کد خبر 1214346
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۶
بورس نمایه

بورس اوراق بهادار تهران این روزها در وضعیت اسفناکی به‌سر می‌برد؛ به‌طوری که محرک‌های بنیادی هم توان بهبود این وضعیت را ندارند.

به گزارش سرویس بورس مشرق، در این بین بسیاری از نمادها به‌رغم ارزندگی همچنان با افزایش عرضه مواجه هستند. صف فروش‌ها همچنان سنگین و ارزش معاملات زیر خط فقر است. انگارنه‌انگار که سال گذشته در یکی از همین روزها، بورس نقل همه محافل بود و کوچک و بزرگ آدم‌ها در صف کارگزاری‌ها برای گرفتن کد بورسی و جا نماندن از رالی پرشتاب بورس تعجیل داشتند. امروزه همان افراد صف‌های فروش را حجیم‌تر کرده‌اند و شاهد خروج دسته‌دسته از سهامداران از بازار سهام هستیم. در این میان حمایت‌های دستوری و غیرکارشناسانه سیاست‌گذاران نیز روند بورس را فرسایشی‌تر کرده است و بر آتش بی‌اعتمادی‌ها دمیده است، به‌طوری که حتی رویکرد مطلوب بازارهای جهانی و اخبار مساعد و امیدوارکننده از مذاکرات برجامی نیز برای سهام متاثر از آن چندان موثر واقع نشده‌ است.

بیشتر بخوانید:

انتشار اوراق تبعی روی ۱۳ نماد

معاملات اولین روز هفته نیز گرچه با سبزپوشی نماگرهای بورسی آغاز شد اما دیری نپایید که خریداران مغلوب فروشندگان شدند و این امر منجر به عقب‌نشینی دو شاخص‌کل بورس و هموزن شد. بر این اساس شاخص‌کل بورس که در ساعت ابتدایی معاملات با افزایش تقاضا در بزرگان به‌ویژه فلزی‌ها و بانکی‌ها سبزپوش بود، با افزایش عرضه‌ها تغییر مسیر داد و با افت ۴۱/ ۰‌درصدی (۴۷۶۰ واحدی) به عدد یک میلیون و ۱۶۷ هزار واحد بازگشت. شاخص‌کل هموزن نیز گرچه نسبت به شاخص‌کل مقاومت کمتری در برابر عرضه‌ها داشت و سریع‌تر به محدوده منفی کشانده شد، با پایان یافتن معاملات روز شنبه ۲/ ۰ درصد (۸۳۷ واحد) از ارتفاع خود را از دست داد. در فرابورس اما از همان ابتدا شاهد سرخ‌پوشی نماگر اصلی بودیم و این شاخص فرابورسی ۵۹ واحد (۳۴/ ۰‌درصد) عقب‌تر نشست. در این بین سه نماد بورسی «شستا»، «فارس» و «شپنا» بیشترین سهم را در منفی‌شدن شاخص‌کل بورس داشتند و توانستند اثر مثبت ۷/ ۲ هزار واحدی دو نماد «فملی» و «وپاسار» را تعدیل کنند. در فرابورس نیز «کگهر»، «آریا» و «ذوب» با اثرگذاری منفی در مقابل نماد «دماوند» قرار گرفتند.

بازارهای جهانی آخرین روز معاملاتی خود را سبزپوش پایان دادند. در این بین رشد قیمت فلزات اساسی به ویژه مس که در سقف ۱۰ ساله خود با بهای ۴/ ۱۰ هزار دلار معامله شد، هرچند در ابتدا تا حدودی نمادهای فلزی بورس داخلی را با افزایش تقاضا همراه کرد، اما در پایان معاملات بسیاری از نمادهای بزرگ فلزی مجددا به محدوده منفی کشانده شدند. در این بین نماد معاملاتی «فملی» با رشد ۳ درصدی معاملات روز گذشته را پایان داد و توانست شاخص این گروه را به محدوده مثبت بکشاند. از طرفی به‌رغم پیشرفت در مذاکرات برجامی و اخبار مساعد حول آن اما سهام متاثر و در صدر آن خودرویی و بانکی واکنشی به این امر نداشتند؛‌ به‌طوری که از ۳۲ نماد خودرویی تنها ۲نماد «خلیبل» و «خعمرا» صف خرید بودند و ۳۰ نماد صف فروشی به ارزش ۵۰۹ میلیارد تومان تشکیل دادند.

چهار  نماد خودرویی «خساپا»، «خودرو»، «خگستر» و «خبهمن» به ارزش ۱۶۹ میلیارد تومان یک‌سوم ارزش صف‌فروش‌های خودرویی‌ها را به خود اختصاص دادند. در نمادهای بانکی گرچه این روزها شاهد افزایش قیمت‌ها به‌ویژه در نمادهای با ذخایر ارزی بیشتر هستیم که البته این امر به واسطه افزایش نرخ تسعیر ارز رقم خورده است.

در صدر نمادهای بانکی شاهد افزایش قیمت در نماد معاملاتی «وپاسار» هستیم. این نماد خلاف جهت سایر نمادها از ۱۷ اسفندماه تاکنون رشد ۴۲ درصدی داشته و تنها یک روز معاملاتی منفی بود. خبر افزایش نرخ تسعیر ارز نماد «وبملت» را نیز به عنوان لیدر بانکی‌ها (با بیشترین ذخیره ارزی) با رشد قیمت همراه کرد؛ هرچند این نماد دیروز به دلیل افشای اطلاعات بااهمیت «تاثیرات بااهمیت ناشی از تغییرات ارزی» متوقف شد.

کاهش نرخ ارز بورس را سرخ‌پوش کرد؟

این روزها به دنبال اخبار مساعد منتشر شده حول محور مذاکرات برجامی شاهد افت قابل‌توجه نرخ دلار هستیم. در این بین اخبار ضد و نقیص نوسانات بهای ارز را بیش از پیش کرده است و این امر معامله‌گران را بیش از گذشته دچار تردید کرده است. روز گذشته هر دلار آمریکا با قیمت ۲۱۴۵۰ تومان (تا لحظه تنظیم این گزارش) معامله شد. در این بین بسیاری افت بازار سهام در روز گذشته را به روند کاهشی نرخ ارز نسبت دادند. این موضوع گرچه هراس سهامداران را بیشتر و صف فروش‌ها را کمی سنگین‌تر کرد اما با توجه به روند ریزشی بازار سهام نمی‌توان افت روز گذشته را تنها به افت قیمت دلار گره زد.

بازار سهام گرفتار باتلاق رکود

روز شنبه ارزش معاملات مجددا به زیر ۲ هزار میلیارد تومان کشانده شد و فضای رکودی در معاملات روز گذشته بار دیگر تعمیق یافت. بر این اساس ارزش معاملات خرد بورس ۱۳۳۹ میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد فرابورس ۳۶۳ میلیارد تومان رقم خورد. سهامداران خرد همچنان در سایه بی‌اعتمادی‌ها به سر می‌برند و رغبتی برای خرید سهام از خود نشان نمی‌دهند. به همین منظور سهامداران عمده روز گذشته نیز با خالص خرید مثبت ۳۱۴ میلیارد تومانی مالکیت‌های سهام را از آن خود کردند. سهام دو گروه «فرآورده‌های نفتی» و «چند رشته‌ای صنعتی» در صدر خریدهای آنان قرار داشت. حقیقی‌ها اما در هیچ‌یک از صنایع خالص خرید مثبت نداشتند.

بورس شنبه از دریچه آمار

در روزی که شاخص کل بورس تهران با افت ۴۱/ ۰ درصدی همراه شد، از ۲۹۳ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۱۶ سهم (۴/ ۵ درصد) مثبت بود و در مقابل ۱۶۱ سهم (۵۵ درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۲ نماد (۷/ ۰ درصد) صف خریدی به ارزش ۴/ ۱۹ میلیارد تومان تشکیل دادند. اما در مقابل شاهد شکل‌گیری صف فروش سنگین در ۲۳۰ نماد بورسی (۷۸ درصد) به ارزش ۳۰۴۲ میلیارد تومان بودیم.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • کارشناس سیاسی IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    1 0
    به بهانه حمایت از تولید ملی ملت را تشویق و تغیب به آین کردن تا پولهای خودشان را در بورس سرمایه گذاری کنند وامروز بخاطر اینکه دولت پولهای مردم را در زمان بحران از بورس برداشت کرد اگر دوباره پولها را برگرداند این بازار رشد خواهد کرد. متاسفانه دولت خیلی پول برای جبران کسری ها از بورس برداشت کرد؟ در واقع بنوعی دست در جیب مردم کرد مردم دارو ندارشان را در بورس از دست دادند.
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    0 0
    با این روند معکوس منتظر شاخص پانصد هزار واحدی باشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس