کد خبر 1217076
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۲
توافق اولیه برای سرمایه گذاری ۵.۳ میلیارد دلاری ایران در افغانستان

مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی از توافق اولیه برای سرمایه گذاری ۵.۳ میلیارد دلاری در افغانستان خبر داد.

به گزارش مشرق، سیدحسین میرشفیع مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور افغانستان از مذاکره دو کشور ایران و افغانستان برای سرمایه‌گذاری ۵.۳ میلیارد دلاری در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی و اجرای پروژه‌های زیرساخت حمل و نقل در کشور افغانستان خبر داد.

وی با تسلیت شهادت تعدادی از کودکان افغانستانی افزود: هماهنگی‌هایی انجام شده تا ایران ۵.۳ میلیارد دلار در پروژه های عمرانی و زیربنایی حمل و نقل افغانستان و صدور خدمات فنی- مهندسی سرمایه‌گذاری کند. اینکار در قالب مذاکراتی درباره جزئیات پروژه‌ها و شرکت‌هایی که قرار است در افغانستان فعالیت کنند در حال پیگیری است.

وی تصریح کرد: در زمینه مسکن نیز پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌ای در حال تدوین است که علاوه بر زیرساخت‌های حمل‌ونقل بخش خصوصی ایران در زمینه ساختمان‌سازی نیز در افغانستان مشارکت نماید. این سرمایه‌گذاری‌ در شهرهای جدید و همینطور احداث ساختمان‌های بلند در شهرهای بزرگ آن کشور همچون کابل، هرات، مزارشریف و قندهار امکان پذیر خواهد بود.

وی افزود: پیش‌نویس تفاهمنامه در این خصوص هم‌اکنون تهیه شده و از طریق مراجع دیپلماتیک در حال پیگیری است.برآورد می شود ۵تا ۱۰ هزار واحد مسکونی توسط سرمایه‌گذاران ایرانی و با مشارکت شرکت‌های افغانستانی در این چارچوب اجرا شود.

اعلام آمادگی ایران برای احداث و تکمیل راه آهن هرات- مزارشریف با سرمایه‌گذاری ۲.۲ میلیارد دلاری

مشاور وزیر راه و شهرسازی در تشریح پروژه‌های مهمی که قرار است با سرمایه‌گذاری ایران در افغانستان اجرا شود، گفت: پروژه راه‌آهن هرات- مزارشریف در شمال افغانستان، از پروژه هایی است که در برنامه سرمایه گذاری و تکمیل توسط شرکت‌های ایرانی است. این مسیر ریلی می‌تواند ارتباط ریلی ایران را به آسیای میانه و کشور چین، فراهم کند. طول این راه آهن ۶۵۶ کیلومتر است. از طریق رسمی اعلام آمادگی شده است که این راه آهن با سرمایه گذاری بخش خصوصی ایران اجرا شده و به بهره برداری برسد. برآورد اجرای این پروژه ۲.۲ میلیارد دلار است.

سرمایه‌گذاری ۳.۱ میلیارد دلاری ایران در توسعه حمل و نقل جاده‌ای افغانستان

میرشفیع ادامه داد: در زمینه راهسازی نیز مذاکرات خوبی با افغانستان انجام شده است. وزارت فواید عامه پروژه‌های مهمی که برای افغانستان از نظر ترانزیتی و حمل و نقلی مهم است به ایران معرفی کرده است. به دنبال آن وزارت راه و شهرسازی با انجمن صادر کنندگان خدمات مهندسی مذاکراتی مقدماتی داشته و زمینه همکاری مشترک به همتای افغانستانی اعلام شده است و ایران در این حوزه حداقل ۳.۱ میلیارد دلار در زمینه اجرای پروژه های حمل و نقل جاده‌ای خواهد داشت.

به گفته نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور افغانستان، در زمینه حمل و نقل برای کاهش تعرفه‌های حمل و نقل بار و افزایش تردد در پایانه‌ها با سرعت و دقت بیشتر، توافقات خوبی با وزارت ترانسپورت افغانستان انجام شده است.

میرشفیع تصریح کرد: ایران در زمینه صدور خدمات مهندسی و همچنین در زمینه مبادله دانش مهندسی آمادگی دارد تا مشارکت جدی در افغانستان، داشته باشد. جامعه مهندسان ایران تمایل و آمادگی دارند تا در افغانستان دفتر نمایندگی تاسیس کنند.

وی همچنین از آمادگی سازمان نظام مهندسی ساختمان برای داشتن دفتری در افغانستان در موضوع ارایه خدمات فنی- مهندسی خبر داد و گفت: توسعه ارتباطات، آموزش و بهبود استانداردهای ساخت‌وساز از اهم برنامه‌هایی است که جامعه مهندسان و سازمان نظام مهندسی در خصوص آن اعلام آمادگی کرده‌اند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی همچنین اعلام کرد: تکمیل راه‌آهن خواف و هرات سال‌ها نیمه تمام و متوقف باقیمانده بود که خوشبختانه در سال گذشته این راه‌آهن توسط روسای‌جمهور دو کشور افتتاح شد. در زمینه بهره‌برداری از این خط آهن تجار ایران و افغانستان استقبال خوبی داشتند. هم‌اکنون هماهنگی‌هایی بین روسای راه‌آهن دو کشور برای تسهیل عبور و مرور و ضمانت‌های امنیتی و فنی انجام شده و که در نهایت باید به امضای روسای راه آهن دو کشور برسد.

وی در خصوص همکاری ایران و افغانستان در حوزه جاده‌ای و استقبال افغانستان از ترانزیت بین مرزهای دو کشور و سرمایه‌گذاری در حوزه تزانزیت در پایانه‌های مرزی با کشور افغانستان گفت: ایران سه مرز جاده‌ای مهم با کشور افغانستان دارد که در هر سه مرز و پایانه مشکلاتی وجود داشت که در توافقات دو کشور مشکلات برطرف می‌شوند.

 میرشفیع ادامه داد: در مرز دوغارون که در فاصله ۱۲۰ کیلومتری به شهر هرات متصل می‌شود، اختلال ورود و خروج در این دو پایانه در این مرز وجود داشت که توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای پیگیری‌های خوبی انجام شد و نظم مناسبی در مرز دوغاورن ایجاد شده است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور افغانستان افزود: در ماه‌های گذشته اتفاق ناگوار و آتش‌سوزی در اسلام‌قلعه در پایانه مرزی در افغانستان رخ داد که سبب شد تا کشور افغانستان مصمم به نظم دادن و تسهیل در دسترسی‌ها شود.

وی گفت: پایانه مرزی مهم دیگر که منطقه زابل ایران را به منطقه نیمروز افغانستان متصل می‌کند مرز میلک است. ترافیک زیاد این پایانه از یک پل مرزی عبور می کند که موجب معطل ماندن کامیون‌ها دو طرف مرز می شود. مقرر شده بود تا پل دومی با سرمایه‌گذاری مشترک دو کشور در این منطقه مرزی، احداث شود که این توافق بزودی اجرایی خواهد شد.

میرشفیع احداث و بهسازی مسیر جاده ای ماهیرود به میلک را از دیگر برنامه ها و کمک ایران به افغانستان عنوان کرد و افزود: پایانه مهم دیگر هم مرز با افعانستان، ماهیرود در مسیر بیرجند تا فراه است. علیرغم وضعیت مناسب پایانه ماهیرود مسیر ماهیرود تا فراه به طول ۱۲۰ کیلومتر وضعیت خوبی ندارد. در قالب کمک‌های ایران به افغانستان مصوب شده که ایران این جاده را با سرمایه خود بسازد. این جاده ظرف امسال و نیمه اول ساده ۱۴۰۱ تکمیل می‌شود و به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گفته وی، ارزش کمک جدید ایران برای تکمیل این محور ۲۰ میلیون دلار برآورد می شود. ۳۰ کیلومتر این جاده در سال جاری و ۲۳ کیلومتر نیز در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

میرشفیع تصریح کرد: مجموعه این کارها کمک خواهد کرد تا شاهد توسعه افغانستان باشیم. امیدواریم با کاهش ناامنی‌ها و خروج آمریکا از آن کشور، افق‌های روشنی برای کشور افغانستان و توسعه مناسبات دو کشور فراهم شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس