دادگاه نظامی حکم خود را صادر کرده است.

ارتش اسرائیل دلیل غیر علنی برگزار شدن جلسات دادرسی را هم زیان هایی توصیف کرد که  اطلاعات رد و بدل شده در درادگاه می توانست برای اسرائیل به همراه آورد.

ارتش اسرائیل با تغییر روایت خود از محل مرگ این افسر ادعا کرد، این افسر آنگونه که پیش از این اعلام شده بود در زندان انفرادی نگهداری نمی شد بلکه در بندی به همراه شمار دیگری از نظامیان محکوم حضور داشت و این محل به شکل ۲۴ ساعته ای با دوربین کنترل می‌شود.

گرچه در روایت جدید ارتش اسرائیل ادعا می‌شود خانواده این افسر بارها با وی دیدار و حتی در محاکمه اش هم حضور داشتند اما پیش از این پدر این افسر اسرائیلی در گفتگویی با یدیعوت آحارانوت اعلام کرده بود تاکنون از اتهامات فرزندش اطلاعی ندارد.

در پایان این گزارش هم سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی ادعا کرد ، جسد افسر سابق  در پزشکی قانونی کالبد شکافی شده و در زمان تشریح پزشکی از طرف خانواده متوفی هم حاضر بود اما نتایج آن تا این لحظه اعلام نشده است.

این اطلاعات هم با گفته‌های پدر این افسر که تاکید کرد به دستور نهادهای اطلاعاتی کار کالبد شکافی نیمه تمام رها و اجازه صدور گزارش داده نشد در تناقض قرار دارد.

به نوشته روزنامه هاآرتص نهادهای امنیتی اسرائیل به مطبوعات هشدار دادند اطلاعاتی که تاکنون در مورد مرگ این افسر اطلاعاتی منتشر کرده اند امنیت اسرائیل را تهدید کرده است این در حالی است که افسران همقطار و همکاران این افسر متوفی نسبت به نحوه رفتار ارتش با وی ناخرسند بوده و از این که تلاش می شد تا مسئله مرگ وی همچنان در بایکوت خبری باقی مانده و حتی تمامی تصاویر و اسناد مربوط به این افسر نیز که از سال ۲۰۱۸ در فضای مجازی بارگزاری شده بود حذف شده‌اند به شدت ابراز ناراحت می کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس