کد خبر 1224974
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۰

به گزارش مشرق وحید عزیزی در توئیتی نوشت: دیدم چندنفر از اینفلوئنسرها به جمله دکتر جلیلی درباره عدم ارتباط وضعیت مسکن و تحریم انتقاد کرده اند.

در پاسخ باید گفت: اولا عمده هزینه ساخت مسکن علی الخصوص در شهرهای بزرگ، زمین است بزرگواران نه مصالح. حتی همین حالا. راه جلوگیری از افزایش شدید قیمت زمین هم رفع تحریم نیست

ثانیا پذیرش اینکه قیمت مصالح و ساخت به طور از تحریم ها اثر پذیرفته، مستلزم این هست که بپذیریم، قیمت مصالح و نیروی انسانی به ارز وابستگی کامل دارد (که اگر اینطور است اشتباه در سیاستگذاری بوده) و نیز همه افزایش قیمت ارز ناشی از تحریم است که قطعا اینطور نبوده.

ثالثا با پذیرش این فرض هم خب یعنی قیمت ساخت افزایش پیدا کرده، حداکثر تاثیر افزایش دوبرابری قیمت مصالح و نیروی انسانی در قیمت کل ۲۰ تا ۳۰ درصد بوده، نکته بعدی اینکه آیا افزایش قیمت ساخت باید مانع از پروژه های ساخت مسکن حمایتی دولت شود؟! مسکنی که در کنار غذا مهمترین نیاز آحاد جامعه است.

در این شرایط دولت باید با ابزارهایی مثل تکلیف بانک ها به افزایش تسهیلات مسکن از محل سپرده هایی که با نرخ صفر از مردم دریافت می کنند یا اختصاص درآمد مالیات های تنظیمی به این حوزه و سایر مسیرهای تسهیل تامین مالی، ساخت مسکن «متناسب با نیاز دهک های پایین جامعه» را نباید به تاخیر می انداخت. دولت برای کارها و اولویت های نازل تر از این دست به استقراض و چاپ اوراق و... زده.
لذا نه تحریم باعث کمبودی در حوزه زمین و ساخت مسکن شده و نه پذیرش افزایش قیمت مصالح (که آن هم در یکی دوسال اخیر بوده نه در طول ۸ سال) بهانه خوبی برای کاهش و نزدیک به صفر شدن ساخت مسکن با حمایت دولت بوده است.

چرا جلیلی می گوید مسکن به تحریم ربطی ندارد

چرا جلیلی می گوید مسکن به تحریم ربطی ندارد

چرا جلیلی می گوید مسکن به تحریم ربطی ندارد

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
    12 0
    اونقدر که املاکی‌ها و بنگاه‌داران مسکن به قیمت مسکن گند زدند تحریم نزده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس