کد خبر 121931
تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۹

درد دندان یکی از بدترین دردهایی است که انسان به آن مبتلا می شود به طوری که امان را از شما می گیرد و نمی گذارد که حتی خواب راحتی داشته باشید.

به گزارش گروه خواندنی های مشرق، دندان درد می تواند علل  مخصوص به خودش را داشته باشد. برخی از آن ها ممکن است بسیار خطرناک باشند به همین علت باید از این درد پیشگیری کنیم و اگر به آن دچار شدیم بدانیم که چگونه می توان درد آن را کم کرد.



علل هایی برای دندان درد:

1 – پوسیدگی دندان

یکی از شایع ترین علل دردهای دندان، پوسیدگی است. پوسیدگی دندان یعنی ایجاد حفره هایی در لایه های خارجی دندان (مینا و عاج). این دو لایه از لایه داخلی دندان آن یعنی عصب محافظت می کنند. عروق و اعصاب منتشر به هر دندان در عمق آن جای گرفته اند. اسید تولیدشده به وسیله باکتری های دهانی عاج و مینا را در خود حل می کند و باعث ایجاد پوسیدگی های دندانی می شود.
 
پوسیدگی های سطحی و کوچک معمولا دردی ندارند. بنابرانی ممکن است از ایجاد آنها با خبر نشویم اما هرچه پوسیدگی بزرگ تر و عمیق تر شود، درد بیشتر می شود. با پوسیدن لایه های خارجی، ریشه دندان بی محافظ می شود و سم باکتریایی و خوراکی های سرد، گرم، ترش یا شیرین آن را تحریک می کند و به این ترتیب دندان، درد می گیرد. عصب دندان بافتی زنده دارد و اگر آسیب دیدگی آن شدید باشد، می میرد و آبسه پدید می آید و گاهی لثه در آن ناحیه تاول کوچکی می زند.
 
2 – امراض لثه

دومین علت شایع دردهای دندانی، بیماری های لثه هستند که طی آن بافت نرم لثه ملتهب و استخوان اطرافد ندان از بین می رود.و متخصصان می گویند بیماری های لثه به مرور در اثر سمی که باکتری های دهان تولید می کنند، ایجاد می شود.

اولین نشانه این بیماری ها، خونریزی بدون درد لثه است. ولی اگر علاوه بر خونریزی، درد هم وجود داشته باشد، یعنی بیماری پیشرفته شده و احتمالا استخوان هیا اطراف دندان از بین رفته و باکتری ها باعث ایجاد کیسه های چرکی عمقی در لثه شده اند. به این ترتیب عفونت، تورم، درد و تحلیل بیشتر استخراج رخ می دهد. بیماری های پیشرفته لثه می توانند باعث شوند فرد دندان خود را از دست بدهد حتی اگر سالم باشد. بهداشت  ضعیف دهان و دندان، سابقه خانوادگی بیماری های لثه، مصرف سیگار و ابتلا به دیابت می توانند باعث مبتلاشدن به بیماری های لثه شوند.
 
3 – حساسیت سطح ریشه دندان

دوسوم انتهایی دندان، ریشه است که در حالت طبیعی داخل استخوان قرار دارد. سموم باکتریایی، باعث تحلیل استخوان و لثه اطراف دندان می شوند و سطح ریشه را عریان می کنند. ریشه چنین دندان هایی نسبت به مواد غذایی گرم، سرد، ترش بسیار حساس می شود زیرا دیگر لثه سالمی از آن محافظت نمی کند.
 
4 – ترک خوردگی دندان

گاززدن با دندانی که ترک خورده، ممکن است باعث درد شدید در آن ناحیه شود. این ترک ها در اثر جویدن، گاززدن یا شکستن جسمی سخت مثل بیسکویت سفت، آبنبات، یا جویدن سر مداد یا دندان ایجاد شوند. دندان پزشک با زدن نوعی رنگ یا تاباندن نوری خاص به دندان، ترک خوردگی را تشخیص می دهد.
 
5 – اختلال مفصل گیجگاهی فکی

اختلال مفصل گیجگاهی – فکی می تواند باعث درد ناحیه گوش و آرواره پایین شود. این مفصل مانند لولایی فک پایین را به جمجمه وصل می کند و توانایی جویدن و صحبت به فرد می دهد. اختلالات مفصل گیجگاهی فکی ممکن است در اثر ضربه، ورم مفاصل یا خستگی عضلات فکی ناشی از دندان قروچه نیز به وجود بیایند. درد مفصل گیجگاهی – فکی همچنین ممکن است پس از جراحی های دندان پزشکی مثل جراحی دندان عقل یا فشرده شدن دندان عقل نهفته به ناحیه این مفصل ایجاد شود.

راه های برای رفع دندان درد به صورت موقت:

گاهی ممکن است شما نتوانید خودتان را به سرعت به پزشک برسانید و در این مواقع باید بدانید که چگونه می توان به طور موقت درد آن را کم کنید.در ادامه راه هایی را به شما پیشنهاد میکنیم.

- از اسپری های بی حسی استفاده کنید. آنها می توانند برای مدتی روی اعصاب دندانتان تاثیر بگذارند تا بتوانید خود را به دکتر برسانید. آنها در داروخانه ها در دسترس شما هستند

- کمپرس یخ بگذارید. روی گونه خود مقداری یخ که داخل یک کیسه است بگذارید، کمک‌تان می کند.



- نگه داشتن آب یخ در دهانتان ممکن است کمکتان کند اما اگر می بینید باعث درد بیشتر و حساس شدن دردتان می شود از آن صرف نظر کنید.

- سرتان را بالا نگه دارید. با اینکار از فشار وارده به دندانتان کاسته می شود.

- دهانتان را بشویید. گاهی اوقات گیر کردن غذا بین دندانهایتان می تواند به اندازه خرابی دندان دردناک واقع شود.

-  به هیچ عنوان غذای سرد، گرم و یا شیرینی ها را وارد دهانتان نکنید.

- با تکه ای از آدامس دندانتان را بپوشانید.

راه های طبیعی:

اگر دوست دارید که به صورت طبیعی درد دندانتان را آرام کنید می توانید با کم گرفتن از این گیاه ها این کار را انجام دهید.

*کمی روغن میخک به طور مستقیم روی دندان موردنظر قرار دهید. روغن میخک خاصیت فوق العاده ای در از بین بردن باکتری و ایجاد بی حسی دارد و در قرن ۱۸ ابزار اصلی دندان پزشکان بوده است. این ماده که خاصیت بی حس کننده دارد، در ابتدا سوزش ایجاد می کند اما بعد از مدتی درد را برطرف می کند.



این کار را با نگه داشتن میخک خردشده روی دندان آسیب دیده به مدت نیم ساعت نیز می توان انجام داد. در صورت نداشتن میخک، می توانید از ترکیبی از پودر زنجبیل، چند قطره آب و فلفل قرمز تهیه و کمی پنبه را به آن آغشته کنید و روی دندان قرار دهید. این مخلوط لثه ها را می آزارد، بنابراین دقت کنید که پنبه تنها روی دندان قرار گیرد.

*با محلولی از گیاه مورد که خاصیت منقبض کننده آن در رفع التهاب موثر است و باکتری را از بین می برد، دهان خود را شست وشو دهید. برای آماده کردن این محلول، یک قاشق چای خوری پودر گیاه مورد را در ۲لیوان آب به مدت ۳۰دقیقه بجوشانید و صاف کنید، ۵ تا ۶ بار در روز یک قاشق چای خوری آب مورد صاف شده را در نیم فنجان آب مخلوط کنید و دهان خود را شست وشو دهید.

یک قاشق پودر برگ خشک نعناع را در یک پیمانه آب به مدت ۲۰دقیقه بجوشانید و پس از خنک شدن دهان خود را با آن شست وشو دهید. نعناع خاصیت بی حس کننده دارد. محلولی متشکل از یک قاشق نمک و یک لیوان آب ولرم را به مدت ۳۰ثانیه در دهان نگه دارید و سپس بیرون بریزید آب نمک دهان را تمیز می کند.


کارهایی که نباید انجام دهید:

- آسپرین را روی دندانتان نگذارید. اگر می خواهید حالتان بهتر شود آن را با آب بخورید. گذاشتن آن روی لثه می تواند آنرا زخم کند که خوب شدن آن 3 یا 4 روز طول می کشد.

- اگر درد از بین رفت به معنای آن نیست که  شما خوب شده اید. تصور نکنید با قطع شدن درد مشکل از میان رفته است. آن را جدی بگیرید و سریعا به دکتر مراجعه کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس