کد خبر 1226746
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۹
نفت

برخی پالایشگاه‌های واقع در کشورهای آسیایی از جمله هند و ژاپن پیشاپیش به استقبال نفت ایران رفته‌اند.

به گزارش مشرق، به نقل از S&P گلوبال، پالایشگاه‌های آسیایی پیشاپیش در حال برنامه‌ریزی برای از سرگیری خرید نفت از ایران هستند.

چرا که انتظار می‌رود پس از حدود دو سال دوباره شاهد عرضه نفت نیمه‌سنگین شور ایران در بازار جهانی که مدت‌ها کمبود آن با عرضه مواجه بود باشیم.

اگر چه هنوز مشخص نیست که ایران و کشورهای غربی برای احیای برجام به نتیجه برسند اما این خوش بینی وجود دارد که طی ماه‌های آینده شاهد ورود گسترده نفت کشورمان به بازار جهانی باشیم.

انتظار می‌رود که این مسأله به گسترش رقابت در میان کشورهای نفتی خاورمیانه منجر شود. به خاطر تحریم‌های نفتی ایران و ونزوئلا و تصمیم اوپک برای پایین آوردن  عرضه نفت به بازار جهانی طی سال‌های گذشته بازار جهانی نفت شاهد کمبود عرضه نفت سنگین و نیمه‌سنگین شور بود.

الکس یاپ، کارشناس S&P گلوبال معتقد است که ورود نفت ایران به بازار جهانی چشم‌انداز خوبی را برای آرایشگاه‌های آسیایی فراهم کرده چرا که اعضای اوپک‌پلاس هم به کاهش عرضه نفت خود به بازار جهانی ادامه دادند.

بنا به آخرین آمارها علیرغم تحریم‌ها ایران در ماه آوریل ۲.۴۳ میلیون بشکه در روز تولید نفت داشته که حدود ۵۰۰ هزار بشکه بیشتر از آخر سال ۲۰۲۰ است با این حال اما تا رسیدن به رقم ۳.۸ میلیون بشکه‌ای پیش از تحریم‌ها فاصله زیادی دارد.

بنا به گفته یک کارگزار نفتی، پالایشگاه‌های ژاپنی آماده هستند تا نفت ایران را بخرند چرا که کیفیت نفت ایران منحصر به فرد بوده و غیر ممکن است آنها بتوانند با نفت دیگری جایگزین کنند.

از طرف دیگر با بهبود اوضاع اقتصادی در بسیاری از کشورها و کاهش محدودیت‌های کرونایی شاهد افزایش قیمت نفت در بازار جهانی بوده‌ایم و همین امر در حال پایین آوردن تقاضا در برخی کشورهای صادرکننده نفت آسیایی است.

یک کارگزار نفتی دیگر نیز بر این باور است رویکرد هندی‌ها در واردات نفت ایران به طور کامل اقتصادی خواهد بود بگونه‌ای که پالایشگاه‌های نفتی هند که مدت‌ها بود نتوانستند قراردادهای مدت‌دار با تولیدکنندگان خاورمیانه‌ای ببندند به سرعت به سمت  خرید نفت از ایران خواهند رفت.

تا پیش از اعمال تحریم‌های نفتی هندی‌ها روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کردند. در حال حاضر نفت ایران از نظر کیفیت با نفت دیگر تولیدکنندگان خاورمیانه از جمله عربستان، عراق و امارات به طور کامل قابلیت رقابت دارد.

از طرف دیگر قیمت نفت ایران هم یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند در تقاضای پالایشگاه‌های آسیایی اثرگذار باشد.

در سال ۲۰۱۸ قیمت نفت ایران در مقایسه با قیمت نفت عربستان ۱۰ تا ۲۰ دلار در هر بشکه گران‌تر بود اما پس از اعمال تحریم‌ها این فاصله خیلی کمتر شد.

در سال ۲۰۱۸ همچنین قیمت نفت سنگین ایران ۳۰ تا ۸۰ سنت در هر بشکه گران‌تر از نفت سنگین عربی بود و پس از تحریم‌ها برعکس شد و قیمت نفت ایران ۵ تا ۳۰ سنت پایین‌تر از قیمت این نوع نفت بود.

یک کارشناس نفتی بر این باور است، ایران پس از لغو تحریم‌های نفتی احتمالا با اتخاذ یک استراتژی ارائه قیمت با قدرت رقابت‌پذیری بیشتر به سمت جذب حداکثری مشتریان آسیایی خواهد رفت.

از سوی دیگر چین مدت‌هاست که مشتری دائمی نفت ایران است و احتمالا لغو تحریم‌ها باعث خواهد شد تا دست این کشور برای خرید نفت کشورمان بازتر شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس