کد خبر 1223974
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۶
تعداد پزشکان

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور گفت: بر خلاف تصوری که وجود دارد، با کمبود شدید پزشک مواجهیم و هرچه سریع‌تر رفع انحصار در این زمینه باید صورت گیرد.

به گزارش مشرق، علی امرایی عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور در گفت‌وگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس با اشاره به وضعیت رشته‌های علوم پزشکی، اظهار کرد: در سال ۸۳، تعداد ۳۷ درصد متقاضیان کنکور سراسری داوطلب رشته تجربی بودند اما الان ۶۳ درصد متقاضیان کنکور سراسری، داوطلب رشته تجربی هستند.

وی ادامه داد: در ایران، ۱۱ پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر وجود دارد اما بسیاری از کشورها، این عدد بین ۳۰ تا ۵۰ پزشک است. به عنوان مثال این عدد به ازای ۱۰ هزار نفر در سوریه ۱۳ پزشک، در فلسطین ۱۷ پزشک، در ترکیه ۱۸ پزشک، در آذربایجان ۳۳ پزشک، در قزاقستان ۴۰ پزشک، در گرجستان ۶۰ پزشک و در کوبا ۸۱ پزشک است.

معضلی که کمبود ظرفیت در رشته پزشکی به وجود آورده است!

امرایی با بیان اینکه کمبود ظرفیت در رشته پزشکی باعث شده است که ۶۴۰ هزار داوطلب رشته تجربی پشت سد کنکور ببینیم، گفت: اگر حرف از مافیای کنکور می‌زنیم؛ این مافیا در اینجا در بحث انحصارطلبی در پزشکان ریشه دارد.

وی اضافه کرد: در سال ۶۷ تعداد ۲۷ دانشکده پزشکی و ۸۲ هزار تخت بیمارستانی داشتیم که در سال ۹۰، تعداد ۵۰ دانشکده پزشکی و ۱۳۰ هزار تخت بیمارستانی داشتیم و با اینکه زیرساخت‌ها و تعداد اعضای هیأت علمی افزایش یافته است، سال ۶۷ تعداد ۴۶۰۰ پذیرش رشته پزشکی داشتیم و سال ۹۰ هم این عدد ۴۶۰۰ بود؛ یعنی با این همه پیشرفت، هیچ تغییری در پذیرش رشته پزشکی نداشتیم.

 تصور اشتباه مردم درباره تعداد پزشکان

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور با بیان اینکه مجموع پذیرش در رشته پزشکی در دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی و ایران در سال ۶۵ تا ۶۷، عدد ۱۵۰۰ بوده است که در حال حاضر این عدد ۷۰۰ شده یعنی نصف شده است.

وی تصریح کرد: جالب اینجاست که تصور مردم و مسؤولان در حال حاضر این است که ما پزشک زیاد داریم یعنی اگر الان از مردم سؤال کنید می‌گویند الان تعدادی از پزشکان ما، تغییر شغل دادند و حتی خبری را چند وقت پیش دیدم که می‌گفتند پزشکی راننده تاکسی شده است و کار نیست.

امکان تعارض منافع/ مافیای انحصارطلب در پزشکان

امرایی گفت: به نظرم مهمترین عامل کمبود پزشک، مافیای انحصارطلب در پزشکان است و نباید وزرا و مدیرانی که پزشک هستند برای حوزه سلامت تصمیم بگیرند. چراکه امکان تعارض منافع وجود دارد؛ کسانی می‌توانند در حوزه سلامت به نفع مردم تصمیم‌گیری کنند که سابقه و تخصص در حوزه مدیریت داشته باشند.

وی با بیان اینکه علت خستگی کادر درمان در مواجهه شیوع ویروس کرونا، شیفت‌های طولانی مدت است که نشان‌دهنده کمبود پزشک است، افزود: در حال حاضر مردم و مسؤولان باید بدانند بر خلاف تصوری که وجود داشته است، با کمبود شدید پزشک مواجهیم و هرچه سریع‌تر رفع انحصار در این زمینه باید صورت گیرد.

نباید درِ دانشگاه‌های پزشکی را باز کنیم که هر کسی می‌خواهد وارد شود

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور اظهار کرد: افزایش ظرفیت رشته‌های علوم پزشکی باید به‌گونه‌ای باشد که سلامت مردم به خطر نیفتد یعنی نباید درِ دانشگاه‌های پزشکی را باز کنیم که هر کسی می‌خواهد وارد شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت کم است و اگر شاهد افزایش ظرفیت باشیم، شاهد کاهش داوطلبان کنکور می‌شویم و میل رفتن به رشته‌های علوم پزشکی کمتر می‌شود چون رفع انحصار می‌شود و در این حالت دانش‌آموز با دید بازتر می‌تواند به آینده شغلی خود فکر کند.

امرایی در این خصوص درخواست کرد که مجلس شورای اسلامی اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی به این موضوع ورود کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    5 0
    مافیای پزشکی هم پرستارها و پیراپزشکان رو نابود کرده و هم باعث نابودی مردم شده.فقط افراد بخاطر پولها و درآمدهای چندصد میلیونی هست که میرن پزشک میشن و اصلا جون مردم براشون اهمیت ندارد.
  • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    3 1
    آموزش پزشکی دانشگاه آزاد نیست که. همینم نمی تونن آموزش بدن. بیمارستان ندارن.
  • شهروند شهرستان ارومیه IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    3 0
    سلام باید بخش آموزش از وزارت بهداشت جدا و به وزارت علوم ملحق شود .
    • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      0 2
      امان از دست این وزارت علومی ها که عقده پزشک نشدنشون داره خفه شون میکنه
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    0 0
    چندین سال بوده که باقر لاریجانی یکی از برادران خاندان لاریجانی ها معاون آموزشی وزارت بهداشت در دولت های مختلف بوده و هر وزیری آمده ایشان را برکنار نکرده بود این معاونت سهمیه پذیرش در رشته های پزشکی را هرسال در کنکور مشخص می کند ایشان با عملکردشان رانت و انحصارعظیمی در رشته های پزشکی ایجاد کرده اند و مردم را گرفتار .....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس