کد خبر 1219901
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳
63 درصد مردم شاد و 37 درصد ناشادند/ ابهری: عامل اصلی ناشادی در یک سال اخیر کروناست

نتایج نظرسنجی جدید ایسپا نشان می دهد که ۶۳ درصد مردم از وضعیت شادی خود رضایت دارند اما حال روحی ۳۷ درصد دیگر خوب نیست.

به گزارش مشرق، در گزارش‎ های سالانه «سطح شادبودن کشورها» که با حمایت سازمان ملل تهیه و منتشر می‏ شود، ما ایرانی‎ ها جایگاه چندان خوبی در بین دیگر کشورها نداشته ‎ایم، اما این موضوع اجتماعی نیازمند یک بررسی جدید و نظرسنجی داخلی بود تا وضعیت خودمان را بهتر ارزیابی کنیم؛ کاری که حالا مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) آن را انجام داده است.

۶۳ درصد شاد و  ۳۷ درصد ناشاد

ایسپا این نظرسنجی را با جامعه آماری افراد بالای ۱۸ سال کل کشور (شهر و روستا) و با اندازه نمونه ۱۵۴۶ در تاریخ ۵ تا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ به شیوه مصاحبه تلفنی اجرا کرده و از پاسخگویان پرسیده است «با درنظر گرفتن همه چیز شما چقدر شاد هستید؟» نتایج نشان می‎دهد، ۱۲ درصد از پاسخگویان گفتند «خیلی شاد هستم» و ۵۰/۹ درصد نیز اعلام کردند «نسبتا شاد هستم»؛ یعنی وضعیت شادمانی حدود ۶۳ درصد پاسخگویان خوب است. اما در مقابل ۱۳/۶ درصد گزینه «خیلی شاد نیستم» و ۲۳/۵ درصد گزینه «اصلا شاد نیستم» را انتخاب کرده ‎اند.

زنان و تحصیل کرده‎‌ها شادترند

نتایج به تفکیک گروه‎ها نشان می‎دهد، زنان تا حدودی نسبت به مردان شادترند. همچنین با افزایش سن افراد از میزان شادی کاسته می‎شود. افراد با تحصیلات دانشگاهی از افراد با تحصیلات غیردانشگاهی شادتر هستند.

رهبر انقلاب: زندگیِ بی شادی و ‌لبخند، زندگی دوزخی است

قبل از هر چیز بهتر است این باورمان را تقویت کنیم که شادی و لبخند، یک نیاز مهم در زندگی است و در حوزه اجتماعی هم باید مسئولان برای تقویت آن همت کنند. اهمیت این موضوع تا اندازه ‎ای است که رهبر انقلاب هم در دیدار سال ۸۳ با مسئولان سازمان صداوسیما به آن اشاره کردند و فرمودند: «یکی از مقوله‌های بسیار مهم و یقیناً یکی از ضرورت‎های جامعه، لبخند است. لبخند یکی از نیازهای زندگی انسان است. زندگیِ بی‎ شادی و بی‌لبخند، زندگی دوزخی است. زندگی بهشتی، زندگی با لبخند است... . شادی لازم است و باید آن را برای مردم تأمین کرد؛ منتها این کار برنامه‌ریزی می‎خواهد».

البته ایشان در همان دیدار با مدیران سازمان صداوسیما، به ویژگی‌‎های طنز خوب به عنوان یک عامل ایجاد شادی در جامعه هم اشاراتی داشته ‎اند که در جای خود قابل بررسی است، اما نکته مهم، تاکید ایشان بر اهمیت شادی و لبخند در زندگی است و این رویکرد، وظیفه دستگاه‏ها و سازمان‌های مسئول برای توجه به این موضوع را دوچندان می‌کند.

در همین زمینه روزنامه خراسان با مجید ابهری، آسیب‎ شناس اجتماعی  گفت‌وگویی داشته است.

عامل اصلی ناشادی در یک سال اخیر کروناست

ابهری معتقد است: عامل اصلی این وضعیت در یک‎سال اخیر، بیماری مرگ‎ آفرین کروناست که تاکنون چندین هزار نفر از هموطنان ما را به کام مرگ کشانده یا در بیمارستان‌ها بستری هستند و وضعیت نامناسبی دارند. در این شرایط سخت که گاه با قرنطینه نیز همراه بوده است، نبود شادی‌‎های مجاز سبب شده مردم بیشتر در خود فرو بروند.

وی افزود: از سوی دیگر گرانی و فشارهای اقتصادی هم باعث کاهش نشاط اجتماعی شده است. با تبعاتی مثل: فشارهای اقتصادی، کاهش سطح درآمدها، کوچک شدن سفره‌های مردم، وجود حداقل یک یا دو فرد تحصیل‌کرده بیکار در هر خانواده و...

ابهری تأکید کرد: انتشار گسترده برخی اخبار تلخ اجتماعی مثل خودکشی‎ ها، فرزندکشی ‎ها و ... در کاهش نشاط مردم اثرگذار است.

این آسیب‎ شناس اجتماعی در ادامه گفت: بگو مگوها و اختلافات برخی مسئولان با هم نیز به گونه‎‌ای است که نشاط مردم را نشانه می‎‌رود و بازتاب آن به گونه‌ای است که انگار مردم مقصر شرایط موجود هستند. انگار نه انگار که همین مسئولان و مدیران خودشان قصور و کوتاهی کرده‌اند و مشکلات مردم ناشی از فقدان مدیریت آن‌هاست.

ابهری با بیان اینکه دین مبین اسلام تبسم و لبخند نوعی از احسان به شمار می‎‌آید،‌ تصریح کرد: برای افزایش نشاط در جامعه باید در زمینه حل مشکلات اقتصادی مردم تلاش شود. موضوع دیگر خودداری از انعکاس بعضی تضادهای درون دولتی و بگومگوهای سیاسی در سطح جامعه است، چرا که انتشار آن باعث اضطراب و استرس مردم می‏‌شود.

وی ادامه داد: بخشی از مسئولیت هم بر دوش رسانه و به خصوص صدا و سیماست که باید با تولید برنامه‌های مناسب، نشاط جامعه را به وضعیت مطلوب برساند. با این‌گونه اقدامات برای افزایش نشاط، از بروز بسیاری آسیب‎های اجتماعی دیگر مثل اعتیاد و طلاق هم پیشگیری خواهد شد.

منبع: روزنامه خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    9 0
    اون ۳۷ درصد هم تو خاورمیانه هستند
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    11 1
    خنده ی تلخ من از گریه غم انگیزتر است کارم از گریه گذشته است به آن می خندم
  • ناشناس IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    13 0
    ۹۰درصد مردم شاد نیستند...دلیلش هم کرونا نیست،وضعیت اقتصادی فاجعه بار،و عدم امید به آینده مبهم و تاریکی هست که برای مردم درست کردید!
  • منصور IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    12 0
    اره شماکه خیلی راست میگین
  • DE ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    4 6
    ۶۳ درصد مردم شاد و ۳۷ درصد ناشادند . 63 درصد مردم شاد هستند چون میدانند به چه کسی باید رای بدهند تا غربگرا نباشد و مبارزه با فساد و مفسدین در کارنامه اش باشد نترس و شجاع و مدیر باشد پرونده اش پاک باشد و 37 درصد شاد نیستند چون باز اشتباهی آرای خودشان را الکی بین چند کاندیدا تقسیم خواهند کرد و رای خود را خواهند سوزاند.
    • علی IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
      7 0
      اراجیف کمتر بگی ممنون میشم
  • شهروند ایران IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    6 0
    سلام علیکم ، جناب آقای شیخ حسن روحانی ، رئیس جمهور محترم ایران ، در این هشت سال ، باعث شدند ، که هم میهنان عزیز معنای خوشی و شادی را به کلی فراموش کنند ، خوشی فقط بصورت خاطره ایی کم رنگ در ذهن ما مانده .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس