ثبت اطلاعات لوازم خانگی در سامانه جامع تجارت الزامی است

صنعت لوازم خانگی در حالی این روزها در حالی روی ریل گرانی حرکت می کند که شفاف سازی در مورد دلیل این گرانی‌ها به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، افزایش چشمگیر قیمت لوازم خانگی طی یکی دو سال اخیر نارضایتی مردم و به ویژه جوانانی که قصد تشکیل خانه و خانواده دارند، را به همراه داشته است. هرچند تولیدکنندگان همواره افزایش نرخ ارز را به عنوان پاشنه آشیل رشد قیمت تمام شده کالاها و در نتیجه گران شدن محصولاتشان عنوان می‌کنند، اما همچنان این ابهام برای عموم وجود دارد که قیمت‌گذاری‌ها تا چه حد متناسب با رشد نرخ ارز و عوامل تاثیرگذار در قیمت تمام شده تولید است.

در جدیدترین اتفاق، قیمت محصولات تولیدی یک کارخانه بزرگ لوازم خانگی در کشور ۲۵ درصد افزایش یافت و این در حالی است که نرخ ارز روندی نزولی به خود گرفته و به گفته مسئولان دولتی، چشم انداز قیمت‌ها در بازار ارز نزولی است.

بیشتر بخوانید:

«ارج» به زودی به چرخه تولید لوازم خانگی برمی‌گردد؛

این در حالی است که حمید رضا شهیدی، دبیر انجمن صوتی و تصویری ایران با بیان اینکه با توجه به تولید انبوه توسط تولیدکنندگان، با افزایش قیمت‌ها، کالا روی دست تولیدکنندگان خواهد ماند، اظهار داشت: تاکنون در حوزه لوازم صوتی و تصویری و به‌ طور ویژه تلویزیون افزایش قیمتی اعلام نشده است.

وی اضافه کرد: هرچند با توجه به افزایش نرخ دستمزد، مدارک مربوطه برای افزایش قیمت‌ها آماده است، اما از طرفی منتظریم ببینیم سرنوشت نرخ ارز چه می‌شود.

شهیدی ادامه‌ داد: تداوم مقطعی یا دراز مدت نرخ ارز به‌ طور حتم بر برنامه‌ریزی‌ها و نحوه فعالیت تولیدکنندگان موثر خواهد بود.

وی افزود: این در حالی است که هنوز تکلیف نرخ عوارض گمرکی ورود مواد اولیه، اجزا و قطعات لوازم‌خانگی و مبنای محاسبه آن بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی یا نیمایی مشخص نشده و همه اینها باعث شده تا به جمع‌بندی در خصوص افزایش دادن قیمت‌ها نرسیده باشیم.

دبیر انجمن صوتی و تصویری ایران تصریح‌کرد: شرایط اقتصادی فعلی و مشخص نبودن بسیاری شاخص‌ها از جمله نرخ ارز و عوارض گمرکی سبب شده تا تولیدکنندگان نیز تکلیف خود را در تولید، برنامه‌ریزی و سفارش‌گذاری کالاها و مواد اولیه و قطعات ندانند.

* یخچال ۱.۵ میلیونی، ۳۰ میلیون تومان شده است

در این مورد اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران نیز معتقد است: فروش لوازم خانگی در راکدترین حالت خود به سر می‌برد ولی انجمن لوازم خانگی همینطور قیمت لوازم خانگی را بالا می‌برد.

وی ادامه داد: وقتی ۷٠ درصد مواد اولیه در داخل کشور تولید می‌شود و قیمت دلار هم پایین آمده، این افزایش قیمت بی‌رویه محصولات چه معنایی دارد؟! یخچالی که سال۹۶ یک و نیم میلیون تومان بود الان ۳٠ میلیون فروخته می‌شود در حالی که حقوق کارگر خیلی کم افزایش پیدا کرده است.

به گفته وی، ۷۰ درصد مواد تولیدی لوازم خانگی اعم از فولاد و مس و مواد پتروشیمی در داخل کشور تولید می شود اما در بورس به قیمت دلار چوب می خورد که خود این یک معضل است.

واکسیناسیون کرونا قیمت مواد اولیه را افزایش داد

وی با بیان اینکه هنوز برای صنعت لوازم خانگی داخلی مسیر روشن و نقشه راهی تعیین نشده است، گفت: ظرفیت تولید ۳۰ درصد قطعاتی که از خارج وارد کشورمان می شود، در داخل وجود دارد.

پازوکی در مورد مولفه های قیمت در کارخانه های لوازم خانگی نیز گفت: ما نمی توانیم بگوییم که امروز چرا قیمت کالای قاچاق ارزان تر است چون آنها مشکلات بیمه و مالیات و از بورس خریدن و به روز خریدن ندارند.

وی در رابطه با تاثیر افزایش و کاهش قیمت دلار بر قیمت لوازم خانگی گفت: ما اگر امروز با دلار ۳۰ هزار تومانی اقدام به ثبت سفارش موتور کنیم دو ماه و نیم تا سه ماه طول می کشد، لذا تولیدکننده و کاسب تاثیری در قیمت ها ندارند و حتی سرمایه خود را هم از دست داده اند.

وی از اجرایی نشدن طرح «سامانه جامع تجارت» انتقاد و اظهار کرد: کالایی که از در کارخانه یا گمرک خارج می شود باید کد شناسه داشته باشد و در سیستم ثبت شود و اگر این کار انجام شده بود ما امروز کالای قاچاق در این حوزه نداشتیم.

پازوکی با تأکید بر اینکه کاسب، قاچاق فروش و گران فروش نیست، گفت: ما گرانی داریم اما گرانفروشی نداریم، البته برخی تولیدکنندگان هم به جای اینکه کالا را به توزیع کنندگان بفروشند خودشان، کالا را در طرح های لیزینگ می فروشند که این کار درست نیست.

* واکسن کرونا، لوازم خانگی را گران کرد

حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز در این خصوص با بیان اینکه در حال حاضر صنعت لوازم خانگی با مشکل افزایش فوق العاده قیمت مواد اولیه مواجه شده است، گفت: تقاضا برای تمام مواد اولیه مانند پتروشیمی، آهن، فولاد، مس و آلومینیوم بسیار زیاد شده و این موضوع در افزایش قیمت نهایی خیلی موثر بوده است.

وی، افزایش قیمت ارز و قیمت مواد اولیه وارداتی را دو مشکل عمده این صنعت عنوان کرد و افزود: قیمت مواد اولیه خارجی با تولیدکنندگان این صنعت بر اساس قیمت روز و جهانی ارز محاسبه می‌شود.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به تعطیلی یک ساله کارخانه ها در دنیا به دلیل شیوع بیماری کرونا، گفت: اخیراً با توجه به واکسیناسیونی که صورت گرفته و افزایش تقاضا، تمام ظرفیت‌ها در حال استفاده بوده و قیمت مواد اولیه نیز در دنیا به شدت بالا رفته است.

غزنوی همچنین افزایش قیمت ارز و افزایش ۳۹ درصدی هزینه‌های نیروی انسانی را نیز در افزایش قیمت لوازم خانگی موثر دانست و افزود: با این وجود خیلی از شرکت های لوازم خانگی افزایش قیمتی نداشتند و شرکت‌هایی که افزایش قیمت دادند تقریبا متناسب با همین افزایش قیمت ها در سال ۹۷ بوده است.

وی با اشاره به اینکه کالاهای ایرانی با کالاهای خارجی قابل رقابت هستند، گفت: در حال حاضر همین محصولاتمان را به اروپا صادر می‌کنیم.

غزنوی تأکید کرد: تولید محصولات ایرانی با کیفیت و لاکچری نیازمند قوانین حمایتی و کارا و جلوگیری از واردات بی رویه است.

* تاثیر میز داخلی سازی روی قیمت لوازم خانگی

طی دو سال گذشته بحث های مختلفی از سوی مسئولان وزارت صنعت و تولیدکنندگان لوازم خانگی در مورد افزایش داخلی سازی تولیدات این صنعت و کاهش قیمت تمام شده تولید مطرح شده است. در این راستا مردم منتظر اثربخشی برگزاری این میزهای تعمیق بودند تا باعث کاهش قیمت فروش لوازم خانگی شود. حالا نه تنها این اتفاق عملی نشده بلکه قیمت ها نسبت به قبل نیز بالاتر رفته است و در این وضعیت مردم خواستار شفاف سازی وزارت صنعت در مورد دلیل گرانی تولیدات صنعت لوازم خانگی هستند.

ابوالقاسم شانه‌ساز، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان لوازم خانگی کوچک زمستان سال گذشته میزان داخلی‌سازی در این دسته از محصولات را نزدیک به ۷۰ درصد عنوان کرد و گفت: ۳۰ درصد بقیه تجهیزات و قطعات مورد استفاده در این کالاها از خارج تامین می‌شود.

واکسیناسیون کرونا قیمت مواد اولیه را افزایش داد

وی افزود: ۳۰ درصد دیگر شامل الکتروموتور، قطعات کنترلی که ساخت آنها در تیراژهای چند میلیونی به صرفه است، برخی مواد اولیه خاص نظیر ای. بی. اس رنگ و همچنین قطعات با فناوری بالا است.

این در حالی است که قیمت لوازم خانگی کوچک ابتدای امسال ۲۵ درصد افزایش یافت.

در هر حال، بازار لوازم خانگی ایران از پتانسیل بالایی برخوردار است که در صورت بهبود وضعیت تولید و قیمت محصولات، رونق خرید به این بازار برخواهد گشت و تولیدکنندگان داخلی علاوه بر تامین نیاز داخل، فرصتی برای ارتقای کیفیت تولیداتشان و صادرات نیز خواهند داشت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
    0 0
    دلیل گرانی مشخصه، گروهی پورسانت واردات کالا میخورند و بسیار بزرگ و میلیون دلاری هم میخورن ، شاید تولید کنندگان داخلی بسیار خوشحال از گران شدن تولیداتشان باشند اما ندانسته در حال ایجاد زمینه برای توجیه واردات و کمک به پورسانت خواران هستند، امروز خوشحال باشید اما فردا گریه زاری کنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس