اخبار ویژه روزنامه‌ها نمایه

فایل صوتی منتشرشده از وزیر خارجه و اصل این گفت‌وگو، یک پاس گل از جانب آقای ظریف به جریان غربگرا برای زدن گل به دروازه منافع و امنیت ملی ایران بود.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

**********

چرا حرف‌های ظریف پاس گل به دشمن بود؟/ ابلاغیه دولتی ها به صداوسیما درباره مقابله با تحریم ها/ گردش مالی ۳۲۰ میلیاردی کودک ۴ ساله

کیهان

نقش سامانه تعطیل تجارت در فاسد شدن صدها هزار تن میوه

فعالیت نمایشی سامانه (تعطیل) تجارت، علت فاسد شدن صدها هزار تن میوه است.

روزنامه وطن امروز در گزارشی نوشت: خبر فاسد شدن صدها هزار تن پرتقال در حالی مطرح است که شب عید امسال، قیمت سیب و پرتقال آنقدر گران شده بود که ستاد تنظیم بازار در مصوبه‌ای صادرات سیب و پرتقال را محدود کرد. ممنوعیت صادرات سیاستی است که مسئولان دولت در زمان نابسامانی در بازارهای مختلف به کار می‌گیرند. پیش از این هم دستور ممنوعیت صادرات مرغ و تخم‌مرغ برای ساماندهی این بازارها صادر شد. در نهایت اما پس از ممنوعیت صادرات، باز هم نابسامانی در این بازارها ادامه داشت و تنها نتیجه این سیاست، از دست رفتن بازارهای صادراتی و کاهش درآمد ارزی کشور بود.

طبق قانون، وزارت صمت متولی تنظیم بازار است و این وظیفه را باید از طریق سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به عنوان زیرمجموعه خود در قالب بازدید مستمر ماهانه از واحدهای صنفی و انبارهای کشور انجام دهد. از سوی دیگر وجود سامانه‌ای به نام سامانه جامع تجارت که انبارداران سراسر کشور را مکلف به ثبت موجودی کالاهای خود در آن می‌کند، زیر نظر وزارت صمت قرار دارد. به این ترتیب وزارت صمت با اطلاعات درج شده در این سامانه، اطلاعات کاملی از میزان کالاهای موجود در انبارهای کشور در اختیار دارد. اما چرا در بحران فاسد شدن صدها هزار تن میوه، هیچ اقدامی از سوی وزارت صمت برای عرضه میوه‌های انبار شده و کاهش قیمت‌ها در بازار نشد؟ این‌طور که پیداست هیچ‌گونه الزامی برای ثبت انبارها در این سامانه وجود ندارد و به‌طور کلی این سامانه به یک درگاه نمایشی برای دولت تبدیل شده است.

اگر این سامانه بدرستی کار خود را انجام می‌داد و وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت هم بدرستی آمارگیری می‌کردند، می‌توانستند با استفاده از داده‌های آماری ثبت شده در این سامانه و رصد و پایش بموقع انبارها از دپوی بی‌دلیل هر نوع کالا و محصولی از قبیل محصولات کشاورزی مطابق قانون جلوگیری کنند و در صورت لزوم از دارندگان محصولات دپو شده بخواهند محصول خود را برای تنظیم بازار بموقع به بازار عرضه کنند. حتی در غیر این صورت، می‌توانند از ابزارهای قانونی برای مجبور کردن عرضه محصولات در بازار توسط دارندگان انبارها استفاده کنند. با این اوصاف وظیفه همه دستگاه‌هایی که در موضوع تنظیم بازار و عرضه محصولات کشاورزی دخیل هستند، بخوبی شفاف و مشخص است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد به‌رغم شفاف بودن وظایف وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تنظیم بازار اما قصور وزارت صمت بویژه ستاد تنظیم بازار در بحران میوه تاثیر بیشتری داشته است. جالب این است که به گفته رئیس اتحادیه بارفروشان، اتحادیه‌ها در انبار کردن میوه‌ها نقش داشته‌اند و این اتحادیه نامه‌ای مبنی بر اینکه مرکبات را انبار نکنید؛ محصول روی دست‌تان می‌ماند و خراب می‌شود، به اتحادیه‌ها ابلاغ کرده اما فعالان این صنف مبنا را بر سال قبل گذاشته و فکر کرده‌اند اگر محصول را انبار کنند، سود بیشتری نصیب آنها می‌شود. با این حساب و با اعتراف صریح رئیس اتحادیه بارفروشان در این زمینه سوال اینجاست که چرا وزارت صمت از ابزارهای قانونی خود برای اجبار انبارداران به عرضه میوه‌های دپوشده استفاده نکرد؟

بلبشوی لیست ۱۴ نفره نامزدها در «ناسا»

مرور اسامی ۱۴ نامزد مطرح‌شده در نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان (ناسا) از تهی‌دستی و آشفتگی در این جمع ائتلافی حکایت می‌کند.

برخی از این افراد، فارغ از این که شایستگی مدیریت یک اداره جزء را ندارند- تا چه رسد به نامزدی ریاست جمهوری- دارای سوابق محکومیت یا در شرف محکومیت هستند و پرونده‌شان مفتوح است؛ از جمله مولاوردی، محمود صادقی و مصطفی تاج‌زاده.

شماری دیگر از این افراد نیز کارنامه ناموفقی در زمان مدیریت خود بر جای گذاشته یا متهم سوءمدیریت یا ترک فعل هستند؛ از جمله عباس آخوندی، اسحاق جهانگیری و ظریف. البته ظریف اساسا اعلام کرده نامزد انتخابات نیست و بنابراین معلوم نیست اصلا چرا نام وی در میان ۱۴ نامزد ناسا آمده است؟! محسن هاشمی نیز از جمله نامزدهای این طیف است که به همراه سایر اعضای شورای شهر تهران، کارنامه ناموفقی بر جای گذاشتند. عارف، پزشکیان، کواکبیان و محمود صادقی نیز به حضور در مجلس دهم شناخته می‌شوند؛ کارنامه‌ای که موجب شد مجید انصاری سرلیست گروه‌های اصلاح‌طلب در انتخابات مجلس یازدهم، زیر ۷۰ هزار رأی در تهران را کسب کند. دیگر افراد حاضر در این فهرست، محمد شریعتمداری وزیر صمت در دولت روحانی است که در آستانه استیضاح مجلس، توسط به عنوان وزیر رفاه و کار معرفی شد و توانست از مجلس دهم رأی اعتماد بگیرد. او رئیس ستاد انتخاباتی روحانی در سال ۹۶ بود و به خاطر سوءمدیریت بازار پس از تصدی وزارت صمت، مورد انتقادهای جدی مردم و کارشناسان قرار داشته است.

محمد صدر، زهرا شجاعی و صادق خرازی، سه نفر باقی‌مانده در فهرست ۱۴ نفری نامزدهای «ناسا» هستند.

در واقع، مرور این فهرست، بضاعت ناچیز طیف مدعی اصلاحات را نشان می‌دهد و مهم‌تر این که فهرست مذکور با زبان بی‌زبانی می‌گوید مدعیان اصلاح‌طلبی بنا ندارند تغییری در رویه دولت انجام دهند؛ چنان که خانم زهرا شجاعی صراحتا گفته اگر اصلاح‌طلبان در انتخابات پیروز شوند مجددا از ربیعی، زنگنه، آخوندی و جهانگیری استفاده می‌کنند(!) ضمنا به نظر می‌رسد بخشی از این اسامی، صرفا برای رد صلاحیت شدن و مظلوم‌نمایی بعدی در فهرست نامزدهای طیف مدعی اصلاحات مطرح شده‌اند تا مشکل مردودی کارنامه و سیاهی سابقه این طیف را به حاشیه ببرند.

در همین حال روزنامه شرق از قول غلامعلی رجایی فعال اصلاح‌طلب نوشت: اعلام نامزدی تاج‌زاده یک تاکتیک برای حرف زدن [بخوانید دیده شدن!] است. اما اینکه اصلاح‌طلبان بخواهند از وی حمایت کنند، منتفی است. نامزدی او جدی نیست و نباید جدی گرفته شود.

روزنامه اعتماد هم از قول عطریانفر عضو شورای مرکزی کارگزاران نوشت که در میان این اشخاص، ۴ فرد معتبر وجود دارد که مشخصا آقایان جهانگیری، ظریف، پزشکیان و محسن هاشمی یا محمد شریعتمداری هستند. باقی از جدول خارج می‌شوند.

روزنامه اعتماد همچنین از اسماعیل گرامی‌مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی پرسید: تحلیل شما از فهرست ۱۴ نفره «جبهه اصلاحات» چیست؟ یکی از سوالات مهم افکار عمومی این است که چرا وقتی گزینه‌ای همچون ظریف به دفعات گفته که قصد کاندیداتوری ندارد، صدر فهرست قرار می‌گیرد؟

گرامی‌مقدم در پاسخ گفت: به واقع سوال بنده هم همین است که چطور کسی را که نمی‌خواهد کاندیدا شود، پیشنهاد می‌کنیم که کاندیدای ما در انتخابات باشد! نمی‌توانیم به کاندیداها بگوییم که به اجبار در انتخابات نام‌نویسی کنند چون به هر حال ممکن است که برخی از این افراد که ما آنان را در فهرست قرار داده‌ایم، در نهایت در انتخابات نام‌نویسی نکنند. در نتیجه نمی‌توانیم روی آنها حساب باز کنیم. از طرف دیگر باید در نظر داشت که ممکن است برخی از این افراد که اتفاقا حضورشان با استقبال هم مواجه می‌شود، موفق به عبور از سد نظارت استصوابی شورای نگهبان نشوند که این اتفاق باعث دلسردی مردم و حامیان می‌شود و به نوعی به بحث مشارکت در انتخابات آسیب می‌رساند. بر این اساس حزب اعتماد ملی با این مکانیزم مخالف بود. البته ما بسیار تلاش کردیم که این شیوه اصلاح شود ولی نشد به هر حال ما به آرای دیگران احترام گذاشتیم ولی از معرفی کاندیدا به این شیوه خودداری کردیم و شورای مرکزی این روش را قبول نداشت؛‌چرا که آن را مخل مشارکت می‌دانست.

وی افزود: به خاطر عملکرد دولت جایگاه مناسبی نزد افکار عمومی ندارد یا در مورد آقای تاجزاده برخی معتقدند که احتمال رد صلاحیت ایشان بالاست.

ما در شورای مرکزی حزب اعتماد ملی معیارهایی را برای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری تصویب کردیم؛ از جمله آنکه افراد حسن شهرت داشته باشند، از شبهات و مشکلات مالی به دور باشند. به پاکدستی شهرت داشته باشند. در عین حال هم این احتمال زیاد درباره آنان وجود داشته باشد که بتوانند از فیلتر شورای نگهبان رد شده و تایید صلاحیت بگیرد.

به نظر من همه شخصیت‌ها محترم هستند اما بارها گفته‌ام اینکه من گرامی‌مقدم سابقه محکومیت و زندان دارم، روشن است و اگر در انتخابات نام‌نویسی کنم، رد صلاحیت می‌شوم؛ بنابراین، این اتفاق می‌تواند به اعتماد مردم آسیب بزند و در نتیجه باید بگویم که شخصا این روش‌ها و حرکت‌ها را نمی‌پسندم.

گرامی‌مقدم گفت: می‌توانم بگویم که ما در اصلاحات تقریبا ۳ گرایش داریم. یک دیدگاه اینگونه به نظر می‌رسد که دنبال کاندیدایی هستند که رد صلاحیت شود و بعد که رد صلاحیت شد اصلا در انتخابات از هیچ کسی حمایت نکنند.

دسته دومی هم هستند که اساسا چه نامزدی تایید شود و چه نامزدی تایید نشود، می‌گویند ما در انتخابات فهرست کاندیدای خود را معرفی می‌کنیم. هرکسی باشد و حتی اگر این فهرست شامل نیروهای اعتدالی باشد. دسته سوم که حزب اعتماد ملی هم در آن تعریف می‌شود، معتقد است ما نامزدهایی را پیشنهاد می‌دهیم که احتمال عبور از شورای نگهبان را داشته باشند و دارای مقبولیت مردمی نیز باشند. می‌گوییم ما از این افراد حمایت می‌کنیم.

یادآور می‌شود گروه موسوم به «ناسا» پس از شکست کامل اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس و استعفای اعتراضی عارف و موسوی‌لاری از ریاست و نایب‌رئیسی «شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان» (شعسا) تشکیل شده است.

چرا حرف‌های ظریف پاس گل به دشمن بود؟

«سخنان آقای ظریف در فایل صوتی پاس گل به دشمن بود.»

روزنامه وطن امروز در نقد اظهارات محمدجواد ظریف در فایل صوتی منتشره نوشت:

فایل صوتی منتشرشده از وزیر خارجه و اصل این گفت‌وگو، یک پاس گل از جانب آقای ظریف به جریان غربگرا برای زدن گل به دروازه منافع و امنیت ملی ایران بود. در این میان البته آقایان ادعا دارند این مصاحبه یک تاریخ و سند شفاهی است که قرار بوده محرمانه باشد، با این حال یا دوستان نمی‌دانند تاریخ شفاهی چیست یا دارند مواضع رسمی‌شان را تغییر می‌دهند. البته باید امیدوار بود نیت، همین تاریخ شفاهی و نگهداری اسناد بوده باشد. زمانی که افراد مسئولیت دارند نباید چنین گفت‌وگوهایی را ضبط و ثبت کرد. تاریخ شفاهی برای زمانی است که دوره مسئولیت فرد به پایان رسیده و از موضوعی که درباره آن سخن گفته می‌شود عبور کرده است، چرا که اگر در حین مسئولیت با افراد به بهانه تاریخ شفاهی مصاحبه کنند، مواضع آنها همانند فایل منتشرشده از ظریف می‌تواند پیامدهای جبران‌ناپذیر حقوقی، سیاسی، امنیتی و اخلاقی داشته باشد که الان سر قضیه این فایل صوتی رخ داده است.

فارغ از نتایج کوتاه‌مدت اقدامات این‌چنینی که می‌توان نشانه‌های آن را در فضای دوقطبی شکل گرفته در جامعه مشاهده کرد، نباید از خوشحالی طرف آمریکایی نسبت به این مسئله چشم‌پوشی کرد. به‌طور مصداقی آمریکایی‌ها از اظهارات ظریف خوشحال شدند: اینکه بالاترین مقام دیپلماسی کشور، انگشت اتهامش را به سمت سپاه پاسداران به‌ویژه نیروی قدس و سردار شهید سلیمانی که قهرمان ملی ایرانیان است، گرفت. بخش دیگری از سخنان وزیر امور خارجه که با واکنش‌های زیادی همراه شده بود، مربوط به بحث ایشان پیرامون «میدان» و «دیپلماسی» بود. دانشجوی سال اول روابط بین‌الملل رابطه میدان و دیپلماسی را می‌داند. این نیاز به بحث نظری ندارد و کاملا مبحث سطح پایین و بدیهی‌ای است. همه می‌دانند اگر قدرت نظامی و بازدارندگی امنیتی نباشد، دیپلماسی به خودی خود هیچ معنا و مفهوم و جایگاهی ندارد. در همین کشورهای اروپایی شما تفاوت بین کشورهایی که توانمندی نظامی و تسلیحاتی دارند با کشورهای دیگر که این توانمندی‌ها را ندارند، می‌بینید.

نکته بعدی درباره این مصاحبه، بحث تحریف تاریخ است. ظریف در بخشی از این گفت‌وگو ادعا می‌کند اگر برجام نبود پوتین با سردار سلیمانی دیدار نمی‌کرد. طرح چنین موضعی از سوی وزیر امور خارجه تاسف‌بار است، چرا که وی یا روس‌ها و مدل دیپلماسی‌شان را نمی‌شناسد یا به مولفه‌های نظامی واقف نیست. برجام چه مولفه‌ای برای روس‌ها داشت که بخواهند با سردار سلیمانی ملاقات کنند و به همکاری نظامی در سوریه بپردازند؟ روس‌ها یک پروتکل‌ و تشریفات خیلی خاص برای دیدار با رئیس‌جمهور خود دارند. گاهی حتی برخی روسای‌جمهور را نیز آقای پوتین به حضور نمی‌پذیرد. اینکه فرمانده کل قوای کشوری مثل روسیه، یعنی آقای پوتین، که توان نظامی و اطلاعاتی و حوزه نفوذ بسیار بالایی دارد، می‌پذیرد با فرمانده سپاه قدس ما جلسه بگذارد، اوج عزت نظامی ماست.

مسئولیت‌پذیر باشید دلار ۴۲۰۰ تومانی، مصوبه دولت بود

اسحاق جهانگیری در صحبت‌های خود در کلاب هاوس به بخش‌های مختلف عملکرد دولت پرداخت، اما از نظر او، مشکلات موجود در هر بخش به جایی خارج از دولت مربوط است. بخشی به مجلس ارتباط دارد، بخشی به مصوبه سران قوا، بخشی به دولت‌های نهم و دهم، بخشی به تحریم و...

جهانگیری در مورد دلار ۴۲۰۰ تومانی که به دلار جهانگیری معروف است، تقصیر را به گردن جلسه سران قوا انداخت و گفت: «در مردادماه جلسه سران سه قوه برگزار شد و در آن جلسه با اصرار برخی سران قوا مقرر شد نرخ ارز ۴۲۰۰تومانی به صورت فیکس و ثابت بماند و قیمت شناور نباشد. جمع بر این موضوع تاکید داشتند و گفتند که انتظار داریم شما این موضوع را اعلام کنید.»

به نوشته روزنامه جام‌جم جهانگیری در حالی در کلاب هاوس از عملکرد دولت دفاع می‌کرد که هنوز سخنانش در انتخابات سال ۹۶ و وعده‌هایی که به مردم می‌داد و اکنون همه آنها بر زمین مانده، از ذهن مردم پاک نشده است.

هنوز تکیه‌کلام جهانگیری در تبلیغات آن دوره که می‌گفت مردم عزیز! یادتان می‌آید... از یادها نرفته است. جهانگیری در انتخابات سال ۹۶ درباره شرایط قبل از دولت یازدهم این گونه می‌گفت: «مردم عزیز، یادتان می‌آید وضع اقتصادی ما چه بود؟

وی در یکی از سخنرانی‌های خود گفته بود: «فرار به جلو کفایت نمی‌کند. به عقب بازگردیم سوابق را ببینیم، عملکردها را ببینیم... من مطمئنم ما می‌توانیم بزرگ‌ترین چالش‌های اقتصادی و سیاسی پیش‌ روی کشور را حل کنیم.

جام‌جم همچنین به نقل از یک کارشناس اقتصادی، ادعای تعیین نرخ ۴۲۰۰ تومان برای دلار در جلسه سران سه قوه را رد کرد و نوشت: تعیین ارز ۴۲۰۰تومانی در جلسه ۲۰ فروردین سال ۹۷ انجام شد که تعدادی از وزرا و مشاوران رئیس‌جمهوری آنجا حضور داشتند و اظهارات آقای جهانگیری مبنی بر اینکه سران قوا هم در تعیین این نرخ نقش داشتند نادرست است.

در آن جلسه آقای روحانی، اسحاق جهانگیری، محمدباقر نوبخت رئیس‌سازمان برنامه و بودجه، محمود واعظی، ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی، بیژن زنگنه وزیر نفت، مسعود کرباسیان وزیر اقتصادی، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، حسام‌الدین آشنا مشاور روحانی، مجتبی خسروتاج رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت، مجید تخت روانچی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری، مرتضی بانک دبیر شورای عالی مناطق آزاد، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی روحانی، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، مسعود نیلی دستیار ویژه رئیس‌جمهوری، محمد شریعتمداری وزیر صمت، احمد عراقچی معاون ارزی بانک مرکزی و رضا ویسه معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس‌جمهوری حضور داشتند و سران قوا در آن زمان جلسه‌ای تشکیل نداده بودند.

چرا حرف‌های ظریف پاس گل به دشمن بود؟/ ابلاغیه دولتی ها به صداوسیما درباره مقابله با تحریم ها/ گردش مالی ۳۲۰ میلیاردی کودک ۴ ساله

ایران

توافق هسته‌ای ایران برای صلح در یمن مهم است

   خبر اول اینکه، کریس مورفی سناتور دموکرات کنگره در سفر به اردن گفت که توافق هسته‌ای تهران با قدرت‌های جهانی برای صلح در یمن بسیار مهم است. به‌ گزارش ایرنا، سناتور مورفی در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس در امان پایتخت اردن گزینه‌هایی مانند ابتکار عمل عربستان برای آتش بس با انصارالله در یمن و گفت‌وگوهای محرمانه میان ایران و عربستان را از جمله موارد تأثیر دولت بایدن در منطقه برای کاهش تنش‌ها عنوان کرد. او افزود: تا زمانی که ما هنوز اقتصاد ایران را تحریم می‌کنیم، فشار آوردن بر انصارالله یمن برای پذیرش آتش بس سخت خواهد بود. سناتور دموکرات گفت که توافق هسته‌ای تهران با قدرت‌های جهانی بسیار مهم است شاید برای صلح در یمن نیز مهم باشد و بدون آن یمن زمینه‌ای برای سیاست علیه ایالات متحده و متحدان ما است.

بازداشت اعضای فرقه انحرافی عرفان حلقه در همدان

  خبر دیگر اینکه، مسئول روابط عمومی سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان از دستگیری تعدادی از اعضای فرقه انحرافی عرفان حلقه از سوی پاسداران گمنام امام زمان(عج) در سپاه این استان خبر داد. به‌ گزارش ایرنا، سرهنگ علی‌اکبر کریم‌پور اظهار داشت: پاسداران گمنام امام زمان(عج) در یک عملیات اقدام به دستگیری و احضار هشت نفر از فعالان فرقه انحرافی عرفان حلقه در سطح استان کردند که پرونده آنان برای سیر مراحل قانونی به دستگاه قضایی استان ارسال شده است. مسئول روابط عمومی سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان اظهار داشت: ادعاهای واهی این افراد همچون فرادرمانی، شفابخشی، جاذبه درمانی و تشعشع دفاعی، منجر به آسیب‌های روحی و روانی در افراد، انحراف اعتقادات و در نتیجه فروپاشی خانواده‌ها شده است. سرهنگ کریم‌پور از مردم استان همدان خواست تا علاوه بر بالا بردن هوشیاری خود نسبت به فعالیت‌های انحرافی فعالان عرفان‌های نوظهور در محیط پیرامونی خود، هرگونه برپایی کلاس، تجمع و فعالیت‌های افراد در این خصوص را از طریق تلفن ۱۱۴ به ستاد خبری سازمان اطلاعات سپاه انصارالحسین(ع) همدان اطلاع‌رسانی کنند.

چگونگی ارتباط نیروی دریایی امریکا با سپاه

  شنیدیم که، سخنگوی وزارت دفاع امریکا در یک کنفرانس خبری راهکار ارتش این کشور را برای کاهش احتمال تنش میان نیروی دریایی آن با نیروی دریایی سپاه پاسداران در خلیج فارس بیان کرد.به گزارش ایسنا، جان کربی در پاسخ به سؤالی درباره فعالیت نیروهای نظامی این کشور در منطقه و لزوم تعامل ارتش امریکا با سپاه پاسداران در راستای کاهش احتمال درگیری گفت: فکر نمی‌کنم تمایلی برای هر گونه برقراری ارتباط عملیاتی یا استراتژیک میان امریکا و سپاه پاسداران وجود داشته باشد. ما کانال‌های دیپلماتیکی داریم که به خوبی از طریق آنها نارضایتی هایمان را با تهران مطرح می‌کنیم. کربی با استناد به ادعای پنتاگون مبنی بر نزدیک شدن قایق‌های سپاه پاسداران به کشتی‌های امریکایی در هفته‌های گذشته در خلیج فارس، گفت که هر دو طرف امکان برقراری ارتباط از طریق هشدار رادیویی را داشته‌اند و اگرچه این رخدادها به خشونت و درگیری کشیده نشد، «غیر ضروری، ناامن و مطمئناً غیرحرفه‌ای بوده اند».

تخلف بودجه‌ای مجلس به قوه قضائیه می‌رود

  دست آخر اینکه،  «احمد علیرضا بیگی» نماینده تبریز در مجلس در خصوص تخلف صورت گرفته در بودجه ۱۴۰۰ گفت: حدود صد نفر از نمایندگان مجلس نامه ای را به هیأت رئیسه امضا کردیم و مطمئن هستیم تخلفاتی در جداول بودجه صورت گرفته که قابل قیاس با هیچ دوره‌ای نیست. باید این‌ تخلفات در مجلس مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد و موارد تخلف مشخص شود. پس از بررسی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان این تخلف به قوه قضائیه ارجاع داده می‌شود. او در گفت‌وگو با برنا در خصوص جداول که در بودجه دست خوش تغییر قرار گرفته، ادامه داد: جداول مربوط به تبصره ۱۹ در بودجه تغییر پیدا کرده است. پس از ارجاع بودجه به شورای نگهبان برای تأیید نهایی منتظر ماندیم تا نظریه شورا را دریافت کنیم و اگر نیاز به ایجاد تغییراتی بود آنها را لحاظ کنیم، تا ساعت ۴ در صحن منتظر بودیم تا ایرادات شورای نگهبان به دستمان برسد و آخرین بررسی‌ها انجام شود ولی هیأت ‌رئیسه اعلام کرد که شورای نگهبان بودجه را تأیید کرده و ما به سمت حوزه‌های انتخابیه خود رفتیم.
او در رابطه با نامه تعدادی از نماینده‌ها به رئیسی برای شرکت در انتخابات هم گفت: ارسال نامه و دعوت از چهره‌های سیاسی برای حضور در انتخابات توسط مجلس بر بعد نظارتی مجلس آسیب وارد می‌کند. اگر رئیسی درخواست این دسته از نمایندگان را اجابت کند نمایندگان خود را در برابر موفقیت رئیسی مسئول می‌دانند. از سوی دیگر چون در کشور رعایت تفکیک قوا نهادینه نیست شاهد مشکلاتی خواهیم بود.

چرا حرف‌های ظریف پاس گل به دشمن بود؟/ ابلاغیه دولتی ها به صداوسیما درباره مقابله با تحریم ها/ گردش مالی ۳۲۰ میلیاردی کودک ۴ ساله

خراسان

ابلاغیه دولتی ها به صداوسیما درباره مقابله با تحریم ها
طبق ابلاغیه جدید یک مسئول ارشد اجرایی به رئیس سازمان صدا و سیما، از رسانه ملی خواسته شده با هدف ضرورت تمرکز ظرفیت ها و برنامه های کلیه دستگاه های نظام بر محور رونق تولید و پیشرفت اقتصادی کشور، راجع به برنامه ریزی برای تقویت روحیه خودباوری ملی در مقابل تهدیدها و تحریم های اقتصادی و مجاهدت برای تحقق اهداف چشم انداز ایران ۱۴۰۴ اقدام کند و شناسایی و ترویج الگوهای اسلامی-ایرانی سخت کوشی و ساده زیستی را مورد توجه قرار دهد.
درخواست از نیروهای مسلح درباره صادرات محصولات دفاعی
بر اساس نامه جدید حجت الاسلام روحانی خطاب به فرماندهان ارشد نیروهای مسلح، از آن ها خواسته شده با توجه به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تهیه سند جامع علم و فناوری در حوزه دفاعی، نسبت به سر ریز فناوری های توسعه یافته بخش دفاعی به بنگاه های اقتصادی و خدماتی کشور اعتماد داشته باشند. افزایش سهم صادرات محصولات دفاعی از صادرات کل کشور و افزایش همکاری علمی با کشورهای همسو با گفتمان انقلاب در عرصه بین الملل، بخش دیگری از تاکیدات این نامه محسوب می شود. 

چرا حرف‌های ظریف پاس گل به دشمن بود؟/ ابلاغیه دولتی ها به صداوسیما درباره مقابله با تحریم ها/ گردش مالی ۳۲۰ میلیاردی کودک ۴ ساله

آرمان ملی

محکومیت عضو شورای شهر مهریز
دادستان عمومی مهریز یزد گفت: یک عضو شورای شهر به جرم تصرف غیرقانونی و استفاده غیرمجاز از اموال شهرداری به ۷۴ ضربه شلاق تعزیری محکوم شد. علی زارع افزود: محکوم‌علیه به محرومیت از اشتغال در شهرداری و فعالیت در شورای شهر و این میزان ضربه شلاق محکوم شده است. وی ادامه داد: با محکوم شدن این عضو، حکم قطعی به محکوم‌علیه و نهادهای ذی‌ربط ابلاغ خواهد شد. دادستان مهریز اظهار کرد: در خصوص سایر عناوین اتهامی انتسابی به نامبرده، پرونده همچنان مفتوح و در حال رسیدگی است.

توقیف کشتی هندی با ۲ کرونایی
ماموران دریابانی جاسک (استان هرمزگان) یک کشتی را، با ۱۹ سرنشین هندی در آب‌های محدوده جاسک توقیف کردند. فرماندار شهرستان جاسک گفت: پس از توقیف شناور و انجام آزمایش، ابتلای ۲ تبعه هندی به ویروس کرونا مثبت اعلام شد. محمد رادمهر افزود: اکنون همه سرنشینان این شناور، قرنطینه هستند. وی اضافه کرد: آزمایش‌های گرفته شده از این افراد، برای مشخص شدن نوع کرونا به بندرعباس و تهران فرستاده شده است.

زهرا شجاعی: کاندیدا می‌شوم
دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب گفت: تصمیمم برای کاندیداتوری قطعی است، اما اگر گزینه واحدی در جریان اصلاحات در نظرسنجی‌ها بالا باشد، به نفع او کنار خواهم رفت. قرار بر این شده تا اعضای جبهه اصلاحات درباره این ۱۴ گزینه رای‌گیری کنند و کسانی که یک‌سوم آرا را می‌آورند برای ارائه برنامه به این جبهه دعوت شوند. جواد ظریف با ۳۷ پیشنهاد، اسحاق جهانگیری با ۳۵ پیشنهاد در این لیست قرار دارند.

رد پرداخت بدهی انگلیس به ایران
یک مقام وزارت امور خارجه انگلیس گزارش‌ها مبنی بر آزادی یک زندانی دو تابعیتی در ازای پرداخت بدهی لندن به ایران را رد کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام دفتر وزارت امورخارجه انگلیس خبر منتشر شده از سوی برخی رسانه‌ها مبنی بر این مساله را که قرار است به زودی نازنین زاغری، زندانی امنیتی در ایران در ازای پرداخت بدهی لندن به تهران آزاد شود، رد کرده است.

وزیر اسبق صنایع درگذشت
دکتر محمدهادی نژادحسینیان وزیر صنایع دولت آیت‌ا... هاشمی و سفیر اسبق ایران در نیویورک درگذشت. وی در کابینه موسوی به وزارت راه برگزیده شد و در کابینه سازندگی، وزیر صنایع سنگین بود و در دوره اول وزارت کمال خرازی در وزارت خارجه، سفیر دائم ایرن درسازمان ملل شد و در نهایت به نمایندگی ایران در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) انتخاب شد.

ابتلای امام جمعه شیراز به کرونا
معاون روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد نمایندگی ولی فقیه در استان فارس، از ابتلای آیت‌ا... دژکام، امام جمعه شیراز به بیماری کرونا خبر داد. مصطفی مشفقیان گفت: آیت‌ا... دژکام، امام جمعه شیراز و نماینده ولی‌فقیه در فارس به توصیه پزشکان در قرنطینه خانگی به‌سر می‌برد. وی اضافه کرد: تا زمان اتمام قرنطینه خانگی و بهبود بیماری، کلیه دیدارها و جلسات عمومی و کاری آیت‌ا... دژکام تعطیل خواهد بود.

دستگیری ۸ عضو عرفان حلقه
مسئول روابط عمومی سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان گفت: تعدادی از اعضای فرق انحرافی عرفان حلقه توسط پاسداران گمنام امام زمان (عج) در سپاه استان همدان دستگیر شدند. به گزارش روابط عمومی سپاه همدان، علی‌ اکبر کریم‌پور با اعلام این خبر اظهار کرد: پاسداران گمنام امام زمان (عج) در سازمان اطلاعات سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان طی یک عملیات تعدادی از اعضای فرقه انحرافی عرفان حلقه را دستگیر کردند.

کتک زدن گورخری که تلف شد
رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش محیط‌زیست استان تهران گفت: علت تلف شدن گورخر آفریقایی در مرکز نگهداری صفادشت ملارد در دست بررسی است. محمد کرمی اظهار داشت: نمونه‌برداری‌های لازم از گورخر نر آفریقایی انجام شده است و منتظر جواب اداره کل دامپزشکی استان هستیم. وی افزود: سه گورخر آفریقایی قرار بود به مرکز نگهداری حیوانات در صفادشت منتقل شود که یکی از آنها نر و ۲ مورد دیگر ماده بودند که گورخر نر تلف شده است.
 
درگیری مرزبانان  با  اشرار مسلح
فرمانده مرزبانی استان کردستان گفت: در شب شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع) مرزبانان هنگ مرزی مریوان در حین پایش و مراقبت از نوار مرز، در منطقه مرزی «دره نخی» مریوان با اشرار مسلح درگیر و مقتدرانه و با شجاعت با آنان مقابله کردند. وی افزود: متأسفانه در این درگیری ستوان‌سوم«حسین نامور» از نیروهای مرزبانی با رشادت و مقتدرانه در برابر اشرار مسلح و ضدانقلاب ایستادگی کرد و مجروح شد که پس از انتقال وی به بیمارستان، تلاش کادر درمانی و پزشکی برای این مرزبان غیور موثر واقع نشد و به دلیل شدت جراحات وارده به درجه رفیع شهادت نائل آمد. گردش مالی ۳۲۰ میلیاردی کودک ۴ ساله
 
بازداشت عوامل برگزاری مراسم ترحیم
فرمانده انتظامی آبادان از بازداشت عامل برگزارکننده مراسم صدها نفری ترحیم در آبادان در کمتر از ۲۴ ساعت خبر داد. حسین ذلقی اظهار کرد: این مراسم در حین برگزاری و به استناد قانون متوقف و عامل برگزاری آن به جرم تهدید سلامت مردم راهی بازداشتگاه شد تا در دستگاه قضا به تخلفات وی رسیدگی شود. وی گفت: هنوز عده‌ای به این هشدارهای مهم بی‌توجه هستند و همین عامل باعث افزایش مدت زمان اوج گیری بیماری و رقم خوردن تلفان جانی بیشتر می‌شود.

 گردش مالی ۳۲۰ میلیاردی کودک ۴ ساله
فرمانده انتظامی استان کرمانشاه گفت: پلیس امنیت اقتصادی در جریان بازرسی‌های انجام شده، به حساب کودک ۴ ساله‌ای برخورد کردند که گردش مالی حساب یک سال اخیر وی حدود ۳۲۰ میلیارد ریال بود. سردار «علی اکبر جاویدان» افزود: ماموران در گام بعدی به سراغ افتتاح‌کننده حساب که پدر کودک بود، رفته و در تحقیقات به عمل آمده مشخص شده این شخص جهت صادرات کالا از بازارچه‌های مرزی از حساب پسرش استفاده کرده و برای فرار از پرداخت مالیات آن را به اداره مالیات معرفی نکرده است.
 
برآورده شدن آرزوی یک کودک
در شهرستان شهریار یک کودک ۸ ساله سرطانی در کشمکش مبارزه با سرطان، به فکر پوشیدن لباس پلیس و مبارزه با آدم بدهای جامعه نیز است. حال کیان کودک ۸ ساله سرطانی با دعوت از او به ستاد فرماندهی انتظامی غرب استان تهران آمده و به آرزویش که پلیس بودن بوده، رسیده است. پس از اطلاع از آرزوی یک کودک مبتلا به سرطان برای پلیس شدن، با دعوت از او به ستاد فرماندهی انتظامی غرب استان تهران، به آرزوی این کودک شهریاری جامه عمل پوشانده شد.

شطرنج‌باز مطرح ایران کرونا گرفت
ساراسادات خادم‌الشریعه نفر اول رنکینگ کشورمان پس از ابتلا به کرونا گفت: تست کرونای من مثبت شده و هم‌اکنون نیز در قرنطینه هستم. این قرنطینه تا زمان بهبودی کامل و منفی شدن نمونه آزمایش من ادامه دارد. ملی‌پوش کشورمان در خصوص حضور در مسابقات جایزه بزرگ جبل‌الطارق گفت: من ثبت‌نام کرده‌ام ولی تا زمانی که بهبود کامل پیدا نکنم، نمی‌توانم بگویم قطعا در آن شرکت می‌کنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    2 15
    خدا سایه ظریف را از سر مردم باز نکنه که همین آب باریکه ارزی، از صدقه سر ظریفه
    • عبدالله مومن IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      3 0
      اونچنون رونقی ایجاد کنم که روغن هم پیدا نشود و مرغ را در افسانه ها بجویید و با قحطی مصنوعی همسایه شوید. هههههههههههه
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    5 2
    پاس گل بود؟!! یا خود گل؟ مرد مومن موضع رسمی امریکا در مورد ایران و حاج قاسم رو عینا تکرار کرد، میگی پاس گل بود و دشمن شاد کن؟ بعد توقع داریم وضع تغییر کنه!! اره میشه! :/
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    7 0
    نشر نوار صوتی. عمدی بود. و قصد سوار شدن برقطار انتخابات را داشت ، که در واگن اولی. بدون رقیب حرکت کند اما توجه تداشت که که برای ملت حاج قاسم میدان نیست. .. قهرمان میدان و دیپلماسی است. هرکسی باید او را خط قرمز ملت بداند
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    0 3
    روسیه و مزدوران داخلی اش خیلی از ظریف عصبانی هستند
  • IR ۰۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    5 0
    ماموریت خاوری نفوذ و بردن 3000میلیارد بود ، ماموریت ظریف و دیپلماسی نفوذ امریکا ، نطق ظریف و کمرنگ کردن اقتدار میدانی ابران بود ، اقتدار میدانی ایران و ضربات دردناک حوثی ها ، بن سلمان را سر عقل اورد که قصد مذاکره و تنش زدایی با ایران دارد ، دیپلماسی بدون اقتدار میدان ، یعنی وز وز مگس
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    0 0
    ماموریت ظریف :1-انتخاباتی2-زدن روسیه3-زدن جریان مقاومت ومیدان 4-خشنودی دوستان کاخ سفید!!!نشینش بود.ولی به لطف خداوند وبه دلیل کینه های نهفته این جریان از شهدای حرم ومقاومت رسوا شدند.خطای به این بزرگی از مجری سیاست خارجی غیر قابل گذشت است!!!
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    0 0
    آخه عقل کل چی ازجون این مملکت،مردم وبیت المال میخواهید!!!؟؟؟ بخاطر(ایران وایرانی،انقلاب،اسلام،امامان شهید،امام علی ع امام حسین ع،شهدا،رهبر) اگر(امثال ظریفها،جهانگکیرها،هاشمیها خاتمیها،لاریجانیها،ربع ونیمهای پهلوی وتمام ربع ونیمهای دیگر...)تائید صلاحیت بشوند ...بیشتراز30سال حضوردارندواگر بخواهندهرکسی رای بیاوردوتمام (پیشرفتهای کشور رابتن وپیچ ومهره هایش را بازکند-اقتدار،استقلال،تولید،خودکفایی،امنیت...رابگیرند وفقط بیکاری،بیگاری،وبرای پرکردن جیبهای خودشان وهم پیمانانشان بیایند...)
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    0 0
    آخه عقل کل چی ازجون این مملکت،مردم وبیت المال میخواهید!!!؟؟؟ بخاطر(ایران وایرانی،انقلاب،اسلام،امامان شهید،امام علی ع امام حسین ع،شهدا،رهبر) اگر(امثال ظریفها،جهانگکیرها،هاشمیها خاتمیها،لاریجانیها،ربع ونیمهای پهلوی وتمام ربع ونیمهای دیگر...)تائید صلاحیت بشوند ...بیشتراز30سال حضوردارندواگر بخواهندهرکسی رای بیاوردوتمام (پیشرفتهای کشور رابتن وپیچ ومهره هایش را بازکند-اقتدار،استقلال،تولید،خودکفایی،امنیت...رابگیرند وفقط بیکاری،بیگاری،وبرای پرکردن جیبهای خودشان وهم پیمانانشان بیایند...)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس