سندروم «گیلن‌باره»؛ پیامدی جدید و غیرمنتظره از کرونا

یکی دیگر از پیامدهای خطرناک ابتلا به کرونا، ابتلا به سندرم Guillain-Barré بوده که با ناهماهنگی حرکت دست و پا همراه است.

به گزارش مشرق به نقل از اسپوتنیک به نقل از پورتال EurekAlert، دانشمندان یکی دیگر از پیامدهای خطرناک ویروس کرونا را مشخص کرده اند.

سندرم گیلن-باره نوعی بیماری حاد پلی نوروپاتی التهابی پیشرونده است که با ضعف عضلانی و اختلال حسی پلی نوریتک مشخص می‌شود.

طبق مطالعه دانشمندان دانشگاه بیرمنگام، آنتی بادی‌های تولید شده توسط ارگانیسم‌هایی که به ویروس کرونا مبتلا شده اند، مشابه آنتی بادی‌هایی است که باعث شیوع بیماری‌های قلبی و پوستی می شوند. اولین علائم بیماری ضعف و درد عضلانی، بی حسی دست و پا و مشکلات هماهنگی میان دست و پا است.

سندرم گیلن-باره یک پلی رادیکولونوروپاتی خود ایمنی است که با اختلالات اتونوم، اختلالات حرکیت و اختلالات حسی آشکار می‌شود.

ویروس کرونا که شیوع آن از اواخر دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی در چین بود، علاوه بر ۳۰ استان و منطقه چین، به کشورهای دیگر دنیا نیز سرایت کرد.

در ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۹، مقامات چینی از شیوع ذات الریه پنومونی ناشناخته در شهر ووهان در بخش مرکزی این کشور (استان هوبی) به سازمان بهداشت جهانی اطلاع دادند. کارشناسان عامل ایجاد کننده بیماری را شناسایی کرده اند، این یک ویروس جدید است.

این ویروس می‌تواند از طریق قطرات تنفسی از انسان به انسان هم منتقل شود. حدس زده می‌شود که ممکن است این بیماری از طریق تماس با این آبزیان یا خوردن آن‌ها منتقل شود، ولی هنوز نتیجه نهایی در این زمینه حاصل نشده است.

دوره نهفتگی این بیماری به طور متوسط حدود ۷ روز است و علائم بیماری پس از گذشت این بازه زمانی در بدن فرد مبتلا ظاهر می‌شود. علائم شامل تب، بدن درد، گلو درد، سرفه، درد عضلات، آب ریزش بینی، سر درد است. برخی دچار علائم گوارشی مانند تهوع و اسهال می‌شوند. آنچه باعث نگرانی می‌شود این است که فرد دچار ذات الریه شود.

سازمان بهداشت جهانی شیوع این بیماری را فوریتی با اهمیت بین المللی تشخیص داده و نام رسمی آن را بیماری COVID-۱۹ گذاشته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • Ziba IR ۰۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
    1 0
    سندرم گلین‌باره با حجامت پس سر درمان می‌شود.
    • عبدالواحد منصوری GB ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
      0 0
      مگه امتحان کردین
  • NL ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
    0 0
    گیلن باره بیماری بسیار سختیه که البته درمان داره نوعی فلج موقت که بعد از بهبود هم شرایط دقیقا مثل قبل نمیشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس