کد خبر 1217309
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۰
بورس نمایه

شاخص کل بورس در پایان هفته سوم اردیبهشت ماه به رقم یک میلیون و ۱۸۳ هزار واحد رسید. آیا این روند صعودی شاخص در هفته آینده هم ادامه خواهد داشت؟

به گزارش سرویس بورس مشرق، بورس در هفته اخیر دو نیمه‌ی متفاوت داشت، در دو روز ابتدایی نزول کرد و سپس در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه روند صعودی داشت و در مجموع این سه روز بیش از ۳۰ هزار واحد رشد کرد.

 شاخص کل بورس در مجموع ۱۱ هزار و ۷۲۴ واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و ۱۸۳ هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز افت ۴ هزار و ۹۸۷ واحدی را ثبت کرد. بورس در مجموع هفته‌ای رو به بهبود را پشت سر گذاشت، این روند تداوم خواهد داشت؟ عوامل بنیادی و غیربنیادی تاثیرگذار بر بازار سهام چه پیامی به سهام‌داران می‌دهند؟

رشد بازدهی هفتگی

شاخص کل در آخرین روز هفته ۴ هزار و ۴۵۲ واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و ۱۸۳ هزار واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل ۱۱ هزار و ۷۲۴ واحد بالاتر ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس مثبت یک درصد شود. در هفته اخیر روند تغییرات شاخص کل در سه روز انتهایی هفته صعودی بود و در ابتدای هفته روند نزولی داشت.

افت شاخص هم‌ وزن

شاخص کل هم‌وزن در هفته اخیر تنها در روز سه‌شنبه صعودی بود و در باقی روزها روند کاهشی داشت، شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین ۴ هزار و ۹۸۷ واحد پائین‌تر ایستاد و به رقم ۴۱۷ هزار و ۸۶۸ واحد رسید و بازدهی منفی ۱.۲ درصدی را ثبت کرد.

پیش بینی بورس هفته

در هفته اخیر هر چه به پایان هفته نزدیک شدیم رفته رفته روندهای درونی بازار بهبود یافت. سمت تقاضای بازار تقویت شد و نقدشوندگی نیز افزایش یافت.

در هفته‌های اخیر پس از مصوبات شورای هماهنگی اقتصادی سرا قوا انتظارات در بازار سهام کمی بهبود یافت اما با روند کاهشی قیمت دلار روند شاخص نیز نزولی باقی ماند. در هفته سوم اردیبهشت تصمیم نهاد ناظر بر متقارن کردن دامنه نوسان قیمت سهام و رشد نسبی قیمت دلار موجب شد که در سه روز پایانی هفته علاوه بر صعود شاخص، در روز سه‌شنبه شاهد ورود پول حقیقی قابل توجهی به بازار باشیم.

در سه روز پایانی هفته بر ارزش صف‌های خرید پایان بازار افزده شد و ارزش معاملات خرد نیز روند افزایشی داشت. در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس ۳ هزار و ۲۷۶ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۲ هزار و ۲۰۰ میلیاردی هفته پیشین، رشد ۴۹ درصدی داشته است. 

 رقم پایین خروج پول حقیقی در روزهای دوشنبه و چهارشنبه و ورود پول حقیقی در روز سه‌شنبه نیز دیگر علامت مثبت معاملات بورس در روزهای گذشته بود. در مجموع کل هفته هزار و ۱۲۳ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین هفته خروج پول حقیقی ۲۲۴  میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین کاهش ۴۵ درصدی داشته است.

دیگر نماگر مهم بازار که روند رو به بهبودی را طی کرد ارزش تقاضای بازار است. میانگین ارزش صف‌های خرید در هفته اخیر ۸۶ میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته ۴۵ میلیارد تومان بیشتر بود. به عبارت دیگر در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید ۱۰۹ درصد افزایش یافته است.

نماگرهای بازار نشان می‌دهند که به طور کلی بورس هفته رو به بهبودی را طی کرده است. با توجه به روند صعودی قیمت دلار انتظار می‌رود روند صعودی نمادهای شاخص‌سلز ادامه یابد. اما از سوی دیگر افت شاخص هم وزن در دو هفته گذشته نشان می‌دهد سمت نزولی بازار پرتعدادتر از سمت سبزپوش است و از آن جایی که از ابتدای هفته آینده دامنه نوسان تغییر خواهد کرد تعدیل قیمت‌ها می‌تواند شاخص‌های بازار را نزولی کند.  

منبع:اقتصادنیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • کارشناس سیاسی IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    0 0
    دولت به بهانه حمایت از تولید ملی مردم را تشویق و ترغیب کرد تا پولهای خودشان را در بورس سرمایه گذاری کنند غافل از اینکه دولت با برداشت های بی رویه از بورس برای جبران کسری بودجه های جاری بنوعی دست در جیب مردم کرد و داروندار مردم را نابود کرد؟ آیا سهامداران دوباره پای صندوق های رای میروند؟ قطعا نه...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس