غیبت کردن نمایه بدگویی نمایه

تولیت مدرسه علمیه مروی گفت: اگر انسان به عیوب مردم توجه کند تا آنان را رسوا کردن سازد قطعاً خداوند متعال چنین انسانی را رسوا خواهد کرد.

به گزارش مشرق، آیت الله محمدباقر تحریری در جلسه هفتگی درس اخلاق که در مدرسه علمیه معیر برگزار شد، اظهار داشت: مواعظ اولیای الهی در همه زمان‌ها و مکان‌ها لازم و از جنبه‌های فطری برخوردار است.

بیشتر بخوانید:

خط قرمزهای قرآن و حدیث برای مادران باردار

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: آدمی اگر بخواهد در مسیر فطرت الهی حرکت کند قطعاً این مواعظ را درک خواهد کرد و در جهت تلبس و دریافتش قرار می‌گیرد زیرا خاستگاه فطرت درک واقعیات هستی یعنی بایدها و نبایدها است.

وی با بیان اینکه انسان در زندگی خود به صورت قهری با عیوب خود و دیگران مواجه می‌شود، عنوان کرد: اگر کسی در زندگی خردمند باشد و بخواهد راه صحیح و صفات مطلوب را کسب کند عقل حکم می‌کند که به عیوب دیگران توجه نکند، البته توجه به عیوب دیگران آن هم با هدف اصلاح که با راهکارهای مناسب صورت می‌پذیرد در یک حدی لازم است زیرا در روابط انسان‌ها با یکدیگر رابطه صلاح و اصلاح نیز مطرح می‌شود.

آیت الله تحریری نوع دوستی را یکی از مسائل فطری انسان برشمرد و گفت: مساله نوع دوستی و کمال خواهی از امور فطری است اما گاهی این امر فطری در وجود انسان نامطلوب رشد می‌کند و ملاک انحراف آن این است که با خودخواهی مفرط همراه می‌شود اینکه انسان همواره خود و کمالات خویش را بخواهد و به عیوب خود توجه نکند اما مدام بخواهد عیوب و نواقص دیگران آشکار شود این امر نامطلوب است.

تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه بیانات دین و اولیای الهی حالت تذکر دارد، تصریح کرد: خداوند به پیامبر می‌فرماید ای پیامبر تو تنها مذکر هستی و راه را نشان می‌دهی؛ فطرت انسان راه درست را درک می‌کند اما از درک جزئیات عاجز است برای همین انبیای الهی مبعوث شدند تا جزئیات امور خوب و بد را به انسان تذکر دهند.

وی ادامه داد: این جزئیات به صورت مصداقی بیان می‌شود برای مثال ظلم بد و عدالت خوب است؛ بنابراین جزئیات عدل را باید از عدل تشریعی بگیریم کسی که خود عادل است و عدل را در همه عرصه‌های زندگی پیاده می‌کند.

آیت الله تحریری با اشاره به اینکه خداوند متعال رب رئوف و رحیم است، گفت: او به انسان آگاه‌تر از خود اوست و به وجود آدمی احاطه کامل دارد اما هرگز با آن احاطه علمی انسان را مواخذه نمی‌کند؛ علم الهی این چنین است. بنابراین انسان از خداوند طلب مغفرت می‌کند به جهت آن احاطه علمی که به او دارد. بسیاری از کارها و حالاتی که انسان دارد و انجام می‌دهد مخفی است اما برای پروردگار هیچ خفایی معنا ندارد برای همین کلیت ارتباط عبودی با او این است که انسان در همه مراحل مطیع امر پروردگار باشد.

تولیت مدرسه علمیه مروی در پایان خاطرنشان کرد: انسان در ارتباط با دیگران نباید همواره به جنبه‌های منفی نگاه کند بلکه به جنبه‌های مثبت نیز باید توجه داشته باشد تا با تقویت آنها بتواند جنبه‌های منفی را نیز اصلاح کند. اگر انسان به عیوب مردم توجه کند به عنوان پیگیری و رسوا کردن قطعاً خداوند متعال چنین انسانی را رسوا خواهد کرد. روایت است عیوب و گرفتاری‌های مردم را دنبال نکنید؛ آدمی اگر این حالت را داشته باشد مبتلا به تهمت، غیبت و … می‌شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس