1515

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: باید بگویم برای تغییر، اختیاراتی فراتر از بانک مرکزی نیاز دارم.

به گزارش مشرق، عبدالناصر همتی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در نخستین برنامه تبلیغاتی تلویزیونی خود در برنامه گفت‌وگوی مستقیم با دوربین شبکه یک سیما گفت: جایگاه اقتصاد ایران همتراز شجاعت، صبر و تلاش‌های مردم ایران نیست.

وی افزود: دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد. امروز چیزی بنیادی تر از بهتر شدن وضعیت معیشت مردم نیست و هر برنامه از سوی نامزدها ارائه شود باید برای همین باشد. الان با توجه به برداشتی که بنده دارم بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم دغدغه شان اقتصادی است و بنابراین محور اصلی دولت آینده باید رفع مشکلات اقتصادی مردم باشد.

رئیس فعلی بانک مرکزی تصریح کرد: بحث های سیاسی باعث شده نتوانیم در افزایش رشد اقتصادی مردم موفق باشیم. همه اینها به حکمرانی اشتباه اقتصادی است. برخی سوال می‌کنند خود من به عنوان کسی سه سال رئیس بانک مرکزی بوده چرا اقدامی انجام نداده‌ای؟ باید بگویم من برای تغییر، اختیاراتی فراتر از بانک مرکزی نیاز دارم. در ۳ سال گذشته متوجه شدم که گیر اصلی کشور درعدم پیشرفت، در اصول و حکمرانی اقتصادی است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: برای رسیدن به اهدافم نیاز به اقداماتی داریم. مردم کشورمان تحمل این روند اقتصادی را دیگر ندارند. ما در فرصت ۴ ساله آینده اگر نتوانیم مشکلات را حل کنیم ممکن است خیلی دیر شود. علت حضور بنده وجود این دغدغه بوده است. فرصت ۴ ساله آینده یک فرصت استثنایی و بسیار حساس است اگر نتوانیم مشکلات اقتصادی و عقب ماندگی اقتصادی که ایجاد شده است و انسدادی که در داخل ایجاد شده و انزوای بین‌المللی که پیدا کرده ایم را در ۴ سال آینده حل کنیم ممکن است دیگر دیر شود.

همتی اضافه کرد: من ظرف سه سال گذشته با مسئولیتی که داشتم متغیرهای اقتصادی را پیگیر بودم و تلاش زیادی کردم که ببینم گیر اصلی کشور برای عدم پیشرفت چه چیزی است گیر اصلی کشور برای این است که تولید شکل نمی‌گیرد.

وی در تشریح دلایل وجود تورم مزمن در چند دهه‌ گذشته، گفت: به مردم اعلام می‌کنم که این موضوع یک روز و دو روز نیست. اگر بینش اقتصادی را در اقتصاد و در راس آن در خود رئیس‌جمهور و مجموعه اصلی دولت نداشته باشیم نمی‌توان مشکل را حل کرد. تجربه ثابت کرده است دیگر ما نمی‌توانیم بر اساس آزمون و خطا پیش برویم. من چند آمار را خدمت مردم عرض می کنم تا ببینیم عمق مشکلات کجاست. چند متغیر در کشور وجود دارد که مردم هر روز با آن درگیر هستند یکی از آنها رشد اقتصادی است.

وی افزود: میانگین رشد اقتصادی ما در سه دهه گذشته ۳ درصد بوده است در حالی که ما پیش بینی و برنامه بلندمدت کشورمان این بود که سالانه ۸ درصد رشد داشته باشیم. اگر همین ۳ درصد رشد اقتصادی سالانه و به صورت مداوم بود قابل تحمل بود اما این رشد ۳ درصد بسیار با نوسان درگیر بوده است. در سال‌هایی رشد منفی ۵ و منفی شش درصد داشتیم در سالهایی این رشد ارقام دیگری داشته است. مهم‌ترین طرح‌هایی که برای توسعه اقتصادی گفته شده لازمه آن رشد مداوم تولید و رشد مداوم اقتصاد است. اگر نتوانیم رشد مداوم را ایجاد کنیم عملاً پیش بینی ناپذیر شدن اقتصاد موجب می‌شود لطمات زیادی را از این بابت ببینیم.

وی تصریح کرد: من فکر می‌کنم اگر می‌خواهیم به رشد توجه کنیم باید ببینیم چه پیش نیازهایی برای آن نیاز است و دولت آینده چه برنامه‌هایی برای آن دارد.

همتی اضافه کرد: دومین موضوع بحث نرخ تورم است، ظرف ۳۰ سال گذشته و حتی ۵۰ سال گذشته میانگین نرخ تورم حدود ۲۰ درصد بوده است و این موضوع نشان می‌دهد یک ساختار مشکل‌ساز وجود دارد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: نکته دیگر میانگین رشد نقدینگی بوده که در سه دهه گذشته سالیانه ۲۷.۵ بوده است. این رقم خیلی زیاد است یعنی با توجه به رشد ۳ درصدی اقتصاد در سال، یعنی ۲۴ واحد درصد بیشتر از رشد اقتصادی آن نقدینگی رشد کرده است.

وی در مورد پایه پولی بیان داشت: پایه پولی، پولی است که توسط بانک مرکزی به اقتصاد عرضه می‌شود اگر پایه پولی ما رشد پیدا کند با ضریب فزاینده که در حال حاضر ۷ و نیم است یعنی وقتی می‌گوییم نرخ رشد سه دهه گذشته پایه پولی مان نزدیک ۲۲ درصد بوده است باید ببینیم چه دلایلی باعث میانگین ۲۲ درصد شده است و چرا بانک مرکزی در سه دهه گذشته مجبور شده است سالی ۲۰ درصد به صورت میانگین رشد پایه پولی داشته باشد.

همتی گفت: بانک مرکزی در دولت رای ندارد بنابراین من نقشی در تصمیم‌گیری دولت ندارم. باید با چین و روسیه تعامل کنیم. با غرب هم باید بر اساس منافع ملی کار کنیم. تورم را در دولتم هشت تا ۱۲ درصد پیش بینی و رشد اقتصادی را حداقل پنج درصد محقق خواهم کرد.

همتی:  پیش بینی تورم را در دولتم ۸ تا ۱۲ درصد و رشد اقتصادی را حداقل ۵ درصد محقق خواهیم کرد.

وی گفت: عوامل سیاسی و نظرات سیاسی بر نظرات فنی حاکم شده است. یکی از دلایلی که من به این نتیجه رسیدم که در رقابت انتخاباتی وارد شود همین است که فن سالاری را در تنظیم و اجرای بودجه حاکم بکنیم. مادرِ همه مشکلات ما، بودجه سالانه است. بودجه ما نسبت به سال گذشته تقریبا ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرد. این ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند منابع آن از کجا می آید؟ نتیجه این سلطه سیاست‌های مالی بر سیاست‌های پولی است که تمام سیاست‌های بانک مرکزی را خنثی می‌کند و این یعنی تداوم روند تورم های گذشته.

وی افزود: ما تورم را با هدف ۸ تا ۱۲ درصد پیش بینی می‌کنیم که ان شاء الله بتوانیم تحقق ببخشیم و رشد اقتصادی حداقل ۵ درصد. من فکر می‌کنم بر اساس برنامه بلند مدت باید بشود ۸ درصد. با توجه به مشکلاتی که تحریم ایجاد کرده و کمبودهایی که در سرمایه گذاری ها داشتیم، من با احتیاط می گویم حداقل ۵ درصد میانگین رشد ۴ سال آینده را باید در اقتصاد شاهد باشیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    6 4
    پس خدا به داد ملت برسه.
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    7 6
    برو پی کارت بابا یکی باید بیاد گندی که تو زدی رو جمع کنه
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    8 4
    نیومده دنبال اختیار می گردی خودت نشان دادی
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    6 4
    تورم دولتت رو ضرب در 100 میکنیم
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    6 5
    تو اگه میخواستی خدمت کنی تو بانک مرکزی میکردی
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    1 6
    همانطور که ترامپ خیلی کشکی اومد بالا در مورد این فرد هم بعید نیست
  • DE ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    4 4
    وقاحت را ببین ! طرف با همدستی قوه « با روشهای مافیائی ارز را گران و تورم و اغتشاش بوجود آورد » و بجای برکناری و احساس شرم ، اختیارات بیشتر میخواد !!
  • DE ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    3 4
    اختیاراتی فراتر از بانک مرکزی می‌خواهم حالا یه دور رهبری جهان اسلام را هم بهم بدهید دستتون را رد نمیکنم. حالا / تورم را در دولتم ۸ تا ۱۲درصد پیش‌بینی می‌کنم چون بیشتر از 8 تا 12 درصد رییس جمهور اختیار ندارد.اگر به من اختیار 100% بدهید بعد انتظار داشته باشید تا من هم تورم را 100% کنم.وگرنه کلا معامله مون نمیشه رو همون 8 تا 12 % میمونم.
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    0 5
    شما صفر پول را برداشتی صفر تورم هم کم کردی....
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
    1 2
    روحانی هم در وعده هایش از تورم تک رقمی صحبت می کرد، ولی در واقعیت تورم بیش از ۴٠ درصد را در اقتصاد کشور شاهدیم و سفره مردم بیش از حد کوچک شد. کارنامه همتی، با افزایش نرخ دلار و گرانی های فزاینده مشهود است.
  • DE ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
    9 3
    اختیاراتی برای نابودی ایران؟؟
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
    2 4
    چشم....دلار 10تومنی را کردی 30تومن ا
  • ناشناس IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
    0 1
    پس بهتره همون جایی که هستی باشی چون به قول خودتان رییس جمهوری هیچ اختیاراتی ندارد و همه ی اختیارات دست دولت پنهان است
  • رامین IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
    3 2
    رای من همتی
  • رضا IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
    0 0
    آقای همتی شناسنامه ات رو بردار برو به محسن رضایی رای بده تا هم مردم راضی باشند هم خداوند متعال

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس