کد خبر 1227848
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۹
دعا نمایه

استاد حوزه علمیه گفت: برخی افراد با توهین به علما و به سخره گرفتن علم دین می‌خواهند برای خود آبرویی کسب کنند در حالی که هر کسی به علما توهین و بی ادبی کند عاقبت به خیر نخواهد شد.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام سیدحسین مؤمنی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) با بیان اینکه شخصی به نام عنوان بصری ۹۴ سال از عمرش گذشته بود که به محضر امام صادق علیه السلام رسید تا از علوم ایشان بهره ببرد، اظهار داشت: در هر سن و سالی انسان محتاج دانستن و تذکر است و باید در هر شرایطی از مباحث اخلاقی بهره گیرد.

بیشتر بخوانید:

آثار فرمانبری از پیامبر اکرم (ص) از نگاه قرآن کریم

وی با بیان اینکه انسان به صورت مستمر نیاز به دانستن دارد، گفت: امام صادق علیه السلام عنوان بصری را نپذیرفتند و فرمودند من برای زندگی خود برنامه دارم و مرا از ذکر خدا باز ندار؛ سپس فرمودند از هر کسی تا به حال مطالب را آموختی برو و از همان فرد بیاموز.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه از دست دادن بسیاری از توفیقات در زندگی به خاطر بی برنامگی و بی نظمی در زندگی است، گفت: امام صادق علیه السلام فرمودند من برای هر ساعت از شبانه روز خود برنامه و ذکر دارم که این خود درس بزرگی برای عنوان بصری و سایر شیعیان است که نیاز به انضباط در زندگی و ذکر و یاد خدا از مهمترین عوامل موفقیت در زندگی و کسب علم است.

وی با بیان اینکه عنوان بصری غمگین به خانه بازگشت و سپس به زیارت پیامبر (ص) رفته با توسل به ایشان دیدار با امام صادق را طلب کرد، افزود: بعد از توسل به پیامبر (ص) عنوان بصری دوباره به نزد امام صادق علیه السلام رفت و امام صادق علیه السلام این بار او را پذیرفتند و به او گفتند چه می‌خواهی؟ او گفت از علومی که نزد شما است به من بیاموزید؛ امام به او فرمودند علم نوری است که خدا در قلب کسی که اراده هدایت او را کرده باشد قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

چطور مرگ راحتی داشته باشیم؟

مؤمنی ادامه داد: امام صادق علیه السلام فرمودند اگر دنبال علم هستی اول در وجودت حقیقت عبودیت را جستجو کن که در سه چیز است؛ اول انسان از خود ملکیتی قائل نباشد و هرچه دارد را از خدا بداند، دوم اینکه برای کار خود تدبیر نکند و عنان خود را به خدا بسپارد و سوم تمام هم و غم عبد این باشد که به دستورات خداوند عمل کند و واجبات را انجام دهد و محرمات را ترک کند.

وی با بیان اینکه هر کدام از این سه مورد نتایجی در زندگی دارد، ابراز کرد: نتیجه مالک ندانستن خود این است که انفاق برای انسان راحت می‌شود و جان، مال و آبروی خود را برای خدا می‌دهد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اصل حرکت امام خمینی (ره) در مخالفت با شاه برای این بود که شاه از اسلام فاصله گرفته بود، گفت: اگر انسان همه چیز را به خدا واگذار کرد مصیبت‌های دنیا برای او سخت نخواهد بود مانند امام خمینی (ره) که حتی بعد از مرگ فرزند خود درس را تعطیل نکردند.

وی با بیان اینکه اگر کسی همه تلاش خود را انجام واجبات و ترک محرمات قرار دهد دیگر غرور به سراغ او نمی‌آید، افزود: اگر کسی متصف به این اوصاف شد دنیا و حرف مردم برای او مهم نخواهد بود و اگر کسی در این وادی قرار گرفت دنبال زیاده طلبی و حق و نا حق کردن نمی‌رود.

مؤمنی با بیان اینکه سپس امام صادق علیه السلام ۹ چیز را به عنوان بصری فرمودند که سه مورد اول در رابطه با ریاضت نفس است، گفت: اول اینکه وقتی اشتها نداری چیزی نخور که موجب حماقت است، دوم اینکه وقتی گرسنه شدی بخور و سوم اینکه وقتی خواستی چیزی بخوری مراقب باش حلال باشد.

وی با بیان اینکه سه مورد دوم در رابطه با حلم است، افزود: اول اینکه اگر کسی به تو گفت یکی بگویی ده تا جوابت می‌دهم تو بگو ده تا بگویی یکی از من نمی شنوی، دوم اینکه اگر کسی به تو فحش داد به او بگو اگر تو راست می‌گویی از خدا می‌خواهم از من بگذرد ولی اگر چیزی که می‌گویی دروغ است از خدا می‌خواهم که از تو بگذرد و سوم اینکه اگر کسی تو را تهدید کرد تو او را تهدید نکن و برای او از خدا خیر بخواه.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه سه مورد بعدی در مورد علم است، گفت: اول اینکه آنچه را نمی‌دانی از علما بپرس، دوم اینکه چیزی را برای امتحان و آزمایش از عالم نپرس و سوم اینکه از اجتهاد و خود رأیی در امور بپرهیز و احتیاط را پیشه خود گردان.

وی با بیان اینکه تمسخر از نشانه‌های احمق است، افزود: برخی افراد با توهین به علما و به سخره گرفتن علم دین می‌خواهند برای خود آبرویی کسب کنند در حالی که هر کس به علما توهین و بی ادبی کند عاقبت به خیر نخواهد شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس