کد خبر 1214994
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰
استقلال امیدی برای قهرمانی در لیگ برتر را دارد؟/ شاگردان مجیدی چند امتیاز می خواهند؟

فرهاد مجیدی برای نزدیک شدن به قهرمانی، باید کاری فراتر از منصوریان و شفر انجام دهد و همه حریفان آینده را یکی بعد از دیگری شکست دهد.

به گزارش مشرق، شکست بد موقع استقلال آن هم درست در شبی که دو مدعی بالای جدول متوقف شده بودند، رویای ۷ ساله قهرمانی آبی ها را از همیشه کمرنگ تر کرد. آیا استقلال هنوز امیدی برای قهرمان شدن دارد؟

در لیگ نوزدهم، بعد از بیستمین بازی استقلال بود که ویروس کرونا شعله ور شد و لیگ برتر را برای ۱۱۷ روز تعطیل کرد. اتفاقاً در آخرین بازی قبل از تعطیلی کرونایی، استقلال در سیرجان از گل گهر شکست خورد و درحالی به استقبال تعطیلات ناخواسته رفت که با یک بازی کمتر، ۱۱ امتیاز با صدرنشین لیگ (پرسپولیس) فاصله داشت. تقریباً حالتی مشابه امروز که فرهاد مجیدی بعد از شکست مقابل ذوب آهن، در حالی به یک سوم پایانی لیگ می رسد که با ۲ بازی کمتر، اختلافی ۱۱ امتیازی با سپاهان صدرنشین دارد. 

*سپاهان و پرسپولیس چند امتیاز می گیرند؟
برای اینکه احتمالات قهرمانی استقلال را بررسی کنیم، ابتدا باید تخمین مناسبی از امتیاز نهایی رقبای مستقیم این تیم یعنی سپاهان و پرسپولیس داشته باشیم.
سال گذشته پرسپولیس با دستپخت مشترک گابریل کالدرون و یحیی گل محمدی، در حدفاصل هفته دوازدهم تا بیست و ششم، در ۱۵ بازی پیاپی به رکورد خیره کننده ۱۴ برد و یک مساوی (مقابل استقلال) رسید و اگر در هفته های پایانی کمی باانگیزه تر بود، شاید می توانست به رکورد رویایی ۷۰ امتیاز در پایان فصل برسد. با این حال پرسپولیس در لیگ نوزدهم، ۶۷ امتیازی شد و رکورد کسب امتیاز در لیگ شانزده تیمی را شکست. یعنی پرسپولیسی ها به میانگین ۲.۲ امتیاز برای هر بازی رسیدند. اما امسال، بسیار بعید است که تیم قهرمان لیگ (هر تیمی که باشد) به چنین میانگینی نزدیک شود. 

سپاهان تا اینجای لیگ، تقریباً به طور میانگین از هر بازی ۲ امتیاز گرفته و پرسپولیس نیز وضعیت مشابهی دارد. یعنی اگر سپاهان و پرسپولیس در ادامه لیگ، همین روند فعلی را حفظ کنند، در پایان فصل تقریباً ۶۰ امتیاز خواهند داشت. 

*استقلال چند امتیاز می خواهد؟
حالا به استقلال ۳۴ امتیازی برگردیم که ۱۰ بازی در پیش دارد و برای اینکه به عبور از پرسپولیس و سپاهان امیدوار باشد، باید حدود ۲۶ یا ۲۷ امتیاز کسب کند؛ یعنی ۸ برد و ۲ مساوی یا ۹ برد و ۱ شکست. این فرضیه، وقتی قابل اتکا می شود که شاگردان نویدکیا و گل محمدی دچار افت فاحشی نشوند و همچنان به کسب میانگین ۲ امتیاز از هر بازی ادامه دهند. یعنی اگر فرض کنیم سپاهان و پرسپولیس همزمان نزول کنند و امتیاز کمتری به دست بیاورند، آن وقت استقلالی ها می توانند امیدوار باشند که در حالتی شبیه با لیگ پانزدهم (قهرمان: استقلال خوزستان) و یا لیگ سیزدهم (قهرمان: فولاد خوزستان) فقط با کسب  ۵۷ امتیاز به قهرمانی برسند. 

در لیگ ایران، امتیاز گرفتن در هفته های پایانی به مراتب سخت تر از نیم فصل اول است. با این حال استقلال در سال های اخیر، در ۲ مقطع، در یک سوم پایانی لیگ، نتایج فوق العاده ای ثبت کرده. در لیگ شانزدهم (فصل ۹۵-۹۶)، استقلال که فصل را خوب شروع نکرده بود، با علی منصوریان در ۱۰ هفته پایانی ۲۳ امتیاز گرفت و سال بعد (فصل ۹۶-۹۷) وینفرد شفر که در میانه راه جانشین منصوریان شده بود، در ۱۰ بازی پایانی، درخشان ترین نتایج ممکن را گرفت و با کسب ۲۵ امتیاز، استقلال را از میانه جدول تا رده سوم لیگ بالا کشید. 
حالا فرهاد مجیدی برای نزدیک شدن به قهرمانی، باید کاری فراتر از منصوریان و شفر انجام دهد و همه حریفان آینده را یکی بعد از دیگری شکست دهد. 

* استقلال در تهران می ماند
خبر خوب برای فرهاد مجیدی این است که هنوز ۲ بازی رو در رو با حریفان مستقیمش دارد و اگر بتواند در دو بازی ۶ امتیازی، پرسپولیس و سپاهان را شکست دهد، گام بلندی برای نزدیک شدن به صدر جدول برمی دارد. نکته دیگر اینکه استقلال از ۱۰ بازی باقی مانده، ۷ دیدار را در تهران برگزار می کند و فقط به آبادان، اراک و قائمشهر سفر خواهد کرد.  این درحالی است که پرسپولیس و سپاهان هر کدام ۴ دیدار خارج از خانه دارند. 

*بازی های باقی مانده سپاهان:
سپاهان- مس رفسنجان
فولاد- سپاهان
سپاهان- ماشین سازی
پیکان- سپاهان
سپاهان- نفت آبادان
شهر خودرو- سپاهان
سپاهان- ذوب آهن
استقلال- سپاهان

*بازی های باقی مانده پرسپولیس:
ذوب آهن- پرسپولیس
استقلال- پرسپولیس
مس رفسنجان- پرسپولیس
پرسپولیس- گل گهر
فولاد- پرسپولیس
پرسپولیس- آلومینیوم اراک
ماشین سازی- پرسپولیس
پرسپولیس- تراکتور
پیکان- پرسپولیس

*بازی های باقی مانده استقلال:
نفت آبادان- استقلال
استقلال- شهرخودرو
پرسپولیس- استقلال
استقلال- گل گهر
آلومینیوم اراک- استقلال
استقلال- تراکتور
سایپا- استقلال
استقلال- نفت مسجدسلیمان
نساجی- استقلال
استقلال- سپاهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مرضیه حسینی IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    8 6
    شتر در خواب بیند پنبه دانه از این که استقلالی ام شرمنده ام
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
      4 0
      :)))))))
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
      6 5
      قهرمانیم آشغال ترسو
    • لنگ سرخ IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
      0 1
      استقلالی نیستی لنگی
    • استقلالی IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
      0 0
      خوب برو پیروز باشه اس اس به ادم تیم فروش نیاز نداره
  • محمد IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    2 0
    سلام استقلال علاوه بر ترکیب اشتباه در بازی با ذوب آهن، از نظر روحی وروانی مشکلاتی داشته، هنوز در یاد صعود در لیگ آسیا خوابیده و فریب پایین بودن ذوب آهن در جدول را خورد و باخت، قایدی در نیمه اول جدی ومحکم بازی نمی کرد و مجیدی هم نگران نبود که تیم در حال باختن است البته بعدا حسرت این امتیاز دادن مفتی را خواهد خورد، مربیان باید علاوه بر افزایش مهارت های فنی تیم ، مهارتهای آسانی و ادراکی تیم را ارتقا هم ارتقا دهند متاسفانه استقلال از گذشته عملکرد خود عبرت نمی گیرد و با دست خود ، کارش را مشکل میسازد غرور مثل سم مهلک تیم را از بین می برد اگر بحث خستگی باشد که همه تیمها خسته هستند ولی دیدیم که بازیکنان پرسپولیس چقدر جودی و با انگیزه هستند فوتبال به ظاهر ساده است ولی خیلی پیچیده و غیر قابل پیش بینی می باشد آخ از مهارت ادراکی، گمشده همیشگی استقلال
    • مرضیه حسینی IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
      0 0
      چرت نگو
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    1 0
    تا زمانی که مربی هایی همچون غلامپور و کاپیتان هایی همچون وریا غفوری تو استقلال هستن، این تیم فقط حاشیه داره و به هیچ کجا نمیرسه.
  • rookh IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    0 0
    آخرین باری که کیسه قهرمان شده لیگ 91-92 بوده اونوقت تیتر زده پس از هفت سال؟؟؟؟؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس