تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۰
کشف عجیب درباره مغز مگس

به گزارش مشرق به نقل از اسپوتنیک، حیوانات از سیستم عصبی حسی خود استفاده می‌کنند تا اطلاعاتی در مورد محیط اطراف خود به دست آورند و سپس رفتارهای خاصی را در واکنش به آنچه تشخیص داده‌اند، انجام می‌دهند.

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود نشان داده‌اند که مغز مگس‌ها می‌تواند تغییرات محیط اطراف را پیش‌بینی کند و آن‌ها را در فرار کردن از شکارچیان یاری دهد. آن‌ها با استفاده از نمودارهای دقیق اتصال میان سلول‌های عصبی در سیستم بینایی پرواز، واکنش بینایی را شبیه‌سازی کردند.

پژوهشگران، ساختارهایی موسوم به «اتصالات شکاف آکسون» (axonal gap junctions) را شناسایی کردند که کانال‌هایی فیزیکی برای اتصال نورون‌ها هستند. همچنین آن‌ها دریافتند که یک زیرگروه از نورون‌های حسی حرکتی که در پیش‌بینی نقش دارند، منحصر به فرد هستند، زیرا مستقیما به نورون‌های فرمان پرواز مگس متصل می‌شوند.

این نشان می‌دهد که یک ورودی مستقیم از نورون‌ها که مسئولیت پیش‌بینی در مورد محیط پرواز را بر عهده دارد، به نورون‌هایی متصل است که رفتار مگس را کنترل می‌کنند. شاید این ارتباط مستقیم بتواند توضیح دهد که چگونه پیش‌بینی‌هایی که مگس انجام می‌دهد، می‌توانند به سرعت بر رفتار آن اثر بگذارند.

• IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    اگر مغز مسئولان دولت فعلی هم تغییرات محیط اطرافشون را درک میکرد،یکشبه بنزین اونطور گرون نمیشد و دچار خسارت محض برجام نمیشدیم و........... و خیلی از مشکلات دیگه هم رخ نمیداد!!!
    • مهدی IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
      اتفاقا تغییرات محیط را در این چهل سال خوب درک کردند و همیشه خودشون را با جهت باد تطبیق دادند و بالا رفتند!
  • DE ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    تز دانشجو ی دکترا در مورد مگس . اگر یک پای مگس را بکنیم و دستمان را به هم بزنیم مگس میپرد ....اگر دوپای ...سه پای ...همه پاهای مگس را بکنیم و دست بزنیم مگس میپرد. اگر یک بال مگس را بکنیم و دست بزنیم مگس میپرد ...اگر هر دو بال مگس را بکنیم و محکم دست بزنیم مگس نمیپرد زیرا کر شده و صدای دست ما را نمیشنود که بپرد. .....از اون دکتراهای زنونابین بوده.علی برکت الله احتمالا انگلیس بوده
  • حیدر صالح IR ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    جالب بود. یادم میاد یک پزشک ارتوپب می گفت این ساختار تکاملی است که خوذ به خود و بدون هیچ علت همینجوری طی میلیونها سال بدون وجود خالق پدید آمده! قطعا این جهان خالقی دارد که هوش و قدرت مطلق است
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
      پس این جماعت چرا دایم خوبی های اربابشون ( به غیر از جنگ دستمال توالتی و وایتکس و اتش کالیفرنیا و یخ زدگی تگزاس و بیبنزینی کلی ایالت با یه هکر و .... ) را به رخ ما میکشند و نظم و پیشرفت انجا را سرکوب میزنن به ما چرا نمیگن همه اش اتفاقیییییی بوده ؟؟؟؟
  • IR ۰۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    اینو دانشمندان امریکایی الان کشف کردند ولی من 33 سال قبل کشف کرده بودم که وقتی هم کاملا ارام ایستادم و قصد گرفتن مگس رو دارم انگار مگس از قبل اماده بوده و پیش بینی میکرده و غافلگیر نمیشه
  • IR ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    اینم دیگه از اون حرفها بود ! باز این محققین خواستند بگن ما خیلی سرمان میشه
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    تبارک الله احسن الخالقین.. حرف اونایی که میگن جهان خالق نداره و همه چیز کار تصادف و طبیعته مثل اینه که بگیم شش تا میمون با دکمه های ماشین تحریر بازی کردن و همینجوری و الکی وتصادفی لغت نامه دهخدارو نوشتن!!! واقعا این خنده دارتره یا حرف این مثلا دکتر و پروفسورا؟!!!
  • ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    کاش مغز مردم هم به اندازه مغز یک مگس قابلیت داشت تا گول اصولگرایان و اصلاح طلبان و ترفندهایشان را نخورند.
    • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
      اره واقعا
  • FR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    قبلا شنیده بودیم که علت عکس العمل سریع مگس بخاطر اینه که زمان برابش 5 برابر کندتر از درک انسان میگذرد.
  • وحید IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    کاش من مگس بودم
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
      آری کاش مگس بودی
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
      سلام. یک نگاه تو آیینه بکن، حتما مگسی ولی خودت خبر نداری.
    • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
      الان کجا نشستی
  • CA ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    اینو سالها پیش توی کلاس علوم به صورت عینی یکی از دانش اموزان به همه آموزش می‌داد. چند تا خر مگس می‌گرفت بعد پاهای اونها رو با نخ به هم گره میزد بعد سر کلاس آزاد می‌کرد به خاطر همین رفتار مگس که اطراف را پیش بینی می‌کنه اینها رو هوا با حرکتی عجیبی گروهی پرواز میکردند البته یه کیسه فریزر هم با نخ به این نگون بخت ها گره میزد تا همه ببینند چطوری حرکت میکنند!
  • غيرتي IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    کاش مغز برخیا هم به اندازه مغز یک مگس قابلیت داشت تا گول نخورند.....قابلیت داره وليز كمتر كسي استفاده ميكنه....
  • یوسف GB ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    اگر توانستید به مگس بفهمانید گل از کثافت بهتره ،به خائنین به وطن هم میتوانید بفهمانید خدمت از خیانت بهتره ۔
    • مژگان IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
      احسنت
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    یه مگس هست ادمو نیش میزنه بارها که میخا سته نیش بزنه از جلو بدن نیش نمیزنه همیشه میره سمت پشت ادم
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    والا ما که با مگس کش میزنیم توی سرش،شپلق له میشه.
  • حسین اشتری IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    مگس رو باید از سمت جلو غافلگیر کرد وقتی از پشت میخوای بگیری نمیشه. امتحان کنید. اینم کشف من که صدتا محقق آمریکایی نمیتونن درکش کنن.
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    یه سوال چرا اگه مگس رو در آب نگه داری خفه میشه میمیره ولی اگه مردی روش نمک بریزی دوباره در میاد ومیپره دانشمندان جواب بدن وخواهش بنویسید
  • حامد IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    سلام خدمتتون. بنده از قدیم کشف کردم که وقتی مگس کش دست میگیرم ..مگس غیب میشه تا میزارم زمین میاد تو دماغ آدم
  • ۲۲ US ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    مگس ها هم امنیت دارند؟
    • فردین IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      کاش بودینو میدیدن که مغازه مرغ زنده دارم و روزی ۵۰۰تا۷۰۰تا مگس میکشم حالا بگین ببینم مغز کی سریع تره
  • لامیا IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    تعجب کردم واقعلا از مغز مگس تا حالا همچین چیزی نشنیده بودم!!!!!
  • کرداس IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶