سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: طرف آمریکایی اظهار کرده که مایل به تغییر سیاست فشار حداکثری است اما ما هنوز نشانه های دقیقی از آن ندیدیم.

به گزارش مشرق، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها باعث تغییر رویکرد کشورهای غربی در اعمال فشار بر ایران شده است، گفت: گام بعدی طراحی شده در این قانون، راه اندازی کارخانه اورانیوم فلزی در اصفهان است که در بازدید اخیرمان از مجتمع صنعت هسته‌ای اصفهان، روند ساخت و راه اندازی این کارخانه را مشاهده کردیم. گام‌های مؤثری برداشته شده که در مراحل پایانی خودش است و امیدواریم به وقت خودش کارخانه اورانیوم فلزی افتتاح شود.

ابوالفضل عمویی تصریح کرد: فعلاً جمهوری اسلامی در حال اجرای قانون اقدام راهبردی است. طرف آمریکایی اظهار کرده که مایل به تغییر سیاست فشار حداکثری است اما ما هنوز نشانه های دقیقی از آن ندیدیم و تا آن زمان که نشانه های دقیق دیده نشود، جمهوری اسلامی از مسیر فعلی اش باز نمی‌گردد. بدون لغو تحریم ها و راستی آزمایی دقیق هیچ تغییری در برنامه هسته ای ایران صورت نخواهد گرفت.

وی ادامه داد: ماده هفتم قانون اقدام راهبردی تأکید کرده اگر طرف مقابل گام‌هایی در جهت کاهش تحریم‌ها برداشت و آنها را لغو کرد، دولت محترم گزارشی از این اقدام و پیشنهاد خودش برای اقدام متقابل جمهوری اسلامی را به مجلس ارائه کند و پارلمان هم ضمن بررسی آن گزارش در کمیسیون امنیت ملی و انرژی، تصمیم گیری و رأی گیری خواهد کرد. در همین چارچوب ما این طرفیت را دیده‌ایم که اگر طرف مقابل به تعهداتش بازگردد و ایران هم راستی آزمایی دقیق انجام دهد، می‌توانیم به تعهداتمان بازگردیم. فکر می‌کنیم طرف مقابل ما باید دست از این سیاست غلط فشار حداکثری و اعمال تحریم علیه ایران بردارد و به شرایط بهتر بازگردد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  قانون اقدام راهبردی را یکی از قوانین مورد افتخار مجلس یازدهم و کمک کننده به کسب منافع ملی و تقویت ظرفیت های جوزه هسته ای دانست و بیان کرد: این قانون ابعاد مختلفی دارد که هم اجرا شده و هم بر روند اجرایش نظارت کردیم و البته نظارت همچنان ادامه دارد؛ از جمله اینکه قانون مصوب کرده بود غنی سازی ۲۰ درصد آغاز شود و در صورتیکه کشور نیاز به بیش از ۲۰ درصد داشت، آن هم صورت بگیرد و هر دو اتفاق افتاده است. الان ظرفیت غنی سازی ۶۰ درصد در کشور ما برای تولید ماده مولیبدن فعال شده که مورد استفاده در رادیو داروهای بیماران سرطانی است.

عمویی گفت: از جهتی در بخشی دیگر از قانون به کارگیری سانتریفیوژهای نسل دوم در ظرفیت سه ماهه مورد اشاره قرار گرفته بود که انجام شد. همچنین، آغاز به کارگیری سانتریفیوژهای نسل ۶ هم صورت گرفت. موضوع ارائه جدول زمان بندی طراحی یک رآکتور مشابه رآکتور سابق اراک صورت گرفته و همینطور روند بهینه سازی رآکتور اراک بر اساس قانون ادامه دارد.

وی یادآور شد: یکی از موارد تصریح شده در قانون، توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و دسترسی بازرسان آژانس انرژی اتمی در بازه زمانی از دو ماهه تصویب بود که این هم صورت گرفته است. البته تعاملی میان جمهوری اسلامی و آژانس انرژی اتمی صورت گرفته که ایران با آژانس دسترسی پروتکلی ندارد ولی خودش دوربین‌ها را حفظ کرده است. اگرچه اطلاعات را در بازه سه ماهه در اختیار بازرسان آژانس قرار نمی‌دهد، مگر اینکه توافقی صورت بگیرد و آن هم منوط به تغییر سیاست های کشورهای غربی در جهت اعمال فشار بر ایران است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محسن GB ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    0 0
    برادر عزیز، مگر سیاستهای ما در مقابل امریکا تغییر کرده است که انتظار تغییر سیاست از امریکا داشته باشیم؟ لازمۀ تعامل و توافق، تغییر سیاستها نیست بلکه رسیدن به نقطه ای است که دو طرف (یا طرفها) بپذیرند که اختلافها را مدیریت کنند و از اقدامات ایذایی علیه یکدیگر خودداری کنند. این هم با گفتگو یا همان «مذاکره» حاصل می شود نه با رجز خوانیِ دورادور علیه همدیگر. پس ما یا باید بکلی قید تعامل و توافق را بزنیم یا اگر علاقه و تمایلی به حل شدن مسائل داریم، از راهش وارد شویم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس