کد خبر 1213604
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹
پرتاب موشک چینی

وزارت خارجه چین احتمال خطر بقایای موشک غول پیکر چینی برای هواپیماها یا اجسام روی زمین را «بسیار کم» توصیف کرد.

به گزارش مشرق، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست روزانه خود به نگرانی‌ها درباره احتمال فرود کنترل نشده موشک چینی روی زمین پرداخت. 

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی در این خصوص گفت اغلب بقایای موشک «لانگ‌مارچ ۵ بی» با ورود به جو زمین می‌سوزد و خطر آن برای هواپیماها یا اجسام روی زمین بسیار کم است.

بیشتر بخوانید:

پیامی که واشنگتن با انتشار تصویری به پکن ارسال کرد

وی اظهار داشت: طرف چینی از نزدیک وضعیت موشک را که در حال وارد شدن به جو است، دنبال می‌کند. طبق اطلاعات من، پرتابگر از ماده خاصی طراحی شده که اغلب بقایای آن با ورود به جو می‌سوزد. تهدید برای ناوبری هوایی و اجسام روی زمین بسیار کم است.

اسپوتنیک به نقل از ارتش آمریکا گزارش داد موشک نهم مه (۱۹ اردیبهشت) بر فراز ترکمنستان وارد جو زمین خواهد شد.

پیشتر هم منابع خبری گزارش دادند احتمال سقوط بقایای موشک فضاپیمای چینی به مناطق مسکونی زمین کم است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد با آن که احتمال دارد این موشک ۲۱ تنی در مناطق مسکونی سقوط کند، احتمال بیشتر این است که چنین اتفاقی رخ ندهد، زیرا بخش اعظم سطح زمین را آب تشکیل می‌دهد و بخش زیادی از زمین‌های موجود در کره زمین بایر هستند.

یک کارشناس مسائل فضایی در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» هم گفت خطر ایجاد خسارت به دلیل سقوط این موشک، «بسیار اندک» است.

این خبرگزاری نوشته بود، هنوز مشخص نیست این موشک به کدام نقطه زمین اصابت خواهد کرد. محل دقیق سقوط اصابت بقایای این موشک، ساعاتی قبل از بازگشت به جو زمین مشخص خواهد شد.

«جاناتان مک‌داول» اخترشناس در مرکز ستاره‌شناسی هاروارد-اسمیتسونیان به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت سرعت حرکت این موشک ۱۸۰۰۰ مایل در ساعت است که به معنی آن است که هر گونه تغییر کوچک در مدار آن در مسیر حرکتش تغییر محسوس ایجاد خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داده بر اساس مدار فعلی این موشک می‌توان انتظار داشت بقایای آن در نیویورک، مادرید، پکن و حتی جنوب شیلی یا نیوزلند سقوط کند.

چین چندی پیش بخش اصلی نخستین ایستگاه فضایی دائمی خود را با این موشک به فضا پرتاب کرد. قرار بود موشک لانگ‌مارچ ۵ بی در نقطه‌ای که از قبل طراحی شده و در اقیانوس فرود بیاد، اما برخی کارشناسان درباره احتمال فرود کنترل نشده آن هشدار داده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس