احیای مسأله فلسطین توسط امام خمینی (ره)/ پایان دوران «بزن در رو»

مسئول دفتر سیاسی جبهه مردمی برای آزادی فلسطین با بیان اینکه امام خمینی (ره) مسأله فلسطین را احیاء کردند، گفت: مقاومت به تل آویو این پیام را داد که دوران «بزن در رو» به اتمام رسیده است.

به گزارش مشرق، پس از پیروزی انقلاب اسلامی تحول عمده‌ای در ساختار و هدف‌گذاری گروه‌های مقاومت در سراسر منطقه به وجود آمد. بسیاری از گروه‌هایی که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در فلسطین و دیگر نقاط منطقه فعالیت می‌کردند، بر «قومیت‌گرایی عربی» تکیه داشتند و آن را پشتوانه‌ای برای فعالیت‌های مبارزاتی خود قلمداد می‌کردند.

در واقع، این احساس در میان گروه‌های مقاومت وجود داشت که آن‌ها با تکیه بر عنصر مشترک «قومیت‌گرایی عربی» می‌توانند میان ملت‌ها و ارتش‌های عربی نوعی انسجام، هماهنگی و همگرایی ایجاد کنند. از همین روی، این موضوع خود به تنهایی به چالش بزرگی در مسیر مقاومت تبدیل شده بود، زیرا چنین نگرشی موجب شد تا موضوع و مسأله «نزاع صهیونیسم اسلام» به مسأله «نزاع عربی اسرائیلی» تقلیل داده شود.

از سوی دیگر، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ایالات متحده آمریکا بر روی اعتبار زدایی از «قدس اشغالی» به عنوان یک هویت اسلامی متمرکز شد. آمریکایی‌ها اقدامات زیادی را در راستای اعتبارزدایی از «قدس اشغالی» انجام دادند که ازجمله آن‌ها می‌توان به حفاری‌ها در مسجدالاقصی، یهودی‌سازی قدس، تلاش برای تغییر بافت جمعیتی قدس و کوچ دادن اجباری مسلمانان از قدس، اشاره کرد. در همین ارتباط، با «ماهر طاهر» مسئول دفتر سیاسی جبهه مردمی برای آزادی فلسطین گفتگویی را ترتیب داده است که مشروح آن را مطالعه می‌کنید؛

*همانطور که می‌دانید در طول سالیان متمادی گذشته روز جهانی قدس که توسط امام خمینی (ره) بنیان نهاده شد، همواره با شکوه و عظمت بسیاری در نقاط مختلف جهان و به ویژه در جمهوری اسلامی ایران برگزار شده است. به نظر شما دستاوردهای این روز چه بوده است؟

نامگذاری آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس در حقیقت حاصل بینش شگرف امام خمینی (ره) بود. از زمانی که ایشان روز جهانی قدس را نامگذاری کردند، حمایتها از فلسطین روز به روز بیشتر شد و به طور کلی مسأله فلسطین احیا شد.

روز جهانی قدس در سال جاری در شرایطی برگزار می‌شود که ما با تحولات مهم و بزرگی در سطح فلسطین و منطقه مواجه هستیم. این روز در شرایطی گرامی داشته می‌شود که محور مقاومت در جمهوری اسلامی ایران، سوریه، لبنان و فلسطین دستاوردهای زیادی را خلق کرده است. همین مسأله موجب شده است تا روز قدس امسال از اهمیت دوچندانی برخوردار باشد.

در سایه تحولات منطقه‌ای و دستاوردهای مقاومت در عرصه‌های مختلف، اکنون اسرائیل نسبت به آینده خود به شدت احساس خطر می‌کند. افزون بر این، از این نکته نیز نباید غافل شد که روز جهانی قدس امسال در سایه انتفاضه مردمی بزرگ در قدس اشغالی برگزار می‌گردد. انتفاضه کنونی در قدس اشغالی به شدت دستگاه‌های امنیتی رژیم صهیونیستی را نگران ساخته است.

مردم فلسطین از رهگذر انتفاضه اخیر در قدس اشغالی آن هم در آستانه روز جهانی قدس این پیام مهم و راهبردی را به دشمن صهیونیستی مخابره کردند که تا زمان برافراشتن پرچم خود بر فراز قدس، به مبارزه و جهاد ادامه خواهند داد.

* رژیم صهیونیستی تهدید کرده است که همزمان با روز جهانی قدس، مسجدالاقصی را مورد یورش قرار می‌دهد و این درحالی است که انتفاضه فلسطینیان در قدس اشغالی هنوز متوقف نشده است. درحال حاضر، ارزیابی شما از اینکه روز جهانی قدس با انتفاضه مردم فلسطین در این شهر همزمان شده است، چیست؟

ملت فلسطین در طول بیش از ۷۰ سال گذشته هیچگاه دست از انتفاضه در برابر رژیم صهیونیستی نکشیده است. ملت فلسطین همواره در میدان جهاد با صهیونیست‌ها بوده است و هیچگاه از این مسیر خارج نشده است.

ما همزمان شدن روز جهانی قدس با انتفاضه فلسطینیان در این شهر را به فال نیک می‌گیریم. تهدیدات رژیم صهیونیستی نمی‌تواند خدشه‌ای در اراده فلسطینیان ایجاد کند. همانطور که پیشتر نیز گفتم، ملت فلسطین تا زمان برافراشته شدن پرچم خود بر فراز قدس اشغالی، در مسیر جهان گام برخواهد داشت.

*چندی پیش و در آستانه روز جهانی قدس، مقاومت توانست تأسیسات اتمی حساس و راهبردی «دیمونا» در اراضی اشغالی را هدف قرار دهد. ارزیابی شما از این ضعف امنیتی آشکار صهیونیست‌ها آن هم در شرایطی که همچنان به تهدید مقاومت در نقاط مختلف ادامه می‌دهند، چیست؟

همانطور که می‌دانید، رژیم صهیونیستی همواره اینگونه تبلیغ و القا کرده است که یک رژیم شکست ناپذیر است. این رژیم اینگونه ترویج کرده است که علیرغم ارتکاب بسیاری از اقدامات تروریستی در فلسطین و دیگر کشورها، هیچ قدرتی قادر به بازخواست آن نیست.

پس از حمله راهبردی به تأسیسات حیاتی و حساس «دیمونا» در اراضی اشغالی چه اتفاقی افتاد؟ اتفاقی که رخ داد، این بود که صهیونیست‌ها پیام مهمی را دریافت کردند. آنها این پیام را دریافت کردند که مقاومت در منطقه و در عرصه میدانی دست برتر را دارد.

صهیونیست‌ها این پیام را دریافت کردند که مقاومت قادر است حملات استراتژیکی را علیه اهداف حساس سعودی ترتیب دهد. مهمترین پیام مقاومت به صهیونیست‌ها در حمله به تأسیسات دیمونا این بود که دوران «بزن در رو» به اتمام رسیده است.

*نقش جمهوری اسلامی ایران در حمایت از گروه‌های مقاومت در سراسر منطقه و به ویژه حمایت از گروه‌های مقاومت در فلسطین را چطور ارزیابی می‌کنید؟ ثمرات حمایت‌های تهران از مقاومت به ویژه در فلسطین چه بوده است؟

جمهوری اسلامی ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در این کشور، همواره در کنار فلسطین ایستاد. ایران نه تنها در عرصه اقتصادی و سیاسی که در عرصه‌های مختلف نظامی و امنیتی نیز از فلسطین حمایت به عمل آورد. این حمایت‌ها امروز دیگر بر هیچکس پوشیده نیست.

اولین اقدامی که جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب در این کشور انجام داد، بستن سفارت اسرائیل و برافراشتن پرچم فلسطین بود. از همین روی کاملاً واضح است که ایران نقش مهمی در حمایت از مسأله فلسطین داشته است؛ نقشی که در طول بیش از ۴ دهه گذشته همواره با قدرت ایفا شده است. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که حمایت‌های ایران پس از انقلاب تنها در فلسطین محدود نشد، بلکه تهران از دیگر گروه‌های مقاومت در سایر کشورها نظیر لبنان، سوریه و… نیز حمایت کرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس