کد خبر 1212712
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۹
کرونای هندی چیست و چگونه شیوع یافت؟

نوع جهش یافته ویروس کرونا در هند، با روندی صعودی در حال شیوع در این کشور است و به بروز فاجعه منجر شده است.

به گزارش مشرق، طی حدود یک ماه اخیر هند با شدیدترین شیوع ویروس کرونا مواجه شده به گونه‌ای که پایتخت‌های سیاسی و اقتصادی این کشور با مشکل کمبود تخت بیمارستانی، دارو و کپسول‌های اکسیژن مواجه شده اند.

به گزارش «ای بی سی»، دانشمندان در حال مطالعه درباره دلایل این شیوع انفجاری هستند؛ به خصوص که دلیل این شیوع نیز نوع جهش یافته ویروس کرونا در هند است.

این نوع جهش یافته با نام «B.۱.۶۱۷» پس از هند در ۱۷ کشور از جمله آلمان، بلژیک، انگلیس، سوئیس، آمریکا، سنگاپور و فیجی ثبت شده و موج بروز نگرانی‌های گسترده‌ای در سطح جهان شده است.

کرونای هندی از چه جهاتی با دیگر انواع کووید ۱۹ متفاوت است؟

نوع جهش یافته ویروس کرونا در هند شامل ۲ جهش کلیدی در قسمت خارجی ویروس (منطقه پروتئین شاخ سنبله ویروس) است که با نام‌های E۴۸۴Q و L۴۵۲R شناخته می‌شوند.

پروتئین سنبله ویروس نقش اصلی را در ورود ویروس به سلول‌های بدن و تکثیر آن ایفا می‌کند.

این جهش‌ها به طور جداگانه در انوع دیگر ویروس کرونا نیز مشاهده شده اند، اما درباره ویروس کرونای هندی، این ۲ جهش برای نخستین بار با یکدیگر روی داده اند.

به همین جهت نوع جهش افته ویروس کرونا در هند را دارای «جهش دوگانه» توصیف می‌کنند.

«شهید جمیل»، ویروس شناس، می‌گوید «جهش مضاعف در بخش‌های اصلی پروتئین سنبله ویروس ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد و این امر به ویروس اجازه می‌دهد که از سد سیستم ایمنی بدن عبور کند.»

سازمان جهانی بهداشت، کرونای هندی را نوع «علاقه مند» همراه با انواع جهش یافته دیگر شامل انگلیسی، برزیلی و آفریقای جنوبی توصیف می‌کند که نشان دهنده سطح بالاتر تهدید آن است.

آیا انواع جهش یافته دلیل افزایش روند شیوع هستند؟

پاسخ به این سوال دشوار است؛ آزمایش‌های انجام شده بر روی نمونه‌های محدود شده از نظر اندازه احتمال افزایش انتقال را نشان می‌دهند، اما سازمان جهانی بهداشت می‌گوید که تحقیقات بیشتری در این باره نیاز است.

مشاهدات بسیار پیچیده هستند: نوع جهش یافته ویروس کرونا در انگلیس در برخی از مناطق هند با روند انفجاری شیوع مشاهده شده است و در دهلی نو موارد ابتلا به این نوع ویروس در نیمه دوم ماه مارس تقریبا دو برابر شده است.

از سوی دیگر نوع جهش یافته کرونا در هند، در ایالت «مهاراشترا» که شدیدترین آمار ابتلا را در این کشور به خود اختصاص داده است، به طور گسترده تری مشاهده شده است.

«کریس مورای»، از دانشگاه واشنگتن در این باره می‌گوید: الگوی غالب بیماری در هند در کوتاه مدت نشان می‌دهد که یک «گونه فراری» ممکن است در حال غلبه بر هرگونه ایمنی در برابر انواع قبلی ویروس در میان جمعیت باشد و احتمالا این همان نوع B.۱.۶۱۷ است.

آیا واکسیناسیون در برابر این وع ویروس کارایی دارد

تحقیقات اولیه در این باره نشان می‌دهد که واکسن‌های کرونا می‌توانند در برابر این نوع جهش یافته در هند نیز موثر باشند.

آنتونی فائوچی، مدیر مرکز بیماری‌های عفونی آمریکا در این باره می‌گوید «شواهد اولیه از مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که واکسن کوواکسین تولید شده در هند قادر به خنثی کردن این نوع ویروس است.»

منبع: میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    1 0
    قدوم تیم منفور
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    4 6
    دروغی بیش نیست
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    8 0
    گونه ی مقاومیست، عجل همینطور با نیش باز دور سرمون داره رژه میره! خدا رحم کنه...
  • بهزاد IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    4 0
    گرگ اجل یکی یکی گله را می برد گله را بین که چه بی خیال می چرد
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    0 0
    ناگفته های کروناازگفته هایش خیلی بیشتره وگرنه اینهمه ابهامات نداشت.درکشوری که بیشترین تولید وصادرات واکسن روداره وسازمان بهداشت جهانی هم گفته واکسن تولیدشده روی این ویروس جهش یافته موثره،این شیوع ومیزان مرگ باورپذیره؟اون پشت مشتا ی خبرایی هس که به مانمیگن.قبل از بهداشت جهانی وزیربهداشت مامیگه واکسنهای تولیدشده روی کرونای آفریقایی بی تاثیره.مابایدتحت هرشرایطی ماسک بزنیم اماوقتی عراق،مصرو...رونشون میدن کسی ماسک نداره وهزاران علامت سوال دیگه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس