ریاض نمایه عربستان نمایه عربستان سعودی

یک روزنامه لبنانی نوشت، عربستان سعودی پیشنهاد شراکت در بازسازی سوریه را داده اما آن را مشروط به تجدیدنظر دمشق در روابط با تهران کرده است.

به گزارش مشرق، هفته گذشته بود که روزنامه «گاردین» گزارش کرد، «خالد الحمیدان» رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی برای اولین بار از زمان آغاز جنگ سوریه به دمشق سفر و با همتای سوریه‌ای خود دیدار کرده است. 

روزنامه «الاخبار» در همین باره نوشت: عربستان در سایه ناامیدی‌های مکررش از متحد آمریکایی، چاره‌ای جز بازنگری در  سیاست‌هایش در منطقه بویژه در قبال ایران و متحدانش در محور مقاومت ندارد.

ببینید:

فیلم/ ربیعی مذاکره بین ایران و عربستان را تایید کرد

در ادامه این گزارش آمده، اما تناقض این است که این تلاش‌های ریاض همچنان بر اساس برداشت‌ها و شرط‌ بندی‌های نادرست است، بدان معنا که دولت سوریه که در حال حاضر با محاصره اقتصادی روبروست برای کسب حمایت مالی ویژه بازسازی ناچار به پرداخت هزینه از قِبل روابطش با تهران خواهد بود.

الاخبار افزود، عربستان سعودی این اخبار را غیردقیق خوانده اما آن را به شکل کامل تکذیب نکرده است. این روزنامه در ادامه به نقل از منابع آگاه نوشت، علت این واکنش سعودی آن است که فردی که به سوریه سفر کرده خال الحمیدان نبوده بلکه مقامی دیگر بوده است.

در ادامه این گزارش آمده، عوامل بسیاری باعث شده که عربستان سعودی به فکر نزدیکی به سوریه بیفتد و این عوامل به ناامیدی‌های مکرر ریاض از آمریکا در منطقه بویژه پس از روی کار آمدن «جو بایدن» برمی‌گردد. کشورهای حوزه خلیج فارس خصوصا امارات و عربستان سعودی در تعامل با سوریه این اعتقاد را دارند که سوریه به دلیل هزینه‌های جنگ ۱۰ ساله با «ضعفی استثنائی» روبروست زیرا هزینه بازسازی این کشور در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

الاخبار افزود، از نظر پایتخت‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس بهای رابطه مجدد با سوریه، تغییر شکل روابط دمشق با تهران است. اما حقیقت آن است که «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه قصد محدود کردن روابط کشورش با ایران را ندارد، ایرانی که علیرغم همه تهدیدها ائتلاف خود را با دمشق در سالهای جنگ محکم کرده است.

این روزنامه افزود، عربستان سعودی پیشنهاد اولیه‌ای برای بازسازی سوریه از طریق تاجران و سرمایه‌گذاران سوری که روابطی خوب با ریاض دارند یا مقیم این کشورند، ارائه کرده است اما مشخص نیست آیا این پیشنهاد سعودی می‌تواند از دیوار تحریم‌های آمریکا علیه سوریه بگذرد یا خیر.

در پایان این گزارش تاکید شده، بسیاری از کارشناسان معتقدند که اسد شروط سعودی را نخواهد پذیرفت و از روابط خود با تهران کوتاه نخواهد آمد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 17
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    28 2
    :))))))) داعش رو حمایت کرد تا سوریه رو تخریب کنه حالا میگه میخواییم بازسازیش کنیم! تازه شرط هم گذاشته، بیخیال ایران بشید. نکته ی جالبش میدونین چیه؟ تیتر روزنامه های اصلاح طلب، نسیم عقلانیت در ریاض، ظریف عربستان را دیپلماسی کرد! بن سلمان مودب جدید. تازه دارن با سعودی مذاکره هم می کنن! منافع ملی رسما یعنی کشک از نظر اصلاح طلبا
    • ایرانی GB ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
      16 5
      دقیقا" دوست عزیز ... ظریف در راه سازش با عربستان و راه انداختن برجام یمن هست تا قبل از شروع انتخابات به مردم بگه که من چه دستآوردی برای شما به ارمغان آوردم و از طریق عربستان , تحریم ها رو برداشتم و غیره و ذالک , این مثلا" اصلاح طلبها و دار و دسته هاشون جز ضرر و زیان به اقتصاد مملکت و ایجاد نارضایتی عمومی هیچ خاصیتی واسه مردم ایران نداشتند
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    19 6
    ببین کار به کجا رسیده گاوشون هم برای ما شرط و شروط میذاره. جدیدا هم خبر مذاکرات با سعودی رسیده. از التماس به کدخدا رسیدن به التماس به گاو کدخدا.
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    13 15
    ان شاالله هر سه کشور ایران و عربستان و سوریه با هم متحد شوند و هر سه کشو آبا د شوند
    • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
      7 9
      برو بخواب دنبالشو تو خواب ببین . دجال سعودی عربی تا هست نمیشه .
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    8 0
    نقطه سرخط .
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    17 0
    مذاکرات با عربستان هیچ فایده ای ندارد آنها از پشت خنجر می زنند این همانندان هویج است که دارد تکرار می شود آنها این کار را کردن بگویند ما آماده مذاکره هستیم ولی ای آن قبول نمیکنند آنها نقشه ای دارند مواظب باشید در دام سعودی ها نیفتیم مثل همین بحثی که با سوریه کردند سوریه خودش سرمایه دارد احتیاج به عربستان ندارد ولی فعلا آمریکا دارد به دزدی سرمایه سوریه در سوریه دست می زنند
  • CA ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    7 14
    حالا سوریه هم مثل آب خوردن ما را میفروشه همانطور که قبل از شلوغی ها سوریه ، با اسرائیل مشغول گفتگو صلح بود و همانطور که الان تمام قراردادها بازسازی و معادن داده به روسها
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    10 0
    باید رژیمکهای بی مصرف عربی حوزه خلیج فارس که نوکر غرب و خائن به مسلمین هستن تغییر کنن و همه سران این کشورک ها اعدام بشن تا خاورمیانه و جهان روی آرامش ببینه.
  • علی IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    9 0
    حرومزاده وهابی.نصف مردم سوریه رو کشته و تمام کشور رو ویران کرده.و برای 50 سال برگردانده عقب.اونوقت پیشنهاد باز سازی میده و دوستی.بازم شرایط رو مساعد دیدن دوباره شروع کنن به کشتار و جنایت
  • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    5 0
    چیزی که با داعش بدست نیاوردن میخوان باا پول بازسازی سوریه را ارام ارام بکشن به طرف امریکا
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    8 0
    تناقض کجا بوده مذاکرات با ایران و گفتن روابط بهتر با ایران همه منافقانه انجام می‌شود آل سعود خبیث در اولین فرصت به ایران و جریان مقاومت ضربه خواهد زد الان هم چون در موضع ضعف قرار دارد در فکر بدست آوردن زمان مناسب برای وارد کردن ضربه است چون هیچگاه کینه خود را فراموش نخواهند کرد .
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    3 4
    خاک تو سر کشورهای اسلامی به خصوص عربستان و ایران و ترکیه فقط دنبال خرابکاری و تنش هستن که بگن ما قدرتمندترین هستیم متحد بشید کل دنیا ازتون حساب میبرن
    • طایی IR ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
      0 0
      یک ایدئولوژی ندارند،پس امکان اتحاد،منتفی است.
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    2 3
    کاسه ای زیر نیم کاسه چرا عربستان داره با ایران رابطه سوری برقرار میکنه فکر کنم این پشتش یه داستانه. احتمال جنگ امریکا با ایران خیلی زیاده میخوان از چشم اعراب نبینن تمام جنگهای آمریکا رو دمکرات ها شروع کرد ن
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    0 0
    ایران با این عربستان سعودی داره مذاکره میکنه؟! مذاکره چی؟! سرانجام شهدای منا وسقوط جرثقیل وهتک حرمت دونوجوان و...؟؟!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس