اخبار ویژه روزنامه‌ها نمایه

فضاسازی غیرواقعی و چندباره آقای روحانی ظرف چند ماه اخیر درباره نهایی شدن توافق با آمریکا، موجب اعتراض روزنامه اصلاح‌طلب شد.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

**********

آمریکا کوتاه نمی‌آید عجله روحانی برای چیست؟/ خود شما بودید که گفتید رئیس‌جمهور اختیارات ندارد

کیهان

کدام نامزد بیشترین رأی مثبت و کمترین رأی منفی را دارد؟

یک مرکز افکارسنجی می‌گوید: سید ابراهیم رئیسی، کمترین رای منفی را در میان نامزدها دارد.

ایسپا در نظرسنجی خود به تاریخ 5 و 6 خرداد از مردم پرسیده به کدام‌یک از نامزدها به هیچ وجه رای نمی‌دهید؟ پاسخ‌دهندگان اجازه داشته‌اند بیشتر از یک نفر را معرفی کنند و در میان پاسخ‌دهندگان هنوز مردد هستند، 9/2 درصد گفته‌اند رئیسی، 19/2 درصد سعید جلیلی، 20/3 درصد قاضی‌زاده هاشمی، 21/7 درصد علیرضا زاکانی، 22/9 درصد مهرعلیزاده، 23/5 درصد محسن رضایی و 28 درصد عبدالناصر همتی.

در میان پاسخ‌دهندگان هم که قطعا و به احتمال زیاد در انتخابات شرکت می‌کنند، رای‌های منفی(به هیچ وجه به این یا آن نامزد رای نمی‌دهند)، این‌گونه است: رئیسی 4/5 درصد، جلیلی 19/1 درصد، قاضی‌زاده 20/5 درصد، محسن رضایی 21/1 درصد، علیرضا زاکانی 21/8 درصد، مهرعلیزاده 24/2 درصد، همتی 29/8 درصد.

ایسپا از کسانی که قطعا و به احتمال زیاد در انتخابات شرکت می‌کنند، درباره رای آنها به نامزدهای مختلف می‌پرسد که پاسخ‌ها به شرح زیر است:

رئیسی 43/9 درصد، رضایی 3/7 درصد، جلیلی 1/8 درصد، قاضی‌زاده و همتی 1 درصد، مهرعلیزاده 4 دهم درصد و زاکانی 2 دهم درصد.

کسانی که هنوز مردد هستند، اگر شرکت کنند به این ترتیب رای می‌دهند:

38/5 درصد رئیسی، 3/4 درصد رضایی، 1/8 درصد جلیلی، 1/6 درصد همتی، 1 درصد قاضی‌زاده، 8 دهم درصد مهرعلیزاده و یک دهم درصد زاکانی.

محمد هاشمی: مرحوم هاشمی اگر بود، از همتی حمایت می‌کرد

عضو هیئت موسس حزب کارگزاران می‌گوید: اگر مرحوم هاشمی در قید حیات بود، از آقای همتی در انتخابات حمایت می‌کرد.

محمد هاشمی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره اینکه اگر سال ۹۲ هنگامی که مرحوم آیت‌الله هاشمی رد صلاحیت شدند، بزرگان کشور در آن زمان نسبت به برخی رد صلاحیت‌ها هشدارهایی را می‌دادند امروز شاهد رد صلاحیت‌ چهره‌هایی همچون علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری نبودیم، گفت: اظهارنظرها و عقاید مختلف و متفاوت است، این‌گونه نیست که اگر آن زمان طور دیگری رفتار می‌شد امروز به گونه دیگری اقدام می‌کردند. نکته مهمی که وجود دارد این است که در منش و سیره آقای هاشمی قهر کردن از صندوق رأی نبود ایشان اگر اتفاقی برایش می‌افتاد آن را به فرصت تبدیل می‌کرد.

این فعال سیاسی بدون اشاره به کارنامه ضعیف روحانی و مقبولیت زیر 7 درصد وی در میان مردم گفت: سال ۹۲ هنگامی صلاحیت آقای هاشمی را احراز و تائید نکردند، ایشان آقای روحانی را مطرح کرد و رأی ۳ درصدی وی را به بالای ۵۱ درصد رساند و یک حماسه صورت گرفت، در واقع آقای هاشمی برخلاف کسانی که ایشان را احراز صلاحیت نکردند و خواستند که در مدیریت اجرایی کشور به هر دلیلی نقش نداشته باشد، از شرایط ایجاد شده به گونه دیگری استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: هر نهاد، سازمان و گروهی وظایف و اختیاراتی دارد که بر مبنای آنها عمل می‌کند و تصمیم می‌گیرد اما دیگران هم به همین دلایل وظایفی دارند و حرف خودشان را می‌زنند و اعتقادم بر این است در این فضا حرف آخر را مردم می‌زنند.

وی اظهار داشت: اختیار دست مردم است، آنان هستند که حرف آخر را می‌زنند معتقدم اگر مردم طبق تجاربی که در این ۴۰ سال داشته‌ایم به گفته مرحوم هاشمی پای صندوق‌های رأی بیایند و قهر نکنند، اتفاقات به گونه دیگری رقم خواهد خورد.

هاشمی درباره اینکه امروز اسحاق جهانگیری که معاون اول رئیس‌جمهور است و یا علی لاریجانی که ریاست مجلس را برعهده داشته است رد صلاحیت شده‌اند، عنوان کرد: آقای جهانگیری و آقای لاریجانی هیچ کدام‌شان به پای آقای هاشمی که رد صلاحیت شد، نمی‌رسیدند. ایشان از اول انقلاب و نهضت و آغاز مبارزات از سال ۱۳۳۰ حضور داشتند و نظیر شخصیتش را در کشور نداشته و نداریم، اما مشاهده می‌کنیم هنگامی یک چنین شخصیتی احراز صلاحیت نمی‌شود و عدم احراز برایش می‌زنند او تهدید را به فرصت تبدیل می‌کند.

وی ادامه داد: احترام آقایان لاریجانی و جهانگیری را دارم اما اینکه می‌پرسید چه اتفاقی می‌افتد؟ می‌گویم اگر طبق مشی و منش آقای هاشمی رفتار کنند، یعنی بیایند بین یکی از کاندیداهای موجود بایستند، بهتر خواهد بود؛ به طور مثال اگر نظر من را بخواهید آقای همتی یکی از افرادی است که از ابتدا همراه آقای هاشمی بوده است و ایشان به آقای همتی بسیار اعتماد داشت؛ مخصوصا در حوزه اقتصادی که امروز محل اصلی مشکلات کشور است، اگر داوطلبان رد شده از چنین چهره‌ای حمایت کنند، شاهد رویکرد دیگری در انتخابات خواهیم بود.

هاشمی بیان کرد: آقای همتی بسیار خدمت کرده است، تحصیلاتش مرتبط با اقتصاد و صاحب نظریه است؛ امروز هم بیشترین مشکلات کشور اقتصادی است. همه از معیشت و گرانی گلایه دارند. حال که آقای جهانگیری و لاریجانی احراز صلاحیت نشدند اما شخصیتی مثل آقای همتی صلاحیت گرفته است و به نظرم این یک فرصت است و این دو فرد می‌توانند به پشت وی بیایند و این تهدیدی که وجود دارد را به فرصت تبدیل کنند.

وی خاطرنشان کرد: امروز برای مردم اقتصاد اولویت اول را دارد؛ مردم می‌خواهند خودشان و فرزندشان معیشت و اشتغال داشته باشند. امروز قدرت پول ملی و مسائل اقتصادی بسیار مهم است حال یک اقتصاددان با تجربه به هر دلیلی تائید شده است؛ پس می‌توان از این فرد حمایت کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی دولت حسن روحانی بوده و عده‌ای بخشی از مشکلات اقتصادی کشور را متوجه وی می‌دانند با این وجود وی شانس پیروزی دارد؟ گفت: آقای دکتر همتی را آقای هاشمی سال ۹۲ به آقای روحانی پیشنهاد دادند که ایشان را برای بانک مرکزی بگذارید اما ایشان قبول نکردند و عده‌ای هم نگذاشتند این اتفاق بیفتد، زمانی آقای همتی را در رأس بانک مرکزی قرار گرفت که دلار ۲۰ هزار تومان بود، وی دلار را تا مرز یازده هزار تومان هم آورد، منتها در بقیه موارد شرایط به گونه‌ای پیش رفت که او نمی‌توانست کار دیگری انجام دهد. معتقدم چنین فردی در رأس باشد تفاوت دارد با اینکه ۳۰ الی ۴۰ مدیر آنجا دور هم نشستند و باید تصمیم جمعی بگیرند.

هاشمی گفت: عملکرد دولت روحانی به عملکرد رئیس بانک مرکزی ارتباطی ندارد، دولت باید پاسخگوی عملکرد خودش باشد.

آفتاب یزد: آمریکا کوتاه نمی‌آید عجله روحانی برای چیست؟

فضاسازی غیرواقعی و چندباره آقای روحانی ظرف چند ماه اخیر درباره نهایی شدن توافق با آمریکا، موجب اعتراض روزنامه اصلاح‌طلب شد.

روزنامه آفتاب یزد، در گزارشی با عنوان «عجله دولت برای چیست؟» نوشت: اگرچه «حسن روحانی» از رو به اتمام بودن مذاکرات و نتیجه بخش بودن آن می‌گوید اما «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در واکنش به سخنان «حسن روحانی» می‌گوید: مطمئن نیست که مذاکرات طرف‌های برجام در وین در آستانه نتیجه دادن باشد. » وی که با شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل گفت‌وگو می‌کرد، با تکرار برخی ادعاهای بی‌اساس گفت که واشنگتن از این‌که مذاکرات وین در حال پایان یافتن باشد، اطمینان ندارد چرا که ما به آمادگی تهران برای بازگشت کامل به برجام مشکوک هستیم. بلینکن در پاسخ به پرسشی درباره سخنان روحانی مبنی بر این‌که نمایندگان غربی برای لغو تحریم‌های اصلی علیه ایران توافق کرده‌اند و اکنون بحث درخصوص برخی نکات جزئی در حال انجام است، گفت: «حدس می‌زنم که در جریان باشید که این مذاکرات غیر مستقیم است. ما به طور مستقیم با ایران مذاکره نمی‌کنیم؛ این کار از طریق اتحادیه اروپا و سایر شرکا انجام می‌شود. معتقدم که ما پیش‌تر روشن کرده‌ایم که هر یک از طرفین باید کاری انجام دهد تا به اجرای برجام بازگردد اما پرسش بی‌پاسخ این است که آیا ایران در واقع آماده است که به برجام بازگردد؟ هنوز چیزی معلوم نیست».

در همین حال، شاهرخ ناظمی رئیس‌دفتر مطبوعاتی نمایندگی دائمی ایران در نیویورک، درباره احیای توافق هسته‌ای[برجام] و مذاکرات اخیر پیرامون آن در وین گفت: «ما می‌خواهیم به توافق خوبی درباره اقداماتی برسیم که آمریکا باید برای بازگشت به برجام انجام دهد. برای انجام دادن این، عجله‌ای نداریم که روی موارد ناقص توافق کنیم.

در کنار این مباحث سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در توئیتی انتقادی به برخی مواضع اعلام شده واکنش نشان داده می‌نویسد: «وزرای خارجه آمریکا و انگلیس در تلاش برای جلب رضایت دشمن قسم‌خورده برجام، اهداف مذاکرات وین را تحریف می‌کنند. این مایه دلسردی است.

آفتاب یزد در ادامه از قول یک تحلیلگر نوشت: اختلافات موجود، اختلافات پارادایمی است یعنی همان که موجب شد آقایان دل به توهم حل مسئله و رفع مشکل تحریم و رابطه با غرب و آمریکا ببندند و بر همین اساس گفتند هر گونه توافق بهتر ازعدم توافق است. الان هم آقای روحانی در همان موضع است. یعنی ایشان به هر قیمتی آماده توافق است. به همین دلیل هر چقدر هم تنازلی صورت گیرد ایشان عنوان می‌دارد توافق خوب است و عدم توافق به ضررشان است. لذا روحانی همان موضع اولیه برجام را امروز خیلی جدی‌تر دارد. خصوصا اینکه باید این توافق را در رقابت‌های انتخاباتی خرج کند. و الا اگر موضع ملی باشد الان به هیچ عنوان بستری برای انجام توافق با طرف آمریکایی وجود ندارد.

یادآور می‌شود بلینکن اخیراً تصریح کرد توافق برجام قابل برگشت نیست و باید بعدهای نظارتی مربوط به مباحث هسته‌ای و غیرهسته‌ای تقویت و طولانی‌تر شود.

خود شما بودید که گفتید رئیس‌جمهور اختیارات ندارد

عضو مرکزیت حزب اعتماد ملی می‌گوید رأی ندادن، بازی در زمین تندروهاست و همه توان خود را برای آمدن مردم پای صندوق‌ رأی به کار می‌گیریم.

محمدصادق جوادی حصار به ایلنا گفت: اصلاح‌طلبان در انتخابات دو راه دارند؛ یا اینکه باز هم اکتفا کنند به اینکه با همین دو کاندیدایی اصلاح‌طلب، یا نسبتا به آنها نزدیک هستند و با حمایت از این دو نفر کاملا به مصاف جریان اقلیت بروند و اجازه ندهند که آنها نقشه‌شان را عملی کنند و یا اینکه بازی بازدارنده انجام دهند؛ بازی بازدارنده هم به این معناست که کاری کنند که اتحاد و یکپارچگی میان آن اردوگاه محقق نشود.

وی افزود: به این معنا که تلاش‌ آنها بر این متمرکز است که همه به نفع آقای رئیسی کنار بروند اما من تصور می‌کنم که بخش‌های اعتدالی این جریان که می‌توانستند کنار اصلاح‌طلبان بایستند و با این جریان کار کنند، اکنون می‌توانند برای اینکه نقش بازدارندگی ایفا کنند به سمت یک کاندیدای میانه بروند و اجازه ندهند که اهداف آنها به راحتی محقق شود. یعنی اگر اصلاح‌طلبان تصمیم گرفتند در انتخابات شرکت نکنند، حداقل آن بخش اعتدالی حامی آقای روحانی بروند پشت سر یک آدمی مانند آقای مهرعلیزاده یا آقای همتی و اجازه ندهند که جریان مقابل بتواند با یک رأی خوب ریاست‌جمهوری را به دست آورد.

جوادی‌حصار در پاسخ به این سؤال که «با توجه به حجم ناامیدی ایجاد شده در جامعه و فعالان سیاسی، اصلاح‌طلبان قادر خواهند بود تجربه‌هایی مانند ۹۲ یا ۷۶ را تکرار کنند؟»، اظهار داشت: ببینید واقعیت این است که مردم باور نمی‌کنند که ریاست‌جمهوری مهم است، این واقعیت تلخی است که طی این سال‌ها به خورد اذهان مردم دادند که ریاست‌جمهوری جایگاهی ندارد.

وی افزود: اعتقاد آنها این بوده که اگر مردم در صحنه باشند، از آنجا که عموماً گرایشات اصلاح‌طلبانه دارند ما هیچوقت نمی‌توانیم به صورت معمول و متعارف به ریاست‌جمهوری دست پیدا کنیم، به همین منظور خیلی تلاش کردند تا به مردم تلقین کنند که ریاست‌جمهوری جایگاهی ندارد. باوراندن این مسئله به مردم که القای چنین ذهنیتی به مردم، بازی است که ما نسبت به حساسیت جایگاه ریاست جمهوری بی‌تفاوت شویم، کارسختی است اما اگر بتوانیم این را به جامعه منتقل کنیم که رأی ندادن بازی در زمین آنها یعنی کسانی که می‌خواهند با حداقل پشتوانه و امکانات، حداکثر امکانات کشور را در اختیار بگیرند، در آن صورت شاید مردم باور کنند و شاید بازگردند به صحنه و اگر برگردند و بتوانند پشت چهره‌ای مانند آقای مهرعلیزاده بایستند، همان کاری را از او طلب کنند که از آقای ظریف و تاج‌زاده طلب می‌کردند، در آن صورت می‌توان امیدوار بود به حصول نتیجه.

وی ادامه داد: باید تاکید کنم که آقای مهرعلیزاده نیرویی نیست که کارنامه‌ای نداشته باشد در حوزه اصلاح‌طلبان و به عقیده من می‌شود به این قضیه توجه داشت اما مهم‌ترین مسئله این است که چگونه این زهر بی‌تفاوتی را خنثی کنیم و چه پادزهری پیدا کنیم که این را خنثی کند.

عضو شورای مرکزی اعتماد ملی در واکنش به این مسئله که دبیرکل حزب کارگزاران عبدالناصر همتی را مناسب ائتلاف می‌داند، گفت: من روی مصداق تعصبی ندارم، اگر اصلاح‌طلبان بتوانند با آقای همتی هم به این نتیجه برسند خوب است؛ خوشبختانه در این موضوع با آقای کرباسچی ‌اشتراک نظر داریم اما آقای کرباسچی از جنبه تکنوکراتی به موضوع نگاه می‌کند و من عملگرایی سیاسی. به همین خاطر در حوزه عملگرایی سیاسی امکان اجتماع جریان‌های اصلاح‌طلبی پیرامون آقای مهرعلیزاده بیشتر است. نه آنکه این احتمال در آن طرف نیست بلکه این چشم‌انداز روشن‌تر است.

ادعای جوادی حصار مبنی بر اینکه مخالفان اصلاح‌طلبان، ریاست‌جمهوری را بی‌اهمیت و بی‌اعتبار وانمود می‌کنند، در حالی است که افراطیون مدعی اصلاحات همواره هنگام روبرو شدن با اعتراضات و مطالبات مردم، مدعی شده‌اند رئیس‌جمهور تدارکاتچی است و 15 درصد رأی بیش ندارد. حال آقای جوادی حصار با زبان بی‌زبانی- و فرافکنی- اعتراف می‌کند که این ترفند ناجوانمردانه، دامن خود اصلاح‌طلبان را گرفته است.

آمریکا کوتاه نمی‌آید عجله روحانی برای چیست؟/ خود شما بودید که گفتید رئیس‌جمهور اختیارات ندارد

ایران

نامه روحانی به شورای نگهبان

خبر اول اینکه، رئیس جمهوری روز چهارشنبه نامه‌ای برای شورای نگهبان درباره رد صلاحیت‌ها ارسال کرده است. به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور، در راستای اصل ۱۱۳ قانون اساسی در رابطه چگونگی اعمال نظر و بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری نامه‌ای را به شورای نگهبان ارسال کرده است.شورای نگهبان هنوز به این نامه پاسخی نداده است.در اصل 113 قانون اساسی آمده است: «پس از مقام رهبری، رئیس جمهور عالی‌ترین مقام رسمی کشور است و مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را جز در اموری که مستقیماً به رهبری مربوط می‌شود، برعهده دارد.» با این حال بر اساس تفسیر شورای نگهبان این اصل فقط شامل دایره مسئولیت رئیس جمهوری در قوه مجریه می‌شود.

تحریم‌های قابل رفع، به هیأت ایرانی منتقل شده

  خبر دیگر اینکه، «لورا روزن» خبرنگار ارشد امریکایی گزارشی به نقل از «یک مقام ارشد وزارت خارجه امریکا» منتشر کرد که در آن از حصول میزانی از پیشرفت‌ در رایزنی‌ها برای احیای برجام خبر داد. به گزارش فارس، طبق این گزارش، یک مقام ارشد وزارت خارجه امریکا که به نام او اشاره‌ای نشده، گفت: «ما میزانی از پیشرفت (در زمینه احیای کامل برجام از سوی ایران و امریکا) داشتیم اما شفاف‌سازی به معنای (رسیدن به) اتفاق نظر نیست. هنوز اختلاف نظرهایی وجود دارد... برخی از این اختلاف نظرها، مسائل مهمی هستند.» به گفته مقام ارشد وزارت خارجه واشنگتن، بعد از دومین دور رایزنی‌ها در وین، امریکا و ایران اکنون بهتر می‌دانند که برای پایبندی کامل به برجام چه کاری باید انجام دهند. این مقام امریکایی با بیان اینکه رایزنی‌ها در وین مفید و منظم بوده است، افزود: «البته هنوز بسیاری از اختلافات وجود دارد که باید بر آنها فائق آمد. ما هنوز به جمع بندی (و پایان راه) نزدیک نیستیم.»
به گفته او، هیأت امریکایی حاضر در رایزنی‌های وین از طریق واسطه‌ها (هیأت‌های اروپایی و غیر اروپایی عضو برجام) درباره «تعدادی از انواع موارد تحریم‌هایی که ما (واشنگتن) باید به منظور برگشت به پایبندی رفع کنیم و تحریم‌هایی که نیازی به رفع آنها نیست» به هیأت ایرانی‌ اطلاع داده‌ایم. از نظر این مقام واشنگتن، پیچیده‌ترین بخش، مربوط به سومین طبقه‌بندی تحریم‌های اعمالی دولت دونالد ترامپ علیه ایران است چرا که هنوز نیاز است مشخص شود آیا این تحریم‌ها به طور قانونی اعمال شدند یا بلکه عامدانه اعمال شدند تا در برابر تلاش دولت بعدی (دولت بایدن) برای بازگشت به برجام موانع ایجاد کند.

توئیت رئیس زندان‌ها درباره یک زندانی

  شنیدیم که، رئیس سازمان زندان‌ها از شرایط خوب سپیده قلیان و امکانات در اختیارش در زندان خبر داد. به گزارش ایلنا، محمدمهدی حاج‌محمدی در توئیتر نوشت: «دیروز در بوشهر، به‌خاطر دروغ‌های اخیر رسانه‌های سعودی درباره زندانیان سیاسی زن، شخصاً پیگیر وضعیت خانم سپیده قلیان شدم‌. از شرایط و امکانات در اختیارش راضی بود. با علاقه و روحیه خوب، شیرینی‌هایی را که خودش در زندان پخته بود تعارف می‌کرد.‌ البته از بابت سختی رفت‌وآمد خانواده‌اش نگران بود.» سپیده قلیان فعال کارگری است که اسفند ماه سال گذشته برای تحمل ادامه دوران حبس خود از زندان اوین تهران به زندان بوشهر منتقل شد.

محکومیت یک مدیر سابق راه و شهرسازی

  با خبر شدیم که، مدیرکل سابق راه و شهرسازی استان هرمزگان با رأی تخلفات اداری نهاد ریاست‌جمهوری به اتهام اختلاس و سوءاستفاده از مقام و موقعیت شغلی به دو سال محرومیت از انتصاب به پست‌های حساس و مدیریتی محکوم شد.به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه،  به دنبال گزارش واصله مردمی، برخی اسناد مالی اداره ‌کل راه و شهرسازی استان هرمزگان مورد بررسی قرار گرفت و با نتایج حاصله و بررسی‌های هیأت بازرسی تخلف فرشید دستوان مدیرکل وقت اداره‌ کل مزبور محرز شد. فرشید دستوان مدیرکل وقت راه و شهرسازی استان هرمزگان باید مبلغ شش میلیارد و ۵۸۹ میلیون ریال که به منظور خرید علائم ایمنی و راهنمایی و رانندگی به وی سپرده شده بود، در وجه شرکت‌های آموت آرتا قشم و کوبش فلز هرمزگان پرداخت می‌کرد، اما بنا به طریقی به نفع خود و دیگران برداشت و تصاحب کرده بود.

نفتکش ایرانی بعد از 125 روز توقیف آزاد شد

  خبر رسیده که،کشتی نفتکش «هورس» متعلق به ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران که از ۲۴ ژانویه (یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹) تاکنون در آب‌های اندونزی توقیف شده بود جمعه آزاد شد.به گزارش «انتخاب»، این کشتی با حمایت همه‌جانبه مقامات ارشد کشور، پشتیبانی و کمک کنسولی وزارت امورخارجه و همکاری دستیار ویژه وزیر امور خارجه، پس از گذراندن موفق مراحل دادرسی، بعد از ۱۲۵ روز، رفع توقیف شد. طبق اعلام شرکت ملی نفتکش ایران، پرسنل مجرب و متعهد نفتکش هورس در این مدت به رغم تحمل سختی‌ها و دوری از خانواده، با فداکاری در دفاع از منافع ملی و حفظ جریان صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی کشور ایستادگی کرده و در پیگیری مأموریت خود عزم راسخی داشتند. این کشتی هم‌اکنون ادامه مأموریت خود را از سر گرفته است و پس از اتمام آن به آب‌های کشور باز خواهد گشت.

حزب اعتماد ملی نامزدی در انتخابات ندارد

دست آخر اینکه،  دبیرکل حزب اعتماد ملی گفت: «حزب اعتماد ملی» نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ندارد. به گزارش ایلنا، الیاس حضرتی در واکنش به مطرح شدن ادعایی در فضای مجازی مبنی بر حمایت حزب اعتماد ملی از محسن مهرعلیزاده نوشت: «حزب اعتماد ملی پشت سر هیچ‌ کس نرفته و نامزدی ندارد.»

آمریکا کوتاه نمی‌آید عجله روحانی برای چیست؟/ خود شما بودید که گفتید رئیس‌جمهور اختیارات ندارد

آرمان ملی

نفتکش هورس رفع توقیف شد
کشتی نفتکش هورس متعلق به ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران است که از ۲۴ ژانویه (یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹) تاکنون در آب‌های اندونزی توقیف شده است. این کشتی با حمایت همه‌جانبه مقامات ارشد کشور، پشتیبانی و کمک کنسولی وزارت امورخارجه و همکاری دستیار ویژه وزیر امور خارجه، پس از گذراندن موفق مراحل دادرسی، بعد از ۱۲۵ روز، رفع توقیف شد. طبق اعلام شرکت ملی نفتکش ایران، پرسنل مجرب و متعهد نفتکش هورس در این مدت به‌رغم تحمل سختی ها و دوری از خانواده، با فداکاری در دفاع از منافع ملی و حفظ جریان صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی کشور ایستادگی کرده و در پیگیری ماموریت خود عزم راسخی داشتند.


دستگیری زنی به اتهام صادرات کالا به ایران
وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید یک شهروند این کشور به دلیل صادرات کالا به ایران دستگیر شده است. وزارت دادگستری آمریکا گفته یک زن ۴۷ ساله به نام «تینا چن» در کسوت مالک شرکت «Top One Zone»  نوامبر ۲۰۱۵ تا می ۲۰۱۹ تلاش کرده کالاهایی را از شرکت‌های مستقر در آمریکا خریداری کرده و سپس تلاش کرده آنها را از طریق شرکت‌هایی در هنگ‌کنگ به ایران ارسال کند. شرکت Top One Zone در زمینه صادرات قطعات الکترونیکی و رایانه‌ای فعالیت می‌کند. چنانچه این شهروند آمریکایی در اتهامات طرح‌شده مجرم شناخته شود به تحمل حداکثر ۲۰ سال حبس و یک میلیون دلار جریمه نقدی محکوم خواهد شد.

ماجرای کتک‌زدن یک دختر؟
فرمانده انتظامی شهرستان دشتستان گفت: متأسفانه فیلمی توسط افرادی در فضای مجازی منتشر و این دستگیری را به پلیس منتسب کرده، درحالی‌که پلیس هیچ نقشی در این دستگیری نداشته است. فرهاد آراوند در پی انتشار کلیپی در شبکه‌های اجتماعی مبنی‌بر دستگیری دختر جوان توسط مأمور پلیس اظهار داشت: مردی میانسال که اقدام به دستگیری خانم جوان کرده، شاکی خصوصی وی بوده که پس از صدور حکم جلب سیار از سوی مقام قضائی، به دلیل عدم‌آگاهی با قوانین شخصاً و بدون هماهنگی با پلیس، اقدام به دستگیری این خانم کرده است.

یک ایرانی قربانی تیراندازی در آمریکا
مقامات محلی آمریکا در «سن‌حوزه» در ایالت کالیفرنیا اسامی ۹ قربانی تیراندازی در محوطه قطار شهری این منطقه را اعلام کردند که در میان آن‌ها نام یک ایرانی به چشم می‌خورد. عبدالوهاب علاقه‌مندان ۶۳ ساله یک مهندس استگاه قطار بوده که حدود ۲۰ سال سابقه کار برای شرکت ریلی و اتوبوسرانی منطقه سانتاکلارا را داشته است. سهیل فرزند عبدالوهاب گفت: پدرم فردی بسیار سختکوش بوده و سعی می‌کرده زندگی ما را در آمریکا تامین کند. او بسیار مهربان بوده و سعی می‌کرده در زندگی ما شادی ایجاد کند. آن‌ها پدرم را از من گرفتند.

طلاق «رضا ضراب» و «ابرو گوندش»
دادگاهی در ترکیه پرونده طلاق توافقی ضراب و گوندش را مختومه کرد و حکم به جدایی این زوج داد. بر اساس حکم دادگاه حضانت «آلارا» دختر این زوج با گوندش سپرده شده است. ضراب و گوندش در سال 2010 ازدواج کرده بودند. ضراب متهم به دور زدن تحریم های ایران، پولشویی و پرداخت رشوه به مقامات ترکیه ای بابت همکاری آنها در دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران شده است.

تذکر به نامزدها درباره «سربازی»
سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: کاندیداهای ریاست‌جمهوری به هیچ عنوان مجاز نیستند که برای جذب رای به موضوعاتی مانند «سرباز حرفه‌ای» بپردازند. سردار سرتیپ ابوالفضل شکارچی اظهار کرد: پرداختن به موضوع سرباز حرفه‌ای مستلزم کار کارشناسی در ستاد کل نیروهای مسلح است. آنان می‌دانند که نباید از بعضی کلیدواژه‌هایی که صرفاً کاربرد انتخاباتی دارد، استفاده کنند.

سرقت تسبیح طلایی ملکه اسکاتلند
انگلیس از سرقت تسبیح با مهره‌های طلا خبر داد که ملکه ماری اسکاتلند در روز اعدامش در سال ۱۵۸۷ با خود حمل کرده بود. تسبیح از دیگر اشیای تاریخی بود که با بیش از یک میلیون پوند (4/1 میلیون دلار) ارزش از قلعه‌ای در جنوب انگلیس به سرقت رفته است. ماری ملکه‌ کاتولیک، از تخت پادشاهی اسکاتلند سرنگون و به اتهام خیانت به زندان افتاد، سپس به عنوان بخشی از وقایع مهم تاریخ انگلیس به دستور دختر عموی پروتستان خود، الیزابت اول، اعدام شد.

 تبریک تولد عجیب بهرام افشاری!
هوتن شکیبا و نوید محمدزاده تولد بهرام افشاری را یکسان تبریک گفته و در پیامی مشابه از رفاقت قدیمی‌شان سخن گفته‌اند. پیام تبریک تولد بهرام افشاری در اینستاگرام نوید محمدزاده و هوتن شکیبا هیچ فرقی با هم ندارد. یک عکس، یک متن و روایتی از یک دوستی ریشه‌دار. در این پیام نوشته شده بود: «اولین باری که ما دوتا قدمون از بهرام بلندتره. بهرام تولدت مبارک. رفاقتی ماندگار همچون یک خانواده».

 جهانگیری پس از ردصلاحیت کجا رفت؟
پس از عدم‌تاییدصلاحیت برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری؛ اسحاق جهانگیری به دیدار مادر خود رفت. اسحاق جهانگیری در پستی اینستاگرامی نوشت: «مادر چون خورشیدی است که گرمی وجود او انرژی‌بخش انسان در هر سن و موقعیتی است. چندین سال است که به دلیل مشغله زیاد کمتر توفیق خدمت به مادرم را پیدا کردم. امروز جمعه فرصت خوبی دست داد تا با ایشان دیدار کنم.»

بازداشت مدیرعامل توزیع برق البرز
مدیرعامل سابق توزیع برق البرز بازداشت شد. حسین فاضلی‌هریکندی رئیس کل دادگستری البرز با تأیید بازداشت مدیرعامل سابق شرکت توزیع برق البرز از بازداشت ۹ نفر دیگر در این خصوص خبر داده است. فاضلی‌هریکندی اعلام کرده تاکنون ۱۵ میلیارد تومان گردش مالی در این پرونده مشخص شده که این مبالغ به حساب اشخاص نزدیک به متهمین واریز شده است

 کلافگی ملی‌پوشان از گرمای کیش
تمرین در آب و هوای کیش به تیم ملی کمک زیادی خواهد کرد. تمرینات تیم ملی این روزها در گرمای جنوب پیگیری می‌شود. ملی‌پوشان تا روز دهم خرداد در  کیش به تمرینات‌شان ادامه می‌دهند. دمای هوا در این جزیره به 35 درجه هم رسیده و با توجه به رطوبت بالا، کار ملی پوشان برای تمرین سخت بوده است.

کنایه طارمی به چلسی
مهدی به تازگی درباره لیگ قهرمانان اروپا حرف‌هایی زده است. طارمی در تازه‌ترین مصاحبه خود به کنایه از این گفت که چلسی مستحق حضور در فینال لیگ قهرمانان نبوده است. حرف‌های او در رسانه‌های پرتغالی بازتاب داشته است. نشریه اوجوگو پرتغال عکس مهدی را روی جلد خود قرار داد و حرف های او را منتشر کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    4 0
    عجله داره تا با امضای یه توافق اشغال دیگه همه ۴ سال اینده رو برای مردم ایران از بدم بدتر کنه
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    0 0
    اینقدر بدبخت شده فک کرده با نسخه‌ی قبلی که 8 سال انقلاب رو زمینگیر کرد، بازم بتونه با همین بهونه(بخوانید تاکتیک و استراتژی) زمان بخره برای ضدانقلاب.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس