کد خبر 1219294
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۵
انتشار کتاب «جرم سیاسی در حقوق ایران» - کراپ‌شده

کتاب «جرم سیاسی در حقوق ایران» آخرین اثر دکتر قدرت‌الله رحمانی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی منتشر شد.

به گزارش مشرق، کتاب «جرم سیاسی در حقوق ایران» آخرین اثر دکتر قدرت‌الله رحمانی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی از سوی انتشارات این دانشگاه منتشر شد.

این کتاب که محصول طرح پژوهشی مصوب دانشگاه علامه طباطبایی است، سیر تاریخی پیدایش و تحول مفهوم جرم سیاسی در غرب و ایران را واکاوی کرده است. 

نویسنده کتاب کوشیده است پرسش‌های مبنایی حول تاسیس حقوقی جرم سیاسی و چرایی تفکیک جرم سیاسی از دیگر جرایم در اروپا را با تکیه بر شواهد تاریخی توضیح دهد.

انتشار کتاب «جرم سیاسی در حقوق ایران»

بررسی علل و عوامل ورود جرم سیاسی به نظام حقوقی ایران در عصر مشروطیت و سپس تداوم آن در عصر جمهوری اسلامی، فصول اصلی این کتاب را تشکیل می‌دهد. پژوهشگر در این فصول کوشیده رازآلودگی مفهوم جرم سیاسی در غرب و خطای تاریخی تدوین‌کنندگان قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اصرار بر رازگشایی از این مفهوم در قالب الزام به «تعریف جرم سیاسی» را شرح دهد.

در پرتو نتایج مترتب بر پژوهش «جرم سیاسی در حقوق ایران»، تعریف قانونی جرم و مجرم سیاسی اساسا ممتنع است و قانون جرم سیاسی مصوب اردیبهشت ۱۳۹۵ (از آن روی که به نام «تعریف» جرم سیاسی به «تحریف» آن پرداخته است) سند گویایی بر تعریف‌ناپذیری قانونی این مفهوم است و نه تنها بر داستان ملال‌انگیز تعریف جرم سیاسی نقطه پایان نخواهد گذاشت، بلکه باب تازه‌ای از مطالبات سیاسی و مناقشات حقوقی علیه جمهوری اسلامی را در زمینه نقض حقوق بشر خواهد گشود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس