کد خبر 1227795
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۴:۲۱
یادگیری زبان کودک نمایه کودکان نمایه

روانشناس تربیتی گفت: از هر زمانی که والدین اراده کنند می‌توانند به فرزنداشان زبان دوم یاد دهند، اما این آموزش باید بدون فشار و اجبار باشد؛ مثلا از طریق بازی و گفت‌وگو باشد، نه برنامه‌های رسمی آموزشی.

به گزارش مشرق، بهمن حوری زاد، روانشناس تربیتی و استاد دانشگاه، در پاسخ به این پرسش که «چه زمانی کودکان باید به کلاس‌های فوق برنامه مثل کلاس زبان بروند؟»،بیان داشت: اگر بخواهم پاسخ دقیق بدهیم که کی و کجا زبان یاد بگیرند؟ باید گفت از زمانی که متولد می‌شوند و به چشم مادر نگاه می‌کنند، ارتباط چشمی برقرار می‌شود و آرام آرام از مادر یاد می‌گیرند بگوید مادر یا پدر.

وی ادامه داد: بنابراین یادگیری زبان زمان خاصی ندارد، اگر همراه با تولد باشد ایده آل است؛ اما وقتی بخواهیم به صورت فوق برنامه عمل کنیم فرزندان در ۵ و ۶ سالگی کلاس‌های مختلف زبان را می‌گذراند.

بیشتر بخوانید:

۱۰نکته طلایی برای شادی مادران خانه‌دار

این روانشناس تربیتی خاطرنشان کرد: بنابراین به نظر بنده آموزش و یادگیری زبان زمان خاصی ندارد و از هر زمانی که والدین اراده کنند می‌توانند شروع کنند.

حوری زاد تأکید کرد: اما این آموزش باید بدون فشار و اجبار باشد؛مثلا از طریق بازی و گفت‌وگو انجام شود نه برنامه‌های رسمی مدرسه و مهد کودک‌های‌ دو زبانه.

وی ابراز داشت: بنده اینها را قبول ندارم؛ یعنی معتقد هستم که به صورت طبیعی آموزش دهیم؛ مثلا به جای آب، معادل انگلیسی آن کلمه را بگوییم؛ والدین کلمات انگلیسی حرف بزنند و فرزند نیز یاد می‌گیرد نه اینکه به کودک از ابتدا گرامر یاد دهیم.

این روان شناس تربیتی متذکر شد:کلاس‌های مختلف زبان نیز نتیجه ندارد؛ مگر اینکه برنامه قوی برای گوش دادن، نوشتن و صحبت کردن داشته باشیم و در این شرایط انسان توانایی دارد تحت تاثیر برنامه‌ها، مهارتها و استعداد خود را رشد دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    1 2
    آیا بهتر نیست ابتدا زبان مادری یا همان ملی کشورش را یاد بگیرد و بگذاریم کمی عقل و هوش پیدا کند و بعد هرچند تعداد زبان لازم بود یاد بگیرد!؟ به قول فرموده رهبری زبان ستون فقرات فرهنگ هر ملت است و نباید آن را با السنه بیگانگان همتراز دانست! آیا ملت ما واقعاً فردوسی را دوست می دارد؟! اگر پاسخ مثبت است پس استعمال واژگان فرنگی به این فراوانی چه نسبتی با دوست داشتن فردوسی و زبان فارسی دارد!؟ لطفاً غرب پرستان فوراً موضع گیری نکنند که کلمات عربی پس چه؟! چون ما در مملکت مان میلیون ها عرب زبان ایرانی داریم و وجود واژگان هم میهنان مان چه عرب و چه ترک و بلوچ و کرد و گیلک در مکالمات مان همان بخشی از زبان ملی است! ضمن آن که عربی زبان مذهب ما هم هست!
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    1 1
    زبان دوم واین جور چیزها از سن۱۰-۱۲سال به بالا..بچه زیر۷سال اصلا نباید آموزش ببینه درقالب بازی حتی.هنوز زبان مادری خودش رو یاد نگرفته بره زبان دوم یاد بگیره گند می خوره تو هر دوتاش.اینو از کسی که ۱۵سال زبان خونده وتدریس کرده به یادگار داشته باشین.بچه ها یاد می گیرن ولی گند می خوره به زندگی وتفریح وبچه گی وفرهنگی که از طریق زبان یاد می گیرن واز همه مهم تر آزادی شون خدشه دار میشه
    • جعفری US ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
      2 1
      امروز ۱۶خرداد هست و‌من دقیقا در یک وبینار در زمینه این که کی با بچه ها به زبان دوم بحرفیم شرکت کردم.نتیجه این که بعد از سه سالگی وقتی که مطمئن شدین بچه شما اختلال گفتاری مثل لکنت یا دیر حرف زدن نداره و زبان اول را مسلط هست بهترین فرصت هست.اگر یکی از والدین مسلط به زبان دوم باشه می تونه دائما به همون زبان با بچه بحرفه و بچه دو زبانه رشد می کنه...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس