کد خبر 1215508
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۲
ماسک‌ پارچه‌ای را چگونه ضد عفونی کنیم؟

ضدعفونی کردن ماسک به‌طور اصولی و درست یکی از راهکارهای مقابله با کرونا است.

به گزارش مشرق، احتمالا می‌دانید که شیوه اصلی سرایت ویروس کرونا و انتقال آن به دیگران، از راه ذرات ریز خارج‌شده از دهان یا بینی افراد آلوده به ویروس و ورود این ذرات به بدن افراد دیگر است. به همین دلیل، بر استفاده از ماسک و زدن آن در اماکن عمومی و نزدیک دیگران تأکید زیادی می‌شود؛ اما شاید ندانید که تماس دست با چشم، بینی یا دهان، پس از دست‌زدن به ماسک آلوده هم می‌تواند عامل دیگر سرایت ویروس باشد. پس ضدعفونی کردن ماسک به‌طور اصولی و درست هم راهکار دیگری برای مقابله با کرونا است؛ اما چطور می‌توانیم این کار را انجام دهیم و بهترین روش ضدعفونی کردن ماسک چیست؟ اطلاعاتی را دراین‌باره گردآوری کرده‌ایم که در ادامه مطلب حاضر، می‌توانید بخوانید و با استفاده از آنها، جواب این سؤال را پیدا کنید. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

چرا ماسک زدن پس از تزریق واکسن لازم است؟

ماسک‌های پارچه‌ای را چه خودتان دوخته باشید و چه از داروخانه خریده باشید، می‌توان شست و ضدعفونی کرد. برای انجام این کار، مراحلی را که در ادامه مطرح می‌شوند، به‌ترتیب دنبال کنید:

۱. روش شستن و ضدعفونی کردن ماسک پارچه‌ای با ماشین لباس‌شویی

دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید.

سپس ماسک را از صورت‌تان بردارید. هنگام برداشتن ماسک، مراقب باشید که به چشم‌ها، بینی یا دهانتان دست نزنید.

ماسک پارچه‌ای را داخل ماشین لباس‌شویی بیندازید. بلافاصله پس از انجام این کار، دست‌هایتان را بشویید.
پس از آنکه کار شست‌وشو به پایان رسید، ماسک پارچه‌ای را در بالاترین درجه حرارت ممکن خشک کنید.
برای شستن و ضدعفونی کردن ماسک پارچه‌ای، استفاده از پودر یا مایع شوینده معمولی کفایت می‌کند. برای اثربخشی بهتر، توصیه می‌شود همراه با پودر یا مایع شوینده از سفیدکننده هم استفاده کنید.

ماسک‌ پارچه‌ای را چگونه ضد عفونی کنیم؟

 همچنین لازم است درجه حرارت آب را روی بالاترین حد ممکن قرار دهید؛ درجه حرارت را بسته به جنس پارچه ماسکتان باید انتخاب کنید و آن را تا حدی بالا ببرید که به پارچه ماسک آسیب نرسد.

۲. روش شستن و ضدعفونی کردن ماسک پارچه‌ای با دست

با رعایت نکاتی که برای مورد قبل ذکر شد، ماسک را از صورت‌تان بردارید. قبل و بعد از برداشتن ماسک، دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید.

برای شستن و ضدعفونی کردن ماسک پارچه‌ای با دست، تشت یا ظرف دیگری بردارید و آن را پر از آب کنید.به‌ازای هر یک لیتر آب، چهار قاشق غذاخوری سفیدکننده یا همان وایتکس به آب اضافه کنید.

ماسک پارچه‌ای را در آن بیندازید و بگذارید پنج دقیقه بماند.

بعد از پنج دقیقه، ماسک را بردارید و آبکشی کنید.

ماسک پارچه‌ای را در معرض هوای آزاد بگذارید تا خشک شود.
 
سؤال دیگری که برای برخی پیش می‌آید، این است که چند وقت یک بار باید ماسک را شست و ضدعفونی کرد؟ در پاسخ باید گفت که در حالت ایدئال، بهترین کار این است که پس از هر بار استفاده، ماسک را بشویید؛ اما استفاده دوباره از ماسک پارچه‌ای ایرادی ندارد، اگر آثار آلودگی بر آن مشهود نباشد و جای تمیزی از آن نگهداری کرده باشید.

ماسک‌ پارچه‌ای را چگونه ضد عفونی کنیم؟

آیا می‌توان برای استفاده دوباره، ماسک‌های طبی و n۹۵ را شست و ضدعفونی کرد؟

 راهکار قطعی و اثبات‌شده‌ای برای ضدعفونی کردن ماسک طبی وجود ندارد؛ چون تقاضا برای استفاده دوباره از این ماسک‌ها بسیار کم بوده است. ماسک‌های n۹۵ را می‌توان با دستگاه‌ها و راهکارهای مخصوصی ضدعفونی کرد؛ مثلا می‌توان این کار را با تابش اشعه‌های فرابنفشِ (یو. وی. سی) مخصوص میکروب‌کشی یا با استفاده از بخار هیدروژن پراکسید (آب‌اکسیژنه) انجام داد.

این راهکارها منحصر به کادر درمانی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی می‌شود و فقط آن‌ها وسایل لازم برای انجام این کار را دارند. البته باید خاطر نشان کرد که ماسک‌های طبی و n ۹۵ به‌گونه‌ای درست شده‌اند که برای مردم عادی، صرفا یک بار قابل‌استفاده هستند؛ به این معنا که پس از یک بار استفاده، باید دور انداخته شوند. بنا به این توصیفات، در شرایط عادی، نباید به فکر استفاده دوباره از این ماسک‌ها بیفتید.

در شرایطی که نمی‌توانید با هر بار استفاده ماسکتان را عوض کنید، برای آنکه بفهمید ماسک طبی‌تان قابلیت استفاده دوباره را دارد یا خیر، آن را خوب وارسی کنید. اگر آثار آلودگی بر آن مشهود است، جایی پارگی دارد یا بیش از حد مرطوب به نظر می‌رسد، باید آن را دور بیندازید.

ماسک‌ پارچه‌ای را چگونه ضد عفونی کنیم؟

آیا امکان ضدعفونی کردن و استفاده مجدد از شیلد هم وجود دارد؟

شیلد در مقابل سرفه و عطسه دیگران، از ما محافظت نمی‌کند و کارایی آن محدود به محافظت از چشم‌ها می‌باشد؛ بنابراین برای کسانی کاربرد دارد که می‌خواهند علاوه بر ماسک، وسیله محافظتی دیگری هم به صورت داشته باشند (شیلد به‌تن‌هایی محافظ کامل نیست و توصیه نمی‌شود).

آیا می‌توان شیلد را هم ضدعفونی کرد و دوباره از آن استفاده کرد؟

بله. برای انجام این کار، مراحل زیر را دنبال کنید:
 
ابتدا پارچه‌ای آغشته به مواد شوینده بردارید و روی قسمت داخلی شیلد بکشید (به‌جای پارچه، از دستمال تمیزکننده هم می‌توانید استفاده کنید).

سپس پارچه‌ای را به مواد ضدعفونی‌کننده آغشته کنید و آن را روی قسمت بیرونی شیلد بکشید (به‌جای پارچه، از دستمال ضدعفونی‌کننده هم می‌توانید استفاده کنید).

پارچه دیگری بردارید و آن را به آب خالی یا الکل آغشته کنید. با این پارچه، قسمت بیرونی شیلد را از آثار ضدعفونی‌کننده پاک کنید.

شیلد را در هوای آزاد بگذارید تا خشک شود.

پس از ضدعفونی کردن شیلد، حتما دستانتان را با آب و صابون بشویید.

ماسک‌ پارچه‌ای را چگونه ضد عفونی کنیم؟

شست‌وشوی ماسک پارچه‌ای و استفاده دوباره از آن، روشی قابل‌اطمینان برای مقابله با کرونا

استفاده از ماسک، در کنار شست‌وشوی مرتب دست‌ها، یکی از مهم‌ترین راهکارهای احتیاطی برای پیشگیری از سرایت بیشتر کرونا است. اگر ماسک پارچه‌ای باشد، امکان ضدعفونی کردن و استفاده مجدد از آن وجود دارد؛ اما ماسک‌های طبی و n ۹۵ یک‌بارمصرف هستند و نمی‌توان این‌ها را ضدعفونی کرد (تن‌ها کادر درمانی بیمارستان‌ها، آن هم در شرایط خاص، می‌توانند با تجهیزاتشان ماسک‌های n ۹۵ را برای استفاده دوباره آماده کنند).

برای آنکه به‌طرز مؤثرتری از خود و دیگران در مقابل کرونا محافظت کنیم، می‌توانیم در کنار ماسک از شیلد هم استفاده کنیم. البته استفاده از شیلد، به‌تنهایی، کافی نیست و توصیه نمی‌شود. فراموش نکنید که شیلد را هم باید مثل ماسک پارچه‌ای چندوقت یک بار تمیز و ضدعفونی کنید.

اگر راهکار دیگری برای ضدعفونی کردن ماسک پارچه‌ای و استفاده دوباره از آن سراغ دارید، می‌توانید در بخش دیدگاه‌ها، به ما و خوانندگان مطلب معرفی کنید. همچنین اگر نظر یا پیشنهادی درباره موضوع مطلب دارید، مشتاق شنیدن آن هستیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    0 0
    خب اگه پارچه رو به ماسک ان 95 دوخت حکمش چیه
  • عبدالله مومن IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    0 0
    حالا اگر ماسک را با مواد بهداشتی بشوییم و در حالتی که هنوز. تَر است. آن را اتو کنیم نمی شود؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس