کد خبر 1218804
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۸

به گزارش مشرق، احمد زیدآبادی فعال اصلاح طلب در کانال تلگرامی خود نوشت: من با همشهری گرامی اسحاق جهانگیری هیچ مشکلی ندارم. در نوجوانی با برادرش محمد که در نخستین سال جنگ با عراق جان باخت، دوست بودم. پدرش را که مردی زحمتکش و خوشرو و فروتن بود، در جهاد سازندگی می‌دیدم و با برادرش ابراهیم نیز آشنایی داشتم. اینها همه سبب می‌شود که خیرخواه او باشم. این خیرخواهی ایجاب می‌کند از او بپرسم به چه علت و انگیزه‌ای پا به صحنۀ انتخابات گذاشته است؟

دفاع از کارنامۀ خود؟ احتمالِ اقبال عمومی؟ اصرار و فشار دیگران؟ پای هر کدام از این دلایل و انگیزه‌ها که در میان باشد، هیچکدام حضور او را منطقی و موجه نمی‌کند چرا که به نظرم با حضور او، هیچکدام از دو مورد فوق تحقق نمی‌یابد و در پایان این راه جز خسران ثمر دیگری نصیبش نمی‌شود.

جهانگیری اگر به انگیزۀ دفاع از کارنامۀ هشت سالۀ خود پا به میدان انتخابات گذاشته باشد، باید گفت که این میدان جای مناسبی برای دفاع از خود نیست و هیاهو و غوغای تبلیغاتی حاکم بر فضای انتخاباتی در جمهوری اسلامی، فرصتی برای دفاع به افراد سهیم در ایجاد وضع موجود نمی‌دهد.

او اگر به هوای سال ۹۶ و تکرار تجربۀ پیش از کناره‌گیری به نفع روحانی، در انتخابات ثبت‌نام کرده، اشتباه مهلکی مرتکب شده است؛ زیرا نگاه مردم به مجموعۀ همکاران روحانی در دولت، نسبت به چهار سال پیش به کلی دگرگون شده و اغلب مردم آنها را مسبب وخامت بی‌سابقۀ زندگی و معیشت خود می‌دانند. معرفی دونالد ترامپ و یا رقیبان اصولگرا به عنوان عاملان اصلی این وضعیت نیز کمکی به جهانگیری نمی‌کند بخصوص آنکه چارچوب گفتمانی او هیچ رغبتی در رأی دهندگان برنمی‌انگیزد.

شاید جهانگیری دفاع از احیای برجام و وعدۀ لغو تحریم‌ها به مردم را نقطه‌قوت خود در برابر رقیبان اصولگرا فرض می‌کند. البته اگر رقبای او به نفی و دشمنی آشکار با احیای برجام برمی‌خاستند، این نکته می‌توانست برای وی امتیازی باشد، اما رقبای اصولگرای او از زاویۀ نفی کامل برجام وارد بحث نخواهند شد و اگر هم به فرض بشوند، علی لاریجانی نسبت به جهانگیری در موقعیت مناسب‌تری برای دفاع از برجام قرارخواهد گرفت چرا که از یک سو، برجام به مدد ریاست او بر مجلس اصولگرایان به تصویب رسید و از سوی دیگر، دفاع از احیای برجام از طرف چهره‌ای با سابقۀ اصولگرایی نزدِ مخاطبان جذاب‌تر و با امکانِ موفقیتِ بیشتر، جلوه خواهد کرد.

نهایتاً اگر جهانگیری به اصرار و فشار برخی اصلاح‌طلبان و با اتکای به برنامه و توان آنها اقدام به ثبت نام کرده است، اشتباهی مهلک‌تر مرتکب شده است. آنطور که من گروه‌های اصلاح‌طلب را می‌بینم متأسفانه هیچ نظریۀ روشن و استراتژی منسجمی برای مواجهه با انتخابات ندارند و مانند لشکری شکست‌خورده، باری به هر جهت، کشتی سرنوشت خود را به دست امواج دریایی متلاطم سپرده‌اند تا سرانجام در گوشه‌ای به گِل نشیند.

در هر صورت، برای جهانگیری بهتر بود که پا به این عرصه نگذارد. حالا که پا گذاشته، بهتر است از خدا بخواهد که شورای نگهبان او را رد صلاحیت کند و اگر شورای نگهبان زرنگ‌تر از آن بود که چنین آرزویی را برآورده کند، بهتر است بدون درنگ این معرکه را ترک کند.  

واکنش اصلاح‌طلبان به این توصیه از هم اکنون برای من مثل روز روشن است! اما وظیفۀ همشهری‌گری ایجاب می‌کرد که من آنچه را صلاح جهانگیری می‌دانم به طور صریح مطرح کنم. باقی ماجرا به خودش و حامیانش مربوط است.


*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • GB ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    20 0
    خیلی جالب بود
    • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
      15 0
      همینکه میگه برادرش در نخستین سال جنگ با عراق جان داد و نمیگه شهید شده است معنای مختلفی میتونه از نوع نگاه او برداشت کرد
  • علی US ۰۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    16 1
    برجام به مدد ریاست لاریجانی بر مجلس "اصولگرایان" به تصویب رسید؟!
    • IR ۰۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
      10 2
      با این نظر ثابت کردی چیزی در بین افسادطلبان به اسم شرافت مسئولیت پذیری و پاسخگویی وجود خارجی ندارد
  • IR ۰۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    1 0
    اقا شما واقعا خجالت تو وجودتون هست؟ ! میدونم که نظرم چاپ نمیکنید
  • مهرناز IR ۰۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    0 0
    احمد زید ابادی " اولین حرف حساب را از شما " به عنوان یک اصلاح طلب شنیدیم " جهانگیری وافرادی مانند او که عامل بدبختی مردم ومشگلات کشور در مدت 8سال دولت روحانی بودند " یا خودشان محترمانه استعفا کنند " یا رد صلاحیت شوند "خداوند شهیدان کشور را رحمت فراوان دهد " اما خواست انان این نبوده " که باز مانده های ایشان " عامل بدبختی ومشگلات کشورشوند.
  • رضا IR ۰۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    1 1
    درود به شرفت مرد كه عليرغم اونهمه آزار و اذيت عجيب باز هم دست از خير خواهى نميكشى .
  • IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    10 4
    برجام ننگین ظرف مدت 20 دقیقه در مجلس توسط لاریجانی تصویب شد
  • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    5 0
    برجام در دوره رئیس جمهور بعدی تعیین تکلیف خواهد شد . دوست دارم اون موقع تحلیل های شما رو در اینمورد بخونم.
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    7 0
    جهانگیری اومده فقط تو مناظرات از خود و دولت روحانی دفاع کند و برود پی کارش
  • رضا IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    4 0
    ایشان برای توفیق لاریجانی و جبهه اصلاحات خواستار کناره گیری جهانگیری شده تا یک نفر بیشتر در رقابت نداشته باشند.
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    0 0
    اگر برادراشو. نمیشناختی خیر خواهش نبودی مومن؟ این حرفای دوزاری تو. مملکت ما ول نمیشه
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    0 0
    خداپدرتوبیامزه کاش جهانگیری حرفاتو گوش کنه
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    0 0
    فقط احمدی نژاد
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    1 0
    دم خروس جهانگیری بررسی رسانه ها نشان داد که اسحاق جهانگیری ساعت ۵ هزاردلاری امگا کانستلیشن کوارتز ۳۵ میلیمتر در روز ثبت نام برای انتخابات در دست داشته و با بغضی در گلو از درد کولبران سخن گفته است.
  • صلدق IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    0 0
    جماعت اصلاح طلب شهید و شهادت رو فقط برای مصادره به مطلوب کردن قبول دارند.
  • رضا IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    1 1
    "در نوجوانی با برادرش محمد که در نخستین سال جنگ با عراق جان باخت، دوست بودم." آیا بی شرف تر از امثال زیدآبادی سراغ دارید؟ ما منتقد همه رفتارهای غلط دولت هستیم، ولی برادر جهانگیری جان نباخت ، دعوای قومیتی نبوده، او در راه دفاع از هدف بزرگی شهید شد. خون شهدا بر گردن همه ماست اگر این کشور را از سرطان غربگراها و ضددین های موسوم به اصلاح طلب نجات ندهیم.
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    1 0
    برادر جهانگیری جان باخت یا شهید شد.
  • FR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    0 0
    باز هم خوبه همشهری خوبی داری اقای جهانگیری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس