کد خبر 1217885
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴
ماجرای تزریق واکسن فایزر به مسئولان/پایان واکسیناسیون در ۱۴۰۰

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در ارتباط با واکسیناسیون کووید ۱۹ در کشور و حاشیه های پیرامون واکسن های قاچاق در بازار ناصرخسرو، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش مشرق، علیرضا رئیسی، در برنامه «نگاه یک» شبکه یک سیما، به برنامه واکسیناسیون کووید ۱۹ در کشور اشاره کرد و گفت: اصولاً در مورد واکسن دو نگاه وجود دارد اول اینکه ما یک ایمنی فردی داریم و یک ایمنی جمعی، در ایمنی فردی زمانی که فرد واکسن می زند در مقابل ویروس ایمن می شود ولی این به تنهایی کافی نیست چون زمانی که یک جمعیت بالای ۷۰ درصد واکسن می زنند زنجیره ویروس قطع می شود. بنابراین اگر در قبال یک ویروس در بدن آنتی بادی تولید شود این آنتی بادی می تواند در مقابل یک ویروس دیگر که از جنس ویروس قبلی نیست، موثر باشد.

وی با عنوان این مطلب که کرونا یک ویروس واکسن پذیر است و قابلیت پیشگیری با واکسن را دارد، افزود: واکسنی در حال تولید در دنیا است که در مقابل همه جهش های کرونا موثر است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره پراکندگی ویروس هندی و آفریقایی در کشور، گفت: در حال حاضر بیشترین نگرانی در استان های جنوبی و شرق به ویژه هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان و بوشهر است که خوشبختانه الان خیلی پراکندگی زیادی ندارد و تاکنون بالغ بر ۶۰ مورد در کشور شناسایی شده است.

بیشتر بخوانید

حذف محدودیت‌ها و احتمال پیک پنجم/ روند کُند واکسیناسیون/ روستاها کانون‌های جدید ابتلا +نقشه

وی افزود: یک میلیون دوز واکسن کرونا روز یکشنبه وارد کشور می شود و تا دو روز دیگر هم یک و نیم میلیون دوز و در هفته بعد حدود دو میلیون دوز به دستمان خواهد رسید.

رئیسی ادامه داد: مقرر کردیم تا پایان خرداد ۱۴۰۰ بیشتر گروه هدف فاز ۲ را که شامل سالمندان هستند، واکسینه کنیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال تقریباً تمام شده و افراد باقیمانده هم می توانند در سایت ثبت نام کنند. البته سهمیه افراد نمی سوزد.

وی افزود: افراد ۸۰ سال به بالا که هنوز با آنها تماس گرفته نشده در سایت salamat.gov.ir ثبت نام کنند تا با آنها تماس گرفته شود.

رئیسی ادامه داد: از روز یکشنبه گروه سنی ۷۵ سال به بالا را شروع خواهیم کرد و افراد زیر ۷۵ سال صبر کنند تا طی هفته آینده موعد واکسیناسیون آنها را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: روز شنبه ۱۵ نفر از افرادی که واکسینه شدند بین ۱۱۸ تا ۱۱۹ سال سن داشتند.

وی درباره واکسیناسیون افراد با بیماری های خاص، تاکید کرد: فاز دو واکسیناسیون دارای دو قسمت است بخش اول آن سالمندان هستند که تا ۶۰ سال به بالا ادامه خواهد داشت و بخش دوم فاز ۲، بیماران خاص هستند که شامل افراد سرطانی، پیوندی، دیالیزی، تالاسمی، هموفیلی، ام اس و سایر بیماری هایی که جزو بیماری های خاص هستند.

رئیسی افزود: اگر بر اساس گروه سنی، افراد ۵۰ سال به بالا را واکسینه کنیم ۸۴ درصد بیماری زمینه ای را پوشش دادیم چون بیشتر بیماری زمینه ای در افراد ۵۰ سال به بالا است.

وی گفت: افراد ۱۸ تا ۶۰ ساله ای که دارای بیماری خاص هستند در اوایل تیرماه واکسینه خواهند شد.

رئیسی ادامه داد: یکی از بهترین نقاط قوت نظام، شبکه سلامت ما در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر است و واکسیناسیون در آنجا بسیار منظم انجام می شود. زیرا، در کشور هیچ جمعیت هزار نفری نداریم که یک خانه بهداشت نداشته باشد و این خانه بهداشت به ازای هر ۵۰۰ نفر یک بهورز دارد و سالمندان هدف توسط بهروز واکسینه خواهند شد و به هیچ وجه مشکلی در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر نداریم.

وی در ارتباط با واکسیناسیون عشایر، گفت: عشایر به دو صورت هستند اول عشایری که ساکن و نزدیک یک مرکز بهداشت هستند که طبق گروه سنی واکسینه خواهند شد و گروه دوم که کوچ رو هستند بستگی به این دارد که در حال حاضر در کدام شهر باشند که حتی اگر بین استانی کوچ کنند می توانند مراجعه کنند. ضمن اینکه برنامه ای هم داریم که از ۱۵ تیر ۱۴۰۰ کل گروه های سنی بالای ۵۰ سال عشایر توسط همکاران وزارت بهداشت واکسینه خواهند شد.

رئیسی درباره ثبت نام بیماران خاص هم افزود: بانک اطلاعات این افراد در بیمه تامین اجتماعی، بیمه سلامت و معاونت درمان وزارت بهداشت در دسترس است البته موارد خاص دیگر هم باگواهی و مستندات می توانند به مراکز معرفی شوند و واکسن دریافت کنند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: در روز شنبه حدود ۱۶۴ هزار واکسن در سطح کشور تزریق شده است و این ظرفیت ایجاد شده تا روزانه تا ۳۰۰ هزار دوز واکسن طی اواخر هفته آینده انجام شود و همچنین مراکز تجمیعی مثل ورزشگاه ها یا سالن های بسیار بزرگ ورزشی را ایجاد کردیم.

وی درباره تجمیع مراکز واکسیناسیون هم گفت: معتقدیم مراکز بهداشت و درمان را باید به سایر خدمات اختصاص دهیم و برای واکسیناسیون مراکز تجمیعی ایجاد کنیم.

رئیسی افزود: اطمینان می دهم که واکسیناسیون کشور را تا قبل از پایان سال ۱۴۰۰ بر اساس برنامه ریزی و توان تولید داخل و واکسن های وارداتی تمام کنیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: دنیا به ۱۶ میلیارد دوز واکسن نیاز دارد و شاید حداکثر تولید در سال ۲۰۲۱ حدود ۵ تا ۶ میلیارد دوز باشد، در حال حاضر ۸۴ درصد واکسن های دنیا در پنج کشور تزریق شده است.

وی افزود: مراکز خودرویی و بزرگ برای واکسیناسیون اضافه شده و در سطح کشور ۴۲۶ مرکز تجمیعی ایجاد شده است که ظرفیت واکسیناسیون را تا آخر هفته آینده روزانه به ۳۰۰ هزار دوز می رساند و برنامه داریم ۵۰۰ هزار تا یک میلیون دوز واکسن روزانه به شرط تامین واکسن انجام دهیم.

رئیسی ادامه داد: اگر فردی تاکنون به کرونا مبتلا نشده باشد و دوز اول واکسن را دریافت کند بعد از یک تا سه ماه فاصله باید دوز دوم واکسن را دریافت کند و اگر فردی فقط یک دوز واکسن را دریافت کرده است اتفاق بدی برای او نخواهد افتاد فقط سطح ایمنی مورد انتظار واکسن کمتر می شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: کل واکسن وارداتی به کشور حدود سه میلیون و ۱۰۰ هزار دوز بوده است و تا الان هم حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر واکسن دریافت کرده اند.

وی افزود: واکسن ها دارای دو دوز هستند یعنی اگر یک میلیون واکسن وارد می کنیم باید ۵۰۰ هزار نفر را واکسینه کنیم و بقیه برای دوز دوم است و دلیل اینکه تاکنون بیشتر از تعداد مشخص شده واکسن تزریق شده این است که واکسن آسترازنکا فاصله بین دو دوز آن سه ماهه است و همه این واکسن آسترازنکا را در دوز اول تزریق کردیم چون مطمئن هستیم طی سه ماه آینده دوز بعدی واکسن وارد می شود.

رئیسی ادامه داد: برای تک تک واکسن ها، کد ملی وجود دارد و بر روی واکسن ها یک کد ۲۰ رقمی ثبت می شود و امکان وجود یک و نیم میلیون دوز واکسن در ناصر خسرو کذب است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مسئولان کشور واکسن فایزر دریافت کرده اند، گفت: مسئولان کشور تاکنون واکسن نزده اند و با اطمینان می گویم رئیس جمهور و بقیه مسئولان واکسن نزده اند و امکان ورود واکسن فایزر به کشور بسیار سخت است چون نیاز به نگهداری در دمای منفی ۸۰ درجه دارد.

وی افزود: با اینکه جزو کادر درمان هستم ولی تاکنون واکسن دریافت نکرده ام.

رئیسی درباره واکسن های ارائه شده در ناصر خسرو هم گفت: با اطمینان به مردم می گویم که به این واکسن ها اعتماد نکنید چون حتی اگر واکسن اصلی هم باشد زنجیره سرما در انتقال واکسن بسیار مهم است و این زنجیره سرما حفظ نخواهد شد چون امکانات آن وجود ندارد و یادمان باشد ۲۰۰ میلیون دوز واکسن تقلبی در دنیا وجود دارد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: سالمندان تا پایان مرداد واکسینه می شوند و جوانان هم با کمی تحمل و رعایت شیوه نامه ها طی دو تا سه ماه آینده واکسن خواهند زد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    4 5
    شما بیا جواب بده چرا مسئولین عزیز از صد متری هم دیگر رد نمیشدند از ترس جونشون. حالا چه اتفاقی افتاده که جلسات حضوری دارن بدون رعایت هرگونه فاصله
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    4 3
    ۱۵هزار دز فایرز کجا رفت؟
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
      7 2
      فایزر واکسنی است که تحت شرایط خاص و دمای بسیار پایین نگهداری می شود در کشور زیر ساخت پرتابل اون وجود نداره اونی هم که گفته کجا رفت سرش کلاه گذاشتن توی ناصرخسرو توی یخچال درپیت دنبالش بگرد
  • شیردل IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    5 3
    اگر واکسن فایزر اوردن فقط بزنن به مسئولین ،ما بیزاریم از همچین واکسنی ،واکسن ایران خودمون امد بازار استفاده میکنیم انشالله
  • رضا IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    5 1
    مگر واکس فایزر و آسترازانکا ورودش ممنوع نبود- بعلت عوارض بالا خیلی از کشور هایی که شروع کرده بودند متوقفش کردند-موارد زیادی مرگ و نارسایی های دیگه داشته- البته غول های داروسازی دنیا که پول براشون حرف اول را میزنه هیچوقت راضی به شکست یک پروژه پرسود نمیشن و لابی میکنند تا محصولاتشون را بفروشند- چند گرفتید تا مردم ایران را موش آزمایشگاهی کنید؟
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
      1 4
      بنده خدا عوارض و ... مخصوص مردم عادی هست نه حضرات
    • Ozzy US ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      1 2
      چرا داری دروغ می گی کجا عوارض داره؟
  • Miklós Horthy IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    4 0
    نمیدونم چی این قضیه انقدر عجیبه براتون. مسعولین خدوم تابعیت امریکارو هم دارن اینکه شگفتی نداره
  • SE ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    6 0
    رئیس جمهور که از سر جاش جنب نمیخوره واکسن برای چی بزنه
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    2 0
    البته مسولین بالای هفتاد و پنج سال به عنوان شهروند عادی حق استفاده از واکسن رو دارند
    • ناشناس IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
      2 0
      البته اگه حق وحقوقشونه هم مثل شهروند عادی و خدا ورسولی بخواهند نه زیادتر.
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
      2 0
      ماشالله به این همه عشق به خدمت... والا ما راضی به زحمت پیرمردها نیستیم
  • مریم IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    0 0
    اصلا یه سوال اگه نزدند چرا نزدند و دارند و مردم میزنند؟ مشکلی در واکسن ها هست که با اون همه سنی که دارن نمیزنن و جوونارو دارن میزنن؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس