کد خبر 1339823
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۶
شکل‌گیری دوگانه نرخ دلار و قیمت نفت در بورس/ شاخص کل حمایت خود را پس گرفت

بازار سرمایه در پایان معاملات امروز توانست حمایت از دست رفته خود را باز پس گیرد و این موضوع می‌تواند امیدواری را برای سهامداران خرد به همراه داشته باشد

به گزارش مشرق، بازار سرمایه در حالی امروز سبزپوش شده است که نمادهای شاخص ساز و بزرگ بورس، با حمایت حقوقی‌ها توانستند، نظر سهامداران حقیقی را به خود جلب کنند و همین مساله باعث ورود پول به این سهم ها شده است.

با شکست سطح یک میلیون و ۲۸۰ هزار واحدی در معاملات روز گذشته، امروز حقوقی‌ها وارد میدان شدند و برای بازگشت شاخص به بالاتر، از نمادهای شاخص ساز حمایت کردند.

* بازپس‌گیری حمایت از دست رفته!

در صورتی که در معاملات امروز این حمایت به دست نمی‌آمد، باید شاهد ریزش بورس تا شاخص یک میلیون و ۲۵۰ هزار واحدی می‌بودیم، اما در پایان معاملات امروز سهم‌های ریالی توانستند بازار سرمایه را سبزپوش کنند و سهم‌های دلاری و نفتی هم در یک دوگانگی میان ریزش و رشد قرار گرفته‌اند.

برخی از کارشناسان، سطح حمایت یک میلیون و ۲۸۰ هزار واحد را مرزی دینامیک می‌دانند و معتقدند، شاخص می‌تواند با تکیه بر نمادهای کالایی محور به سمت بالا برگردد، اما شاخص‌های عملکردی بازار در معاملات امروز چندان به نفع این سهم‌ها نبود.

امروز قیمت سهام تمامی نمادهای گروه‌ فعالیت جنبی مرتبط با واسطه ‌گری مالی افزایش یافت و این گروه سبزترین گروه‌ بازار بود و گروه‌های قند و شکر و بانک‌ها و مؤسسات اعتباری دیگر گروه‌هایی بودند که اغلب نمادهای آن‌ها سبزپوش شدند.

* رشد شاخص کل بعد از دو روز ریزش

در پایان معاملات امروز، شاخص کل بازار سهام، با افزایش ۷ هزار و ۳۶۱ واحدی نسبت به روز گذشته به رقم یک میلیون و ۲۸۳ هزار و ۳۵۷ واحد رسید. بازدهی شاخص کل در جریان معاملات روز دوشنبه، ۰.۵۸ درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بازار سرمایه نیز با رشد ۶۳۸ واحدی در سطح ۳۲۵ هزار و ۵۰۰ واحدی ایستاد و بازدهی ۰.۲ درصدی را برای سهامداران به همراه داشت. همچنین شاخص کل فرابورس ۳۷ واحد رشد داشت و در سطح ۱۷ هزار و ۵۳۱ واحد قرار گرفت.

* کاهش ۵۳ درصدی خروج پول از بازار سهام

دوازدهمین روز پی در پی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۱۶۲ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. این میزان خروج پول حقیقی از بورس نسبت به روز یکشنبه کاهش ۵۳ درصدی داشته است.

در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران)، وگردش (بانک گردشگری) و میدکو (شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه) اختصاص داشت و بیشترین ورود پول نیز به تجلی (تجلی توسعه معادن و فلزات)، فسبزوار (پارس فولاد سبزوار) و فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) تعلق گرفت.

* رشد ارزش کل معاملات و کاهش ارزش معاملات خرد

ارزش کل معاملات در روزهای دوشنبه به دلیل معامله اوراق بدهی در بازار ثانویه رشد قابل توجهی دارد. این مساله در هفته‌های گذشته نیز وجود داشته است. امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۵۳ هزار و ۶۱ میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۴۸ هزار و ۱۰۸ میلیارد تومان بود که ۹۷ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز افت کرد و با کاهش ۷ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۲ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در ۴ هفته اخیر است. امروز ارزش معاملات خرد ۲ درصد از کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد.

شاخص کل حمایت خود را پس گرفت

* کاهش ارزش صف های فروش در بورس

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، ۲۲۹ نماد کاهش قیمت داشتند که ۱۵۷ نماد بورسی و ۷۲ نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، ۴۶ درصد بازار افت قیمت داشتند. بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد ۱۶ نماد در صف فروش قرار داشته‌اند.

در پایان معاملات امروز، ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز یکشنبه ۳۸ درصد کاهش یافت و ۶۷ میلیارد تومان شد.

بیشترین صف فروش نیز به سهم های غدشت (شرکت دشت مرغاب)، وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) و وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری استان خراسان رضوی) تعلق داشت.

* رشد ۸۲ درصدی مازاد تقاضا

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، ۲۳۷ نماد رشد قیمت داشتند که ۱۷۴ نماد بورسی و ۶۳ نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، ۴۷ درصد بازار رشد قیمت داشتند. تعداد ۴۱ نماد در جریان معاملات امروز در صف خرید قرار داشتند.

در پایان معاملات امروز، ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۵ درصد رشد کرد و در رقم ۱۸۰ میلیارد تومان ایستاد.  طبق محاسبات انجام شده، معاملات روز یکشنبه با مازاد تقاضای ۱۱۳ میلیارد تومانی بسته شد که نسبت به دیروز ۸۲ درصد بیشتر شده است.

امروز نماد های فزر (شرکت پویا زرکان آق دره)، حفارس (شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس) و فولای (شرکت فولاد آلیاژی یزد) بیشترین صف خرید را داشتند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس