مالک شریعتی

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه مهم‌ترین اقدام مجلس جلوگیری از آینده‌فروشی نفت بود گفت: این مجلس روی اجرای دقیق قانون اقدام راهبردی تمرکز دارد.

به گزارش مشرق، روزنامه فرهیختگان گفت‌وگویی با مالک شریعتی، سخنگوی کمیسیون انرژی و عضو کمیسیون تلفیق مجلس یازدهم انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه آمده است.

همه مصوبات مجلس یک‌طرف و قانون بودجه۱۴۰۰ یک طرف

- به‌نظر من همه مصوبات مجلس یک‌طرف و قانون بودجه۱۴۰۰ و محتوا و مصوبات آن طرف دیگر است.

- مصوبات مجلس هم جنبه نظارتی و هم جنبه تقنینی دارد. به‌نظرم مهم‌ترین قانون نظارتی مجلس چند تحقیق و تفحص و اعمال ماده۲۳۴ بود که جنبه نظارتی دارد و یکی از آنها پیگیری اجرای قانون پتروپالایشگاه‌هاست که مصوبه آن برای مجلس دهم بود ولی هنوز اجرا نشده است.

قانون پتروپالایشگاه‌ها به خنثی‌سازی تحریم کمک می‌کند

- مشکل اجرا این بود که صندوق توسعه ملی تنفس خوراک مورد نیاز این قانون را برای راه‌اندازی پتروپالایشگاه‌ها تصویب نمی‌کرد لذا ما براساس تذکر و پیگیری، یک ماده۲۳۴ تنظیم کردیم که نهایتا پیرو اقدام کمیسیون انرژی هفته گذشته تنفس خوراک موردنظر این قانون را تصویب کرد.

- روز گذشته اصلاحیه این قانون در مجلس به تصویب رسید و از طریق شورای نگهبان اصلاح شد. این به بحث خنثی‌سازی تحریم کمک می‌کند.

- اصلاحیه‌ای که روز گذشته تصویب شد یکی از مصادیق مهم و کامل برای بحث مانع‌زدایی در سال۱۴۰۰ است که اجرای این قانون که مانعی برسر راه آن بود برداشته شد.

مهم‌ترین اقدام مجلس جلوگیری از آینده‌فروشی نفت بود

- یک کار نظارتی مهمی که اوایل مجلس یازدهم انجام شد، ممانعت مجلس از آینده‌فروشی نفت بود.

- برحسب اوراق سلف نفتی دولت می‌خواست۲۰۰ میلیون بشکه نفت را بفروشد و آینده کشور را سه‌سال درگیر این امر کند که مجلس مخالفت کرد و این مصوبه مهمی است.

- اگر مجلس در بعد نظارتی فقط همین کار را کرده باشد در سال اول کفایت می‌کرد، چراکه مانع این شد که آینده‌فروشی نفت اتفاق بیفتد.

اقدام راهبردی فضای فشار و امتیازگیری از ایران را برگرداند

- در حوزه سیاست خارجی هم روشن است، اقدام راهبردی مسیر تازه‌ای را پیش‌روی ملت ایران قرار داد و فضا را از فضای فشار و امتیازگیری از ایران برگرداند.

- این قانون، جاده اعمال فشار علیه ایران را منکوب و برای کشورهای غربی تعیین‌تکلیف کرد طوری که باید به تعهدات خود عمل کنند.

به‌صورت جدی به آنچه در وین اتفاق می‌افتد نظارت می‌کنیم

- این مجلس روی اجرای دقیق قانون اقدام راهبردی تمرکز دارد و آنچه در وین اتفاق می‌افتد به‌صورت جدی ازسوی مجلس نظارت می‌شود.

- طبق قانون نتایج اقدامات فنی هسته‌ای و نظارتی باید به تصویب مجلس برسد و بعد از این مرحله امکان دارد ایران براساس مصوبه مجلس به تعهدات خود برگردد.

بعد از راستی‌آزمایی به دولت اجازه بازگشت به سطح تعهدات برجام می‌دهیم

- مصوبه مجلس اجرا می‌شود و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی برای شیوه اجرا تصمیمی گرفته که به اصل قانون لطمه‌ای وارد نمی‌کند؛ یعنی اکنون اقدامات هسته‌ای را فراتر از برجام انجام می‌دهیم، غنی‌سازی ۶۰درصد داریم، ماشین‌های نسل جدید را دنبال می‌کنیم و دولت باید اقدامات خود را به مجلس ناظر بر همین بحث‌های وین گزارش کند.

- اگر مجلس قانع شود که تحریم‌ها واقعا لغو شده و راستی‌آزمایی واقعی است به دولت اجازه می‌دهد اقدامات هسته‌ای را به سطح تعهدات برجام بازگرداند و از این‌رو الان قانون مجلس حاکم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    14 5
    درود بر تو عزیز خیلی باحالی مالک جون
    • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
      11 3
      مالک عالیه. کل ژنرال های بیسواد بنفش رو می ارزه.
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
      9 5
      درود بر نسل سوم جوانان مجلس. چه دکتر مجتبی رضاخواه و چه مالک شریعتی و چه محسن دهنوی
    • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
      8 3
      مالک جان تو رو خدا حواستون به مذاکرات وین باشه، این لیبرالها دوباره ایران رو نفروشند
    • SE ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
      15 2
      تیم مذاکره کننده دارای تعداد زیادی جاسوس رژیم صهیونیستی بوده ، این تیم مذاکره کننده خدمت به نظام و مذاکره را بلد نبوده و نیستند.
    • SE ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
      17 2
      ظریف وعراقچی در مذاکرات برجام خسارت بار بمردم و کشور خیانت کردند و باید محاکمه و مجازات شوند. مذاکره مخفیانه ظریف با کری در واتیکان خیانت جدید ظریف است.
    • SE ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
      32 2
      مجلس باید مانع مذاکرات مخفی و غیر رسمی ظریف با کری در واتیکان میشد- - قبلاً با مذاکره با همین جان کری مملکت را با برجام خسارت بار و خیانت بارش به چاه مشکلات اقتصادی انداخت و معلوم نیست ایندفعه با زد و بند مخفیانه با کری این اصلاح طلباهای مسئول چه گندی میخواهند بزنند
    • SE ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
      8 1
      خدا قوت - فقط مجلس کاری کند تا با کمک قوه قضائیه بعد از تمام شدن این دولت از خروج مسئولان بالای دولتی تا چندسال جلوگیری شود
    • SE ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
      8 0
      تیم مذاکره کننده دارای تعداد زیادی جاسوس بوده ، این تیم مذاکره کننده خدمت به نظام و مذاکره را بلد نبوده و نیستند و برای لغو "یوترن" و "ایسا" اصلاً در مذاکرات اقدامی نکرده اند.
    • DE ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
      2 1
      مجلس باید موضوع مذاکره همزمان پاپ با ظریف و جان کری را در سفر به واتیکان را بررسی کند. مجلس جلوی مذاکرات و زد و بندهای مخفی و غیر رسمی ظریف رو با جان کری و دیگر اجانب باید بگیره - ظریف قبلاً با مذاکره با همین جان کری مملکت را با برجام خسارت بار و خیانت بارش به چاه مشکلات اقتصادی انداخت و معلوم نیست ایندفعه چه ضرری میخواد بزنه
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    5 0
    از مهلت هم گذشت چرا دوربین ها پاک نشد فکر کنم تا چهار سال همین طور نظارت های آژانس تمدید بشه!
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    5 11
    به همین خیال باشید روحانی هیچوقت مجلس را به حساب نیاورده و من بعد هم به حساب نمی آورد و برجام و تعهدات را اجرا میکند و کاری هم از دست مجلس بر نمیاد
    • SE ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
      16 1
      ظریف سابقه زد وبند با البرادعی و کری و اوباما را داشته و از ملاقات مخفی ظریف با کری در واتیکان بوی خیانت جدید اصلاح طلبها میاد
  • SE ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    3 0
    بایدن بدنبال فریب ایران است
    • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      0 0
      چقدر وقت آزاد داری در سفارت؟ کی به منافع کشور می رسی؟ پول یامفت رو میگیری کامنت بذاری؟
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    4 0
    تورا به خدا کاری کنید تا عمر بی برکت این دولت تمام بشه .بعد برجام مرجان را جمع کنید بیندازید به سطل زباله.
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    14 0
    لطفا طرحی را در مجلس تصویب کنید که دولت با توجه به قراردادهای گذشته، زین پس نتواند بدون تصویب مجلس هیچ تعهدی را به دشمنان کشور یا قراردادی را امضا نماید! مواظب باشید در روزهای پایانی برجام دیگری را تحمیل و بر روی دست ملت نگذارند!!!
    • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
      7 0
      این مورد جزو بندهای قانون اساسیه. چه کنیم بنفش ها قانون اساسی هم قبول ندارند
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    8 0
    مجلس به هوش باشد باز خيانت به كشور تكرار نشود
    • SE ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
      0 0
      ظریف سابقه زد وبند با البرادعی و کری و اوباما را داشته و از ملاقات مخفی ظریف با کری در واتیکان بوی خیانت جدید اصلاح طلبها میاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس