کد خبر 122806
تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۴

غرب با بررسي و تحليل‌هاي اشتباه خود به صدام گفته بود كه مي‌تواني شش روز ايران را فتح كني اما هنگامي كه با مقاومت نيروهاي رزمنده ايراني روبه رو شد در ششم مهر سال 59 ، سازمان مثل عليه ايران قطعنامه 479 را صادر كرد. كلا در طول هشت سال دفاع مقدس سازمان ملل 11 قطعنامه را عليه ايران صادر كرد. در قطعنامه 479 آمده بود كه طرفين به شرايط كنوني راضي باشند و آتش بس كنند به اين معني كه عراق تا هرجا كه توانسته در خاك ايران تجاوز كند متعلق به او باشد و ما از حق خود كوتاه بياييم.

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، نشست تحليل و بررسي عمليات «الي بيت المقدس» با حضور دو تن از فرماندهان دوران دفاع مقدس در «آستان مقدس امام زاده علي اكبر» چيذر برگزار شد.

در اين نشست، امير سرتييپ غلامحسين دربندي از فرماندهان ارتش در دوران دفاع مقدس در پاسخ به پرسشي مبني بر غافلگير شدن ارتش در آغاز جنگ تحميلي پاسخ داد: چند ماه پيش از آغاز جنگ تحميلي فرمانده لشكر 92 زرهي خوزستا (سرهنگ ملك نژاد) با بررسي آرايش و تحركات نظامي نيروهاي عراقي در نامه‌اي به مقامات بالاتر اطلاع داده بود كه دشمن قصد حمله و تجاوز به ايران را دارد اما متاسفانه به آن اعتنايي نشد.

وي ادامه داد: طرح اشغال خوزستان نقشه‌اي بود كه استكبار غرب و شرق در اختيار عراق گذاشتند و با حمايتشان از صدام قصد داشتند تا خوزستان را به دلايلي از قبيل وجود بندرگاه،‌سكوهاي نفتي و اروندرو از ايران جدا كرده و به عراق بدهند. اين راهم بايد گفت كه عراق پيش از حمله به خوزستان براي تمامي استان‌هاي اين منطقه نام انتخاب كرده بود و حتي در نقشه‌هاي چاپ شده‌اش هم آنها را منتشر كرده بود.

امير دربندي با اشاره به مقاومت 35 روز رزمندگان در روزهاي آغازين جنگ تحميلي گفت: مقاومت 35 روزه خرمشهر نمادي از حماسه مقاومت و وحدت است چرا كه همه نيروها اعم از از رزمندگان پادگان دژ، سربازان و دانشجويان دانشگاه افسري، نيروهاي ژاندارمري،‌سپاه و گردان تگاوران نيروي درياي در آن حضور داشتند.

اميردربندي خاطرنشان كرد: دشمن در جنگ تحميلي تنها از مرزهاي زميني حمله نمي‌كرد او از مرزهاي آبي و هوايي هم براي تجاوز و حمله به ايران از پيشرفته‌ترين امكانات نظامي روز دنيا استفاده مي‌كرد و بارها عمليات‌هايي عليه ايران از اين طريق انجام داد اما رزمندگان با شجاعت و ايثار توانستند در مقابل او بايستند. به عنوان مثال در همان روز 31 شهريور 59 دشمن از محور «چزابه» با در اختيار داشتن 400 تانك به ايران آمد و ما با داشتن تنها شش دستگاه تانك كه دو تا از توپ‌هاي آنها هم كار نمي‌كرد توانستيم عمليات‌ تاخيري انجام دهيم تا رزمندگان به كمك ما آمدند.

وي با اشاره به اينكه غرب به عراق گفته‌ بود كه مي‌تواني شش روز ايران را فتح كني، اظهار كرد: غرب با بررسي و تحليل‌هاي اشتباه خود به صدام گفته بود كه مي‌تواني شش روز ايران را فتح كني اما هنگامي كه با مقاومت نيروهاي رزمنده ايراني روبه رو شد در ششم مهر سال 59 ، سازمان مثل عليه ايران قطعنامه 479 را صادر كرد. كلا در طول هشت سال دفاع مقدس سازمان ملل 11 قطعنامه را عليه ايران صادر كرد. در قطعنامه 479 آمده بود كه طرفين به شرايط كنوني راضي باشند و آتش بس كنند به اين معني كه عراق تا هرجا كه توانسته در خاك ايران تجاوز كند متعلق به او باشد و ما از حق خود كوتاه بياييم.

امير دربندي با اشاره به كتاب «ويراني دروازه شرقي» كه «رفيق الاسامرايي» رئيس اداره اطلاعات عراق آن را نوشته است، توضيح داد: نويسنده در اين كتاب گفته است كه بعد از عمليات بيت‌المقدس صدام من را به اتاقش فراخواند. هنگامي كه داخل اتاق او شدم ديدم كه سفير وقت آمريكا نيز در آنجا حضور دارد. صدام از من دلايل شكست نيروها را جويا شد. هنگامي كه خواستم شكست نيروهايمان را توجيه كنم اين سفير از جيبش دو عكس هوايي را بيرون آورد و نشان صدام داد و گفت: ما تمام اطلاعات را به دقت در اختيار شما قرار داده بوديم. يكي از آن دو عكس از كارخانه سيمان بود و خودرو سنگيني كه مي‌شد حتي تعداد كيسه‌هاي سيمانش را هم شمارش كرد و عكس ديگر از يك پادگان نظامي بود كه فاصله فرم‌هاي رژه سربازان ايراني را هم مي‌شد به دقت مشاهده كرد.

اين همرزم شهيد صياد شيرازي گفت: جا دارد در اين نشست از ولايت‌مداري شهيد صياد هم سخن به ميان بياوريم. نقش فرماندهي او در عمليات «الي بيت المقدس» هم بسيار تاثير گذاشت.

در بخشي ديگر از اين نشست، سرتيپ پاسدار ناصر شعباني از فرماندهان دوران دفاع مقدس با بيان آماري از تعداد تعرض‌هاي عراق به خاك ايران گفت: تا بيش از سال‌هاي 59-60 عراق بيش از 674 تجاوز و تعرض مرزي به ايران داشت.

وي ادامه داد:بي‌كفايتي و خيانت بني‌صدر باعث شده بود كه فردي خائن به نام تيمسار «مدني» در زماني كه استاندار خوزستان بود تمام مين‌هايي كه در مرزهاي جنوبي وجود داشت خنثي شود تا عراق بتواند با كمترين سختي و مشكل به ايران هجوم بياورد. بايد بگويم اگر روزي جعبه‌ سياه جنگ باز شود پرونده‌هاي زيادي مبني بر خائن بودن بني‌صدر آشكار خواهد شد.

وي با بيان اينكه بايد در اينگونه نشست‌ها از فرماندهاني همچون شهيد صياد شيرازي و شهيد حسين خرازي هم ياد شود، افزود:: روز پيش از پيروزي عمليات «الي بيت المقدس» حاج حسين خرازي شش تن از اسراي عراقي را در ميان رزمندگان با خودرويي چرخاند تا انبوه رزمندگان را ببينند و سپس آنها را آزاد كرد تا اين گونه در دل دشمن هراس ايجاد كند و بعد از آن نيز به تمامي رزمندگان دستور داد تا در شب با شليك تيرهاي رسام، ديواري از آتش به دور شهر خرمشهر ايجاد كنند. اين گونه كارها باعث شد تا روز بعد بسياري از عراقي‌ها بدون مقاومت خود را تسليم رزمندگان ايراني كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس