احمدی نژاد نمایه تاپ

رهبر معظم انقلاب ۲ شهریور ۹۱ به‌صراحت از مورد غفلت واقع‌شدن برنامه‌ای که سال قبل، معظم‌له از ارائه آن به دولت خبر داده بودند و هنوز اجرا نشده است، سخن می‌گویند.

سرویس سیاست مشرق - شناخت‌نامه احمدی‌نژاد، پژوهشی است که به رفتارهای احمدی‌نژاد در عرصه سیاسی و اجرایی می‌پردازد، این پژوهش به نقاط عطف رئیس دولت نهم و دهم می‌پردازد و به دنبال پاسخ به این سؤال است که آیا احمدی‌نژاد تغییر کرده است؟

آنچه در ادامه می‌آید، قسمت هجدهم از این پژوهش است، در این بخش به تحلیل عملکرد احمدی‌نژاد در حوزه فرهنگ پرداخته خواهد شد.

** قسمت هشتم: چرا احمدی‌نژاد یازده روز خانه‌نشین شد و قهر کرد؟

** قسمت نهم: احمدی‌نژاد چرا و چگونه به مخالفت با روحانیت و مراجع تقلید پرداخت؟

** قسمت دهم: چرا احمدی‌نژاد در بحران سوریه با دشمنان هم نظر بود؟

** قسمت یازدهم: اتهامات احمدی‌نژاد به سپاه پاسداران از چه زمانی آغاز شد؟

** قسمت دوازدهم: وقتی احمدی‌نژاد خود را هم رئیس‌جمهور می‌دانست هم رئیس شورای نگهبان

** قسمت سیزدهم: کدام رفتار احمدی‌نژاد برای رهبر انقلاب عجیب و غریب بود؟

** قسمت چهاردهم: پشت پرده نمایش محمود احمدی‌نژاد برای مبارزه فساد چه می‌گذشت؟

** قسمت پانزدهم: طرح احمدی‌نژاد برای سرکوب و بازداشت گسترده معترضان انتخابات ۸۸

** قسمت شانزدهم: مشایی دلیل برکناری بسیاری از وزرای دولت نهم و دهم

** قسمت هفدهم: وزرای احمدی‌نژاد تا چه میزان با انحرافات وی همراهی داشتند؟


سایه سنگین رویکردهای غیرشرعی اطرافیان احمدی‌نژاد

پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۴، عرصه فرهنگ کشور را دستخوش تغییر و تحولاتی کرد. با توجه به اینکه احمدی‌نژاد با شعارهای انقلابی توانسته بود آراء مردم را برای ریاست جمهوری کسب کند انتظار اولیه از ایشان بهبود وضعیت نامناسب فرهنگی کشور بعد از دولت اصلاحات مطابق با موازین دینی و بومی اصیل ایرانی بود.

در دولت احمدی‌نژاد، اگرچه وزرای انقلابی و توانمندی همچون صفارهرندی و سید محمد حسینی حضور داشتند و دستاوردهایی نیز در حوزهٔ فرهنگ فراهم آوردند، اما همچنان سایهٔ نگاه‌های مهندسی‌وار احمدی‌نژاد در کنار رویکردهای غیرشرعی حلقهٔ نزدیکانش بر کل حوزهٔ تصمیمات و عملکردهای دولت نهم و دهم در عرصه فرهنگ، سنگینی می‌کرد.

چرا رهبر انقلاب از عملکرد دولت احمدی‌نژاد در حوزه فرهنگ ناراضی بودند؟

در دومین دیدار سالانه هیئت دولت نهم با رهبر معظم انقلاب اسلامی، در چهارم شهریور ۱۳۸۶، رهبر معظم انقلاب تعبیری را در باب فرهنگ به کار بردند که به‌خوبی بیانگر وضعیت فرهنگ در کشور و برنامه‌ریزی‌های مسئولان بود. ایشان از فرهنگ به‌عنوان یک بخش مظلوم نام بردند و سفارشی به مسئولان کشور به‌خصوص دولت وقت نمودند که حاکی از غفلتی در دولت و یا حداقل نقطه‌ضعفی در عملکرد کلی دولت در کشور بود.

«نکتهٔ بعدی که می‌خواهم سفارش کنم، این است که از بخش فرهنگ رفع مظلومیت کنید. بخش فرهنگ انصافاً بخش مظلومی است. الان در گزارش آقای رئیس‌جمهور، اصلاً اسمی از فرهنگ نیامد؛ یا در اولویت‌بندی‌ها این اولویت فدای اولویت‌های دیگر شد و آن‌ها تقدم پیدا کرد که در کوتاهی وقت، بیان بشود! این مظلومیت است دیگر. واقعاً مسئلهٔ فرهنگ را دست‌کم نگیرید. خیلی از مشکلات جامعهٔ ما با فرهنگ‌سازی حل می‌شود. توجه بکنید که امروز، عمده قوای دشمنان ما در جبههٔ فرهنگی دارد کار می‌کند. این جنگ‌های روانی، این فعالیت‌های فرهنگی، این بودجه‌های پنهان و آشکاری که برای منحرف کردن ذهن‌ها می‌گذارند، همه‌اش مربوط به مسئلهٔ فرهنگ است.»[۱]

رهبر معظم انقلاب ۲ شهریور ۹۱ به‌صراحت از مورد غفلت واقع‌شدن برنامه‌ای که سال قبل، معظم‌له از ارائه آن به دولت خبر داده بودند و هنوز اجرا نشده است، سخن می‌گویند: «در زمینهٔ فرهنگ ... به کارهای سطحی نباید اکتفاء کرد. به کارهای عمیق‌تر، کارهای بنیانی‌تر، کارهایی که از یکی‌شان ده‌ها کار صادر می‌شود و نشئت می‌گیرد، توجه کنید. من یک‌وقتی نسخه‌ای از آن کارهای عمیقِ لازم را به آقای رئیس‌جمهور دادم؛ همان‌ها باید دنبال شود و باید دنبال می‌شد.»[۲]

اگرچه در سال ۸۸ رهبری در جریان انتخابات اعلام کردند که نظرات رئیس‌جمهور نسبت به هاشمی رفسنجانی در حوزه فرهنگ به دیدگاه‌های من نزدیک‌تر هستند، اما در همان سال‌های ۸۴ تا ۸۸ نیز اختلافاتی بین نظرات احمدی‌نژاد با مقام معظم رهبری وجود دارد و این‌گونه نیست که نظرات احمدی‌نژاد با نگاه‌های رهبری به‌صورت کامل منطبق باشد.

یکی از مسائلی که دکتر احمدی‌نژاد از دوران تبلیغات انتخاباتی در سال ۱۳۸۴ موضع قاطع خود را نسبت به آن اعلام کرده است؛ بی‌اهمیت بلکه غلط جلوه دادن برخورد قانونی با هنجارشکنان و تهدیدکنندگان امنیت اخلاقی جامعه بوده است. به‌عنوان نمونه وی در خردادماه ۸۴ در گفتگو با روزنامه همشهری می‌گوید:

«مشکل ما در عرصه اقتصاد، فرهنگ و اجتماع، انفعال مدیران ماست و این را به جامعه منتقل و تحمیل کرده‌اند. این در حالی است که نقش مدیریت پاسداری از حریم هویت یک ملت است. این را آن‌قدر تنزل دادیم که برویم و با یک جوان در کوچه و خیابان برخورد کنیم. این اصلاً انحراف است. فراموش نکرده‌ایم که مقام معظم رهبری در رابطه با مو و لباس جوانان چه گفتند. مقیاس راهنمای ما ایشان هستند! اگر جوان می‌خواهد با این شکل و قیافه باشد چه‌کار به او داری برو بنیان‌ها را درست کن. اسلام به ما می‌گوید اگر فقر در جامعه باشد کفر پیشرفت می‌کند. فقر را رها کرده‌ایم و...»[۳]

سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دهم احمدی‌نژاد که بعد از فتنه ۸۸ زمام وزارتخانهٔ فرهنگ را در دست گرفته بود از چگونگی نظارت بر برخی رسانه‌ها و مطبوعات که مواضعشان با بی‌بی‌سی، صدای آمریکا، منافقین و سلطنت‌طلب‌ها تفاوت نداشت اظهار می‌دارد که احمدی‌نژاد از سال ۹۰ نگاه‌هایش در حوزهٔ فرهنگی تغییر کرد و اعتقادی به نظارت در حوزهٔ فرهنگ نداشت و به همین جهت به اختلاف می‌خوردند.

چرا رهبر انقلاب از عملکرد دولت احمدی‌نژاد در حوزه فرهنگ ناراضی بودند؟

حسینی در خصوص نگاه‌های فرهنگی احمدی‌نژاد اظهار می‌گوید:

«ایشان [احمدی‌نژاد] از حدود سال ۹۰ یک مقدار نگاهش تغییر کرده بود و دیگر اعتقاد چندانی به نظارت نداشت! حتی در دیدار با اهالی تئاتر در جشنواره می‌گفت سخت‌گیری نکنید درحالی‌که سخت‌گیری وجود نداشت بلکه همکاران صرفاً به ضوابط قانونی عمل می‌کردند. این ضوابط باید رعایت بشود در تئاتر درست نیست که حرکات جلف، کلمات رکیک، شوخی‌های جنسی و تمسخر مبانی و ارزش‌های اعتقادی صورت بگیرد. بعضاً خانواده‌ها برای تماشای تئاتر شرکت می‌کنند به حرمت خانواده‌ها باید خط قرمز آداب اجتماعی و اخلاقی رعایت شود. نمی‌توان اجازه داد هرچه خواستند بگویند. هنرمندان که می‌خواهند فرهنگ‌سازی کنند باید یکسر و گردن از دیگران بالاتر باشند. فرهنگ جامعه را ارتقا بدهد نه اینکه آلودگی و بیان عبارات سخیف و مبتذل موجب انحطاط شوند. ما می‌گفتیم ضوابط باید اجرا بشود بحث شخصی که نداریم، ما سلیقه فردی را قبول نداشتیم می‌گفتیم ضوابط را رعایت کنید. به‌هرحال آقای احمدی‌نژاد در اواخر ریاست جمهوری بیشتر می‌خواست همه طرف‌ها و همه گروه‌ها از ایشان راضی باشند، دیگر کار چندانی به انجام وظایف شرعی و قانونی نداشت. این نگرش موجب می‌شد که گاهی اوقات اصطکاک پیش بیاید و ایشان به مخالفت با تصمیمات و مواضع درست بپردازد!»[۴]


[1]- http://www.leader.ir/langs/fa/?p=bayanat&id=3083

[2]- http://www.leader.ir/langs/fa/index.php?p=bayanat&id=9693

[3]- http://jaryaneahmadinejad.blogfa.com/post-47.aspx

[4] - http://www.jahannews.com/news/598512

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 10
  • عادل IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
    35 31
    ننگ بر تو مشرق .تنگ بر تو دشمنان احمدیتژاد . مرگ بر تو مشرق
    • پری مجرد 43ساله IR ۰۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
      13 21
      احمدی‌نژاد تجسم شیطان است
    • IR ۰۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
      16 6
      آب رو بریز اونجا که سوخته یکم هم ادب داشته باش
    • سيد IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
      14 9
      از دروغ سازی چه سودی می برند
    • محمود احمدی نژاد IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
      19 1
      جسارتا به مشرق عرض میکنم وزیر فرهنگی که آقا ازش انتقاد کرد رفیقتون صفار هرندی بود
  • IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
    19 37
    ‏احمدی نژاد با دامن زدن به مدرک‌گرایی و چندبرابر کردن دانشجوها که ۷۰ درصدشون دختر بودن باعث شد خانواده تضعیف بشه و جمعیت ایران در معرض خطر جدی قرار بگیره! آیا این کار ضد فرهنگ و ایرانی‌ستیزی نیست؟ ‎
    • پری مجرد 43ساله IR ۰۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
      9 30
      احمدی‌نژاد شیطان مجسم است.
    • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
      9 3
      عزیزم آمار جعلی نده. احمدی نژاد فقط پیام نور ها را اضافه کرد تا مثلا کمر دانشگاه آزاد را به خیال خودش بشکند. آنها هم در خود شهرستانها بودند و عموم دختران دانشجوی آن دانشگاه به شهرهای دیگر نمی رفتند. چون دانشگاه پیام نور خوابگاه ندارد.
    • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
      7 5
      به چه حق سواد را برای خودت مباح می دانی و برای دختران حرام؟
  • پری مجرد 43ساله IR ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
    12 30
    رای من ابراهیم رئیسی
  • IR ۰۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
    14 4
    از خیلیا بهتره. چرا بدون آمار و مدرک و سند و مقایسه مطلب مینویسن.
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
    6 4
    متحجر چون هدفی جز نفع شخصی ندارد. برایش کشور وملت و رهبر و دین و خدا و00000. بی ارزش است. نظرات متحجرین در زیر نشان اشکار است
    • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
      1 1
      تحجر اصلا معنایش آپدیت شد با کامنت شما.
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
    12 2
    شما به فرهنگ اسلامی و مکتب انقلابی که با حذف مشایی و احمدی نژاد در کشور متجلی کردید افتخار کنید.
  • GB ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
    8 3
    همه ی مطالبی که در نقد احمدی نژاد نوشتید به دقت خواندم، هدف نهایی مشرق محترم این است که احمدی نژاد آدم بدی است ودیگر قابل اعتماد نیست. بنده بعنوان یک انقلابی و یک فرد حساس به سرنوشت نظام مقدس جمهوری اسلامی می خوام عرض کنم چه کسی است که عیب و ایرادی نداشته باشد کدام رئیس جمهور بوده که اصلا مرتکب خطا نگردیده است. در این مقطع حذف احمدی نژاد از صحنه انتخابات اعتماد ۶۰ درصد مردم را به نظام بدنبال خواهد داشت. شما عیب و ایراد ش رو بگید ولی بگذارید مردم انتخاب کنند. من یقین دارم یک رئیس جمهور هر چی قدر هم قدرتمند باشد نظام هر لحظه که اراده کند می تواند اورا کنترل و اداره کند. اما اعتماد مردم که به راحتی فابل برگشت نیست. نارضایتی مردم از نظامهای حاکم پایه و اساس نافرمانی مدنی و بر اندازی است. به مسئولین تصمیم گیرنده و شوارای محترم نگهبان برسانید. امید ضد انقلاب داخلی و دشمنان خارجی که با رد صلاحیت احمدی نژاد در آنها بوحود خواهد آمد را خنثی فرمایند. بنده حرف دل خیلی از دلدادگان نظام و طیف زیادی از مردم را باشما عزیزان در میان گذاشتم و عرض می کنم. تحلیل نیست بلکه اطلاعاته. احمدی نژاد در دل خیلی از مردم حا دارد. احترام نظام به مردم را با تاییدایشون عملیاتی کنند.خدایا آنچه وظیفه ی شرعی و انقلابیم بود حداقل به یک رسانه پرقدرت ارائه کردم.
    • حامد IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
      1 1
      مثلا این عکس ها که گذاشتید ضد فرهنگه؟ بدونید رویش مائده هژبری ها تقصیر این دیدگاهه.
  • ر IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
    6 1
    مشکل جامعه ما و مسئولان این است که فرهنک را فقط در دست رؤسای جمهور و وزارت ارشاد می بینند در صورتی که مسأله فرهنگ نه در دست ارشاد و سازمان تبلیغات، بلکه باید در دست آموزش و پرورش باشد چرا که اگر نسل جوانی که گوششان در اختیار معلمان است درست تربیت شوند مشکل فرهنگ حل می شود پس آموزش و پرورش را دریابید و آدرس غلط ندهید چرا چرا اگر تفکرات فرهنگ را زیر مجموعه ارشاد و چهار بازیکری می دانند که البته بازیگری و رفتار خصوصی آنها در جامعه تناقض دارد و این یعنی اینکه جوان را هم دچار تناقض می کنند
  • کیان IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
    5 8
    با همه زحماتی که کشید به خاطر تعصب روی باطل عاقبت بخیر نشد.
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
      3 0
      باطل حق اناس پایمال شده هست ترس از غیر خدا شرک هست از چه میترسید از دست دادن دنیا مقام از چه چرا نباید توزیع ثروت در کشور شفاف نباشد مگر احمدی‌نژاد یکسان سازی حقوق و بیمه کل بیکاران و جوانان در دستور کارش نبود چرا مجلس به واسط لاریجانی نذاشتن بعد کمک به مسلمین و مظلومین دنیا از ایمانه و کمک کنند و کلیتشو به مردم بگن این اشرافی گری هم شفاف باشه که حرف حدیثش ابرو اسلام رو میبره و کمی هم از کارهای خوب این اشراف بنویسید که تبلیغش طبق قرآن عبادته
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
    3 2
    احتمالا از نظر نویسنندگان این مقاله کار فرهنگی یعنی بگیر و ببند است. وقتی که مشکلات اقتصادی در جامعه وجود دارد، چطور توقع پیاده شدن اسلام را دارید؟ در ضمن مطمئن هستید که این سبک زندگی اسلامی است؟
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
    3 2
    درود بر احمدی نژاد و یارانش ... لعنت خدا و نفرین مردم بر پرونده سازان و دروغگویان و نان به نرخ روزخورها تا روزی که احمدی نژاد در کنار جناح اصولگرا بود ، او بهترین فرد در کره خاکی بود ولی وقتی به اغوش ملت برگشت شد انحرافی ؟؟؟ 3248
  • DE ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    1 2
    چرا میرحسین میتواند تغییر کند و فتنه گر شود ولی محمود احمدیمشاء نمیتواند؟ تازه میرحسین فتنه گر اصلا چرت و پرت هایی که محمود و مشا ء ش در مورد انقلاب و اسلام میزنند نمی زد. محمود بخاطر رای آوردن ،اسلام ایرانی را درست کرد و ضد میدان شد و حالا دمکرات شده که رای جذب کند میرحسن هم برای رای جمع کردن به ضد انقلاب میگفت مردم خدا جوی .....امان از حب جاه و مقام و فرش قرمز و خالی کردن عقده های طفولیت در پست های بزرگ کشور. آمده اند که بار کنند ببرند نیامده اند که باری را از دوش کسی بگیرند و کمکش کنند که.....با چراغ آید گزیده تر برد کالا ..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس