کد خبر 1221576
تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۴

از جمله وسیله‌هایی که با استفاده از آن حمل و نقل‌های سنگین زمینی انجام می‌شود، بوژی نام دارد. همانطور که می‌دانید بکارگیری از راه‌های ارتباطی زمینی به دلایلی همچون؛ راحت‌تر در اختیار داشتن، بصرفه و منعطف بودن حمل و نقل جاده‌ای از بهترین روش‌های جابجایی محصولات تلقی می‌شود که نه تنها در ایران بلکه در سایر نقاط جهان نیز از آن بهره گرفته می‌شود. به صورت کلی از بوژی بعنوان خوردویی که به راحتی می‌توان بارهایی تا هزار تن را با آن جابجا کند، یاد کرد. ما در ادامه‌ی این مقاله قصد داریم بیشتر در خصوص این وسیله‌ی کاربردی صحبت کنیم. اطلاعات بیشتر را اینجا بخوانید

بوژی چیست

مقدار حمل بار با بوژی

همانطور که عرض شد دستگاه‌های بوژی به راحتی می‌توانند بارهای فوق سنگین را جابجا کنند. اما آیا وزن بارهای جابجا شده می‌تواند متغییر باشد و یا این خودرو از یک تحمل وزنی حداقل و حداکثری برخوردار است؟ با توجه به نوع ساخت خودرو بوژی می‌توان گفت که این وسیله‌ی باربری متغیر بوده و به راحتی می‌توان با متصل کردن قطعات گوناگون امکان افزایش طول را در آن فراهم کرد، بنابراین می‌توان گفت که این وسیله بارهای چندصد تنی یا حتی چند هزار تنی را نیز به خوبی جابجا خواهد کرد.

انواع بوژی در ایران

با توجه به اینکه بوژی در محل‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان از آن بعنوان بوژی‌های جاده‌ای یا ریلی نیز بکارگیری کرد. معمولاً این نوع خودروها از مشخصه‌های زیر برخوردار است:

•             مقدار ارتفاع این وسیله از زمین در حدود 25 متر است.

•             معمولا بوژی‌ها در هر محور دارای 8 چرخ هستند.

•             ناگفته نماند که کشنده‌ها از 10 چرخ بهره می‌برند که در وسایل جدید از 12 چرخ نیز استفاده شده است.

نکته: توجه داشته باشید هر چقدر که وزن محموله‌هایی که توسط بوژی حمل می‌شوند، بیشتر باشد، طبیعتاً باید از تعداد چرخ‌های بیشتری برای حمل راحت‌تر استفاده کرد. گفتنی است که عرض این خودرو از 3 متر آغاز شده و بسته به نوع محصولات و بارهای قابل حمل به عرض آن اضافه خواهد شد.

حساسیت‌های حمل و نقل با بوژی

اگر چه خودروهای غول پیکر بوژی دارای شکل و شمایل خشک هستند اما زمانی که راننده متبحر پشت فرمان آن می‌نشیند به راحتی می‌تواند آن را مدیریت کند. این کار توسط فشار روغن هیدرولیک بهتر نیز انجام خواهد شد. توجه داشته باشید که برای نقل و انتقال انواع بار بوسیله‌ی بوژی باید یک‌سری شرایط بدرستی فراهم شود تا عمل جابجایی به شکل صحیحی انجام شود. از موارد مهمی که در حمل و نقل بار با بوژی نقش موثر دارد می‌توان به تجربه‌ی راننده، وضعیت جاده‌ای یا ترافیکی اشاره کرد.

گفتنی است که در حال حاضر بوژی‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند، حداکثر 30 کیلومتر بر ساعت سرعت دارند و اگر باری که باید جابجا شود، دارای اهمیت بیشتری باشد، شاید سرعت بوژی تا 5 کیلومتر بر سرعت نیز کاهش یابد. همچنین در نظر داشته باشید که برای به حرکت درآمدن یک بوژی باید نهادهای مختلفی با یکدیگر هماهنگ باشند که از جمله می‌تواند به وزارت نفت و نیرو، سازمان راه‌داری و پلیس راه کشور اشاره کرد. جالب توجه خواهد بود اگر بدانید که این‌گونه خودروها فقط از ساعت 6 الی 18 هر روز مجاز به حرکت هستند.

محموله‌های قابل حمل با بوژی

همانطور که گفتیم سرسختی و استقامت خودروهای بوژی باعث شده است که از آنها در حمل و نقل بارهای فوق سنگین استفاده شود. در واقع این‌گونه از خودروها به راحت می‌توانند تا 70 تن بار و محصولات را جابجا کنند. گفتنی است که از این خودرو در صنایع مختلفی استفاده می‌شود و با توجه به اینکه طول بوژی‌ها قابل تغییر است، راحتی در انتخاب بارها سبب استفاده بیش از پیش بوژی‌ها شده است. از جمله قطعاتی که برای این منظور بکارگیری می‌شوند می‌توان به قطعات نیروگاهی، انواع کشتی‌ها، پره‌های توربین بادی و مواردی از این دست اشاره کرد.

بوژی چیست

برندهای معروف بوژی

در کنار اینکه مارک‌های ایرانی مختلفی برای خودروهای بوژی وجود دارد که بسیاری از قطعات آن در ایران تولید می‌شود، از برندهای خارجی بوژی مورد استفاده مانند اسکانیا نیز می‌توان برای این‌گونه خودروها نام برد. توجه داشته باشید که هر یک از مارک‌های معروف بوژی قابلیت‌های متنوعی داشته و برای بارهای مختلف در صنایع گوناگون مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند. در حال حاضر در کشور ما نیمی از بوژی‌های مورد استفاده بومی شده هستند و فقط بخشی از این خودروها از دیگر کشورها وارد می‌شوند.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس