کد خبر 1224642
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴
گرانی تراکتور ارتباطی به کمبود ندارد!

یک مقام مسئول گفت: با توجه به آنکه تولید ماشین در دسته صنایع متوسط است، از این رو با گرانی ورق فولاد، نرخ تراکتور افزایش یافته است.

به گزارش مشرق، حمیدرضا نامی رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین‌های کشاورزی، سهمیه بندی تراکتور را عامل اصلی بازار سیاه دانست و گفت: با حذف سهمیه بندی تراکتور و خرید مستقیم از نمایندگی، صف‌های خرید تراکتور جمع می‌شوند که با این وجود قیمت‌های بازار سیاه و دلالی کاهش می‌یابند.

او افزود: در حوزه تراکتور و کمباین سازی قیمت‌ها توسط سازمان حمایت تعیین و در سامانه ۱۲۴ ثبت می‌شود که با این وجود تنها مرجع قانونی قیمت گذاری سامانه ۱۲۴ است و به هیچ وجه وزارت جهاد کشاورزی نقشی در قیمت گذاری ندارد.

نامی ادامه داد: طی هفته‌های اخیر، قیمت ادوات و دنباله بندهای کشاورزی تمام شرکت‌های تولیدکننده ماشین‌های کشاورزی در سامانه ۱۲۴ ثبت شده است و به علت تعدد تعداد تولیدکننده، رقابت برای فروش کالا فراهم است.

این مقام مسئول با اشاره به گرانی ماشین‌های کشاورزی بیان کرد: تولید ماشین جزو صنایع متوسط است که مواد اولیه را از صنایع بالادستی (فولاد) تامین می‌کند که متاسفانه طی یک سال و نیم گذشته (دی ۹۸) تاکنون قیمت ورق فولاد از ۴ هزار و ۵۰۰ به ۲۴ هزار تومان رسید که با این وجود بدیهی است که قیمت محصولات تولیدی همچون ماشین‌های کشاورزی ۶۰۰ درصد افزایش یابد.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی با بیان اینکه گرانی ماشین‌های کشاورزی بیانگر افزایش سود شرکت‌های تولیدی نیست، گفت: شرکت‌های تولیدی از نبود توان خرید کشاورزان مطلع هستند و از طرفی تولیدکننده‌های ماشین کشاورزی تحت فشار صنایع فولاد هستند که تمامی این عوامل منجر به کاهش سود تولیدکننده‌های ماشین‌های کشاورزی شده است.

او با بیان اینکه اختلاف قیمت تراکتور با بازار آزاد به صد درصد می‌رسد، گفت: اگر قیمت تراکتوری را کارخانه تراکتورسازی ۲۵۰ میلیون تومان اعلام کند، در بازار آزاد ۲ برابر قیمت عرضه می‌شود که این موضوع هیچ ارتباطی به کمبود تولید ندارد.

حذف سهمیه بندی راهی برای کاهش دلال بازی

این مقام مسئول حذف سهمیه بندی تراکتور را راهکاری برای رسیدن آرامش به بازار تراکتور اعلام کرد و گفت: با حذف سهمیه بندی و عدم دخالت دولت در توزیع، میزان تقاضای فعلی اجازه نمی‌دهد که قیمت در بازار سیاه این حجم بالا رود.

او در پایان تصریح کرد: تا ۲ سال پیش قبل از ورود دولت، کشاورزانی که تراکتور تحویل می‌گرفتند، اگر قصد فروش در بازار آزاد را داشتند حداقل با ۵ درصد ضرر باید می‌فروختند، اما هم اکنون شرایط به گونه‌ای است که با ۱۰۰ درصد سود در بازار آزاد می‌فروشند و همین موضوع منجر به تقاضای کاذب در بازار شده است‌.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • سوسان IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
    18 2
    در کشورهای پیشرفته به جیب ملت نگاه میکنند جنس مناسب و ارزان و با کیفیت تحویل میدند که همه بخرند اما در کشور عقب مانده و عصر حجری جنس رو با قیمتهای تحمیلی و نجومی به مردم بدبخت و بیچاره قالب میکنند و مردم از سر ناچاری میخرند
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
    6 4
    خیلی هم ارزونه
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
    5 2
    تخم مرغ چرا گرونه پس؟
  • ترشیزی TR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
    7 0
    شک نکنید و منتشر کنید خود وزیر و مسولین به نوعی مافیا هستند و خود علتی در گرانی نهاده های دامی و ماشین الات کشاورزی هستند .
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
    3 1
    به باخت های تیراختور مربوط نمی شه؟
  • امیرمحمد صالحی IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
    0 0
    سلام عزیزان ما سه روز پیش برای تراکتور کاسپین ثبت نام کردیم و امروز که جهت تعویض آن را به فروش گذاشتیم تا سیرجان بخریم به هر کس که گفتیم، گفتند باید چهل میلیون زیر قیمت کارخانه بدهی چون از عید تا الان 80میلیون افزایش قیمت داشته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس