کد خبر 1218067
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
رادیو گفت و گو

رادیو گفت‌وگو فضایی برای چالش و صحبت میان نخبگان فراهم کرده‌است. به ویژه سال‌های اخیر و در یک سال قبل این فضا گسترده‌تر شده‌است.

به گزارش مشرق، رادیو گفت‌وگو فردا می‌خواهد شمع تولد ۱۵ سالگی‌اش را خاموش کند. این شبکه رادیویی با فراهم کردن بستری برای چالش‌های نخبگان راه‌اندازی شد و تا به امروز به فعالیتش ادامه داده‌است. رادیو گفت‌وگو همچون دیگر شبکه‌های رادیویی در طول این سال‌ها فراز و نشیب‌های زیادی داشته‌است اما درمجموع نمره قبولی در همه این سال‌ها دارد، زیرا نخبگان بسیاری از تریبون این رسانه حرف‌هایشان را زده‌اند. گرچه برنامه‌های این شبکه تخصصی است اما مردم عادی جامعه هم شنونده برنامه‌ها هستند، زیرا به‌واسطه این شبکه، اطلاعات تخصصی در حوزه‌های مختلف کسب می‌کنند. به همین دلیل نمی‌توان گفت که این شبکه فقط مختص مخاطبان خاص است، بلکه شنوندگان عمومی هم دارد. با توجه به سالگرد این رسانه، پای صحبت‌های مدیر این شبکه و دو نفر از برنامه‌سازان آن نشسته‌ایم که در ذیل مطالعه می‌کنید.

رادیو گفت‌وگو؛ گرانیگاه نخبگانی رسانه رادیو


رضا کوچک‌زاده تهمتن، مدیر رادیو گفت‌وگو: ۲۷ اردیبهشت مقارن است با پانزدهمین سالگرد تاسیس رادیو گفت‌وگو؛ رادیویی که با شعار «صدای اندیشه‌ها» در سپهر رسانه‌ای کشور در سال ۸۵ ظهوری بایسته یافت. رادیو گفت‌وگو، جایگاهی برای تجمیع جامعه نخبگانی کشور است تا در بستر تعامل اندیشه‌ها، سلایق و تضارب آرا، گفتمانی در درون نظام مقدس جمهوری اسلامی، ظرفیت جذب حداکثری را افزون‌تر کرده و برای به صحنه آوردن بدنه کارشناسی کشور در تجزیه و تحلیل امور و ارائه راهکارهای لازم در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... بسترسازی کند.

رادیو گفت‌وگو فردا پانزده ساله می‌شودپس نقطه عزیمت راهبردی این رادیو، تمرکز بر جامعه نخبگانی و توجه به نظام اندیشگی و فرهیختگی در کشور برای برون‌رفت از وضعیت موجود است. در همین راستا در سالیان گذشته تلاش شد تا جریان‌های موجود در بطن خانواده انقلاب و جامعه نخبگانی کشور به میکروفن‌های این رادیو نزدیک‌تر شده و رهیافت‌های موجود به‌گونه‌ای کارشناسی و بنیادی احصاء شود. تهیه انواع برنامه‌ها در ساختارهای گفت‌وگومحور میزگرد، مناظره، مستند و سایر اشکال برنامه‌سازی، گام‌های بلند این رادیو برای برقراری ارتباط با جامعه مخاطب خود بوده‌است. این رادیو فارغ از خط‌کشی‌های سیاسی جامعه و با تاکید بر چارچوب قانون اساسی، رویکردش؛ تلاشی تبیینی- ایجابی در عرصه رسانه رادیو برای اقناع افکارعمومی و جامعه مخاطب هدف است.باید تاکید کرد که مقابله با جنگ روانی و رسانه‌ای دشمن و مبارزه با شبهات، ازجمله ماموریت‌های بزرگ این شبکه است تا با رویکردی روشنگرانه و استدلالی، به تبیین مواضع انقلاب اسلامی بپردازد. بازخوانی مکرر تاریخ معاصر کشور و خاصه مقطع تاریخی انقلاب اسلامی، جریان‌شناسی‌های پس از انقلاب، تبیین عرصه سیاسی کشور از تشریح رهیافت‌ها تا تبیین مسائل و رخدادهای روز و بهنگام، بررسی چالش‌های اقتصادی و فرهنگی و ارائه راهکارهای لازم و کالبدشکافی مسائل اجتماعی، ازجمله رسالت‌های این رادیو به‌شمار می‌آید. در این مسیر اهالی رادیو گفت‌وگو، با بهره‌گیری از ظرفیت‌های نخبگانی کشور در عرصه‌های دانشگاهی، حوزوی، سیاسی، پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، همواره تلاش می‌کنند برای مجموعه پدیده‌ها و معضلات؛ راهکارهایی راهبردی و حل‌المسائلی ارائه دهند.


با وجود این‌، گرچه بازخوانی کارآمدی‌های نظام اسلامی، مقابله با جنگ نرم دشمن، تبیین دشمن‌شناسی و مواردی از این قبیل در گذشته دستمایه کار قرار گرفته و همچنان در نظر است اما ماموریت مهم‌تر و الزامی؛ تبیین چشم‌اندازهای آینده کشور و مسیر فراروی انقلاب اسلامی است. از این‌رو، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را باید به‌عنوان مهم‌ترین منشور معنوی و راهبردی رادیو گفت‌وگو بدانیم که برنامه‌های این رادیو را در افق آینده منتظم می‌کند. هرچند در سطح نخبگانی تلاش می‌شود تا نسل‌های امروز و جوان جامعه را با گذشته و روندهای معطوف به آن آشنا کنیم اما بسترشناسی پیچ‌های تاریخی آینده و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بزرگ ملت ایران در شاهراه پیش‌روی انقلاب اسلامی نیز ضرورتی بسیار مهم است. لذا تلاش برای جامعه‌پردازی، اخلاق‌گستری، نظام‌سازی و در نهایت تلاش برای تمدن‌سازی نوین اسلامی در چارچوب انقلاب اسلامی، وظیفه مهمی است که بر شانه خود در این رسانه شنیداری احساس می‌کنیم. امروزه ما می‌دانیم که اگر از کرانه‌های شرقی دریای مدیترانه تا خلیج عدن، کوه‌های پامیر و قفقاز و سایر بلاد اسلام و جهان، نقش پارادایمی انقلاب اسلامی در مبارزه با استکبار، امری پذیرفته شده‌است اما پیوست رسانه‌ای آن در داخل کشور برای تبیین این عمق راهبردی نیز بسیار مهم و اساسی است زیرا سبب صیانت و استمرار و تقویت آن نیز می‌شود.


بر این باوریم درخت تناور انقلاب اسلامی را نه تنها دشمن بیرونی که بیش از آن، برخی اراده‌های داخلی و بیگانه با مردم ایران تهدید می‌کنند. از همین روی تلاش‌های مستمر در بازخوانی جریان شناسی انقلاب اسلامی، آسیب شناسی ابعاد مختلف کشور همچون نفوذ در عرصه‌های مختلف، تلاش برای افزایش سواد رسانه‌ای و شیوه‌های بهره‌گیری مثبت از فضای مجازی، مقابله با جنگ نرم و فرهنگی دشمن، جلوگیری از دوقطبی سازی‌های کاذب و موضوعاتی از این قبیل در راس اهداف برنامه‌سازی رادیو گفت‌وگوست. تلاش ما، گوشه‌ای از کوشش همیشگی رسانه‌ملی و مجموعه معاونت صدا در دفاع از مبانی انقلاب اسلامی و تحرکات رسانه‌ای دشمن است و در این مسیر از امام عظیم‌الشأن راحل آموخته‌ایم که اوجب واجبات، حفظ نظام مقدس اسلامی است و امیدواریم در انجام این فریضه و رسالت سترگ سرافراز باشیم.
در اینجا ضمن سپاس از راهنمایی‌های داهیانه معاون محترم صدا، بر خود لازم می‌دانم از همه همکارانم در رادیو گفت‌وگو تشکر و قدردانی ویژه‌ای داشته‌باشم. سپاس ویژه دیگر، قدردانی از محضر مخاطبان رادیو و بدنه همراه نخبگانی کشور با رادیو گفت‌وگوست که سرمایه رسانه‌ملی محسوب می‌شوند و زمینه توفیق ادامه خدمت رادیو گفت‌وگو را فراهم کرده‌اند.

رادیو گفت‌وگو فردا پانزده ساله می‌شود


شبکه‌ای برای نخبگان


فرهاد اسماعیلی، سردبیر و تهیه‌کننده برنامه‌های بدون خط‌خوردگی و رویداد درباره همکاری‌اش با این شبکه و بازخورد آن در میان مردم می‌گوید: «تقریبا ۱۰سال است با رادیو گفت‌وگو همکاری دارم و تا به امروز میزگردهای بسیاری در حوزه‌های مختلف در این شبکه برگزار کرده‌ایم و خوشبختانه مورد توجه نخبگان قرار گرفته‌است. البته مخاطبان عادی هم هرازگاهی مخاطب ما هستند و به اطلاعات عمومی‌شان افزوده می‌شود اما عمده مخاطبان شبکه از اقشار تحصیلکرده هستند؛ به همین دلیل انتظار می‌رود رادیو گفت‌وگو همچون شبکه‌های عمومی تر رادیو برنامه تولید و پخش نکند.»وی ادامه می‌دهد: «به همین دلیل ما در این شبکه موضوعات تخصصی را دستمایه قرار می‌دهیم که خوشبختانه شاهد تاثیرات مثبت آن هم بودیم. ضمن این‌که مخاطبان سهم زیادی در برنامه‌های رادیو گفت‌وگو دارند. در دو برنامه‌ای که من در این شبکه دارم، در کنار سوژه‌هایی که انتخاب می‌کنیم، مخاطبان با ما در تماس هستند و پیشنهادهایی می‌دهند که بخشی از موضوعات برنامه را شکل می‌دهد. در مجموع ما در برنامه‌های این شبکه پاسخگوی مطالبات هستیم. گاهی مخاطبان با ما در تماس هستند و می‌گویند از سوی کارشناس برای مبحث مرتبط قانع نشده‌اند، به همین دلیل ما دوباره از کارشناس دعوت می‌کنیم تا شنوندگان قانع شوند.» این تهیه‌کننده درباره این‌که تا چه میزان در برنامه‌هایتان به تضارب آراء توجه می‌کنید، می‌گوید: «تا جایی که به اصول نظام خدشه‌ای وارد نشود تا به امروز نظرات مختلف را انعکاس داده‌ایم.»


 

رادیو گفت‌وگو فردا پانزده ساله می‌شود

فضایی برای چالش


مجید میرزایی، کارشناس روابط‌عمومی: من از سال ۸۷ همکاری ام را با رادیو گفت‌وگو شروع کردم و قبل از آن در رادیو قرآن فعالیت داشتم. در طول همه این سال‌ها رادیو گفت‌وگو فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته‌است. ما در این شبکه شاهد برنامه‌های شاخص بودیم که مبتنی بر تضارب آرا بود. این شبکه در زمان دکتر خجسته راه‌اندازی شد و با این هدف تاسیس شد تریبونی برای حل چالش‌های نخبگان باشد. به همین دلیل برنامه‌ها با این محوریت روانه آنتن شد. حال گاهی کامل به مقصد رسیده و برخی مواقع به دلیل محدودیت کمتر به این هدف دست پیدا کرد اما آنچه اهمیت دارد و مهم است این که رادیو گفت‌وگو فضایی برای چالش و صحبت میان نخبگان فراهم کرده‌است. به ویژه سال‌های اخیر و در یک سال قبل این فضا گسترده‌تر شده‌است. البته شخصا موافق هستم که باید سرعت‌مان را بیشتر از قبل کنیم، زیرا در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی سرعت بالایی دارند و ما نباید قافیه را ببازیم.

منبع: جام جم آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس